Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: 50cc elmotor.

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard 50cc elmotor.

    Hej, jag behöver hjälp med att hitta en elmotorsice. Jag letar efter en motor som går på 10s som kan ta en 50cc bensinmotors plats.

    Kollat på axi och deras motorer är antingen något för små eller något för stora, hittar ingenting som klaffar direkt. Finns det nån motor (inte plettenbergs för 7500 och inte en kinesmotor) som skulle kunna passa en 50cc-modell. Den skall funka på 10s ungefär och kosta runt 3000.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Detta är kanske något för dig. Titta längst ner på sidan.

    Mike Grey och hans fru Angie är väldigt hjälpsamma och det är bara till att ställa frågor så får du bra svar.

    http://www.skysharkrc.com/outrunner.htm


    Göran

  3. #3

    Standard

    Kolla på http://shop.rztec.se/Shop/Index.php?sArtId=1399 kör den själv i en Greatplanes 1/4 Extra just nu "bara" på 8 celler men det ger ganska gott om drag ändå med 10S blir det riktigt kul. Tyvärr kostar den inte runt 3000:- men det kanske inte är det största problemet


    /David
    RzTec

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Givetvis skall du ha en 50 cc-elmotsvarighet om du så önskar men trots att jag är en riktig el-entusiast så har jag fortfarande svårt att så finessen med riktigt stora el-setup:er. Framförallt så blir ju ackarna rejält dyra - och man behöver ju några uppsättningar om det skall bli flygtid värd namnet. Alternativt många A123-celler - serie och parallellkopplade för att uppnå spänning och kapacitet. Finessen med dessa är ju att man kan snabbladda dom så då räcker måhända ett paket.
    Nä, trots min faiblesse för el så skulle jag nog ta en titt på någon välbyggd bensin-kinesrova i den klassen. Har fått indikationer på att bl a denna kan vara vetttig - http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=5789
    Hursomhelst - lycka till i valet oavsett vad det slutar i. Tänk bara på att en stor elrova är allt annat än ofarlig och min åsikt är att stora elsetup:er kräver mycket hög kunskap om eldrift om slutet skall bli gott.
    Hälsningar
    Roger

    PS: Nu får väl Bokis spel när jag rekommenderar annat än el..

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Jag tvekade länge med att lägga ut tråden, för jag vet att jag inte kan köpa motorn på en lång tid då jag har annat att lägga pengarna på just nu, så tråden bara skulle bli störande. Men i alla fall:
    Skall köpa några 5s 3700mah flightpower, så tanken är väll att köra 10 7400 mah och ha 2 laddare så det bara blir en timma mellan varje flygning. Behöver ändå batterierna så att säga.

    Roger, vad är farligt med en stor elmotor? Jag behöver aldrig vara i närheten av propellern då jag kan gå in bakifrån och sätta in ackarna. Är det farliga bara att det är riktigt hög spänning?
    Jag vill inte ha det för jag tyckerdet verkar obehagligt att försöka snärta igång motorn.

    Jag lever med fantasin att det inte borde bli så mycket dyrare med eldrift jämfört med bensindrift. Exkl. batterierna så är det ju bara motorsystemet som blir skillnaden, bensinare a la DA är väll 6000 kronor uppåt med tändsystem, pipa och allt vad de heter.

    Letar vidare... Tack för svaren.

    Lägger till: Hittade en motor som nog kan passa, AXI 5345/18. Dock så vill den ha 12s. Vad händer då om man lägger 10s på den istället? Bara något sämre prestanda eller bränner man nått? Och hur mycket sämre prestanda, den motorn verkar ju motsvara 60-75cc bensin så den är ju lite övermotoriserad i så fall.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  6. #6

    Standard

    Som en kompis sa till mig som tävlingsflyger med el, "spelar ingen roll hur mycket pengar jag än lägger ner på en bensinare, man får ändå aldrig samma prestanda som med el "

    Andra som gämnfört över en tid på större modeller säger faktiskt att elsetupen blir billigare, delar man upp ackarna så man kan använda de i flera maskiner är det också en fördel.

    Intressanta alternativ är de större Hyperion och Hacker motorerna som inte kostar skjortan. Vad gäller Axin med 10 vs 12s så får du antagligen mer effekt och lite högre effektivitet på 12s, 10s drar du å andra sidan en större prop, valet av motor beror ju också på vad/hur du skall flyga.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Jocke,
    En rak fråga ! Vad måste man betala för en komplett elsetup motsvarande en 50 cc bensinmotor ? Alltså elmotor, reglage, ackar för att kunna flyga minst 5 gånger på 2 timmar och laddare som klarar dessa ackar. Dessutom inte att förglömma - du själv har enorm erfarenhet av eldrift och inte minst större elsetup:er - men det har inte varit smärtfritt s a s. T ex har du haft problem med störningar som äntligen fått sin lösning med Futabas 2,4 GHz-system. Sen vill jag minnas att något så trivialt som kontakter och gnistbildning vid anslutning av acken även det kan förorsaka problem på stora setup:er.
    Och ackarna är ingen livstidsinvestering - dels har dom en "normal" begränsning, dels kan man ha otur med kvaliteten men man kan också av egen förskyllan kraftigt minska livslängden och då blir det dyrt.
    Min point är att för "mindre" setupe:er (vad nu det är...) så fungerar el alldeles utmärkt och som du vet är jag själv en elflyg-entusiast men jag vill på intet vis "lura in" någon i "elträsket" genom att förbehållslöst rekommendera stora elsetup:er till relativa nybörjare - min åsikt är att man bör ha en viss erfarenhet av RC-flyg och inte minst elflyg samt att man är medveten om vilka kostnader det kan dra med sig. Att prestandan är minst lika bra - troligen bättre - än med en bensinare är vi överens om men kostnaderna är också i en annan division. Driftkostnaden för en bensinare måste nog betraktas som mycket låg jämfört med den investering i ackar som måste göras till en motsvarande elkärra - och det gäller i allra högsta grad om man skall välja s k kvalitetsackar. Och inköpskostnaden för bensinalternativet är också klart lägre såvida man inte köper det dyraste utan med goda råd kan hitta guldkornen bland de billigare motorerna.
    Sen har jag sett större elkärror där det inte är enkelt att byta acken och det måste vara ett grundkrav - det skall inte ta 10 minuter bara för att byta den. Det gäller givetvis inte alla kärror så där måste man vara uppmärksam vid valet av kärra.
    Slutligen till David: En elmotor kan tyckas harmlös när den står där tyst och fin trots att strömmen är ansluten. Men en radiostörning eller att man stöter emot trottelspaken av misstag får den att rusa igång direkt - och ju större rova, desto större konsekvenser om man är i vägen. Därför är elrovor lite lurigare än förbränningsrovor - de senare låter när dom är igång och därmed har man en form av automatisk varningssignal som ringer i huvudet. Visst - detta är inget större problem om man är uppmärksam och medveten om problemet men man kan bli lurad - även som erfaren elflygare gör man ibland misstag...
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    Standard

    jo.. krävs att man är ordentlig o inte slarvar.. annars är det ju inget som hindrar? större grejer.. högre pris.. så är det ju alltid..

    oavsett vad man kör så är det en flygande gräsklippare.. inte så bra att inte vara vaksam ellerhur? man måste ju förstå att det är scary saker man leker med.. oavsett om det är el eller bensin..
    finns ingen plats för misstag.. man får helt enkelt sätta upp en rutin som minimerar risken..

    jag ser alltid propellrar som farliga så länge jag inte kollat en extra gång att det verkligen inte är igång.. o då flyger jag inte ens stort..

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej HeatFire,
    Jo, absolut att man måste ha enorm respekt för propellern och det var ju lite av min point också.
    Men risken med el är att man inte riktigt "förstår" att motorn är igång när man anslutit strömmen - en motsvarande förbränningsmotor som går signalerar ju oupphörligen genom avgasljudet att något riskfyllt finns i den omedelbara närheten. Och det oerhört direkta gensvaret på en elmotor som av någon anledning får en "gas-impuls" kan få förödande konsekvenser så försiktighet och rutiner är faktiskt ännu väsentligare vid eldrift - möjligen små depronflax undantagna.. Men även dom bits om man är oförsiktig - om än i oändligt mycket mindre grad än t ex en 5 kW-motor.
    Jag propagerar absolut för eldrift när vi talar om mindre kärror för där är inte heller kostnadsaspekten något bekymmer. Själv har jag knappt flugit förbränningsmotordrivet överhuvudtaget de senaste 7-8 åren men jag håller mig till det jag brukar kalla "små-el" - i mitt fall upp till ca: 1,5 m spännvidd.
    Det är så skönt att dels slippa oljespill i bil och verkstad, dels att kunna ställa in kärran flygklar i bilen (små-el alltså). Men man är ju en aning bekväm av sig - kanske med ålderns rätt..
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    Standard

    Kostnads aspekten har gämnförts av grabbar i Usa, england, Tyskland, Norge bla, efter ett år ca var de alla överens om att el altenativet hadde fördelar, det går dock att vända å vrida på det hur mycket somhelst.

    Störningsproblem som knappt var botbara fick jag på Katanan när jag klev över 9kw, vad gäller kontakter så har vissa reglage idag "anti spark" funktion, men på en 10s setup räcker det med bra 6mm gulkontakter, det fanns inte när jag började köra 10-14s.

    För ett antal år sen när jag konveterade en 2m elmodell var detta betraktat som mycket exlusivt och extremt, idag är det vardagsmat även i sverige, oavsett kostnaden så får man inte samma fördelar med en förbränningsmotor som tilltalar mig och många andra.

    Säkerheten är väll även där olika vad man tycker, jag skulle aldrig ställa mig och veva igång en bensinmotor med händerna!?

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen, Jocke !
    Jag ställde en fråga om kostnader som jag gärna vill ha besvarad - vad man ev undersökt i andra länder är inte riktigt relavant här.
    Du rekommenderar en del grejor - kan du sammanställa kostnaden så att man får en ungefärligt uppfattning. Utgå från fallet att ersätta en 50 cc bensinmotor och då antar jag att kärran är en aning större än 2 m i spännvidd...
    Alltså:
    * Motor
    * Lämpligt reglage
    * Lämpliga ackpaket - och säg att man vill flyga 5*10 min under ca: 2 timmar och inte dra ur sista droppen i paketet för då lär det inte hålla speciellt många cykler
    * Lämplig laddare som på rimlig tid klarar av att ladda dessa paket
    * Nätaggregat att ha för "hemma-laddningen"
    Dessa grejor klarar man sig inte undan om man är nybliven elflygare och vill börja med en större kärra.
    Vad det kostar i det lilla "små-el-formatet" är enklare att ta fram men stora el-setup:er är fortfarande inte så vanliga ute på våra fält.
    Slutligen - visst finns det svårigheter även med en 50 cc bensinare men gamla "förbränningsmotorflygare" brukar fixa dom problemen. Men är man ny så ställs man givetvis inför problem även med bensinare - det kan vi nog vara överens om. Men kostnaden blir nog ändå klart lägre - jag har m a o svårt att värja mig för kostnadsaspekten på stora elkärror när folk frågar...
    Hälsningar
    Roger

  12. #12

    Standard

    Utan att ha erfarenhet av varken bensinmotor eller större el-setup så tycker JAG så här.

    ( Bränsle och el har ju såklart olika för- och nackdelar, man måste bara bestämma vilka för- och nackdelar som väger tyngst. )

    Ju större maskin ju störra anledning att köra med A123.
    Jag skulle aldrig köra med LiPo i varken flyg eller heli i den storleken. Speciellt när A123 i princip bara har tyngden som största nackdel mot lipo. A123 kan snabbladdas samt flygas till ESC klipper. Livslängden för A123 har jag för mig är minst lika bra som lipo även för snabbladdade A123-celler. Ska man kunna snabbladda på fältet utan tillgång till 230V så är ju ett par 12V batterier ett måste, osv osv ...

    McRegor: Med stora elplan så kör man väl enklast på separat Rx batteri, dvs man kan enkelt kolla i depån om alla kontrollytor fungerar. Sedan rullar man ut planet på startbanan och kopplar in stora batteriet där ute. Mindre risk att nåt kan hända. Risk för olycka minskas ju förhoppningsvis också om man även har en Rx med failsafe. Iofs kanske störningen kan gå direkt in i ESC och orsaka kort motorsnurr. (Men eftersom man står ute på banan så bör det inte kunna skada någon?!)

    "...att man stöter emot trottelspaken av misstag..."
    Har man ett sådant plan flyger man nog med en radio som man kan ställa in två throttelkurvor på, det gör iaf jag med mina flygplan. På så sätt kan man enkelt lägga in en "throttel hold" funktion (alt mixa in en på en brytare). Ingen risk att råka ge full gas i depån.

    /A

  13. #13

    Standard

    Det är väll bara att räkna? välj motor, reglage, ack och slå ihopp, kontakta en firma och se vad de kan ge för paketpris, nätag, jag kör 8A hemma, hemmabygge, snabbladdning 12v bilbatteri, 5x 10 min på 2 timmar!? så mycket flyger jag inte, men 2x 4500-5000 ackar så får man 4x 5 min flygningar ca. Utlandet är relativt här också, de kör med samma grejor, men de som gämfört har ofta kört 80-100cc setuper. Ställ in reglaget på 3-3,1v/cell så håller dom länge.

    Vi får låta DaEk och andra själva avgöra vad de vill köra med, oavsett för/ nackdelar för det finns det alltid.


    Ursprungsfrågan gällde en elmotor att ersätta 50cc bensin med, jag tror en motor i 3kw klassen skulle räcka bra, Axi, Hyperion, Hacker, Cyclon 22" 10s 3700-5000mAh.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Knas,
    Utan att orda alltför mycket så förefaller ju A123 bra ur säkerhets och snabbladdningssynpunkt - om än lite tyngre/större än motsvarande LiPo. Dock har jag personligen ännu inte sett någon stor elsetup som kör på dessa här i Sverige - men det hoppas jag få se redan i sommar.
    Du har givetvis rätt i att man bör "desarmera" trottelspaken om radion klarar detta - dock är det nog rätt ovanligt att man gör så. Det jag försökte få fram var att elkärror generellt är luriga på det sättet att dom kan vara "armerade" utan att låta - medan en förbränningsrova definitivt för oväsen och då är man ofta undermedvetet försiktigare. Men det problemet är i grunden generellt för alla elkärror bara det att ju större/starkare, ju värre konsekvenser om man misslyckas/slarvar...
    Jag är som sagt inbiten elflygare själv men då kompisar börjar fråga om el i större kärror - t ex som i detta exempel med en 50 cc-ersättare - så har jag uppriktigt svårt att försvara valet av el. Mina kompisar i Klubben har i vart fall inte obegränsade resurser att ösa ur - därav min tveksamhet eftersom jag bara vill rekommendera sånt jag kan stå för och som känns rimligt ekonomiskt för kompisarna.
    För att belysa detta så kollade jag vad 2 paket Flightpower 10S4500--5000 (Jockes rekommendation) skulle kosta i Sverige - det landade runt 8.000--10.000 kr beroende på ackmodell... Sen tillkommer "lite" till för övriga behövliga komponenter...
    Sen får jag be om ursäkt för kidnappningen av Davids tråd men jag hoppas att det i vart fall gett lite mera "nyanser" runt detta med stora elsetup:er.. El'e bra - helt klart. Men lika lite som det var ett starkt alternativ överhuvudtaget för 10 år sedan så kanske det inte är det idag heller i riktigt stora applikationer...men det är bara min personliga åsikt.
    Hälsningar
    Roger

    PS: Givetvis blir det billigare med "Kina-ackar" och noname-motorer/reglage men ofta ser man ju rekommendationer på märkesgrejor - därav mitt prisexempel på Flightpower.

  15. #15

    Standard

    Som nyfödd el-rookie kan jag inte tillföra mycket, men en 50cc DL motor kostar kring 2000.-kr.
    Förstår inte riktigt att kostnaden på ett år blir samma för el? (8000 i soppapengar = 2x ackpaket?) Känns som kinabensinare är best bang for the buck, även om en stor elis skulle vara kul känns det som en oöverstiglig kostnad för mig.

    Min plan är:
    små-mellanstort: EL
    2M+ :50cc bensin
    Metanol går bort

  16. #16
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Problemet med större elkärror som jag ser det är väl själva laddningen.Det behövs ju en heldel ström för att ladda accen, och vill man ha mer än 1-2 flygningar under en dag ute på fältet och det inte finns 220volt där så kan det ju bli problem.

    Oavsett så ser det himla skoj ut med stora elkärror, men jag gillar när det luktar metanol (så bensinare åker bort med för mig där hehe)
    Mvh / Fredrik Glawe.

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Problemet med större elkärror som jag ser det är väl själva laddningen.Det behövs ju en heldel ström för att ladda accen, och vill man ha mer än 1-2 flygningar under en dag ute på fältet och det inte finns 220volt där så kan det ju bli problem.

    Oavsett så ser det himla skoj ut med stora elkärror, men jag gillar när det luktar metanol (så bensinare åker bort med för mig där hehe)
    Just därför väljer jag A123 före LiPo

  18. #18
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av knas
    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Problemet med större elkärror som jag ser det är väl själva laddningen.Det behövs ju en heldel ström för att ladda accen, och vill man ha mer än 1-2 flygningar under en dag ute på fältet och det inte finns 220volt där så kan det ju bli problem.

    Oavsett så ser det himla skoj ut med stora elkärror, men jag gillar när det luktar metanol (så bensinare åker bort med för mig där hehe)
    Just därför väljer jag A123 före LiPo
    Du har väl samma problem egentligen med A123 ? Dom kräver väl inte mindre ström för att laddas ?
    Mvh / Fredrik Glawe.

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Citat Ursprungligen postat av knas
    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Problemet med större elkärror som jag ser det är väl själva laddningen.Det behövs ju en heldel ström för att ladda accen, och vill man ha mer än 1-2 flygningar under en dag ute på fältet och det inte finns 220volt där så kan det ju bli problem.

    Oavsett så ser det himla skoj ut med stora elkärror, men jag gillar när det luktar metanol (så bensinare åker bort med för mig där hehe)
    Just därför väljer jag A123 före LiPo
    Du har väl samma problem egentligen med A123 ? Dom kräver väl inte mindre ström för att laddas ?
    oops, svarade för snabbt, det jag skulle lagt till var att med A123 kan man få fler än 1-2 flygningar per timme, om man har med sig ett (eller flera) tillräckligt stora 12V bilbatterier =)

    ..ungefär

    Förresten får du problem med 220V på fältet också med antal flygningar per dag med lipo. Om du inte har många batterier vill säga.

  20. #20
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Hmm.... elaggregat ?





    Sorry. Nu lämnad jag tillbaka tråden igen
    Mvh / Fredrik Glawe.

Liknande ämnen

  1. "50cc" elmotor.
    Av Mattias S i forum Elmodeller
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-04-15, 18:38
  2. Inkörning av elmotor.
    Av DaEk i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 19:54
  3. MEGA ACn 16 EDF elmotor
    Av trocka i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 01:38
  4. segelflyg med elmotor.
    Av NrOne i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •