Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: cmp extra 330L +vilken motor

  1. #1
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard cmp extra 330L +vilken motor

    Jag börjar bli sugen på något nytt nu när man har flygit en calmato sport
    i några år så jag funderar på den hä modellen.
    http://www.modellhobby.com/product_i...roducts_id=463

    Jag såg att du mastermag sålde en os 90 motor skulle en sådan passa med modellen jag???

    Är det någon som testat denna modell innan, hur flyger den??

    Om denna modellen bara är skit vad skulle ni rekomendera i stället??
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  2. #2
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Mr Mulder har en sådan !.. skitsnygg enligt min mening har tyvärr inte haft tillfälle att se den i luften ännu. Men CMP brukar väl göra fina plan. Har själv sneglat på deras Cessna ett tag men inte slagit till ännu.

    Men de finns säkert någon här på forumet som äger en sådan och kan svara på kvaliten om inte MrMulder ser de här först

    /Martin

  3. #3
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Jag var lite för sen på den motorn men jag står som nr 2 på att få köpa den så vi får se om det blir något.

    Om det inte blir något är det ingen annan som har en motor till salu som ni tror skulle passa denna modell??

    har föresten en calmato sport 40 till salu.
    klädsen är väll inte den bästa längre. det sitter en os max 40 som drar en 11X5 prop med 16 % nitro. motorn går som en dröm.
    servon och motorn följer med så det är bara att slänga in en motagare och sedan flyga. bilder går att fixa det är bara att fråga.
    Den skickas ej utan hämtas i västerås dock efter den 5 juni så hämtas den i varberg.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  4. #4
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hmm av länken att dömma är det en ca 46 modell?? 143 cm spänn vidd .. skulle tro att den blir fett tung med en 90 motor i ! vad som skiljer 330l och 300s vet jag inte .. men min 300s med os90 4 takt blev rusdkigt tung flög fint så länge man hadde fart men .. som en tegelsten utan motor i
    såg nu att det var en 90 fs .. samma som jag har ... den väger upplysningsvis med spinner samt propp på 790gram ! ...
    vilket resulterade i att jag fick blya 110 gram i bak .. in alles totalt 500 gram mer än vad det skall vara alstså ... sats iså fall på en saito 80?82? som är lätt dryga 500 gram

    saxat från aircpro som har samma modell med data dock lite dyrare ......

    Spännvidd: 1.430mm
    Längd: 1.270mm
    Vikt: 2.85 - 2.95 kg
    Radio: 4 kan. 5 servo
    Motor: 40 - 46. 2-takt eller 52 - 63. 4-takt. Passande spinner 45 - 52mm

    förövrigt så tycker jag att cmp har rätt ok kvalite på sina grejjer med tanke på vad det kostar.....
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  5. #5
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    såg att hab hade en liknande modell ok de rekomenderade 52 2t och 61 4t de tror där emot att en 82 4t skulle vara toppen.

    jag är väldigt förvirrad men jag skulle gissa på en os 70 4t eller en satio 82 4t skulle de motorerna vara bra??
    vet ni om någon säljer en 4t i den storleken??

    humm 82:an kanske också är i det översta laget den också men jag vill ju kunna hovra också och ha lite kraft att dra ur sig.

    suck att det skulle vara så svårt att välja en morot.... äh jag har inte brottom
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  6. #6
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    vad tror ni om en saito 72 vore det möjligt att hovra med den motorn.
    82 visade sig vara svårt att få tag på begnagade 82or.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  7. #7
    mulders avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    tänkte först säga DA50R men såg att det var den mindre av de, mitt tips är Saito 100a, brutal kraft och låg vikt. /Mulder...
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  8. #8
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Om du ska ha den så gör den LÄTT!!
    Låter lite som Jakas skola men den mår inte bra av vikt..
    Ska du hovra så köp något annat..
    En saito 62 eller en tvåtaktare i 52-60 så flyger den garanterat bra,blir den tung så försvinner halva nöjet med den..
    Såge en kille förra året som följde HAB:s råd till en 60 size musse,den hade en saito 180..
    Hanke o jag ställde oss i en container tills det var färdigfluget.. ops:
    Att övermotorisera kan vara kul men oftast så blir flygegenskaperna p.g.a vikt o vridmoment inge roliga på de här lite mindre sorterna..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9
    Brauers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Håller med bokis till 100%. Idag är det många som tror att allt med tillräckligt stor motor flyger, vilket är sant. Men HUR det flyger är en annan sak...
    Jag tycker att modellen verkar alldeles för tung redan som den är! 2.8-3kg för en 40 modell är mycket! Speciellt om du vill ha hovringsmöjligheter.

    Min Cap väger runt 2,5kg och den hovrar (och drar sig ur med nöd och näppe) med en TT46. En OS55 är vad den skulle behöva för att bli kul.

    Så, leta upp den lättaste modellen du kan hitta och sen satsa på lätta prylar rakt igenom. Dessutom kommer en lätt maskin att vara betydligt trevligare att flyga i låga farter. Jag skulle faktiskt våga sätta Capen i händerna på någon som ska ha en andrakärra. Med lagom utslag är den inte elak alls.

    Går du upp i modellstorlek (mot 1,8-2m) så blir det lättare att få ihop ekvationen drag/vikt, men då börjar ekvationen för plånboken se annorlunda ut.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  10. #10
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    det är alltså ingen kärra att satsa på eller??
    90:a förstod jag ganska snabbt att det var för stort men en skulle 70:a då eller blir det ingen hovrings möjligheter då.

    tyvärr så tillåter inte plånboken en större kärra men om man hittade någon om är begnagad, men något sådant har jag inte sett och jag har inte direkt plats för det heller.

    Vad skulle ni kunna rekomendera istället för den här med en prisklass på max 2500kr eller är det bara att glömma.

    Tack för alla råden iaf.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  11. #11
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    hum jag vet inte om 2,8-3kg är alldeles åt helvete ändå. Jag har tittat omkring på en hel del modellen med den spännvidden och typ av plan, de var av olika tillverkare och vikten verkar ligga där hos alla.
    Det är ju som sagt om 70 motorn funkar...
    ... oj f##n vad jag börjar känna mig tjatig och in snöad i denna modellen.

    men ni måste sga till omni tycker att jag gör ett ofantligt misstag genom att köpadn modellen.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  12. #12
    Brauers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Ett komplett plan för 2500kr eller bara för modellen?
    En komplett ny maskin är svårt att få ihop för de pengarna. Bara motor och modell når ju dit.

    Som jag nämnde tidigare. Det går att flyga 3D med en "vanlig" Cap, Extra eller liknande men det sätter ribban för piloten. Nu har jag ju inte fått min stora Extra i luften än, men vad jag förstått så ska de vara betydligt mer gynnade vid 3D-flygning. Men det handlar ju återigen om vikten.

    Jag kan rekommendera Capen om du vill ha en modell som är lätt på fötterna och som flyger bra. Den har stora roderytor och en låg vikt redan från början. Jag kör som sagt på TT46 och 11x6 prop och då hovrar den. Det är inga större problem att flyga utstallade rollande cirklar och liknande men jag har inte så mycket motor att dra mig ur mindre lyckade påhitt. Men nått fullblod för 3D är den inte med 46:an iaf. En OS55 eller något annat lätt med mer tryck i vore lagom.
    HÄR blir den din för 1300kr.
    (En liten observation bara. Vingbelastningen för extran du hänvisade till var över 90g/dm2. Capen ligger på under 80.)

    Andra alternativ skulle kunna vara Above All:s modeller. Jag tror att de anger flygvikt med el-setup, men jag vill minnas att någon här på forumet bygger nån Above all-modell med bränslemotor.

    Det finns ju renodlade 3d-kärror också. Kika på tex funtanan. Jämför gärna vikten!

    Enkel variant som kanske kan passa din OS40 rakt av.

    Du kan säkert hitta fler kärror. Tänk bara på att leta efter låg vikt och stora roderytor. Gärna med skevroder som går nära intill kroppen.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  13. #13
    Brauers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L
    hum jag vet inte om 2,8-3kg är alldeles åt helvete ändå.
    Inte om du vill flyga som folk. Men vill du hovra så börjar det bli tungt.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  14. #14
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    jaha ok nä jag menade 2500 för bara modellen.
    ja det var ju en del skillnad i vingbelastning.

    jag får väll invänta en flygning av MR Mulder och se hur den flyger.
    jag har tid och detta är inget man ska ha för bråttom med.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  15. #15

    Standard

    Om man sätter i en YS63:a så hovrar man rätt enkelt 2.5-3.0kg maskiner.. o motorns vikt är runt 500g..
    Mvh.

    Åke "HarmOn" Olofsson.

  16. #16
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    har gett upp hoppet om den modellen och nu har jag hittat kyosho nya extra 300s. den är lättare och det verkar vara lite bättre kvalite på den också. men det är bara ett litet ploblenm som jag inte är säker på att det är. Är inte sidorodret lite för lite för att kunna flyga lite åt det extrema hållet??
    http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=3888
    jag hare tänkt antingen en os 55 eller en saito 72 eller en asp fs 61, vilken motor tror ni passar bäst?
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  17. #17

    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    412
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Kyosho Edge 540 är ju annars ett alternativ. Flyger min med en Saito .91, men en Saito 72 skulle nog också funka, min är för tung för 3d, men annars rätt bra för vanlig aerobaticflygning och landar ganska snällt trotts vikten. Får du den att landa på under 2.5 kg så kan den nog bli kul. En annan har den i klubben med en 70 4-takt tror jag och den hovrar han med, vet dock ej med vilka marginaler.

    De flesta av Kyoshos modeller verkar flyga bra. Har hört gott om Extrans flygegenskaper, dock aldrig flugit den själv.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  18. #18
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    det låter ju trevligt. var väger din edge?
    humm en saito 82 kanske skulle vara bättre fast den är ganska tung men den är ju lättare är 91:an.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  19. #19

    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    412
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Jag tror den väger runt 2.8-3 kg. En Saito 82 skall nog passa som handen i handsken i den. Vet inte varför min är såpass tung, de flesta verkar ju få den på under 2.5 kg...
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  20. #20
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    det kan bero på att din motor väger ca200g mer än 82:an.
    sedan beror det lite på vilken radioutrustning du har i.

    AAAAhh vad svårt edgen eller extran.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

Liknande ämnen

  1. Extra 330L Maiden flight!
    Av ewalds i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 21:36
  2. Extra 330L cmpro
    Av kvaark i forum Byggdagboken
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 21:32
  3. CMPro 50cc Extra-330L
    Av mds i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 02:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •