Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Beslutsvånda

  1. #1
    ssns avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard Beslutsvånda

    Har just detta..

    Har skaffat en
    Borstlösmotor Max-BL2826/5 KV:940 800W
    Ny kanon motor för kärror flygvikt på 1000-3000g
    Storlek: D35x47mm
    Axel diameter: 5mm
    Vikt:185g
    Max verkningsgrad:82%
    KV:1150
    Prop :8-13 tum
    Ström:15A-30A
    Max ström: 45A/60s
    Spänning:7.2-22V

    och ett
    Fartreglage borstlös GLX-70A OPTO 3-7 Li-pol celler
    Nya reglage på 70A , reglaget är programerbara via sändaren.
    Spänning : 5 - 20 Ni-Mh/Ni-Cd or 3 - 7 Lipo (6-30V)
    Ström:70A konstant 90A Max (10s)
    BEC (Output current): ingen BEC Vi rekomenderar mottagar ack
    Vikt:60g med kablar.
    Storlek :68 x 35 x 18mm
    programerbara parametrar:
    PWM frekvens : 8/16 khz
    timing 1,7,15 och 30 grader
    reversering av motor
    Broms: mjuk/medium/hård
    antal och sort av celler

    Samt en
    3s2p 5000mAh 11,1V 18-25C ack
    Våra nya celler i lägre prisklassen, har inte riktygt samma höga urladdningströmmar som Polyquest celler men ger otrolig bra prestanda till bra pris.
    Konstant belasting upp till 90A / 130A i topparna, då levererar cellerna samma effekt som ( Hyperion/ Flight power celler
    storlek: 130x43x38 mm
    vikt ca : 440g

    Tänkte mej att sätta detta i en

    ZLIN Z-50 EP ARF FM
    Spännvidd: 1.016mm
    Längd: 800mm
    Flygvikt: 1.300g
    Motor: 450 Speed

    Men undrar nog om det inte blir lite tungt...

    Så en
    ZLIN Z-50 50 ARF FM
    Spännvidd: 1.420mm
    Längd: 1.100mm
    Vikt: 2.3 - 2.5 kg
    Radio: 4 kan. 5 servo
    Motor: 40 - 52. 2-takt eller 61 - 72. 4-takt

    kanske är att föredra.. Men då får jag nog gå upp till 5 eller 6s Lipo?

    Förslag och tips motages tacksamt..

    Mvh
    Sosen

  2. #2
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  3. #3
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard Re: Beslutsvånda

    Citat Ursprungligen postat av ssn
    Har just detta..
    Så en
    ZLIN Z-50 50 ARF FM
    Spännvidd: 1.420mm
    Längd: 1.100mm
    Vikt: 2.3 - 2.5 kg
    Radio: 4 kan. 5 servo
    Motor: 40 - 52. 2-takt eller 61 - 72. 4-takt

    kanske är att föredra.. Men då får jag nog gå upp till 5 eller 6s Lipo?
    Är avsedd för bränsledrift så med den kanske du får bygga om lite motorfästen och sånt innan de passar med el på den.

  4. #4

    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    412
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Above all-planen är väldigt fina. Har deras yak på 120 cm. Kanske en sån kan passa till din set-up?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  5. #5
    ssns avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Hej.. Just detta som är problemet... Dom rekommenderar en 2200 acc (3S på 2200) Väger inte möe... Min 5000 acc 3s2p väger nästan ett halvt kilo!!!!

    Kanske köpa en till 5000 å seriekoppla....22.2V!!! :badgrin: Då jäää!! Nä jag vill ha det lite snällare....

    Mvh
    Sosen

  6. #6

    Standard

    Problemet som jag ser det är att motorn har ett ganska högt KV tal och mår nog inte bra av mer celler än tre. Jag skulle skaffa annan motor (600-700 kv) och två celler till av samma typ som jag sedan kopplar i serie med de du redan har för att använda i det större planet du listar här ovan.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  7. #7

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej SoS:en,
    Kul att du kommit tebax till elflyget !
    Om man räknar lite på din setup så skulle jag bedöma att du med rimlig flygtid - säg ca: 8-9 minuter - inte bör ladda in mera än ca: 30-35 A i snitt - alltså uppskattningsvis ca: 350 W. Sen vill du säkert inte dra ur mera än kanske 15C i topp för att skona acken. Det ger ca: 750--800 W i inmatad effekt - inte illa alls.
    Beroende på vilken typ av kärra/flygning du vill åstadkomma med dessa effektnivåer så blir det ju lite olika kärror.
    Men jag tvivlar på att du vill stå och hovra hela tiden så nåt som "flyger" mera normalt kanske skulle passa Herrn..
    Eftersom du och jag är i samma generation så skulle jag ge dig rådet att kolla t ex denna nygamla kärra - http://www.mft.nu/?pid=294188
    Alltså en "gammal hederlig" Kwik Fly Mk 3 - det du Sosen..
    Kollar du MFT's motorrekommendation så är den rovan rätt lik din - inga avgörande skillnader. Bäst vore givetvis 4 el 5 celler men med lite större snurra så fungerar säkert även 3 celler - det ser så ut när man kollar vad dom skriver om deras motor. Snacka med MFT eller annan Graupner-handlare och kolla - jag skulle tro att din setup kan passa bra i denna kärra som ju inte är en 3D-kärra utan en klassisk, 60--70-tals F3A-kärra.
    Lycka till SoS:en - vi höres
    McR

  8. #8
    ssns avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Tack för tipsen alla..

    Provkörning av setupen med en 12x7 propp, gav:

    41A
    11,5V

    11,5x41=471.5Watt...

    Hmmm I WANT MOORE! :badgrin:
    Enda chansen till "mer" Watt är fler lipo i serie.... Motorn är specad till runt 35A med ca 40 på topp...(Hi-Models hemsida)
    Kan inte "prutta" i två av dessa accar.. blir för tungt men det borde funka att koppla in en 2s2p 5000mAh 7,4V 18-25C ack i serie väl? Får ändå ladda dom var för sig...

    Totalt hamnar jag då på 18,3V och 750g för accen. Totalt runt ett kilo med Acc,motor och reglage...

    Motsvarande setup med en förbränningsmotor .52 till .70 två eller fyrtakt med en 400cc tank blir lättare! Men bara ett par hekto ca....

    Kanske kan gå.. Eller

    Alternativet är att skaffa en 5s 2500mAh 18,5V 18-25C ack! Vinner i vikt (350g) men förlorar i flygtid....

    Mvh
    Sosen

  9. #9

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Din rova är samtidigt specad till max ca: 800 W.
    Jag har svårt att se att det är amperen allenast som är begränsningen utan det bör i första hand vara inmatad effekt - men rätta mig gärna om jag har fel.
    Alltså borde du kunna hänga på en större propp och fortsätta med ditt 3S-pack. Sen kan det ju bli praktisk problem som t ex markfrigång om man har en alltför stor propp...men det är en annan fråga.
    Hälsningar
    Roger

  10. #10
    ssns avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej igen,
    Din rova är samtidigt specad till max ca: 800 W.
    Jag har svårt att se att det är amperen allenast som är begränsningen utan det bör i första hand vara inmatad effekt - men rätta mig gärna om jag har fel.
    Alltså borde du kunna hänga på en större propp och fortsätta med ditt 3S-pack. Sen kan det ju bli praktisk problem som t ex markfrigång om man har en alltför stor propp...men det är en annan fråga.
    Hälsningar
    Roger
    Hej Roger..

    Jo 800W skulle vara trevligt att få ut ur motorn men.. För att få ut 800W vid 11.5V måste jag mata in nästan 70A! Vid 20 volt så räcker det men 40A..

    Rädd för att motorn inte trivs med 70A in..

    Sen har vi ju som du nämner propellerstorlek/stigning.. 12x7 nu och ca 40 A Provade med 10x7 då drog den endast 20A= Ynka 205W...
    Skall testa (när jag får hem dom) med 10X10 också.
    Tror att det blir problem åtminstonde med "lilla" Zlin:en och större än 10 Tum.

    ha de gött
    Sosen

  11. #11
    ssns avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Lödde om accen! Nu har jag 5s 2500MAh....

    Gav med 10x7 propeller:
    48A och 17.7V under belastning. 850Watt... Yess :badgrin:

    Nu kan man titta runt efter rätt kärra i 1200 till 1400mm storlek....

    Ha de gött

    Sosen

  12. #12
    Zekees avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    604
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    Jag tänkte genast på: http://www.fullkontroll.se/sportsman...ed0c579268a379

    Kanonrolig kärra!
    --------------------------------------------------
    Proud Member of Ånge modellklubb...

  13. #13
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    http://www.mft.nu/es/product/product...4001&visible=2

    finast byggda arf en jag någonsin har sett. och den är ganska lätt, ca 1,5 kilo där skulle din motor göra sej bra, min flyger med en motor likande din och den har motorkraft så det räcker och blir över

  14. #14
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ssn
    Lödde om accen! Nu har jag 5s 2500MAh....

    Gav med 10x7 propeller:
    48A och 17.7V under belastning. 850Watt... Yess :badgrin:

    Nu kan man titta runt efter rätt kärra i 1200 till 1400mm storlek....

    Ha de gött

    Sosen
    Blir det inte väldigt lite flygtid på 48A och den accen +
    Mvh / Fredrik Glawe.

  15. #15
    ssns avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Möe å grunna på. Tackar för tips btv...

    Men har lite "snöat" in på en Burning Spear 120cm....

    Min acc väger runt 400g och till det kommer en mottagaracc då reglaget inte har BEC...
    Går nog ner(upp?) till 11x5,5 eller 11x6propp) Känns som om jag behöver kraften mer än farten... Hoppas att det blir lite snällare för acc och reglage också...

    Rätta men hemskt gärna om jag tänker galet.... Kanske måste gå upp till 1400mm för att få en vettig vingbelastning.... Undrar vad denna kärra väger "tom" tro...

    Joakim! Hilfe!!!!!!

    Mvh
    Sosen...

  16. #16
    ssns avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Hmmm Orkade inte vänta längre.... Above All Burning Spear F3A/3D 120 cm beställd från "Full Kontroll"!

    Ingen kontroll här när frugan är i Turkiet!!!!


    ha de gött

    Sosen

  17. #17
    ssns avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Lite fundersam blev jag över vingbelastningen.. troligtvis så hamnar jag på 61g/dm2 mot 48.5g/dm2 enligt rek setup men...(1579g mot 1250g)

    Kollade lite på min Yak54 med .52 motor och 1320mm sp.vidd. Planet känns rätt lätt trots en rek vingbelastning på 80 till 84g/dm2. Totalvikt 2700 till 2800g. Har ingen bra våg att väga med men då jag använt rek material skulle jag tro att jag hamnar där ungefär...

    Får kolla vidare när den kommer. Bygger på att modellen "tom" väger 814g.... Rimligt? Inte vet jag..

    Haré

    Sosen

    Annars så får det bli Typhoon 291210 (115g) och 3s2200 acc...

  18. #18

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej SoS:en
    Om Typhoonen har hyfsad KV - säg runt 1000 - så tror jag absolut att den är bättre lämpad. Då bör du kunna köra på 3S2200 även om inte flygtiderna blir alltför imponerande. Men låg (lägre) vikt är oftast A och O.
    Hälsningar
    Roger

  19. #19
    ssns avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Typhoon 29/12/10
    KV:
    1040
    No of Winds:
    10
    Current Draw (Max. Efficiency)
    20-40
    Maximum Power:
    518 Watt
    Max Efficiency:
    88%
    Direction:
    Right & Left
    No of Poles:
    10
    Length:
    54mm
    Length (without axle):
    35mm
    Diameter in mm:
    35.8mm
    Front Axle Length:
    14.5mm
    Shaft Diameter:
    5mm
    Approximate Weight:
    120gr
    Recommended Props:
    9 x 6 11 x 7

    Model Weight: 900-1800

    Recommended Speed Controller:
    18 Amp - 45

    Ser väl rätt bra ut Mc!?

    Sosen...

  20. #20

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ser nog riktigt OK ut SoS:en.
    Sen får vi hoppas att dina ackar är friska och fina så dom förmår mata motorn med vad den behöver..
    Hälsningar
    McR

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •