Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Kopplings schema

  1. #1

    Standard Kopplings schema

    Hej.

    Jag har nyligen upptäkt denna fantastiska hobby om att bygga flygplan, har tidigare enbart hålt på med rcbilar, men nu undrar jag vad man behöver i ett flygplan, har nämligen funderat på att beställa från nätet och min plånbok är inte så tjock så jag vill gärna slippa beställa om varor för att slippa betala fraktkostnaden flera ggr..

    vore jätte tacksam om ni kunde skicka mig ett kopplingsschema som jag kan utgå ifrån när jag beställer delarna och bygger ihop planet :-)

    Ska tillägga att det är ett eldrivet flygplan

    Tack på förhand

    //Jocke

  2. #2
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Du behöver:

    1 motor
    1 Esc (fartreglage)
    1 Batteri
    1 Mottagare
    1 Flera servon.

    Du kopplar:
    *.) Koppla batteri in i esc.
    *.) Koppla motor in i esc.
    *.) Koppla esc in i mottagare
    *.) Koppla servos in i mottagare.

    Vill du köpa billiga prylar så finns alltid www.unitedhobbies.com i HongKong. Vill ha kvalité och support på prylarna så köper du hos dom svenska handlarna
    Mvh / Fredrik Glawe.

  3. #3

    Standard

    tack så mycket! :-) nu blire hongkong

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag får väl komplettera med att du ska se till att du har kontakter.

    Kontakt mellan fartreglage och motor - finns med i vissa motorsatser - kan lödas om man inte vill ha kontakter.

    Kontakt mellan fartreglage och batteri.

    Krympslang till lödningar.

    Förutsätter att du har eller kan låna lödkolv och lödtenn.

    Sedan är det nog idé att ha mer än ett batteri.
    Batteriladdare är också vettigt att ha........

  5. #5
    Mikeys avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    67
    Jobb
    Äventyrare
    Klubb
    Ripa Modellflygklubb

    Standard

    Ett tips är att åka ut till modellflygklubbarna i vårt avlånga land och fråga om tips och råd. Har dom skolplan så kan du säkert få testa att åka en sväng.

    Här kan du lära dig massor samt att du kanske får några nya vänner vilket kanske inte är så dumt
    _____________
    Flyger det mesta som går och flyga.
    Spakar gör jag med Futaba mod "igelkott"
    Hemmafältet = www.ripamfk.com

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Du kan ju t ex börja med att läsa igenom vad jag skrivit på min hemsida angående elflyg för nybörjare - http://www.mcregor.se/Elsetuper.htm
    Gå in under Grundkursen så får du en del nyttig (hoppas jag) info om elflyg.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    Standard

    aa, tack så mkt allihop.. läste igenom dummieguiden du gav mig och jag tog lärdom av den :-) har slängt ihop en beställning nu som jag gärna skulle vilja ha lite respons på, om den ser lovlig ut: http://img171.imageshack.us/img171/2...tllningeu4.png

    Ni kan ju ha i baktanke att det där ska sitta i ett depron plan, så inget värsting av trä..

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Några korta reflektioner...
    * Ta något extra par med kontakter - alltid bra att ha och du behöver bl a 1 extra par till laddkabeln
    * Lämplig krympslang måste du ha - men det kanske du redan har liksom en lödkolv och lödtenn...
    * Är det ett lätt depronflax så överdimensionera inte i onödan - lätt kärra är en bättre kärra. Jag skulle t ex gå ner i ack-storlek och i reglagestorlek. Beroende på hur liten och lätt kanske du också skulle ta en mindre motor...men det är beroende på kärrans tänkta totalvikt.
    * Gissar att du beställt APC-SF-proppar - dom är utmärkta men till depronflax duger billiga GWS-SF lika bra.
    * Laddare måste du ha....inkl någon form av power-supply om du inte kan köra den på 230 V.
    ...förmodligen glömde jag något men det kommer nog någon annan på..
    Hälsningar
    Roger

  9. #9

    Standard

    Hej,

    okej, nu har jag möblerat om lite i beställningen och kommit fram till det här: http://img220.imageshack.us/img220/5...tllningwx5.png

    Bytte motor och batteri och lade till några nya prylar, som en GWS propeller och ett fäste till motorn som jag såg en snubbe på youtube hade använt sig av till en exakt lika dan motor :-) om ni kommer på något jag borde ändra på så är jag väldigt tacksam!

    Har även en fundering på laddaren jag lade till, är det rätt sort för att ladda detta batteri:

    Volt: 7.4V 2 cell
    Kapacitet: 800 mAh

    och laddarens egenskaper är:

    Laddar 1-4 celler, helautomatisk.
    Matas med: 11-15 V
    Laddström: 100 mA - 3A

    //Jocke

  10. #10
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    du borde nog välja en annan laddare för den är ju restnoterad och vill du ha saker na snabbt så väljer du en annan eller så får du vänta några dagar till.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  11. #11

    Standard

    okej, men leveranstiden spelar ingen roll för mig.. tror du att laddaren kommer fungera till det där batteriet, det som jag oroar mig för att att det står "Volt: 7.4V 2 cell" som fakta för batteriet och laddaren säger "Matas med: 11-15 V", betyder det att batteriet enbart laddar 11-15volts batterier?

  12. #12
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Nej, du måste mata själva laddaren med den spänningen. Du kan använda ett bilbatteri eller köpa en transformator på Clas Ohlson om du vill. Den kan alltså inte kopplas in direkt i ett vägguttag. En sån här skulle passa: http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=19442815

    Det står att den kan ladda 1-4 celler, ditt batteri består av två celler så det funkar ypperligt.
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

  13. #13
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av RCer
    okej, men leveranstiden spelar ingen roll för mig.. tror du att laddaren kommer fungera till det där batteriet, det som jag oroar mig för att att det står "Volt: 7.4V 2 cell" som fakta för batteriet och laddaren säger "Matas med: 11-15 V", betyder det att batteriet enbart laddar 11-15volts batterier?
    Tips: På unitedhobbies kan det ta månader innan det kommer i lager igen. Och ordern skickas inte heller förrens hela ordern är komplett i lager (om du inte specificerat annat). Så att beställa saker som inte finns i lager där är igent att rekomendera

    /En trogen UH kund
    Mvh / Fredrik Glawe.

  14. #14
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Inte för att lägga mig i men.. Handla i Sverige RCer! Du får hjälp, begripligt språk och massa tips om vad du behöver!

    Som nybörjare och handla i Hong-Kong eller annorstädes finns många saker som kan bli fel... Inte så lätt att fixa till kanske... ÖMH, Airmedia, MFT, AirPro, Maffian med många fler hjälper dig gärna.... kanske kostar ngn krona mer men.....

    Mvh
    Sosen..

  15. #15

    Standard

    jag har tänkt att handla från rcflight.se, där dom importerar hobbysaker till sverige, antar att det räknas som att handla från sverige, eller? :-)

  16. #16
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ssn
    Inte för att lägga mig i men.. Handla i Sverige RCer! Du får hjälp, begripligt språk och massa tips om vad du behöver!

    Som nybörjare och handla i Hong-Kong eller annorstädes finns många saker som kan bli fel... Inte så lätt att fixa till kanske... ÖMH, Airmedia, MFT, AirPro, Maffian med många fler hjälper dig gärna.... kanske kostar ngn krona mer men.....

    Mvh
    Sosen..
    Kan faktiskt bara hålla med!
    Mvh / Fredrik Glawe.

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ssn
    Inte för att lägga mig i men.. Handla i Sverige RCer! Du får hjälp, begripligt språk och massa tips om vad du behöver!

    Som nybörjare och handla i Hong-Kong eller annorstädes finns många saker som kan bli fel... Inte så lätt att fixa till kanske... ÖMH, Airmedia, MFT, AirPro, Maffian med många fler hjälper dig gärna.... kanske kostar ngn krona mer men.....

    Mvh
    Sosen..
    Hej,
    Det ligger en del i vad SoSen skriver - inte minst för en nybörjare. Vet man precis vad man behöver och kan bedöma kvalitet m m så kan man visst handla från utlandet.
    Nu hade dock RCer förslag på grejor från en Svensk firma.
    Angående beställningen så skall du nog lugna dig lite och först bestämma vilken kärra du skall bygga.
    Skall du bygga en kärra upp till kanske 250 g flygvikt så är detta en bra och billig motor - http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=24
    Den trivs dock bäst med en 3S-ack och t ex GWS-SF 8*4,3" eller GWS-SF 9*4,7 ". Glöm inte köpa till motorfäste (8 mm) och propp-saver.
    Är inte kärran alltför tung så räcker t ex 3S500-ackar.
    Beträffande fartreglaget skall du inte köpa TP12 - i vart fall inte om du trots allt skall använda 2S-celler. Köp istället detta - http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=132 - det är väl värt merkostnaden.
    Vad du skall använda dom små GWS-propparna till förstår jag dock inte....
    Men som jag sagt tidigare - bestäm kärran först - sen kan du få förslag på lämplig setup.
    Hälsningar
    Roger

  18. #18

    Standard

    Ursäkta om jag lånar tråden lite, men en fråga till McR. Varför inte TP12 om han skall köra på 2s?

    /Jesper

    Ps Rcflight har jag beställt av och kan bara säga snabbt och bra! Ds
    /Jesper


    Graupner/JR MX-12
    Top Models Pulsar
    F-22 Raptor

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jeppe
    Ursäkta om jag lånar tråden lite, men en fråga till McR. Varför inte TP12 om han skall köra på 2s?
    /Jesper
    Hej,
    Därför att detta reglage är (ö)känt för att feldetektera 2S-ackar - det tror att det är en 3S-acke och kommer då att bryta strömmen när man börjar "gasa" med sin 2S-acke och spänningen därvid sjunker. Sen vill jag minnas att brytspänningen av samma orsak ligger lite väl lågt för att det skall vara nyttigt med dagens ackar. Vet man vad man gör och inte kör till dess reglaget bryter så fungerar det i o f s på en 3S-setup men som nybörjarreglage är det inte att rekommendera. Däremot är Turnigy-reglagen (HobbyWing, Above All ?) klart att rekommendera. Sen kan jag säga att jag under snart 1 års tid flitigt använt TP30-reglaget i en 3S-setup med maxuttag på 350--360 W och det har hittills fungerat utmärkt.
    Hälsningar
    Roger

  20. #20

    Standard

    Tack McRegor för responsen..

    Du visade mig en motor som var 3S och jag har en som är 2S, dett ainnebär att jag måste köpa ett större/tyngre batteri till min kärra, med detta så går även priset upp något, men tror du att man kan få ut skaplig effekt från den setupen jag har nu? har givetvist bytt fartreglage till det du sa tänk dig att min kärra kommer väga 200-400 gram..

    //Jocke

Liknande ämnen

  1. Pilot-RC Extra 300 semi-custom schema
    Av zymos i forum Bensinmodeller
    Svar: 75
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 00:14
  2. behöver Hjälp att demontera kopplings axel
    Av ironchefola i forum Helikopter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-12, 00:29
  3. Beöver hjälp med att demontera kopplings axeln !
    Av ironchefola i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 00:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •