Hejsan!

Vill börja med RC flygning och har lite funderingar och frågor jag hoppas ni kan hjälpa med.

Allra först vill jag försöka att prova på i någon klubb om jag får möjlighet för det.

Sen hade jag tänkt köpa en Phoenix RC simulator och en radio.
Vilken radio skulle ni rekommandera? Får helst inte kosta mycket mera än 2000 och max 3000 kr.

I simulatorn har jag ju möjlighet att lära mig grunderna och prova dom olika flyg - och helikoptertyperna och se vilken typ jag vill börja med.

Och sen ska jag förstås köpa en modell. Tycker ni det är en bra strategi?

Har lite frågor rörande elhelis och jetkärror av ducted fan typen...

Vilken helikopter skulle ni rekommandera? Tycker inte co-axial modellerna ser så spännande ut så jag vill helst ha en "vanlig".

Hur mycket pengar får man räkna med att lägga ut i reparationer i början? Har förstått att krascher är helt oundvikliga... Om man inte låter bli att flyga förstås.

Går det att flyga en sån här som total nybörjare och hur stort område ehöver man för att kunna flyga den? http://www.kyosho.se/modell_detaljer...P&BildLopNr=01

Tack på förhand!

Ps. Det skulle vara kul om ni kunde skriva vilka fördelar och nackdelar dom olika flyg (el, ducted fan, segel..)- och helikoptertyperna (vanlig och co-axial, collectiva pitch, fixed pitch osv.) så blir det kanske lättare att välja för mig.