Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Kopplings schema

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Vilken motor och vilket batteri har du köpt ?
    Är det Hextronik 16 g outrunner och Loongmax 2S800 ?
    Denna motor fungerar knappast till tyngre kärra än kanske 200--250 g - och talar vi om 3D-flyg så är det nog max 150 g flygvikt som gäller. Och då måste du ha en mindre ack - kanske 2S300 eller något sådant annars når du aldrig den slutvikten.
    Med en 2S800 kan du ta den motor jag rekommenderade men i utförande med KV=1700 - den snurrar alltså lite fortare vilket kompenserar den lägre spänningen i en 2S-ack kontra en 3S-ack. Dock till priset av högre strömförbrukning - det finns som sagt inget gratis här i livet..
    Börjar du närma dig 400 g-gränsen så skulle jag dock kolla på en lite större motor - och helst en 3S-ack för att hålla nere strömförbrukningen. En tänkbar motor är då denna - http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=216. Men som du säkert listat ut så innebär större rova = större ack = tyngre kärra. Vem har sagt att det skall vara enkelt.. Sen är det givetvis så att jag antagligen har större krav på motorprestanda än en ren nybörjare och elflyget är ju numera så kraftfullt att man blir väldigt bortskämd med rejält med överskottskraft. Men det går att flyga även med mindre effekt - jag premiärade t ex en liten Pitts denna vecka som har en totalvikt på ca: 750 g och där matar jag inte in mera än ca: 150--160 W maximalt. Inte mycket jämfört med den Mini Ultra Stick som jag flugit väldigt mycket med - samma vikt på den men ca: 360 W inmatat gör viss skillnad.. Men Pittsen flyger utan tvekan även om den definitivt inte har "unlimited vertical" prestanda - det gäller alltså att hålla uppe farten lite. Med detta vill jag ha sagt att din lilla (?) motor mycket väl kan dra en lite tyngre kärra om du accepterar lite sämre prestanda.
    Hälsningar
    Roger

  2. #22

    Standard

    Ok Roger, då vet jag, Tack
    /Jesper


    Graupner/JR MX-12
    Top Models Pulsar
    F-22 Raptor

  3. #23

    Standard

    Tack åter igen för ett väldigt informativt svar..

    Har gjort några fler ändringar nu, har gjort som du sade med motorn, bytte ut den mot den du tipsade om, även batteriet är ändrat, det som nu beskymrar mig nu är om mitt fartreglage (Turnigy/HWing Pentium 12 A) duger till denna setup: http://img361.imageshack.us/img361/2...tllningvq8.png

    eller behöver jag ett med högre Ampere?

    //Jocke

Liknande ämnen

  1. Pilot-RC Extra 300 semi-custom schema
    Av zymos i forum Bensinmodeller
    Svar: 75
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 23:14
  2. behöver Hjälp att demontera kopplings axel
    Av ironchefola i forum Helikopter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 23:29
  3. Beöver hjälp med att demontera kopplings axeln !
    Av ironchefola i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 23:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •