Reklam

Sidan 11 av 13 FörstaFörsta ... 678910111213 SistaSista
Resultat 201 till 220 av 247

Ämne: Corsair II A-7E, Jethangar International (icke-ARF)

Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

Standard

Det blir en hel del som skall hinnas med för er. Men eftersom det mesta handlar om flyg så är det ju helt ok!

Resan denna gång kommer att styras först mot Vancouver där jag kommer att bli upplockad av en kompis för vidare färd hem till honom 10 mil längre österut. Därefter kommer vi att flyga rc-flygplan, titta på hans modeller som är skalamodeller av guds nåde, flyga mer modeller, besöka flygplansmuseum, hälsa på hans fruga, flyga mer modeller, åka runt lite till, säga adjö till hans fruga för att efter att ha lastas bilen full med modellflygplan och andra livsnödvändiga saker styra hans van ut mot östkusten för vidare färd ned längs kusten med diverse avstickare till lämpliga flygplansrelaterade platser. Efter 2-3 dagars bilfärd, om om USA:s imigrationsmyndighet tillåter det, så skall vi enligt GPS:en och med hjälp av guds försyn ha nått fram till en gudsförgäten plats som heter Chowchilla där det kommer att hållas ett litet meeting. Där kommer en del av RC Scalebuilder folket plus en hel del andra modellflygplans fanatiker att samlas för att flyga, grilla, snacka skit och flyga mer. Det är tänkt att jag skall flyga lite här också i dagarna 4.
    Efter det här meetinget så kommer min kompis och jag att baxa runt bilen så att den pekar norrut igen och färdas längs med östra sidan av Klippiga Bergen upp till ett ställe som heter Bellingham vid gränsen till Canada. Under denna färd norrut så blir det fler besök på flygrelaterade platser. Jösses....hur attan skall jag hinna med allt detta egentligen....

Nåja...när jag kommer fram till Bellingham så skall det förhoppningsvis finnas ett flygplan där som skall transportera mig ned till Albuquerque i New Mexico där jag skall träffa en annan kompis. Och han har hotat med att bjuda mig på en del intressanta heta rätter. Sådana där rätter som talar om för en när det är dags att gå på muggen igen. Det är det när det har slutat att bränna i röven!Jag skall få en chans att titta lite på några av hans kärror. Och det blir lite relaxande här. Kan nog behövas.
    Efter detta besöket så är det dags för mig att än en gång klättra ombord på någon form av flygfarkost för att färdas till Birmingham i Alabama och träffa en av de mest genomtrevliga personer som jag någonsin har träffat på. Det är Mike Chilson, grundaren och ägaren till RC Scalebuilder. Här blir det....hör och häpna....mer modellflyg. Plus att jag skall hämta hem en "liten" kärra som är halvfärdig.Jag hoppas bara att jag kommer att kunna ta med mig den hem som bagage. I värsta fall så får vi såga isär den och packa den i flera lådor.
    Efter besöket hos Mike så styrs kosan antagligen mot Sverige på nytt.

Det är resan i korta drag!

Göran

Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb

Standard

Det närmar sig inmonteringen av luftbromsen i flygplanskroppen!

Insidan på luftbromsen har klätts med 0,4 mm plywood. Det skall snyggas till lite mer.

Injusterad på plats. När servot är installerat så skall jag göra en slutinjustering.

Och en bild sett inifrån flygplanskroppen.

Göran

Reg.datum
    Aug 2007
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg

.......
    Det är resan i korta drag!

Göran
    Ingen dålig resa om du frågar mig! Ha det så bra, och lova att du postar lite bilder när du kommer hem!

/Lowflyer
    Live to fly, fly to live!

Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb

Standard

Det lovar jag att göra! Och du får lova detsamma!

Göran

Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb

Standard

Gångjärnspinnarna har installerats och efter en del justerande så visade det sig att jag har installerat...............

....... en ladugårdsport!

Den är ganska stor i förhållande till flygplanets storlek.

Göran

Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb

Standard

Så här ser luftbromsen ut på originalen.

Det behövs lite justeringar. Och det skall monteras ett gummiband. Men sedan är det bara för mig att fortsätta installera prylar. Jag kollade även idag hur det ser ut med turbinen på plats och hur jag skall göra med bränsletankarna. Och det verkar som om jag blir tvungen att tillverka egna för att utnyttja utrymmet på bästa sätt. Men det kommer mer om det senare.

Göran

Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

Standard

Göran, det ser otroligt snyggt ut, alltså det där landstället...
    Och bilden på original kärrorna visar ju att det är en riktigt tuff och läcker modell du valt att bygga.
    Antar att även du kommer ha en fungerande fångstkrok i aktern på din modell?
    Såg en Norsk kille för två eller tre år sedan i Arvika på gränsträffen, Cato Horten, med sin urläckra F18 Hornet i Canadensisk målning.
    Allt manövrerat från radio; Canopyn, luftbromsar, fångstkrok mm.
    Såg otroligt spektakulärt när han taxade ut till start med allt utfällt, vändr upp mot vinden och lägger ann bromsarna. Fäller ner huven och tar in kroken och luftbromsen samtidigt som han varvar upp turbinerna. Släpper bromsarna och skjuter i väg, formligen som en raket. Simulerat katapultstart från hangarfartyg. Snuskigt läckert, gav minst sagt stå.... päls

En fråga dock. Hur gör du när du skär i glasfiberskrovet på din modell? Alltså jag menar vad du använder för verktyg? Dremel?? Kanske du har skrivit om det tidigare, ber då om ursäkt för en begäran om upprepning.

Modellflyg
    En Stört-skön hobby

//Tomas//

Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb

Standard

Man kan ju få ståpäls för mindre!

Jag har tittat på hur jag skall lösa det där med kroken där bak. Och jag tror att det skall gå att lösa. Så det blir en sådan tingest där.

I byggbeskrivningen för den här kärran så nämner de att man kan använda en Exacto såg för uppkapningen. Jag använder deras mest fintandade såg. Och visst går det hårt åt sågens tänder. Men det blir fina snitt. Jag lägger en maskeringstejpremsa längs med där jag vill kapa. Och sedan är det bara till att sätta igång. Tejpremsan använder jag som "styrning".

Göran

Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

Thumbs up

Perfekt, behöver några bra tips på hur jag ska såga i kroppen på min FW190. Har ännu inte till 100% bestämt om det ska bli öppningsbar canopy eller ej. Anser dock att Dremeln blir lite i grövsta laget för det jobbet. Och kör man fel med den så är man ju helt rökt
    Exacto sågen var ju en bra ide' faktiskt. Har två blad till min, varav det ena är fintandat
    Gäller bara att klura ut hur jag ska såga det
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

//Tomas//

Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    En fråga dock. Hur gör du när du skär i glasfiberskrovet på din modell? Alltså jag menar vad du använder för verktyg? Dremel??

Här får du ett tips om dina blad skulle vara slut. Jag använder blad till en vanlig hobbysåg. Bladen finns hos järnhandlarn´n.

Bladen är väldigt tunna, bara 0,55 mm

Lätt att slipa till olika former om det är dåligt om utrymme.
    /Lelle

Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb

Standard

Det där var ett helt suveränt tips! Jag skall snart såga ur cockpitsramen. Och den har en radie på 5 mm på två ställen. Och här kom lösningen på det problemet.

Göran

Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Det där var ett helt suveränt tips! Jag skall snart såga ur cockpitsramen. Och den har en radie på 5 mm på två ställen. Och här kom lösningen på det problemet.

Göran
    Hoppas att det funkar för dej Göran. Bladen är också väldigt lätta att "knäcka" av så du får rätt längd på dom. Jag har använt den här metoden hur länge som helst.
    Bara kul att få dela med sig.
    /Lelle

Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb

Standard

Jag har inte provat än. Men efter landningsställsluckorna är det dags att prova.

Göran

Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb

Standard

Efter 2 veckors nästan dygnet runt arbete så är det äntligen dags att få jobba på kärrorna på mer normala tider.
    Det är dags att gå vidare i projektet. Och då är det dags att bygga upp insidorna på landställsluckorna.

Efter några timmars arbete så har jag fått ihop stommarna. Detta skall kläs med 0,4 mm plywood eller glasfiberskiva. Jag har inte bestämt mig för vilket än.
    Huvudställets luckor består av 4 luckor per ställ. Först tänkte jag bara göra de stora. Men sedan insåg jag att den tredje behövs också. Men efter ytterligare en hel del klurande så har jag kommit fram till hur jag skall lösa problemet med manövrerandet av den fjärde luckan. Så den kommer att sågas loss. På de nedre luckorna på bilden så finns det två parallella balsabitar som ligger nära varandra. Mellan dessa skall snittet läggas.

Jösses vad det är skoj med modellbygge!

Göran

Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

Standard

Man slutar aldrig att förundras av ditt hantverk Göran
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

//Tomas//

Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Man slutar aldrig att förundras av ditt hantverk Göran
    Tack Tomas!!

Jag får säga detsamma!

Göran

Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb

Standard

Det ser inte mycket ut för världen. Men det ligger några timmars arbete bakom detta! Jag jobbade vääääldigt långsamt idag!
    Jag bestämde mig för att klä insiden på luckorna med 0,2 mm tjock glasfiber. Och som fästmedel använder jag polyurethanlim.
    När det är torrt så skall jag bara slipa till kanterna och skära ut nedsänkningarna.

Som en liten notering det gick bara åt 20 gångjärn för landningsställsluckorna!

Göran

ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

Standard

Jösses, mer luckor än adventskalendern!!!

Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Jösses, mer luckor än adventskalendern!!!
    Ja, det är det nästan. Och jag ligger efter i tidschemat. Jag har ju inte ens monterat dem så att de kan öppnas!

Göran

Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb

Standard

Så var alla luckorna klara för installation. Det blev en hel del slipande av glasfiberkanterna innan jag blev nöjd med dem. Jag väntar med att kapa loss de sista två luckorna tills efter att de har blivit installerade på flygplanskroppen.

Nu är det bara till att börja installera luckorna.

Göran

Liknande ämnen

1. Flaperons på icke programmerbar sändare
    Av Dima i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-26, 15:45
  2. Bilder - Berlin international Airshow och Luftwaffe museum
    Av Krille i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 15:03
  3. Snart bär det iväg - berlin international airshow
    Av Krille i forum Diskussioner om vad som helst