Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 65

Ämne: jag vill bygga ett eget flygplan

  1. #1

    Standard jag vill bygga ett eget flygplan

    jag har sett på olika ställen folk som byggt egna plan av depron eller vad det heter. jag skulle vilja göra det med. finns det någon guide eller liknande man kan ta hjälp av? vart köper man depron? jag har all elektronik , och de här motor cobon sen tidigare http://www.umearc.se/cgi-bin/article...5&subgroup=328 . tror ni att de skulle fungera att avända?

  2. #2
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    ja när man ska designa ett eget plan så är det bara att låta fantasin flöda.
    kom bara ihåg att ha en låg vingbelastning=stor yta på vingarna, du behöver dock inte överdriva.

    depron kan finnas hos de flesta golv butikerna.

    jaha du hade köpt den motorn. jag har en kompis som hade ett likadant men efter bara några enstaka gånger brann fartregalget upp. byta gick det inte heller för att han hade tagit bort kontakterna som det ändå var glappkontekt i och lödat ihop det.

    JJag vet också att kenneth67 här på forumet köpte det paketet fast modellen större och det fartreglaget exploderade.

    du hade det sedan tidigare så det lär ju funka ett tag till.

    det är iaf en väldigt rolig hobby du har kommit in i.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  3. #3

    Standard

    hej daniel.
    jag har haft den motor combon sen i julas och flugit båden en hydrofoam å en cessna o den håller fortf.
    men jag tänkte om storleken på motor är bra för ett depron flyg?
    sen skulle jag gärna ha nån ritning att följa när jag bygger. så nån som vet nåt lämpligt plan med ritning kan gärna skriva här

  4. #4
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    om du vill ha ett jet plan så finns det gratis ritningar här. det är bara att skriva ut på vanligt A4 och sedan tejpa ihop alla mallar.
    http://www.parkjets.com/free-plans.html
    längst ner på hemsidan finns ritningarna.
    din motor bör passa ganska bra till de flesta planen där
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  5. #5

    Standard

    det är nog ett 3d plan jag vill bygga

  6. #6

    Standard

    Jag byggde en extra330 från 3Dbatix.com. Det var mitt första bygge och den flög riktigt bra. Motorn var en likvärdig sak. Annars kan du söka på "foamies" så kommer du hitta flera sidor med ritningar.

    mvh Jesper
    /Jesper


    Graupner/JR MX-12
    Top Models Pulsar
    F-22 Raptor

  7. #7

  8. #8

    Standard

    Det var denna motor http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...8-21&cda=29624, och dom verkar vara ganska så lika tycker jag, så det borde ju funka.
    /Jesper


    Graupner/JR MX-12
    Top Models Pulsar
    F-22 Raptor

  9. #9

    Standard

    japp då blire nog att försöka sig på ett extra330. måste bara lista ut vad alla biter o text på ritningen betyder

  10. #10

    Standard

    Det är inte så svårt, men vill du fråga så svarar jag gärna om jag kan. Lycka till!
    /Jesper


    Graupner/JR MX-12
    Top Models Pulsar
    F-22 Raptor

  11. #11

    Standard

    hur vet jag hur lång tex kroppen ska vara på dennna ritning http://www.3dbatix.com/plans/extra330.pdf står ju inga mått

  12. #12

    Standard

    Du skriver ut ritningen i pdf A4 tiled. Sen tejpar du ihop ritningen, så vips har du mallar som du lägger på depronet.
    /Jesper


    Graupner/JR MX-12
    Top Models Pulsar
    F-22 Raptor

  13. #13

    Standard

    Det finns ett alternativ som heter "tiled" Då är ritningen i skala 1:1 och uppdelad på A4 så att man kan skriva ut den själv. Sen gör du som jag skrev ovanför. Plus att du får klippa lite oxå!
    /Jesper


    Graupner/JR MX-12
    Top Models Pulsar
    F-22 Raptor

  14. #14

    Standard

    nu har jag skrivit ut ritningen så de blev 25 A4 sidor. nu funderar jag på hur jag ska göra sen om jag ska tejpa ihop alla sidor och den klippa ut delarna eller hur gör man?? sen verkar det som de är en rand på varje papper som man måste klippa bort

  15. #15

    Standard

    Precis så skall du göra, eller det var så jag gjorde iallafall. Det kan vara som du säger nån linje eller liknande då printern inte klarar att skriva på hela pappret, men använd det som passmärken.

    Tejpa ihop det efter bästa förmåga. Det kommer bli så att linjerna tandar lite men det gör inget. Att få ihop precis alla linjer är svårt. Sen vet jag att nån limmar upp ritningen på kartong eller styvare papper för att kunna använda den flera gånger. Behövs inte göras men kan vara bra om man, som sagt, använda den flera gånger.

    Klipp ut delarna, fäst med fördel upp dem på depronet med spraylim så att det går lätt att ta bort ritningen sen. Jag använder 3M spray mount, men har läst att det finns något spraylim från biltema man kan använda. Är det ett permanent lim så ha på väldigt.

    Skär ut efter ritning, limma, montera el och slutligen krasha det!!!!! Svär, limma och till sist FLYG!!!!
    /Jesper


    Graupner/JR MX-12
    Top Models Pulsar
    F-22 Raptor

  16. #16

    Standard

    nu lyckade jag tejpa ihop ritningen.he blev lite snett. men de gick, nu är de bara att skaffa depron

  17. #17

    Standard

    jeppe vad använde du för batteri? och vikt på de?

  18. #18

    Standard

    Jag körde 3s 1000mah och 1250mah. Vikt 86g resp 94g.
    /Jesper


    Graupner/JR MX-12
    Top Models Pulsar
    F-22 Raptor

  19. #19
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Här finns lite tips oxå:
    http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=7376
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  20. #20

    Standard

    okej jeppe de blir perfekt då kör jag 3s 1500 mah 94g.
    jo har redan läst den tråden tack endå

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-05, 01:22
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 21:16
  3. Vill bygga stor frigolitmodell
    Av Elia i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-12-29, 19:52
  4. Bygga eget flyg
    Av Kasper Thurfjell i forum Elmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 19:54
  5. Bygga eget flyg?!
    Av Dawson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-28, 21:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •