Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 52

Ämne: Nybörjarfunderingar...

  1. #1

    Standard Nybörjarfunderingar...

    Hejsan!

    Vill börja med RC flygning och har lite funderingar och frågor jag hoppas ni kan hjälpa med.

    Allra först vill jag försöka att prova på i någon klubb om jag får möjlighet för det.

    Sen hade jag tänkt köpa en Phoenix RC simulator och en radio.
    Vilken radio skulle ni rekommandera? Får helst inte kosta mycket mera än 2000 och max 3000 kr.

    I simulatorn har jag ju möjlighet att lära mig grunderna och prova dom olika flyg - och helikoptertyperna och se vilken typ jag vill börja med.

    Och sen ska jag förstås köpa en modell. Tycker ni det är en bra strategi?

    Har lite frågor rörande elhelis och jetkärror av ducted fan typen...

    Vilken helikopter skulle ni rekommandera? Tycker inte co-axial modellerna ser så spännande ut så jag vill helst ha en "vanlig".

    Hur mycket pengar får man räkna med att lägga ut i reparationer i början? Har förstått att krascher är helt oundvikliga... Om man inte låter bli att flyga förstås.

    Går det att flyga en sån här som total nybörjare och hur stort område ehöver man för att kunna flyga den? http://www.kyosho.se/modell_detaljer...P&BildLopNr=01

    Tack på förhand!

    Ps. Det skulle vara kul om ni kunde skriva vilka fördelar och nackdelar dom olika flyg (el, ducted fan, segel..)- och helikoptertyperna (vanlig och co-axial, collectiva pitch, fixed pitch osv.) så blir det kanske lättare att välja för mig.

  2. #2
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Pröva i klubb, köpa simulator och radio för att öva tycker jag låter som en mycket bra strategi.

    Däremot är jag litet tveksam till Intrudern. Min rekommendation är att börja med ett "icke skala" plan som flyger riktigt bra istället (låg vingbelastning, propeller istället för fläkt och gärna med V-form på vingen).

    Det blir inte mycket dyrare med ett "mellanplan". Du kan ju flytta över mottagare och servon till en fläktkärra senare.
    Jag måste erkänna att jag inte har erfarenhet av fläktkärror, men jag kan tänka mig att det inte är lika lätt att reda ut besvärliga situationer som när man har propeller.

  3. #3
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard Re: Nybörjarfunderingar...

    Citat Ursprungligen postat av JK
    Hejsan!

    Vill börja med RC flygning och har lite funderingar och frågor jag hoppas ni kan hjälpa med.

    Allra först vill jag försöka att prova på i någon klubb om jag får möjlighet för det.
    Det är en bra idé. Hos de flesta klubbar kan du få skolflyga och få hjälp.
    Sen hade jag tänkt köpa en Phoenix RC simulator och en radio.
    Vilken radio skulle ni rekommandera? Får helst inte kosta mycket mera än 2000 och max 3000 kr.
    Phoenix tillhör de bästa simulatorerna på marknaden och har ett bra pris.
    Exempel på sändare kan vara: Futaba 6EXP 2.4GHz (1800:-), Futaba 7C 2.4G FAAST (3000:-) eller Futaba 7C 35MHz Computer Flyg/Heli (2700:-). Jag har dålig koll på övriga märkes modeller. Futaba, Jr och Graupner är välkända märken.

    I simulatorn har jag ju möjlighet att lära mig grunderna och prova dom olika flyg - och helikoptertyperna och se vilken typ jag vill börja med.

    Och sen ska jag förstås köpa en modell. Tycker ni det är en bra strategi?
    Det låter klokt. Tänk dock på att en simulator är "nästan" som i verkligheten. Det är alltid annorlunda i verkligheten även om simulatorerna har bra fysik idag.

    Har lite frågor rörande elhelis och jetkärror av ducted fan typen...

    Vilken helikopter skulle ni rekommandera? Tycker inte co-axial modellerna ser så spännande ut så jag vill helst ha en "vanlig".
    Jag skulle faktiskt rekommendera en coax just eftersom de är så lättflugna. Börjar du med en mini-titan eller Trex (eller dess kopior Blade mfl) så är risken stor att helikoptern inte överlever en timme i luften utan ett par hundra kr i reservdelar.

    Hur mycket pengar får man räkna med att lägga ut i reparationer i början? Har förstått att krascher är helt oundvikliga... Om man inte låter bli att flyga förstås.
    Det är helt upp till dig! Är man noggrann och lägger mycket tid på skolflyg kan man ha sin trainer helt oskadad i flera år. Jag tycker inte att man ska förutsätta att man ska krascha, men man ska vara ekonomiskt beredd på det. Ett tips för att slippa problem är att öva in otrevliga scenarion i huvudet. Vad ska jag tänka på om jag får motorbortfall? Hur gör jag om gasen hänger sig? Vart ska jag ta vägen om en kompis behöver nödlanda? Erfarenhet och reflexer är A och O, och man kan fuska sig till det genom att stå på fältet och "torrflyga" sådana situationer.
    För helikopterflyg brukar en krasch innebära byte av (minst) axlar och blad. Redan där blir det hundralappar. Är man noggrann med setup och flyger försiktigt kan även en heli klara sig utan skador.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  4. #4

    Standard

    Tack så mycket för bra svar!
    Enda frågan jag saknar svar på är hur mycket plats lite snabbare plan som tex Intrudern kräver.

    Hur är det med intrimning av helikoptrar? Är det nåt man kan göra själv som nybörjare?
    Jag bor väldigt långt från flygklubb och modellaffär (15 mil till Östersund) så det vore mest praktiskt att kunna ordna sakerna själv...

  5. #5
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    En erfaren pilot skulle nog kunna flyga intrudern ganska tajt, men det är andra saker som gör att den inte är snäll mot en nybörjare.
    En fläktkärra ger ingen slipström, dvs propellervind, över rodren. Det gör att flygplanet svarar sämre på rodren vid start och landning och kravet på planering ökar. Dessutom är en fläkt inte lika effektiv som en propeller vilket ger kortare flygtider och i regel högre vikt.

    Intrimning av helikopter kan man göra själv och det går att få hjälp via manualer och framförallt www.rcheli.se. Det som behöver göras i regel är inställning av tracking (att rotorbladen spårar) och justering av gyrot (gain). Inget överdrivet svårt eller krångligt. Dock är det inte lika kul att felsöka en helikopter. Det är mycket som kan ställa till lustigheter just eftersom det är så mycket mekanik.
    Återigen, en coaxhelikopter är mycket enklare uppbyggd och ställer inte alls samma krav på underhåll och injustering.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  6. #6

    Standard

    Okej, då börjar jag inte med någon fläktkärra och jag får väl fundera lite vidare ang. coax eller inte coax.

    Där jag bor har jag ett område på ca 2.5 hektar där jag kan flyga. Är det stort nog för att flyga fläktkärror och bränsleplan när jag blir lite mer erfaren?

  7. #7
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Du bör nog hålla dig en modellklubb ett bra tag om du inte flyger segelkärror. Ytan är ju viktig i sig men det är även viktigt att det är långt till närmaste tätort och långt till hus. Dels för skaderisken om du skulle strörta på något olämpligt + att motorerna kan störa en heldel. Men efter ett tag när du känner dig mogen så är det ju självklart du kan flyga på andra ställen än på en klubb. Men som sagt. Flyg på en klubb först så kommer du nog snabbt få upp känslan för andra lämpliga ställen att flyga på

    Ang heli. Personligen tycker jag du skall satsa på en "riktig" heli. Svårare för visso, men spendera många timmar i simulatorn först och flyg på en klubb där det finns andra som kan hjälpa dig så kommer det nog gå bra!

    Ang. Flyg. Vill du flyga metanol så bör du börja med en högvingad trainer. Motor och elektronik kan du alltid flytta över till nästa plan när du är redo
    Fläktdrivna kärror bör du nog hålla dig från ett tag då dom tenderar till vara ganska snabba

    Lycka till!
    Mvh / Fredrik Glawe.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Visserligen är 4-5 mil också långt men i Sveg finns det flygare såvitt jag förstått.
    Gissningvis så är det bästa för dig att börja med något enkelt eldrivet flygplan. Att börja med metanolflyg om du är själv och inte har tillgång till ett slätt och fint flygfält skulle jag inte råda till. Det finns många bra nybörjarmodeller som också tål en del nybörjarmisshandel - t ex Multiplex Easystar - http://www.modellhobby.com/product_i...roducts_id=771
    Givetvis finns det också enkla, biliigare kärror byggd på ungefär samma princip - exempelvis Wingdragon - http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320063 eller denna version - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=324837. Mycket billigare eftersom du får en komplett kärra med en enkel radio men inte heller samma kvalitet som Easystar - men då måste du köpa radio, laddare, reglage, servon - ja alla tillbehör separat.
    Hursomhelt - lycka till med flygandet - börjar du med "rätt" grejor så är du fast för lång tid framöver..
    Hälsningar
    Roger

  9. #9

    Standard

    Det här med att störa och krascha i hus är nog ingen fara. Rätt långt till närmsta granna och någon tätort finns inte här.

    Får se om det går att få tag på någon i Sveg som vill hjälpa...
    Annars blir det att åka till Östersund och prova att flyga lite + köpa grejor och därefter får jag lära mig själv.

    Om jag är själv är det väl det ett enkelt elflyg eller en co-axial helikopter som är det bästa valet att börja med...?

    Ang. sändare tycker jag det verkar smartast att köpa en bra från början.
    Futaba 6EXP 2.4G som Brauer föreslog hade ju ett överkomligt pris, men tror ni det är något som jag kommer att vara nöjd med länge?

  10. #10
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Jag har en Graupner MX-16 som jag är toppennöjd med.. robust radio med lättbegriplig menyer och allt. Finns även sändarbord till som du kan lägga radion i och vila handlederna mot samt längre spakar om du trivs bättre med det.

    Men visst är Futabas Radios bra, köpte själv en 6EXP 2.4 Ghz och den är jag nöjd med men den känns mkt plastigare och leksakskänslan är mkt större... Men framförallt så upplevs inga glitchat och störningar som man offta råkar ut för på 35Mhz-bandet...

    Futabas EXP6 oavsett om det är 35Mhz eller 2.4Ghz är ju lågbudgetradios för söndagsflygare och det duger som alldeles ypperligt till. Dom har dock en onödigt liten display där alla medyalternativ har minst sagt kryptiska förkortningar så det tar sin lilla stund att programmera en modell..

    Lillebrossan till den Graupner-radion jag har heter MX-12 och den kan jag starkt rekommendera även om displayen inte är lika väl tilltagen som på MX-16 så är den ändå hästlängder bättre än Futabas.

    Men då står ju alla menyer i klartext på MX-16 så du behöver inte hålla ordning på massa knepiga förkortningar..

    6EXP i båda varianterna samt MX12 kostar under 2000 spänn och MX16 kostar strax under 3000 spänn.
    Mvh Palleman

  11. #11

    Standard

    Kan du så skulle du ju kunna åka till Hedlanda flygplats nästa helg, är meeting där då, och då kan du ju få kolla på lite modeller och prata med lite folk där

    finns mer info i meeting-kategorin

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Futaba 6Ex tycker jag personligen är lite väl enkel. Skulle jag ge dig ett råd gällande Futaba så är det att satsa på 7C-modellen.
    Alternativt köper du en "enkel" Spektrum DX-6i från England där dom säljs för ca: 100 £ (Ca: 1200 kr) - http://alshobbies.com/shop/lookupsto...4783&Desc=DX6i
    Dock får du komplettera med sändarack och radio-laddare - och servon gissar jag men det brukar man ofta får göra när man skall flyga mindre kärror där standardservona är för stora.
    DX-6i har lite mera avancerad programvara än Futaba 6ex samt att den är billigare - i vart fall om du handlar från England (ingen moms/tull tillkommer).
    Sen skall du inte räkna bort de "gamla" 35 MHz-apparaterna. Dom fungerar för det mesta utmärkt och det finns hyfsade men ändå billiga mottagare att köpa - något som inte jämt är fallet med 2,4 GHz-systemen - billiga alltså !
    Skall du mest flyga i närheten av ditt hem så torde du inte ha problem med att andra kan störa ner dig på 35 MHz-bandet. Dock är ju 2,4 GHz okänsligare för elektriska störningar vilket är ett plus men jag själv har alltid flugit 35 MHz och flyger bara eldrivet och utomhus har störningsproblematiken varit mycket liten för att inte säga obefintlig. Men den kan uppstå - inte tu tal om det.
    Lycka till hälsar
    Roger

  13. #13

    Standard

    Palleman: Vet du vart man kan köpa Graupner radior på nätet? Låter ju bra med en lite större display.

    Mikael_jo: Det kommer jag helt klart att komma på om jag kan! Är det bara flygplan eller är det också helis? Och är det gratis inträde?

    McRegor: Blir nog en 7C eller en Graupner som Palleman föreslog då.
    Lika bra att lägge ut en extra tuselapp och få något man är nöjd med länge...

    Ser att det till och med finns en RC klubb i Sveg. Var ju riktigt kul, det hade jag inte inte räknat med att det var!

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    MX-12 är en "instegsradio" som är mycket radio för pengarna - om man köper den på rätt ställe.
    7C är i mina ögon en mera avancerad radio med vissa finesser som är användbara inte minst för elflygare.
    MX-12 finns väl bara som 35 MHz-apparat såvitt jag vet. Graupners modell MX-16 kommer dock som 2,4 GHz-apparat - MX-16 IFS.
    Du får nog först fundera över om du vill ha 2,4 GHz-system eller 35 MHz-system eftersom alla apparater inte finns i båda versionerna.
    Men som jag nämnde i ett tidigare inlägg som kan du ju köpa en Spektrum DX-6i - sändare + mottagare - för ca: 1170 kr i England. Den apparaten är nog rätt jämförbar med MX-12 fast i 2,4 GHz utförande. Jag har klämt på den och sett den användas och som instegsradio är den helt OK. Personligen skulle jag nog föredra den före 6Ex trots att jag är Futaba-flygare. Dock är det min åsikt att Futabas Fasst-system är lite vassare rent tekniskt men rent praktiskt fungerar dom nog lika bra.
    Hälsningar
    Roger

  15. #15

    Standard

    Är det bara andra flygare som kan orsaka störninger när man använder 35 MHs eller kan andra elektriska grejor också störa? Finns det andra fördelar med 2,4 GHz systemet förutom att det är enklare när man är flera som flyger?

  16. #16

    Standard

    vet inte om det kommer finnas nån heli där men det tror jag! brukar alltid finnas nån lite här o var
    jag åker upp på fredag så får se ifall vi syns...

    och visst är det gratis

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mikael_jo
    vet inte om det kommer finnas nån heli där men det tror jag! brukar alltid finnas nån lite här o var
    jag åker upp på fredag så får se ifall vi syns...

    och visst är det gratis
    Hoppas det... Skulle vara kul om det gick att få testa både flyg och heli.

  18. #18
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JK
    Palleman: Vet du vart man kan köpa Graupner radior på nätet? Låter ju bra med en lite större display.

    Mikael_jo: Det kommer jag helt klart att komma på om jag kan! Är det bara flygplan eller är det också helis? Och är det gratis inträde?

    McRegor: Blir nog en 7C eller en Graupner som Palleman föreslog då.
    Lika bra att lägge ut en extra tuselapp och få något man är nöjd med länge...

    Ser att det till och med finns en RC klubb i Sveg. Var ju riktigt kul, det hade jag inte inte räknat med att det var!
    Väst RC och Elektronik köpte jag min Graupner hos. Men verkar som om deras sida ligger nere för tillfället. www.vastrc.com

    Har inte Hobbyborgen någon återförsäljarlista som du kan titta i? Dom är ju generalagent för graupner.
    Mvh Palleman

  19. #19

    Standard

    Nej, sidan du länkar till funkar inte för mig heller. Det fanns inte så mycket info på hobbyborgens hemsida.
    Men jag hittar väl nånstans att få tag på den om det ska vara en Graupner...

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JK
    Är det bara andra flygare som kan orsaka störninger när man använder 35 MHs eller kan andra elektriska grejor också störa? Finns det andra fördelar med 2,4 GHz systemet förutom att det är enklare när man är flera som flyger?
    Hej,
    Jodå - det är klart mera okänsligt för elektriska störningar än vad 35 MHz-systemet är. Speciellt verkar det vara bra med 2,4 GHz när man flyger el-heli liksom för stora el-setuper.
    Jag flyger bara el och använder 35 MHz och störningar är ovanliga - men det beror säkert mycket på utrustningen och installationen. Samt att jag inte flyger heli..
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Nybörjarfunderingar
    Av Denke i forum FPV Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-17, 00:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •