Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Hur starka servon krävs?

  1. #21
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tackar Graffen,min poäng helt..Men plus-sidans kopparbanor är inte särskilt klena i jmfr. med servokabelns infästning i kontakterna tex..Har vid ett par tillfällen eldat upp stallade landställservon och det är kabeln som ryker först..Och ett servo som drar nästan en amp obelastad skulle jag stryka ur önskelistan hur som haver.. Min vapendragare Hanke var just en sån som gillade värstingservon men har på senare tid kommit till insikt,man klarar sig strålande på just "lagom" servon,det har gått troll i hur stora servon man behöver..Dessutom roar sig många med att i slutändan begränsa utslagen så att kanske 50% av servots styrka används istället för att utnyttja hela slaglängden o full kraft..
    Vanligast är detta på höjdrodret(undantaget 3D maskiner) där utslagen är hur stora som helst från början,sen begränsar man utslagen för att få en trevligare flygtur..
    Varpå servot inte utnyttjas fullt ut ..
    Vad gäller NiMh så använder jag Sub.c-accar till mottagaren i en del kärror,inga problem med strömuttag än så länge..
    Men som sagt ,är man osäker så går det utmärkt att försörja servona direkt med + och- för att sen bara använda signalen från mottagare..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  2. #22

    Standard

    Bra svar! =)


    OT OT OT:
    På tal om Sub C-ackar så har jag för mig att JS's 2700mAh NiMH inte är ett sådant (det orkar inte) och att han med andra flyget (Shade på forumet med YAK54) har ett Hydrimax 4200mAh Sub C ( http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXMTX4&P=0 ) som inte orkar med de digitala servona + jumbo-servot på 24kg för sido. Han skulle ta hem UBEC och LiPO's enligt tips från någon här på rcflyg.

    Det var detta servo som jag hade som drar 800mA unloaded, som jag har i min 10kg's 90 cm Track-FG)
    http://www.e-clec-tech.com/hsmesaarmh.html
    Vad kör ni i era "FG"-buggys?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Bra svar! =)
    ... Det var detta servo som jag hade som drar 800mA unloaded, som jag har i min 10kg's 90 cm Track-FG)
    http://www.e-clec-tech.com/hsmesaarmh.html ...
    Det kan vara på sin plats att påpeka att servot drar 700 - 800 mA då det rör sig utan belastning. Ett vanligt standardservo (ej digitalt) drar ca. 150 - 200 mA då det rör sig utan belastning. Ett obelastat servo som står still drar ca. 10 mA oavsett storlek.

    Tyvärr är det svårt att hitta tillverkaruppgifter på vad servon drar i ström vid det angivna kraftmomentet. Det hade varit bra information då man funderar på vilka batterier som behövs.

    /Michael

  4. #24
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Futaba 3306 till styrning..Funkar lysande...Men att Sub-C inte orkar med servona? där ser man,man lär sig alltid något nytt..Men å andra sidan så funkar det på de servon jag har så jag fortsätter väl som jag har börjat,he,he...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Futaba 3306 till styrning..Funkar lysande...Men att Sub-C inte orkar med servona? där ser man,man lär sig alltid något nytt..Men å andra sidan så funkar det på de servon jag har så jag fortsätter väl som jag har börjat,he,he...
    Testade igår igen. Kan bara inse att Scanner-servon är inget att ha. Herregud vilket crap.
    Dom har absolut ingen ork eller så funkar dom helt enkelt inte. Lägger man fingret på ett
    roder lite ömsint så rör sig inte rodret. (med fullladdat Sub.C-ack). Jumbo-servot får ialla
    fall flyget att knaka.

    Så Zalman, skippa allt som heter Scanner. Har nu erfarit 8 + 4 + 2 Scanner-servon som
    varit total-kassa. Även fler men det skall väl räcka med 14 st.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det kan kanske vara intressant vad Spektrum säger i sin broschyr som följer med deras "värsting mottgare" AR9100.

    Man ger två exempel vad servon drar i olika "kärror".
    Ex 1.
    Flygplan-40% Yak med DA 150cc motor .
    Servon-9st JR 8711 (drar 25kg vid 6V) och ett JR 8317 till trottel.
    Batterier- Två 4000mAh 2cells 7,4V LiPo.
    Regulator -Nej. (OBS! JR fråntager sig allt ansvar om spänningen överstiger 6V på 8711 servon).
    Vikt -40lbs (ca 18kg).
    Typ av flygning -3D flygning.
    Medelström 2,62A.
    Peakström 17.8A
    Milliampere använda under varje 10min flygning -435mAh.

    Man bör endast använda 60% av tillgänglig batterikapacitet vilket med 2stycken 4000mAh batterier ger ungefär 11stycken 10min flygningar.


    Ex.2
    Flygplan- 33% Sukoi
    Servon-7st JR8611 1st JR 8317
    Batteri-1st 4000mAh 2cell 7,4V LiPo.
    Regulator-Ja, 6V
    Motor-DA 100
    Vikt- 26lbs (ca 12kg).
    Typ av flygning-Moderat 3D .
    Medelström-0,82A
    Peakström- 6,92A
    Milliampere använda under varje 10min flygning-137mAh.

    Man förtydligar exemplen ovan med grafer tagna underflygning.



    Slutligen kommer man med följande batteri rekommendationer.

    40-45% aerobatic kärror med 9-12 servon av högprestanda typ (ex. JR 8711 , Hitec7955 och liknande). 4000-8000mAh.

    33-35% Aerobatic kärror med 7-10 servon av högprestyanda typ, se ovan.
    3000-6000mAh.

    25% 1/4 skala aerobatickärror med 5-7 högprestandaservon.
    2000-4000mAh.

    Jets-BVM Super Bandit ,F86, Euro sport.etc.
    3000-6000mAh.

    Giant scale Jets-BVM Ultra Bandit.
    4000-8000mAh.

    Skalaflygplan-Varierar för mycket går inte att ge någon rekommendation.



    Som ni ser ovan drar servona inte så mycket ström.En långsamflygande kärra som en CUB eller liknande behöver alltså inte så starka batterier.
    Vanliga sub-C NiMH celler av högprestandatyp (GP:s röda) funkar bra.
    OBS! Använd inte GP:s "Gröna" celler. De kan inte lämna ström i tillräckliga mängder vid 4,8V eller 6V.
    Funkar emellertid utmärkt till sändare!

  7. #27
    js_s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Jag har 30st SCANNER RC SSV-9724 och 9726 o är väldigt nöjd med dom,det enda om jag skall klaga lite såär att dom har rätt så högt ljud o kräver ganska mycket ström.

    Därimot är SCANNER RC SSV-9704 standard servot helt totalt värdelöst.

  8. #28

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Hur starka motorer krävs till dessa "monster" kärror då?

  9. #29

    Standard

    Jag har nånstans läst att en ungefärlig väg att gå är maskinenvikt skall servona kunna dra.

    Ex:
    Maskinvikt 8kg
    Skev: en i varje binghalva 4kg servon (8kg / 2 eftersom det är två vinghalvor)
    Höjd: ett servo till hela 8kg, vid dubbla 2x4kg servon
    Sida: 8kg
    Gas: standard typ 3003, hs 422 eller motsv

    Sen kan man för att ha eventuella marginaler i detta fall köpa ett servo större än man behöver, tilläggas också att kör man bensin kärror så är mg servon att föredra.

    Naturligvis så måste man ju också väga in priser så allt passar in i "budgeten"...

    Vi brukar generellt säga att innan man är i luften så kostar maskinen 3ggr mer än vad maskinen kostar i inköp. Ex en maskin kostar 1000:- innan man fått i servon, motor mm så har den kostat ca 4000:- å det verkar stämma relativt bra varje gång, man kan ju här spara lite där å lite här beroende på vad man väljer för utrustning. Men det blir ju klart enklare om man vet vad man har att handla för å sen räkna baklänges.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  10. #30


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Bara mina cent avseende sub C-celler. Detta är såvitt jag förstår den storlek på celler som man än idag använder i bl a RC-bilar - alltså rena tävlingsbilar i skala 1:10 resp 1:12 som drar rejält med ström. Förr flög vi med sådana i de verkligt strömkrävande kärrorna. Vill minnas att Jocke G nämnt att man ur GPs bästa celler (förr 3300-cellerna) kan/kunde ta ut minst 80-90 A...själv har jag nog nöjt mig med ca: 40 A.
    Så jag har mycket svårt att tro att inte sub C-celler - i vart fall kvalitetsceller anpassade för höga strömuttag (drivackar) - skall klara lasten av några servon... Har man problem med lasttåligheten på ackar runt 3000 mAh så är det nog den specifika acken som man skall kolla lite noggrannare än att dra slutsatsen att det generellt behövs mycket kraftigare ackar...
    Som kuriosa kan jag avslutningsvis nämna att när jag började RC-flyga - i början av 70-talet - så hade vi sällan andra mottagarackar än NiCd 4,8 V/400--500 mAh även då vi flög F3A och F3D. Men då hade vi förståss inga digitalservon.. Och inte laddade vi på fältet heller...måste alltså varit mycket högre verkningsgrad på grejorna förr...eller höll våra Deac knappceller spänningen så mycket bättre ? Nej - så var det säkert inte men lite förundrad blir man över dagens strömbehov för servon och mottagare.
    Hälsningar
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2008-08-18 klockan 21:01.

  11. #31

    Standard

    roger eller så har det gått troll i detta med ackar å powerboxar

    Kör med 1600 nimh ackar i många maskiner å de håller, har även börjat med 2300 sub-c celler där mer puff behövs, 1600 2s lipo med lrp:s 5A bec sitter i ett par maskiner också så alternativen finns om man vågar prova!

    När bokis å ja har laddad efter en dag så brukligt är runt 600-800mah att man får i ackarna, bokis flög ju sin stora cub en heldag på barkis så nog funkar det om man vill
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  12. #32
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Passar på att kapa denna tråd lite, trots att jag ska utrusta en relativt liten elkärra, jämfört med "monsterkärrorna" i denna tråd...

    Vågar jag köra på de 4 st 9g snik-Hextronik-servon jag hade hemma,
    eller ska jag gå upp i storlek/styrka på alla servon, eller bara vissa ? Digitala ?

    Planet är en Su-26 124 cm spv, köpt på Söders RC, verkar vara samma som Rztec säljer,
    http://shop.rztec.se/Shop/Applicatio...em.php?iId=394
    flygvikt ca 1.1-1.2 kg med 3S 2200mah, HiModel 600W outrunner, 4x9g Towerpro-servon, 30A RC-Smart-reglage, Futaba 6ex 2.4Ghz.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  13. #33


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Klart du vågar - men frågan är om du kommer att uppleva dom som tillräckliga ?
    Jag skulle satsa på servon i 16--20 g-klassen till sida + höjd. Till skeven kan dina 9 g-servon fungera men inte säkert - det beror väl snarast på vilka 3D-prestanda du önskar. Rodren är rätt rejäla och att vifta friskt med dom kan vara lite för mycket för ett 3$-servo. Frånsett kraften så kan du få problem med hållbarheten i växellådan men det är främst under transporten skulle jag tro - att slå i ett roder i bagageluckan kan knäcka det bästa microservo..
    Hälsningar
    Roger

  14. #34
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Jag skulle satsa på servon i 16--20 g-klassen till sida + höjd.
    Tack Roger.
    Kanske blir att satsa på en bunt såna härna då...blir ju bara ~30g extra...
    http://shop.rztec.se/Shop/Index.php?sArtId=1484-4

    Som hyfsat ny i "branschen" måste jag ju passa på att fråga vad digitala servon har för stora fördelar ?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  15. #35

    Standard

    jag skulle vilja tillägga att många ser enbart på vikt och dragkraft, en viktigt parameter är centrering och exakthet. Ett servo må vara hur bra som helst på spec men centrar olika varje gång, det är mer irriterande och kan göra hela maskinen nervös och jobbig att flyga. Har man servon man tror ska funka och drar något i den klassen maskinen behöver prova! Det som kan hända är att man upptäcker att det räcker, servona centrerar perfekt varje gång ja då kanske man skall köpa en modell större för att få ut max från maskinen. Jag måste säga att efter stoppat i dyra värsting till något kanske under gränsen iaf flera fall inte märkts pga exaktheten i servona, annorlunda mekanisk inst osv...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Liknande ämnen

  1. Likadana motorer med olika starka magneter
    Av UndCon i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-14, 15:38
  2. Starka elektriska ställ!
    Av Baua i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 13:44
  3. Hur starka servon....
    Av JB i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-28, 05:36
  4. Bra å starka servon till 2 m 3D modell
    Av harmon i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 08:57
  5. Skillnaden mellan en norr och söder...OBS starka scener...
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 17:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •