Som ovan nämt.... till folket här som vill trimma, och förbättra.
Gäller motorer som är av fabrikat OS ASP med fler , dock inte Saito eller Enya.

Förutom allt det som har debaterats här så märkligt nog ingen av dessa kunninga personer har tänkt på nåt som är minst lika viktigt som insugninsrör ,flöden hit och flöden dit. Jo! det är förbränningsrummet.! När allt har äntligen tagit sig dit genom alla insugningsrör så skall det tändas.! Och helst på rätt sätt och framför allt , allt som har kommit in.!
Förbränningsrummet i våra motorer är totalt värdelösa med alla dessa "sqish" ytor som det kallas i motortermer . Innebär att det finns platta ytor mellan kolv och topp som förbränningen inte når bärav det blir oförbränt soppa som gör ingen nytta.
Det bästa är att ha en hemisfärisk förbränningsrum . Jag har försökt att få till ett sådant på bästa möjliga sätt och det märks stor skilnad. Motorn har en mycket gämnare gång framför allt på tomgång, och har bättre respons när man "runkar" av trottelarmen.
Men observera !!! Det är inte till att bara karva i toppen för att få ett Hemi topp, för då kan råka ut för att man minskar kompet för mycket.

Jag har gjort väldigt enkelt förklarat på följande vis.

1 Mätt upp volymen i förbränningsrummet med vätska.
2 Svarvat toppen så jag har minskat volymen i toppen.
3 Format med "dremmel" formen som jag ville ha på förbränningsrummet
4 Mätt volymen i förbränningsrummet med jämna mellanrum för att inte ta för mycket utan snarare mindre för att få en aningen högre komp med rätt form på förbränninsgytrymmet

Här är en formel som kan hjälpa till att beräkna volymen i förbränningsrummet som ger givetvis komp trycket.

E = Vs + Vk / Vk där E= det geometriska kompressionsförhållandet.
Vs= Slagvolym i cylindern (kolvarea x slaglängd)
Vk= Kompressionsvolym (Förbränningsrummet i
toppen, sqishrymd och packninsgrymd.



Har inga bilder på det som jag har gjort på min topp men jag skall pilla av toppen inom kort så skall jag lägga upp foto på det.