Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Hur starka servon krävs?

  1. #1
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Question Hur starka servon krävs?

    Har bara servona kvar nu till min clippta cub 1/3 att införskaffa! Nu undrar sa flundran hur starka servon som minimum måste jag köpa? Vad är för klent och vad är overkill

  2. #2
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    Jag håller på med en 1/4 Cub och i den ska jag ha vanliga standard servon, som drar 5 kilo på 6V. Jag anser att det räcker för den. Det beror väl lite på hur mycket du ska "viffta" med rodren, men jag anser att 7 kilos räcker säkert gott.

  3. #3
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Ja den här cuben är ju groteskt stor! Farsans 1/4 är som en fjärt i rymden när den står bredvid! Därför blev jag lite villrådig över hur starka kräver den egentligen! Det är ju en klippt verision,Så det blir väl lite viftande med rodren misstänker jag! Jag funderar på dessa http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=1036 med 6 volt.

    Så här ser skapelsen ut! http://www.motorportalen.net/phpbb/v...asc&highlight=

  4. #4
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Dom servona blir perfekta!! 5645 MG är ett jättebra servo, har själv ett antal av dom. Här köper du dom lite billigare: http://www.modellbau-friedel.com/lsh...-015,,,32,.htm

    Här är dom ännu billigare: http://www.natterer-modellbau.de/ind...ec.html/page/2

    Räkna med c:a 10 euro i frakt för 4 servo, leveranstid c:a 3-5 dagar från Tyskland.

  5. #5
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Använd futaba 3152,gräsligt trevliga o lagom pris..Sitter i min o funkar lysande..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Lutar åt Futaba 3152 nu Tackar för hjälpen!

  7. #7
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Wink

    Fick det här till svar av en lipo-fantast på Åländska forumet!



    Men du.. du måste väl ha UBEC + dubbla Lipos om du ska driva dom
    tokservona? Du kan glömma 6V NiMH-pallret helt bara så du vet Very Happy Räkna
    med några €100-ingar till innan du får liv i dom där strömslukarna Wink
    (Hint: Shade har ETT jumbo-servo och ett fett 4200mAh NiMH, räcker
    ingen vart, NiMH är för klena...) Det går väl inte ens att ansluta servona
    direkt till mottagaren heller för den klarar inte av såna strömmar.
    Det 24kg-jumbo jag har så har jag kopplat med en speciell Y-kabel.




    Ligger det nån sanning i det! Räcker inte ett 6v 2700mAh NiMH till 5 st http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=4038

    Och ett standard som jag har till gasen! Eller måste jag paralellkoppla 2 st kanske?

    Hade inte tänkt börja med lipo

  8. #8

    Standard

    OJ, du måste nog ha en powerbox för 200€ minst, å kanske ett mindre kraft verk... 16kvadrat matar kablar, ta startkablarna från bilen för att vara säker!

    Dubbla servon till gasen? Jösses amalia... Har killen ens flygit sin modell?

    Nej skämt å sido... Har ett futaba 5050 bilservo 24kg, 9153 till gas/broms i FG bilen med en dynomax 2200mah, std strömbrytare å en 3k 2.4 mott å den har ännu inte brunnit å håller för 3tim körning...

    Warben som har en lika som din fast gula har 2700mah nimh med std brytare direkt in i en 7k 2.4 mott, heller inga probs å flyger tills det är tråkigt....

    Du kan lätt dra 10A i en futaba mott ar aldrigt varit problemet... Största problemet är att man fått noja på dyra boxar hit å dit, det som kan vara värt är en Emcotech BIC om man vill ha lite säkerhet samt möjligheter att logga min/max värden etc. Byrådirektörn tex som har en 2.7m Velox med herre jösses servon ligger på runt 8A i stötarna (snapp roll mm) så ta och mät din setup först innan du målar fan på väggen

    Fråga hur mkt ström killen får in efter flygning? Kan ju vara kul att höra...
    Senast redigerat av DrHanke den 2008-06-06 klockan 19:42.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  9. #9
    js_s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Jag har 7 st Futaba S3305 servon i min Yak 54 från Great planes och ett 2700Mh nimh batteri,redan när jag rör på skevrodren så går accvarnaren på rött.
    Så om jag förstår det här rätt så är det bara o koppla ur accvarnaren och flyga o se glad ut?
    Jag kör även Futaba 2.4 mottagare.

  10. #10

    Standard

    Om du mäter med en voltmätare och ampere mätare hur mkt drar allt?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  11. #11
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Min setup kommer att vara mycket enkel... !

    2 st paralellkopplade 6v 2700! som ska driva mina 5 st Futaba 3152 + 1st standard.

    Tändningen får ett 4.8v 2700 mAh NIMH!

    Sändare + mottagare =Hitec Optic 6 paketet

    Tänker köra på denna enkla setup.

    Halva säkerheten ligger ju oxå i att ha ordning med sig och kolla att det finns ström i grejjorna o.s.v.......

  12. #12

    Standard

    sitter hemma nu men ja ska imorn koppla ihop lite vassa servon å kolla strömen...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke Visa inlägg
    OJ, du måste nog ha en powerbox för 200€ minst, å kanske ett mindre kraft verk... 16kvadrat matar kablar, ta startkablarna från bilen för att vara säker!

    Dubbla servon till gasen? Jösses amalia... Har killen ens flygit sin modell?

    Fråga hur mkt ström killen får in efter flygning? Kan ju vara kul att höra...
    Observera att detta inlägg:

    "Men du.. du måste väl ha UBEC + dubbla Lipos om du ska driva dom
    tokservona? Du kan glömma 6V NiMH-pallret helt bara så du vet Very Happy Räkna
    med några €100-ingar till innan du får liv i dom där strömslukarna Wink
    (Hint: Shade har ETT jumbo-servo och ett fett 4200mAh NiMH, räcker
    ingen vart, NiMH är för klena...) Det går väl inte ens att ansluta servona
    direkt till mottagaren heller för den klarar inte av såna strömmar.
    Det 24kg-jumbo jag har så har jag kopplat med en speciell Y-kabel."

    Är något JAG skrev när Mister Kamikaze skrev att han skulle köpa 6 st digitala
    heavy-duty 24kg-jumbo-servon. Nån ordning tack.

    Vem har dubbla servon till gasen?!

    Hur mycket ström man får in efter en flygning?!

    ****** va det är segt i IE7!!! Blir ju helgalen. Vilken webläsare måste man använda?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zalman_Water Visa inlägg
    Fick det här till svar av en lipo-fantast på Åländska forumet!

    Men du.. du måste väl ha UBEC + dubbla Lipos om du ska driva dom
    tokservona? Du kan glömma 6V NiMH-pallret helt bara så du vet Very Happy Räkna
    med några €100-ingar till innan du får liv i dom där strömslukarna Wink
    (Hint: Shade har ETT jumbo-servo och ett fett 4200mAh NiMH, räcker
    ingen vart, NiMH är för klena...) Det går väl inte ens att ansluta servona
    direkt till mottagaren heller för den klarar inte av såna strömmar.
    Det 24kg-jumbo jag har så har jag kopplat med en speciell Y-kabel.

    Ligger det nån sanning i det! Räcker inte ett 6v 2700mAh NiMH till 5 st http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=4038

    Och ett standard som jag har till gasen! Eller måste jag paralellkoppla 2 st kanske?

    Hade inte tänkt börja med lipo
    OBS! Det snackades om snabba heavyduty digitala servon och 25 kg eller vad det nu
    var som föreslogs. Eftersom dom drar liiiite mer ström och att jag sett vad två flygares
    ackars ork har visat så föreslog jag att du nog behöver lite hävare grejer än NiMH. Jag
    har aldrig föreslagit att du skall skaffa UBEC och Lipos till dom servona du nämner ovan.
    Så NEEEEEEEEEEEJ du behöver inte skaffa Lipos om du ska ha vanliga standardservon.
    Du rör till allt och jag får skit för det.

    (Varför finns det inte festil här!? Finns massor med funktioner, inte fetstil?)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke Visa inlägg
    sitter hemma nu men ja ska imorn koppla ihop lite vassa servon å kolla strömen...
    Du verkar ha bra koll på grejerna, koppla på ett oscilloskop också på spänningen samtidigt
    som du kollar om mottagaren är med i spelet när ackvarnaren grinar rött när du rör på
    spakarna. Nyfiken.

    En annan fråga (med nyladdad ack)... när man rör på spakarna och ackvarnaren rasar ner
    från grönt till rött, det innebär ju att spänningen sjunkit (och har man otur dör
    mottagaren en kort stund). NiMH är känsligare än tex NiCd (har testat) samt LiPo. Är det
    för att NiMH inte orkar leverera strömmen som servona kräver så att spänningen faller (är
    det det som kallas surge/drain?) eller är det något annat som gör att spänningen sjunker?

    Försöker bara luska ut varför en polare ombads skaffa UBEC (nog är det väl sådan som
    de använder som kör lipos för att få strömmen att räcka?) samt 2st LiPo's till ett flyg
    med 4st digitala servon samt ett 24kg jumbo. Hans nyladdade 4200mAh's ack räckte
    inte långt när man rörde spakarna, ackvarnaren gick i botten direkt från 6V. Hakar på
    JS fråga där... drar man ur ackvarnaren så är problemet ur världen?

    (blev mitt i allt utslängd från forumet när jag skulle skicka svar och kom till en vit tom sida
    det stod Klar på i statusfältet)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    något JAG skrev när Mister Kamikaze skrev att han skulle köpa 6 st digitala
    heavy-duty 24kg-jumbo-servon. Nån ordning tack.

    Vem har dubbla servon till gasen?!
    Något du skrev Efter att jag att jag skrev att jag skulle köpa dem som Bokis rekommenderade http://www.motorportalen.net/phpbb/v...r=asc&start=20

    Dubbla servon till gasen! Nej där måste jag ha varit otydlig eller skrivit fel! Vilket pucko har två servon till gasen! Dum kan även jag va ibland! Men inte så infernaliskt korkad

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zalman_Water Visa inlägg
    Något du skrev Efter att jag att jag skrev att jag skulle köpa dem som Bokis rekommenderade http://www.motorportalen.net/phpbb/v...r=asc&start=20
    Okej, my mistake. Jag trodde du fortfarande var inne på overkillservona det nämndes om tidigare.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Är det någon som vet vad som begränsar strömmen i 99 fall av 100?
    Bara en parentes,men inte är det mottagaren i alla fall.. Det är servokontakterna..Mottagaren tål MYCKET mer än man kan föreställa sig,den leder ju bara strömförsörjningen rakt igen på kretskortet och tål en helvetes massa..
    Servokontakterna är den svaga länken,sen kommer kablarna o sist mottagaren..
    Jag har ju en del lite större flygplan med o visst hade det varit snyggt med en stilig(med avancerat utseende) powerbox men jag kan inte för mitt liv fatta vad jag ska med den till? Skulle jag bli osäker på om det inte håller så skulle jag mata + och - direkt från accen till servona o endast tillföra ström in i mottagaren o signalen ut därifrån men jag har inget flygetyg ännu som det känns nödvändigt i..
    Vill minnas siffran 25 ampere ang strömtåligheten i de mottagare jag använder o då har det mesta i kabel o kontaktväg brunnit klart för ett tag sen i alla fall..
    För att återgå till ursprungsfrågan så duger det med en trave 7-8 kg servon i den maskinen,min flyger utmärkt!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  19. #19

    Standard

    "OT":

    Bokis.... orkar ett 6V 2700 mAh NiMH-ack leverera ström till 5-6 st digitala heavy-duty
    kraftservon? Inte det jag sett. Bara det jag undrar...

    Vem har yrat om Powerbox? Är inte UBEC en liten grej som tar ner spänningen från tex LiPO
    (7.4 eller 11.1 vilket som nu är vanligast) till 4.8 eller 6V för servon och mottagare? Sådan
    liten pryl (reglage, spänningsregulator) som gör att man kan koppla två LiPos till en mottagare. Dom jag hittar kostar ca 10-20€.

    UBEC = Universal Battery Elimination Circuit. Tycker mig även ha sett sådana för dubbla
    LiPo-ackar. Helt onödigt för Kamikaze med tanke på att modellen klarar sig med
    helt vanliga standardservon, vilket inte var Kamikazes första plan.

    Vad gäller mottagaren så hittade jag en lapp som kom med mitt Hitec 24kg. Där står
    att det drar 0,8 A utan last och man måste använda NiCd ack. Inte NiMH då antar jag
    utan NiCd eller bättre som orkar leverera strömmen till servot. Detta servo är inte ens
    digitalt eller snabbt, bara billigt och starkt. Men läste nu att man KAN koppla acken direkt
    till mottagaren. My bad! Men...

    ... är det inte bara tunntunna kopparbanor som binder samman jordplintar respektive
    +plintarna med varann?). Jag har hört att mottagarna inte tål ström så himla bra, men
    det kanske är en myt. Jag tog en bild på en av mina mottagare, där ser man i alla fall att
    det är väldigt klena kopparbanor. Klarar dom verkligen 25 A? Arean är så liten...



    (än en gång gick det inte att 'Skicka svar', var utloggad mitt i allt)
    Senast redigerat av Ålänning den 2008-06-08 klockan 14:49. Anledning: Glömde slutet på en mening...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    74
    Jobb
    Airbrush-artist
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Använd servon som är LAGOM kraftiga. använd denna sida för hjälp att beräkna;
    http://www.flyrc.dk/servo.htm
    Ingen idé att ha stora dyra strömslukare om man inte behöver.
    Senast redigerat av Graffen den 2008-06-09 klockan 23:35.

Liknande ämnen

  1. Likadana motorer med olika starka magneter
    Av UndCon i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-14, 16:38
  2. Starka elektriska ställ!
    Av Baua i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 14:44
  3. Hur starka servon....
    Av JB i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-28, 06:36
  4. Bra å starka servon till 2 m 3D modell
    Av harmon i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 09:57
  5. Skillnaden mellan en norr och söder...OBS starka scener...
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 18:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •