Reklam

 
Sidan 5 av 9 FörstaFörsta 123456789 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 178

Ämne: Nya forumet

  1. #81


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Eftersom detta verkar vara "buggtråden" så har jag ett par observationer:
    * I loggan står det Svenska RC-Flygförbundet... Ni skall nog vara lite försiktiga med att blanda in versaler mitt i ett sammansatt ord.. som jag ser det så borde det stå Svenska RC-flygförbundet.
    * Det är säkert ingen bugg men varför ändrar ni bakgrund dynamiskt i "loggan-området" ? Helst vill jag som sagt kunna välja bort den men jag ser ingen direkt fördel i att ha flera olika varianter som ändrar sig dynamiskt. Rent estetiskt föredrar jag den som huvudsakligen har blå bakgrund - den blir inte lika dominerande som den svarta... Sen tycker jag personligen att ni gott kunde ta bort flosklerna "RCFF för motion, rekreation och hälsa" - i mina ögon blir det nästan lite parodiskt med dessa ord och så länge vi inte är med i RF eller Korpen ser jag ingen orsak att ha detta som nån sorts honnörsord.
    * Om man står på Forumets "förstasida" så har man bl a sammanfattningsdelen med mest visade tråd m m. Men - trycker man då på "Nya inlägg" så hamnar man i en annan vy och då försvinner "statistiken"... Inget stor bekymmer men skall det vara så ?
    * Sen håller jag med övriga som påpekar att Forumet blivit avsevärt slöare. Sätt er på t ex en maskin med mobilt internet och testa därifrån när ni gör ändringar - om ni inte har en väldigt bra förbindelse (eller operatör) så borde det vara en bra kontrollmetod.
    * Vad är egentligen fördelen med detta nya Forum för oss användare ? Visst är det lite flashigare och visst har det nån ytterligare funktion men kommer det t ex att vara bättre integrerat med Medlemsregistret och på det sättet underlätta för t ex Kassören ? Eller är det andra orsaker bakom bytet ? Skriv gärna och berätta för oss dödliga vad som föranlett bytet och vilka problem som det kommer att åtgärda - då kanske vi t o m kan stå ut med litet längre svarstider och en dominerande logga..
    Hälsningar och lycka till - jag tror säkert ni gör ert bästa så förhoppningsvis ser vi snart effekten av ert trimningsarbete !
    Hälsningar
    Roger

  2. #82

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    Har upptäckt en liten irriterande sak. Om man skapar en ny tråd så får man följande felmeddelande:

    "The number of tags you tried to add to this thread exceeded the maximum number of tags by 2."

    Man löser detta genom att ta bort per default skapade antal taggar i "tagrutan"

    Går det att ändra default antal taggar som skapas i tagrutan?

    /Håkan
    Tror att denna bugg skall vara löst...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #83
    JerryDs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    303
    Jobb
    Musiker
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Hej. Ser bra och fullkomligt ut men, har ni "släppt vädret"?

  4. #84

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Näääij!

    Jag vänjer mig inte...

    1 - Det är otroligt segt, i alla fall i Internet Explorer 7 (gamla forumet var snabbare).

    2 - Om tex 10 pers skriver en rad var i en tråd, då blir tråden enormt lång pga allt ploj som finns i vänstra fältet med namn, bild, medlemsnummer, osv osv. Allt för mycket. Det är inläggen jag är intresserad av, vill man veta mer om forumanvändaren, som tex vilken klubb personen är med i, jobb, ämnen, regdatum, osv, så går man till profilen för att läsa all självreklam.

    3 - Det är allt för mycket ploj längst ner i varje tråd. Vem bryr sig tex om texten:

    Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 3 (3 medlemmar och 0 gäster)
    Ålänning, McRegor, paffe

    Ämnesverktyg
    Visa utskriftsvänlig version
    E-posta den här sidan
    Prenumerera på det här ämnet

    Visningsalternativ
    Linjär visning
    Växla till hybrid-visning
    Växla till trådad visning

    Sök i det här ämnet

    Avancerad sökning

    Betygsätt det här ämnet
    Utmärkt
    Bra
    Medel
    Dålig
    Fruktansvärd

    Regler för att posta
    Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
    Du kan svara på inlägg i det här forumet
    Du kan bifoga filer i detta forum
    Du kan redigera dina inlägg i detta forum
    --------------------------------------------------------------------------------
    BB code is på
    Smilies är på
    [IMG]-kod är på
    HTML-kod är av


    4 - Och alla dessa färger på ämnen som tex om dom är heta med eller utan inlägg? Och vad gör kolumen efter för nytta? Och vad innebär den blå fyrkanten med ^ som pekar neråt?


    5 - För mycket krimskrams för min del. Forumet har blivit segt, oöverskådligt och jobbigt.
    Jag tycker nytänkande är bra, men då skall det ju bli bättre. Forum skall vara praktiska,
    smidiga och lättanvända, inte en färgglad cirkus som dessutom har blivit mycket segare.
    Jag hängde mycket på RSB förut men tröttnade totalt när dom "uppgraderade" till
    liknande.


    =(
    Svar:
    1, Vi har labbat med chatten och det verkar som den segar ner rätt duktigt, vill man chatta så får man klicka på lönken i menyn, det verkar just nu vara den bästa lösningen.

    2, Profilfältet ser ut som i gammla forumet, det som är tillagt är Jobb och Flygklubb, det är en önskan från styrelsen. Själv tycker ja det är smidigt att se vart folk flyger direkt än att behöva kolla "upp" användaren.

    3, Taggar (borttaget), snabbsvar och vilka som kollar ämnet är nya. Snabbsvar tycker ja är smidigt och enkelt, går snabbare att svara på ämnen med den.

    4, Är det det inte bra att se vad som har ändrats? Nytt, gammalt, "hett"... Den andra kolumen är till för om du vill tagga inlägget, ex kan man välja ? så vet man att det är en fråga eller undran över något. Hela tanken är att det skall vara enklare att sortera vad man vill läsa.

    5, Ja segheten jobbar vi på och hoppas att det skall bli minst lika snabbt som gamla om inte snabbare.... Den färgglada cirkusen kan vi diskutera... Hela valet av färger bygger på en pantone färgkarta och är helt estetiskt korrekt. Vi har byggt nya sidan i web 2.0 tänk vad gäller design och funktion. Jag är helt övertygat om att 95% kommer efter ett tag tycka att sidan egentligen är bra, kanske är vi lite tidigt ute med designen? För det som följer färg och design så kommer mycket i brunt/beige/blå till sommaren...

    Vad gäller krimskramset så både ja och nej, det är bra funktioner om man använder dem på rätt sätt och det är något vi kommer behöva vänja oss vid. Dvs en liten inlärningströskel samt förmågan att inte vara förändrings fientlig.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #85

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Eftersom detta verkar vara "buggtråden" så har jag ett par observationer:
    * I loggan står det Svenska RC-Flygförbundet... Ni skall nog vara lite försiktiga med att blanda in versaler mitt i ett sammansatt ord.. som jag ser det så borde det stå Svenska RC-flygförbundet.
    * Det är säkert ingen bugg men varför ändrar ni bakgrund dynamiskt i "loggan-området" ? Helst vill jag som sagt kunna välja bort den men jag ser ingen direkt fördel i att ha flera olika varianter som ändrar sig dynamiskt. Rent estetiskt föredrar jag den som huvudsakligen har blå bakgrund - den blir inte lika dominerande som den svarta... Sen tycker jag personligen att ni gott kunde ta bort flosklerna "RCFF för motion, rekreation och hälsa" - i mina ögon blir det nästan lite parodiskt med dessa ord och så länge vi inte är med i RF eller Korpen ser jag ingen orsak att ha detta som nån sorts honnörsord.
    * Om man står på Forumets "förstasida" så har man bl a sammanfattningsdelen med mest visade tråd m m. Men - trycker man då på "Nya inlägg" så hamnar man i en annan vy och då försvinner "statistiken"... Inget stor bekymmer men skall det vara så ?
    * Sen håller jag med övriga som påpekar att Forumet blivit avsevärt slöare. Sätt er på t ex en maskin med mobilt internet och testa därifrån när ni gör ändringar - om ni inte har en väldigt bra förbindelse (eller operatör) så borde det vara en bra kontrollmetod.
    * Vad är egentligen fördelen med detta nya Forum för oss användare ? Visst är det lite flashigare och visst har det nån ytterligare funktion men kommer det t ex att vara bättre integrerat med Medlemsregistret och på det sättet underlätta för t ex Kassören ? Eller är det andra orsaker bakom bytet ? Skriv gärna och berätta för oss dödliga vad som föranlett bytet och vilka problem som det kommer att åtgärda - då kanske vi t o m kan stå ut med litet längre svarstider och en dominerande logga..
    Hälsningar och lycka till - jag tror säkert ni gör ert bästa så förhoppningsvis ser vi snart effekten av ert trimningsarbete !
    Hälsningar
    Roger
    Svar:

    Frågan om små och stora bokstäver i loggan, citerar från wikipedia:
    "En logotyp, ofta förkortat till logga, är ett tecken eller grafisk bild som symboliserar ett företag, en organisation eller ett varumärke. "Logga" är ett slanguttryck för samma sak. Logotypen anses numera vara en viktig ingrediens i ett företags grafiska profil. (brevpapper, visitkort, i annonser, etikett på företagets produkter och så vidare.) En logotyp består oftast av en symbol kombinerad med namnet i en specifik stil och färg."

    En del av tanken med logotypen är att återspegla RCFF genom att göra dessa bokstäver i versaler.

    Vi har tagit bort de svarta logosarna, håller med de svarta stämmer inte in i den övriga grafiska profilen.

    Vad gäller slagorden i logon för du tala med styrelsen om, tyvärr inget ja kan påverka då detta är en del av ledorden i RCFF.

    Segheten... Vi jobbar som attans på det skall du tro. Ingen mer än oss vill att det skall flyta på!

    Oj varför bytte vi system?
    *Administration av "bakgrunden" på ett betydligare enklare sätt där man inte behöver särskilda programerings kunskaper.
    *Uppgradering till nya versioner utan att behöva göra om 90% av php koden pga special hack
    *Enklare att administrera användare, medlemsregister mm
    *+ en massa mer...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #86

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av JerryD Visa inlägg
    Hej. Ser bra och fullkomligt ut men, har ni "släppt vädret"?
    Jo och nu sitter ja ensam... Nej skämt och sido vi leter en bra modul som inte kräver special hack.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #87

    Standard

    Puh... har alla fått svar eller har ja missat någon?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #88
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    4 - Och alla dessa färger på ämnen som tex om dom är heta med eller utan inlägg? Och vad gör kolumen efter för nytta? Och vad innebär den blå fyrkanten med ^ som pekar neråt?
    Den blå neråtpilen är den bästa finessen i mitt tycke, den tar en till det nyaste olästa inlägget i tråden.
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #89

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Den blå neråtpilen är den bästa finessen i mitt tycke, den tar en till det nyaste olästa inlägget i tråden.
    Tårta på tårta. Det är grönt om det finns nytt inlägg (eller rött om det är "hett").
    Dels finns den blå knappen med nedåtpilen, som dels säger att det finns nytt inlägg
    samt att man då, som du säger, kan komma till nyaste inlägget direkt (håller med
    att den funktionen är bra). Men den gröna, röda, orangea... nej den fattar jag inte
    meningen med.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #90

    Standard

    Jo å citerar man en person så är den blå pilen en länk till original inlägget man citerar, en rikigt smart sak...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  11. #91

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke Visa inlägg
    Svar:
    1, Vi har labbat med chatten och det verkar som den segar ner rätt duktigt, vill man chatta så får man klicka på lönken i menyn, det verkar just nu vara den bästa lösningen.

    2, Profilfältet ser ut som i gammla forumet, det som är tillagt är Jobb och Flygklubb, det är en önskan från styrelsen. Själv tycker ja det är smidigt att se vart folk flyger direkt än att behöva kolla "upp" användaren.

    3, Taggar (borttaget), snabbsvar och vilka som kollar ämnet är nya. Snabbsvar tycker ja är smidigt och enkelt, går snabbare att svara på ämnen med den.

    4, Är det det inte bra att se vad som har ändrats? Nytt, gammalt, "hett"... Den andra kolumen är till för om du vill tagga inlägget, ex kan man välja ? så vet man att det är en fråga eller undran över något. Hela tanken är att det skall vara enklare att sortera vad man vill läsa.

    5, Ja segheten jobbar vi på och hoppas att det skall bli minst lika snabbt som gamla om inte snabbare.... Den färgglada cirkusen kan vi diskutera... Hela valet av färger bygger på en pantone färgkarta och är helt estetiskt korrekt. Vi har byggt nya sidan i web 2.0 tänk vad gäller design och funktion. Jag är helt övertygat om att 95% kommer efter ett tag tycka att sidan egentligen är bra, kanske är vi lite tidigt ute med designen? För det som följer färg och design så kommer mycket i brunt/beige/blå till sommaren...

    Vad gäller krimskramset så både ja och nej, det är bra funktioner om man använder dem på rätt sätt och det är något vi kommer behöva vänja oss vid. Dvs en liten inlärningströskel samt förmågan att inte vara förändrings fientlig.
    1. Vill man chatta använder ju folk MSN eller liknande verktyg =) Om Chatten segar ner
    forumet, släng bort tvärt. Hur många använder den?

    2. Det är för mycket enligt mig. Inläggen drunknar.

    3. Okej... men allt extra som skall vara överallt segar ner effektiviteten. Det tog ca
    en kvart att gå igenom forumet förut, nu loggar man ut efter 45 minuter och inser att
    det är bättre bygga på ett flyg istället.

    4. Det finns ju den blå knappen med lilla pilen som pekar ner? Tårta på tårta. Förstår ej
    vitsen med att veta om ett ämne är hett eller inte. Tagg-grejen använder knappt nån så
    det fyller ingen funktion.

    5. Håller tummarna för att snabbheten skall bli bättre. Det är A och O när man smidigt
    vill gå igenom forumet. Färgcirkusen, då menade jag dessa gröna, röda, orangea, blåa
    osv knappar och "lampor" som ska berätta all möjlig info på alla sätt och vis så man blir
    yr i bollen. Färgschemat är helt ok, neutral standard som funkar på de flesta forum.

    Krimskramset... det är ett forum, inte Lunarstorm. Nytta före nöje.

    Säger bara min åsikt =) Det som är bäst med forumet, det är innehållet, det som
    folk skriver, diskuterar, bilder, filmer osv. Det skapar en atmosfär, den saknar jag.
    Flytet.

    Jag är alltid förändringsfientlig när det ändrar till det sämre. Men om ni håller på fixar
    det så blir det nog bra småningom. Varför gav ni upp gamla forumet föresten? Såg
    att nån frågade det nånstans men vet ej var det var...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #92


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Hanke,
    Jag anser fortfarande att det är grammatiskt felaktigt att skriva "Svenska RC-FlygFörbundet" - och det som stör mig mest är att ni skriver F:et i "Förbundet" med versal. Tyvärr ger det mig en lite oseriös/ovårdad känsla när man så uppenbart inte följer grammatiska regler på förstasidan på en förbundshemsida. Måhända är jag lite överkänslig och inte gör jag själv heller rätt jämt men försök i vart fall att skriva grammatiskt riktigt - det ger ett mera vårdat och seriöst intryck.
    Sen tror jag du missade min 2:a och 3:e punkt...eller så är det jag som är blind vilket också är fullt möjligt..
    Slutligen an liten kommentar runt orden "Dvs en liten inlärningströskel samt förmågan att inte vara förändringsfientlig." som jag såg i ett svar. Det har på något sätt blivit en sanning att ALLA förändringar är till det bättre - och gillar man dom inte så är man förändringsfientlig. Sådana uttalanden är givetvis inte alltid sanna och det är en farlig väg att vandra för på det sättet undertrycker man kritiken utan att egentligen ha några som helst sakskäl till detta. Det har som så mycket annat blivit en floskel som används alltför ofta. Därmed inte sagt att just denna ändring av RCFFs forum är en ändring till det sämre men undvik att försvara ändringen med den typen av uttalanden - även om just detta ordval är väldigt populär bland personer i ledande ställning så är den ändå bara en floskel.
    Hälsningar
    Roger
    PS 1: Floskel - http://susning.nu/Floskel
    PS 2: Apropå Ålännings kommentar om "vänstra fältet" - detta är ett "bra" exempel på hur mycket utrymme det kan ta - http://www.rcflyg.se/forum/showpost....9&postcount=88
    Senast redigerat av McRegor den 2008-06-08 klockan 01:08.

  13. #93

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    PS 2: Apropå Ålännings kommentar om "vänstra fältet" - detta är ett "bra" exempel på hur mycket utrymme det kan ta - http://www.rcflyg.se/forum/showpost....9&postcount=88
    Exakt vad jag menade! Attan va man är på hugget och grinig idag =)

    (märkte just att om man i IE7 använder hjulet på musen att bläddra, så ska man ge det
    tid, det beter sig väldigt märkligt. Skall prova FireFox 2 i morrn.)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #94
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    (märkte just att om man i IE7 använder hjulet på musen att bläddra, så ska man ge det
    tid, det beter sig väldigt märkligt. Skall prova FireFox 2 i morrn.)
    Har du beteendet kvar? Ändrat och rättat lite i CSS mallarna och för mig funkar det
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  15. #95
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Näääij!

    3 - Det är allt för mycket ploj längst ner i varje tråd. Vem bryr sig tex om texten:


    Regler för att posta
    Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
    Du kan svara på inlägg i det här forumet
    Du kan bifoga filer i detta forum
    Du kan redigera dina inlägg i detta forum
    --------------------------------------------------------------------------------
    BB code is på
    Smilies är på
    [IMG]-kod är på
    HTML-kod är av

    Du har möjlighet att minimera denna ruta genom att klicka på - till höger om Regler för att posta
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  16. #96
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Bugg/förslag

    När man står längst ner i en tråd finns det inget sätt att komma tillbaka till huvudsidan. Enda sättet är då att scrolla längst upp och sedan klicka på

    Svenska RC-flygförbundet > Allmänna diskussioner om RC-Hobby > Allmänt & Tips

    kan man inte lägga denna länk även längst ner under de sista inlägget så att man smidigt kan komma tillbaka utan att först scrolla tillbaka 20 inlägg

  17. #97
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Fick ett nytt fel idag på morgonen när jag loggade in. Kolla screenshotet så ser ni.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Picture 1.jpg 
Visningar:	156 
Storlek:	21,1 KB 
Id:	49  
    Mvh / Fredrik Glawe.

  18. #98
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glawe Visa inlägg
    Fick ett nytt fel idag på morgonen när jag loggade in. Kolla screenshotet så ser ni.
    den sidan va snyggen Glawe hur lyckades du med det?

    Get high with hovering
    not drugs

  19. #99

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DanneG Visa inlägg
    Har du beteendet kvar? Ändrat och rättat lite i CSS mallarna och för mig funkar det
    Funkar kanon nu (i IE7).
    Firefox 2 med.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #100
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    den sidan va snyggen Glawe hur lyckades du med det?
    Jag har ingen som helst aning. Hade jag kunnat repoducera det så hade jag skrivit hur jag gjorde.
    Mvh / Fredrik Glawe.

Liknande ämnen

  1. Ny på forumet..
    Av Robban74 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2012-08-14, 19:36
  2. Forumet...
    Av Thomas i forum Allmänt och Tips
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-12-16, 14:24
  3. Forumet
    Av Johanb i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-18, 02:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •