Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Programmering av gasspärr

  1. #1
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard Programmering av gasspärr

    Det händer tyvärr flera gånger om året att någon modellflygare i landet råkar komma åt gasspaken när han/hon sträcker sig efter sändaren. Oftast händer inget, men det vittnas om flera fall där man skadar sig så allvarligt att man får uppsöka sjukvård.

    På de "gamla" sändarna fanns ingen möjlighet att programmera funktionerna, men idag kan man göra det på nästan alla sändare.

    Nu tänkte jag att vi ska ta fram och sprida tips på hur vi kan programmera våra sändare så att man kan "säkra/osäkra" gasspaken tills man håller sändaren i det rätta greppet för flygning. (Man lägger ju aldrig ett osäkrat laddat vapen ifrån sig)...

    Jag efterlyser tips på hur vi ska programmera våra sändaren så att man inte får mer än förhöjd tomgång tills man vridit upp en av potentiometrarana eller slagit om en switch på sändaren. Har vi en gång lärt oss knepet att programmera in detta i radion är det enkelt att göra det på alla modellerna. Då höjer vi vår egen säkerhet och säkerheten för alla som vistas på fältet.

    Det finns ju många varianter av radioapparater, så det behövs tips från alla håll.

    Naturligtvis ska vi också se till att flygplanen är fastsatta när man startar upp dem i depån. I USA (Joe Nall) var det alltid två personer per flygplan - en som startade - en som stod och höll stabben. Ett snöre runt stabben och en skruvmejsel nedstucken i jorden fungerar också, så finns det ju också mer avancerade klykor och hållare att tillgå.

    Mvh
    Ove

  2. #2
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Borde väl vara synnerligen enkelt att ställa utslagsbegränsning och / eller expo på gaskanalen?
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Brauer
    Borde väl vara synnerligen enkelt att ställa utslagsbegränsning och / eller expo på gaskanalen?
    Hej,
    Först får jag tacka dig Ove för ett mycket bra initiativ med denna tråd.
    Förhoppningsvis finns det många bra tips och erfarenheter som alla som provat kan dela med sig av. Min personliga uppfattning är att man bör ha testat sina tips innan för att veta om dom fungerar. Sen är det säkert olika "tricks" beroende på sändarmodell.
    Sen kan jag säga att jag testade Brauers tips på min FF-9:a men där finns tyvärr bara möjlighet att ställa expo på trottelkanalen - inte utslagsbegränsning via Dual rate vilket annars borde varit en möjlighet. Jag ser ingen direkt finess med expo i detta sammanhang utan jag som elflygare vill givetvis ha motorn helt "desarmerad" innan jag aktiverar den via t ex en switch.
    Men med tanke på att den annars hyfsat välutrustade FF-9:an saknar detta så gissar jag att många andra modeller också gör det.
    Hur kan man åstadkomma denna funktion i de vanliga flygprogrammen ? Det är möjligt att man i heliprogrammen har enklare att åtgärda det men för mig är det "vanliga" kärror som gäller. Jag har fått ett tips angående en mixningsvariant men den tänker jag testa först och inte förvirra er i onödan om det inte fungerar..
    Hälsningar med förhoppning om många användbara tips
    Roger

  4. #4
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Det är likadant på 7C, men om du drar upp expon högt så drar inte motorn lika kraftigt. Så det får väl anses som en "halv" lösning.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Brauer.
    Visst är det så men då förändrar man ju samtidigt "känsligheten" på trotteln högst avsevärt vilket inte tilltalar mig personligen. Det blir ju liksom en "ketchupeffekt" när det väl "tar".
    Hoppas någon har bra tips som helst passar många olika computer-sändare.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Hej Roger,
    Sorry, jag var för snabb den här gången. Du har rätt i att man får ketchupeffekt och jag trodde att det gick att lägga på en switch (100%expo / 0%).
    Nu såg jag i min sändare att det inte går att välja mer än ett expovärde.
    Min idé funkar alltså inte. :x
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  7. #7
    Tejps avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    133
    Jobb
    Lurendrejare
    Klubb
    MFK Jupiter Luleå

    Standard

    Hitech eclipse har en knapp för att låsa trottelsignalen, den brukar jag använda.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    193
    Jobb
    Ja
    Klubb
    MFK Vingarna, Umeå

    Standard

    Vi som flyger helikopter har (oftast) en throttel hold funktion som normalt används för att autorotera helikoptern. Jag brukar (och jag vet fler med mig) som använder den, inte just vid starten men, när vi bär ut helikoptern på fältet.

    Att ha en liknande funktion på en brytare när man flyger flygplan är inget större problem på de flesta moderna radioapprater.

    Exakt hur man gör varierar från radio till radio. Och den exakta funktionen varierar nog också väldigt mycket mellan flygare och flygare också.

    Det viktiga som jag ser det är att ha bra rutiner när man startar sitt flygplan. För även om man har en begränsning på en brytare så måste du som använder radion ställa brytaren i rätt läge för att det ska fungera som tänkt.

    /M
    Mer plast i helisarna! MFK Vingarna, Umeå

  9. #9
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Liksom Eclipsen har också Hitec Optic 6 en "throttle lock"-knapp. Använder den alltid efter att ha startat motorn då jag kränger på mig nackremmen tills jag har radion i ett säkert grepp. Och ja, jag flyger med Hitec-sändare och är nöjd och glad

  10. #10
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Såhär brukar jag bära sändaren när jag flyger elmodeller, men thr-hold för heli är ju säkert. Tyvärr går det inte att använda den funktionen för flygplan i 7C-radion.

    Behagligt sätt att hålla sändaren i en hand också.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  11. #11
    manson_swes avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    43
    Jobb
    Systemkonsult Atea
    Klubb
    Örnsköldsviks Modellflygklubb

    Standard

    Throttle lock på Optic 6 yeeey.. man lär sig att använda den ungefär som man använder handbromsen på bilen..de sista man gör innan man rullar iväg är att lossa den
    Ronnie S
    *Make it Fly or die trying*

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Kom hem alldeles nyss och kunde då inte avhålla mig från att göra en kort test av den idé jag fått av min kamrat Guffen.
    Det visade sig att detta verkar fungera utmärkt - i mitt fall på en FF-9:a. Men tips från Guffen brukar ju å andra sidan alltid stämma...:up:
    Man gör på följande sätt:
    * Använd en fri mixer och konfigurera trottel som både master och slav.
    * Välj en lämplig brytare och tillse att den står i läge "On" = mixningen aktiv.
    * Ställ in utslagen (%) så att trotteln i tomgångsläge har 0 % och för sen trottelspaken till maxläget och ställ in -100 %.
    * Slutligen skall offset ställas till 0 %.
    Detta fungerar så att när man aktiverar mixern så kommer inte motorn att snurra alls - oavsett läget på spaken - eftersom summan av mixningen skall resultera i 0 % utslag. Dock - står spaken på full trottel och ni slår av mixern så kommer motorn att varva upp rejält..
    Sen kan det vara så att man bör ha mixern avslagen under uppstarten för att reglaget skall kalibrera in max och minvärdena - men det kan vara individuellt så det är bara att testa.
    Tror att detta var som jag gjorde - om inte mitt gamla minne sviker mig...
    Hälsningar
    Roger

  13. #13

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    91
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    www.ripamfk.com

    Standard

    Mycket bra tråd!
    Jag menar att tiden mellan glödklämma på till take-off är definitivt den mest riskfyllda!

    Bättre än diverse throttle-hold mixar är ändå förslaget om hur man placerar sin kärra för start.

    En gaffel i marken är toppenbra, även om jag förstår att det för vissa är lättare för ryggen med startbord.
    När motorn är igång kan man genast ställa sig bakom kärran/"i säkerhet".
    Man är säker för glitchar/ofrivilla spakutslag/mekaniska fel/bakslag.
    Man har händerna fria och får gott om utrymme.

    Teorier om att olika motorer skjuter iväg proppar framåt/åt sidan/bakåt köper jag inte. Man måste väl i vilket fall vara säkrast om man inte hänger över proppen.

    Se till att alla prylar är på rätt sida om kärran, så man inte behöver sträcka sig över kärran/proppen för att nå radion, lägga tillbaks glödklämma sträcka sig efter radioremmen etc.

    Jag tror risken är liten för incidenter när man väl börjar transportera kärran mot pilotrutan, och chansen att man använder throttle hold-funktionen då är väl ganska liten också.

    För stora kärror brukar jag använda en mix, precis som tidigare föreslaget, där jag på ett skjutreglage ställer "max-gas", oavsett spakutslag blir det aldrig mera gas än vad MASTER-reglaget tillåter. På så sätt kan jag ändå throttla lite grann om det skulle behövas, men inte för mkt så att säga.

    Men fler borde fundera på vad som händer med en 46-61-motor om gas-servot skulle få spel på starterbordet.

    Kort sagt
    Fram för gaffeln!!
    Flera mixar åt barnen! (Läste ni det som "Multiplex"?? )
    Vänd startborden bort från publik/gångkorridorer
    (Bort med startborden!)
    Flera checklistor!
    Snyggare kvittoklämmor!

Liknande ämnen

  1. Gyro programmering
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-06-12, 18:16
  2. Programmering Techone fartreglage
    Av damaen i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-26, 15:20
  3. Programmering av Above All Borstlöst fartreglage 60A
    Av fredrikb i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 07:24
  4. Programmering av fartreglage
    Av Sigun i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 16:59
  5. TMM reglage åå programmering.
    Av Harry S i forum Helikopter
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 15:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •