Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vingprofil

  1. #1
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard Vingprofil

    Hallå,

    Hur skall en vingprofil se ut om den skall vara gjort för snabbhet ?

    Ge gärna tips med namn i denna: http://www.profili2.com/eng/default.htm
    Mvh / Fredrik Glawe.

  2. #2
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    (För att göra det lättare. Jag tänkte mig en vinge på ca 1m meter med en snabb profil. En kolfiberstav och en aning för stor el-motor
    Mvh / Fredrik Glawe.

  3. #3
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    den ska vara så tunn och en spettsig framkant som möjligt. vingen ska också vara pilformad
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  4. #4

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    159
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Lågt tvärsnitt och symmetrisk är väl en del av receptet iallafall.

    Och som Daniel säger Pilformad (Pilformningen ger ett lägre tvärsnitt)

    Så som jag förstår det, lägre tvärsnitt = lägre hastighet på luften som rör sig över vingen = mindre motstånd

  5. #5
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 393
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L
    den ska vara så tunn och en spettsig framkant som möjligt. vingen ska också vara pilformad
    Så länge flygplanet flyger med farter som med råge understiger ljudfarten finns det ingen vinst att göra med pilform på vingen. För höga hastigheter väljer man en tunn vingprofil. Eftersom flygplanet ska kunna flyga fort även i svängarna brukar man använda vingprofiler som har en liten välvning, dvs. inte helt symmetrisk. Moderna pylonkärror brukar ha ett ganska högt sidoförhållande ca. 7-9 för att minska det inducerade motståndet i svängar.

    /Michael

  6. #6

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    159
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Då är det bara att välja och vraka vem du vill tro på Glawe Jag vill undestryka min högst lekmannamässiga kunskap inom detta område.

  7. #7
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    genom at ha en spettsig framkant och en pilformad vinge reduserar man motståndet som ändå det blir under ljudets hastighet.
    Men det du säger Michael är helt sannt
    Det är ju också ganska snyggt med en pilformad vinge enligt mig iaf
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  8. #8
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Hmm.. Även om mina drömmar forsätter förbi ljudvallen så tror jag nog det är bäst att sikta på realistiska hastigheter hehe

    Jag skall klista in ett par kandidater ikväll, sen får jag se om jag köper programet så jag kan skriva ut profilerna med :>
    Mvh / Fredrik Glawe.

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Nog kan du väl ha råd med ProfiliV2, 10€ ?
    Då kan du laborera med profilerna och göra beräkningar, och skriva ut dem

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  10. #10

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    118
    Jobb
    Grafiker / 4-färgstryckare
    Klubb
    W-059 Södra Dalarnas RFK

    Standard

    MH 18-b borde funka bra till ditt experiment!
    MH 17 kan vara en kandidat med, annars RG-14, RG14a eller RG15.

  11. #11
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Tack tack!
    Mvh / Fredrik Glawe.

  12. #12
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    RG 14 tycker jag såg trevlig ut
    Mvh / Fredrik Glawe.

Liknande ämnen

  1. Bra halvsymmetrisk vingprofil ??
    Av Thomas i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-01-04, 21:42
  2. Vingprofil till en pylonracer?
    Av Kaptenklister i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-29, 20:41
  3. Vingprofil på Kyosho trainer 40
    Av jre i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-06, 18:34
  4. Depron, vingprofil
    Av ricapp i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-27, 09:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •