Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: FPV och illamående

  1. #1

    Standard FPV och illamående

    Hej
    Mitt allra första inlägg. Nu är det dags. Efter en barndom med kraschade balsamodeller och gummisnoddsvirande och därefter ett halvt liv av längtan efter flygning ska jag köpa en Easystar och montera FPV-utrustning.
    Det närmaste man kan komma att flyga själv, tror jag.

    Men jag är lite orolig för att bli åksjuk. Är extremt känslig för gungande båtar, snabba 3Dspel och filmer (Cosmononva)
    Kommer jag att kasta pengarna i sjön om jag skaffar glasögon med skärmar? Är det bättre med en liten bildskärm på magen?

    Och har dessa glasögon justerbar fokus a la sökaren i kameror? Annars kan det bli svårt med skärpan, tror jag.

    Ja, tacksam för svar från någon av alla erfarna flygare i detta forum.

  2. #2
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Hej!

    Kul att du ska prova FPV!

    Åksjukhet kan inträffa beroende på hur känslig man är, första flygningen för mig så kändes det lite konstigt men jag blev aldrig illamående.

    Använder du Headplay videoglasögon så kan du justera skärpan och pupillavstånd men då får du lägga ut runt 4000:- för dom.

    Fatsharkglasögon har endast IDP (pupilljustering) så har man ett synfel så får man se till att använda linser annars kanske det blir lite problem.

    Kamerorna har justerbar fokus, oftast kan man byta lins på dom.

    Vad för system har du tittat på??

    //Matte

  3. #3

    Standard

    Hej Impulze,
    Tack för ditt svar.
    Har kollat in Fatshark, Pilot view som Hobby-Lobby säljer och Headplay och de sistnämnda verkar vara de enda möjliga om man som i mitt fall behöver läsglasögon.
    Ska till USA i juli och tänkte shoppa grejorna där. Har förstått att Easystar är klockren som kamerabärare och tydligen omåttligt populär givet alla forum där den omtalas. Så det blir att köpa radio, servon, kanske en borstlös motor o controller vilket jag förstått att Easystar mår bra av. Och kanske några Litiumjon batterier för borrmaskiner som man kan löda om. Tydligen varar de längre och är mindre farliga än Li-po.

    Ja, som total nybörjare tar jag självklart tacksamt emot alla tips o råd om vad jag bör köpa för prylar.

  4. #4
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Det handlar även om träning, blir man illamående av något så går det oftast att träna bort. men det kan ta tid.

    Det kommer vara bättre i sådana fall om du har en kamera fäst framför dig eftersom du då i ditt perferi seende kommer se att du sitter still. vilket kopplast ihop med järnan som känner samma sak.

    Har du VR glasögon på dig kommer du bara se skärmen, risken är då stor att dina ögon ser att du vrider på dig men kroppen känner inget = vanligt illamående framkallande
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  5. #5
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Precis som krille skriver så går det träna bort. Kanske skulle låta någon flyga planet och att du själv sätter på dig brillorna en stund och tar av dom om illamåendet tränger på.

    Easystaren är perfekt att konvertera till FPV plan. Om man inte moddar in skevroder så bör man förstora sidorodret. Jag använder ett Jeti spinn 33A reglage och en mega 16/15/4 med 6x4 propeller. Läs gärna på rcgroups:s FPV/RPV om olika setuper till Easystar.

    Radioutrustning bör du hålla dig till 35Mhz bandet, då är det inga problem flyga med 2,4Ghz videolänk.

    Lipo accar är inget större problem om man vet hur man ska hantera dom.
    HXT 2200mAh G2/G3 från www.hobbycity.com är bra accar som du kan använda.

    //Matte

  6. #6

    Standard Har hittat radio o plan

    Lite tur ska man ha (tror jag)
    Hittade sprillans Easystar och en lika sprillans Hitec Optic 6 i kartong med fyra servon mm, på Blocket. 2000 känns som ett bra pris. Så nu återstår bara FPV-prylarna att handla i USA. Och kanske borstlös motor o controller.

  7. #7
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Ska du använda nån modell senare med skevroder / höjd/ sida och pan/tilt till kameran så kommer du behöva 7 kanaler. Sen vet jag inte hur gyrona funkar till Hitec radios.

    Vad för videogrejjor funderar du på?

    //Matte

  8. #8

    Standard

    Tänkte inte på det....
    Nej det får väl bli denna Easystar som kan flyga med 3 och resten till kameran.
    Har kört massiva träningspass i en enkel FMS simulator och behärskar nu start o landning med Piper Cub utan problem. Easystar är väldigt lätt att hantera i simulatorn. Är den tillnärmelsevis lika enkel i luften på riktigt så bör det inte bli några problem (hoppas jag).

    Kameragrejor är en djungel. Det blir nog något komplett paket för 250-300 dolares skulle jag tro. Brillor måste nog bli Headplay eftersom jag har läsglasögon. Eller får man plats med glasögon bakom FPV googles?

  9. #9
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Glasögon brukar vara svårt att få plats med.


    Du har ett PM...


    //Matte

  10. #10

    Standard

    I morgon kväll blir det premiärtur med frigolitkärran.
    Mitt första försök med rc i luften....
    Ska bara köpa en laddare till den lilla 1100 mah accen som jag fick med planet. Gissar att det inte räcker till mer än 10-15 min med originalmotorn som sitter i planet.
    Är det här ett bra köp?
    http://www.hobbex.se/p/productmenu,1...t/product.html

    Eller vad ska man satsa på?

  11. #11
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    http://www.modellhobby.de/Electronic...=130&p=26&c=26

    Där har du en laddare som hanterar NIMH/NICD/LIPO/PB och har inbyggd nätdel för 220v och en anslutning för 12V. Den har även urladdnings/laddnings program.

    Du kommer säkert gå över på Lipobatterier inom en snart framtid

    Lite dyrare men då kan du ladda och underhålla dom flesta batterier du använder.

    //Matte

  12. #12

    Standard

    Tack för svar!
    Frågor, frågor. Otroligt vad många aspekter det är att ta hänsyn till...

    Hur långa är laddtiderna med de olika batterityperna?

    Bör man skaffa flera batterier än två om man vill ut o flyga en dag?

  13. #13
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    laddtider varierar. Ska man ladda lipo så brukar det ta drygt 60minuter. NIMH ska helst laddas med 1/10 av kapaciteten, då tar det fort många timmar att ladda.

    Ska man flyga mkt en dag så bör man ha några accar att växla mellan.

    Tror inte det är så många idag som flyger med NIMH accar.

    //Matte

  14. #14

    Standard

    OK. Ingen ide att satsa på något annat än Litium då. Men jag läste om Li-ion som ett alternativ till Li-po. Lite tyngre men inte så känsliga och kan laddas om flera gånger. Och nu finns det ju battericeller i de flesta små handmaskinbatterier.
    Ja, jag har ju faktiskt två batterier till min lilla blå Bosch skruvdragare. Lijon. 10,8V 10,8 Wh 1 Ah. Väger 168 gram. Snabbladdaren som följer med laddar med 3 A.
    Kan det vara ngt att använda tro?

  15. #15
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Li-on körde jag på en gång i tiden då jag började med helikopter. Dom vägde rätt mycket


    Ditt 1000mAh väger som ett 2200mAh Lipo bara som jämförelse.


    Här kan du läsa om Lipo, följer man dessa råd och anvisningar så går det utmärkt

    http://www.microflight.se/webshop/Li-polymer.pdf


    //Matte

  16. #16

    Standard

    Nu kommer en nybörjarfråga ang batteriet. Tänkte testa mitt Bosch Li-ion på 10,8 V. Är det bara att koppla in istället för 7,2 v accen? Ingen risk för motorn eller motorreglaget o accarna?

  17. #17

    Standard Detta hände

    Ja, vet inte om någon är intresserad av mina nybörjarmisstag. Men detta hände: Skaffade en lös kontakt och lödde på grova kablar och flatstift i andra änden som passade i Bosch accar. På med trotteln och jädrar vad det snurrade... ett tag... varefter det började osa lite och gasen stannade på halvfart. Ur med batteriet och reglaget. Det blev visst lite varmt. Hade smält i det närmaste. Originalreglaget i Easystar var bara stort som kortsidan på en tändsticksask.
    Nu var kvällens premiärflygning i fara så jag kastade mig i bilen och köpte ett nytt gasreglage á 250 kr avpassat för Litiumbatterier. Hem och löda, löda.
    Nu funkade det som tänkt. Rejält mycket bättre drag än med 7,2 v accen med dess befintliga laddström.

    Premiärturen gick riktigt bra, ett tag. Det var blåsigt och byigt på fältet och när jag vände planet tillbaka mot mig efter starten i motvind så drog den iväg något grymt i medvinden. Fick panik när jag var på väg att tappa den ur sikte bakom träden och lyckades panga ner den i backen med full fart med nosen före.

    Hela nosen pekade åt sidan och bakkroppen var av strax bakom motorn.
    Trodde det var kört men vi hjälptes åt med silvertejp och sedan var det bara att flyga igen. Makalöst stryktålig manick. Svåger Peter som är erfaren förbränningsmotorflygare fick ta över och blev mycket imponerad. Nu ska han skaffa el-kärra också.

    Efter ytterligare tre hårda markkänningar och lite mer silvertejp var det dags att ladda båda batterierna. De fungerade perfekt och jag fick nog ut säkert 15-20 min som mest, då det gick att spara på gasen i vinden. Och den glider så man inte tror det är sant.

    Efter laddning hade det mojnat och nu var det mer likt simulatorflygningarna i FMS. Fantastiskt kul att flyga (även om jag fick langa över radion till Peter i panik vid ett par tillfällen)

    Fick också låna hem hans Realflight G2. Så nu ska det bli simulatorträning i byig vind tills jag lärt mig ordentligt.

    Känner stor respekt för alla er som kan hantera och kontrollera ett snabbt konstflygarplan även under påverkan från vind och byar.

  18. #18
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Låter som du har haft riktigt roligt trots lite missöden då


    Blir lite ÄLG fpv flygning snart, har hittat en åker på väg till jobbet där det brukar stå 3-7 älgar vissa kvällar. Vore kul att komma nära med planet



    //Matte

  19. #19

    Standard Åksjuka stoppar planerna

    Nu har jag kört Realflight i datorn och kan säga att det nog inte blir någon FPV-flygning för min del. Blir illamående på nolltid. Urk. Detta fastän jag sitter framför en skärm. Törs inte tänka på hur det skulle bli med glasögonskärmarna på irl. Det blev en pizza på fem sekunder.

    Testat om och om igen och det blir inte bättre. Känns bittert.

  20. #20
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Usch då, det var trist

    Finns det inte nån sorts medicin som funkar då?

    //Matte

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •