Reklam

 
Sidan 10 av 13 FörstaFörsta ... 5678910111213 SistaSista
Resultat 181 till 200 av 247

Ämne: Corsair II A-7E, Jethangar International (icke-ARF)

  1. #181

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    ohh vad jag längtar efter att få se målningen på denna kärra...

    Wesse, det gör jag med!


    Göran

  2. #182

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    När landningsstället fälls in så tar hjulen i kanten på öppningen. Inte i sidled utan i längdled. Och detta sker trots att jag har mätt in stället helt efter ritningen och de mått som skall hållas. Det hela beror på att när vikten på stället försvinner så sträcks det ut och blir längre och därigenom så tar hjulen i bakkanten.



    Jag kommer att flytta fram stället 15 mm och kapa ur ytterligare 10 mm i öppningens framkant. Men eftersom stället åker fram så pass långt så måste ställplattan förstärkas. Och då tar jag fram min kära G-10. 3 mm tjock och stabil så det räcker.



    Här skall den ligga. Jag limmar fast den med Hysol och sedan så kör jag in några skruvar genom den in i plywooden. Det kommer att läggas till en bit G-10 till. Men den får ni se nästa gång.



    Göran

  3. #183

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Nu har jag lite bättre spelrum mellan hjulet och hjulbrunnens kant!



    Jag installerade en del av förstärkningarna som skall in i flygplanskroppen innan jag kan kapa loss luftbromsen. Överst ligger en 5 mm plywoodremsa. Nästa är ett 6 mm kolfiberrör. Manualen säger att man skall limma en 6x6 mm balsa list här. Men det tycker jag verkar en aning riskfyllt med tanke på att jag skall ha i en turbin i den här kärran.



    Och längst ner limmade jag dit två stycken 6x6 mm furulister. De är limmade mot det främre spantet och från cirka 25 mm framför bakre spantet och hela vägen bak. Varför det inte är limmat i mitten beror på att där skall luftbromsen sågas ur.



    Sett från sidan. Luftbromsen kommer att byggas upp i tjocklek med en skalaenlig inredning.



    Göran

  4. #184
    ivves avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    655
    Jobb
    Rekreationsdocent.
    Klubb
    Roslagens MFK / Östhammars MFK

    Standard

    Snyggt jobbat Göran.
    När blir det provflygning av Vampiren ? Vad sägs om lite roteflygning till våren ?

  5. #185

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Tack Ivve!

    Tyvärr har det de där bromsarna kommit än. Nalle träffade vår polare förra helgen. De skulle dricka whisky och ta det lugnt. Det verkade som om det blev mest lugnt då vår polare somnade vid 23-snåret. Han är mer än överhopad med jobb så jag väntar. Men med tanke på hur hjulen ser ut så är det värt väntan!

    Roteflygning vet jag inte om det är så lyckat. Men flygning kan ju alltid ske vid samma tillfälle!


    Göran

  6. #186

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Kroppspantet för luftbromsen sågades ut och passades in. Nu skall det bara tillverkas "några" delar för luftbromsens utseende och mekanik.


    Göran

  7. #187
    ivves avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    655
    Jobb
    Rekreationsdocent.
    Klubb
    Roslagens MFK / Östhammars MFK

    Standard Roteflygning

    Du har rätt !
    Roteflygning skall man undvika i det längsta. Har provat tillsammans med en kille son flög en Byron Mustang. Han klippte min högervinge bakifrån. Både min B-17 o hans Mustang förvandlades snabbt till kompliserade byggsatser igen.

    Se bifogade bilder.






    Göran[/QUOTE]
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Barkis b17 (Small).jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	47,1 KB 
Id:	2038   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	B-17 flyger.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	36,0 KB 
Id:	2039   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Disaster !.jpg 
Visningar:	166 
Storlek:	68,3 KB 
Id:	2040   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Xc77857.jpg 
Visningar:	176 
Storlek:	108,9 KB 
Id:	2041   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0020-1.jpg 
Visningar:	173 
Storlek:	87,5 KB 
Id:	2042  

    Senast redigerat av ivve den 2008-11-23 klockan 16:37.

  8. #188

    Standard

    Du för göra som Wesse till fabrik för pellets framställning. Så blir det varmt och skönt igen.
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  9. #189

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det är ett av skälen till att jag inte är så värst pigg på roteflygningar. Men flygningar vid samma tillfälle är ju aldrig fel!


    Göran

  10. #190

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Lite delar till luftbromsen blev tillverkade idag. Det återstår en del delar, men de kommer att tillverkas efterhand som luftbromsen byggs.


    Göran

  11. #191

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Spantet för luftbromsen har installerats. Jag byggde även en servohållare för det servo som skall manövrera luftbromsen.



    Jag limmade även dit en del andra småspant och förstyvningar på luftbromsen. Detta måste göras innan bromsen sågas loss från flygplanskroppen.



    Göran

  12. #192
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Som alltid, väldigt snyggt Göran. Men ska du inte slipa lite snart
    I morgon ska jag slipa, fast det får bli väggarna i badrummet i stället för på någon modell
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  13. #193

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Som alltid, väldigt snyggt Göran. Men ska du inte slipa lite snart
    I morgon ska jag slipa, fast det får bli väggarna i badrummet i stället för på någon modell

    Tack Tomas!

    Det kommer.....mer slipning. Men inte just nu!

    Det är bra att du får slipa på väggarna i badrummet. Det är alltid bra med övning innan man ger sig på de viktiga sakern!


    Göran

  14. #194

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Så har luftbromsen kapats loss. Det gjordes på precis samma sätt som alla andra ursågningar jag har gjort på kärran.



    Nu skall jag "bara" bygga upp mekaniken och inredningen på luftbromsen. Den skall även delas i två delar. Snittet kommer att lägga strax till höger om det högra spantet på luftbromsen. Det syns ett svart streck där.



    Göran

  15. #195
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Jisses, inte mycket kvar av skrovet på den kärran
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #196

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det har du helt rätt i att det inte är, men de där förstärkningarna som jag gjorde gör susen.

    Och nu skall jag inte kapa upp så mycket mer i flygplanskroppen.....bara för kabinhuven och luftintaget i nosen......och visst ja, för uppfångningskroken där bak. Men jag tror inte det är mycket mer som skall kapas upp!


    Göran

  17. #197

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Så har jag börjat montera ihop luftbromsen.



    Men som tur är så är det många fler delar som skall monteras innan den kan monteras in i flygplanskroppen.

    Jag har börjat jobba på min kära B-25:a igen. Den skall vara med på en Bo-Mässa här i Nyköping i mars nästa år. Så jag skall försöka hinna få ihop den så att jag åtminstone kan motorköra den där.



    Göran

  18. #198

    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    84
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg

    Jag har börjat jobba på min kära B-25:a igen. Den skall vara med på en Bo-Mässa här i Nyköping i mars nästa år. Så jag skall försöka hinna få ihop den så att jag åtminstone kan motorköra den där.



    Göran
    Go, Go, Go Göran!

    Jag har verkligen saknat att få läsa om B-25:an. Nämnde jag att resan till Duxford är bokad i sommar?

    /Lowflyer
    Live to fly, fly to live!

  19. #199

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det blir lite att läsa om den kärran framöver. Men det kommer att ökas på efterhand!

    Nej, det tror jag inte att du har nämnt! När blir den av?

    Själv skall jag över till Canada och USA igen i maj.


    Göran

  20. #200

    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    84
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Det blir lite att läsa om den kärran framöver. Men det kommer att ökas på efterhand!

    Nej, det tror jag inte att du har nämnt! När blir den av?

    Själv skall jag över till Canada och USA igen i maj.


    Göran
    Det blir en långhelg den 10/7-13/7. Den här gången är vi sex personer som åker. Tyvärr hänger inte Christer L med :-(
    Planerna är väl inte helt spikade med avseende på innehåll, men trolig plan ser ut som följande: Ryanair från Skavsta fredag morgon, sedan bär det av direkt till Hendon och RAF museum. därefter en öl på puben i Cambridge där vi skall bo över helgen. Lördag och söndag är det "Legends Air Show" på Duxford. Regnar det blir det troligen RAF museet i Cosford. På måndag räknar vi med att hinna med "The Shuttleworth Collection" på Old Warden innan vi tar kvällsflyget hem. En dag kortare än förra resan, men det räcker nog ändå.....
    Förra resan: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...hlight=Legends

    Berätta mer om din resa, skall du åka och flyga B-25 den här gången också? Lika bra att passa på medans man kan, Warbirds som flyger kan vara ett minne blott fortare än man anar.

    /Lowflyer
    Live to fly, fly to live!

Liknande ämnen

  1. Flaperons på icke programmerbar sändare
    Av Dima i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-26, 15:45
  2. Bilder - Berlin international Airshow och Luftwaffe museum
    Av Krille i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 15:03
  3. Snart bär det iväg - berlin international airshow
    Av Krille i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 12:46
  4. Stavantennens var eller icke vara...
    Av Magoozi i forum Bensinmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 22:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •