Reklam

 
Sidan 3 av 13 FörstaFörsta 12345678 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 247

Ämne: Corsair II A-7E, Jethangar International (icke-ARF)

  1. #41
    Nalles avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    336
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Nej det gör inget. Nu kan jag köra med 1/6 FG Monster truck legalt trädgården. Finns
    trädgårdsdammarna och badtunnan kvar??

    ang tippset från andra sidan pölen: bkyhagel.
    tänkte du stå under lerduvorna med en håv och sammla ihop dom som rasar ner?
    /Nalle

  2. #42

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 819
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jo, de finns kvar. Men inte riktigt på samma ställe som förut. Ett tips förresten, badtunnan är perfekt att doppa nosen på bilen i och tvätta ren motorutrymmet.

    Ja, det är väl så man får tag på hagelkornen?


    Göran

  3. #43
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Sweeper, fräsen är skickad. Postade den på lokala OK macken i förmiddags
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #44

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 819
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Sweeper, fräsen är skickad. Postade den på lokala OK macken i förmiddags
    Jag bugar och bockar å det ödmjukaste!

    Göran

  5. #45

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 819
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Kakelfräsen anlände idag! Tack så mycket Tomas, och är det något du behöver hjälp med så är det bara att höra av dig.


    Göran

  6. #46
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Perfekt. Bra att veta att den kommit fram.
    By the way, i dag har jag betalt avgiften för "Site Supporter" till RCSCALEBUILDER.COM
    Brukar läsa där om din B25a Göran Mäktig!
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #47

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 819
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jodå, den har redan provats lite grand. Jag kan ju redan nu säga att den kommer att komma till användning så fort jag behöver den. Tack än en gång Tomas!

    Då får jag säga som så Welcome onboard!!! Ja, den där B-25:an. Det kliar allt mer i fingrarna för att sätta igång och jobba med den på nytt.


    Göran

  8. #48

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 819
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Efter lite funderande, tänkande och hjärncellsbrännande så kom jag fram till, med lite hjälp av folk med fler hjärnceller, hur jag skulle rätta till saker och ting. Så jag satte igång och rätade ut vingen som blev en aning skev.
    Ett antal sågsnitt genom vingen, smeta ner en del epoxy i springorna, gladpack under och över.....

    ....på med en stållinjal över bakkanten, på med ett 15 mm balsaflak på stållinjalen och 11 kg bly jämnt fördelad över hela bakkanten. Nu skall det bli spännande och se om detta hjälpte.

    Göran

  9. #49
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Vi håller tummarna
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  10. #50

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 819
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Du kan släppa tummarna nu Tomas!



    Och det hjälpte! Den blev rak igen.



    Den blev så rak att jag tyckte att jag kunde limma dig bakkanterna som jag tillverkade tidigare.


    Göran

  11. #51

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 819
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Bästa sättet, tycker jag i alla fall, för att forma en vinges framkant är att först forma till den lite grovt med hjälp av en grodhyvel. Därefter så tar man en 20 cm 120 sandpapper och håller det precis som om man skall putsa skor. Och sedan är det bara till att börja slipa genom att lägga pappert över vingspetsen och dra det nedåt längs med vingens ovan- och undersida innan själva slipningen påbörjas tvärt mot fiberriktningen i trät. Därefter är det bara till att jobba sig från vingroten till vingspetsen och tillbaka tills man är nöjd med slipningen. Det tar lite övning innan det sitter där, men det blir väldigt bra.....tycker som sagt jag i alla fall.



    Vingens bakkant slipades till med hjälp av ett av mina stora slipblock tillverkat av blå frigolit med ditlimmat 120 sandpapper.



    Och jag upptäckte att sopsäckar är inte bara bra till att förvara äldre projekt som upptäckt Newtons lag om gravitation, utan de är även bra till att förvara vingar i som behöver lite stöd här i livet medan epoxy torkar.




    Göran

  12. #52
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Vad är det för blå tejp du använder Göran?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  13. #53

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 819
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag använder Tesa blå maskeringstejp då den fäster bra men är ändå lätt att få bort utan att lämna märken efter sig.


    Göran

  14. #54

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 819
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Vingspetsarna fann sin plats på vingarna.



    Så var det dags att börja kapa lite i vingarna. Men först så behövde jag lite mallar.



    Tejpade fast dem på vingarna.....



    ...och ritade av dem med hjälp av en penna med en spets på 0,2 mm. Jag försökte först med en penna med en spets på 0,05 mm. Men den blev så tunn att den knappt gick att se.



    Med hjälp av en väldigt skarp modellkniv skar jag försiktigt genom balsan från båda hållen. Därefter använde jag ett X-acto såg och sågade mig in mot mitten från båda sidorna för att till sist ta fram kniven igen och skära igenom de sista ställena som jag inte kom åt med sågen.



    Och efter denna lilla arbetsinsats så hade jag två skevroder och två klaffar lösa.


    Göran

  15. #55

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 819
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Detta är vad jag har pysslat med ikväll. Kapat till mässings och aluminiumrör och putsat till dem. De är till för manövrerandet av skevroderna och klaffarna. De införskaffades från Ironbill på Västkusten. Det är ett företag som jag verkligen kan rekommendera. De har väldigt mycket småprylar som är användbara för oss modellbyggare.

    http://ironbill.se/



    Här skall de vara...eller nästan där...de skall vara lite lägre...i framkanten av skevroderna och klaffarna.....hoppas, tror och önskar jag i allafall.

    Göran

  16. #56
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Bra sajt Sweeper. Kan bli ett perfekt inköpsställe när jag ska komponera ihop öppningsbar huv till min Fokke Wulf
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  17. #57

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 819
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Och efter några dagars latande så har jag kommit igång igen. Nu har aluminium och mässingsrören hamnat där det skall vara.





    Det är en väldigt fin passform mellan aluminiumrören och mässingsröret.



    När epoxyn hade härdat runt rören så limmade jag dit 6 mm balsa ovanför och under rören för att dölja dem.



    Efter lite slipande för att få balsalisterna i nivå med vingarna så provade jag så att
    mässingsröret passar utan problem. Och hör och häpna......det gjorde det!



    De främre 19 mm av skevroderna och klaffarna skars bort och ersattes med en ny framkant tillverkad av 12 mm balsa. De skall bara slipas till en lämplig form. Och det kommer jag att göra på samma sätt som med vingframkanterna.


    Göran

  18. #58
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Härligt att det händer något för vissa av oss ser mycket bra ut.
    Men i morgon börjar frugan jobba och jag har två veckor kvar på min semster så jag tänkte lägga i en högre växel med min FW190. Tänkte limma på de nya beklädnaderna till klaffarna i morgon och sedan ge mej i kast med skevroder montagen
    Tror, om vädret tilllåter, att det blir en tur till fältet och vädrar någon av kärrorna under förmiddagen i morgon
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  19. #59

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 819
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jo, det händer lite grand i alla fall!


    Göran

  20. #60

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 819
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Eftersom jag var ensam i lokalen idag och jag behövde fräsa ut spåren i skevroderna för mässingsrören så fick jag komma på ett sätt att få skevroderna att sitta still. Lägg två slipblock med sandpapperna mot varandra. Sätt nägra tvingar längs nere så att de inte kan glida isär.



    Placera skevrodret mellan slipblocken.



    Lägg på lite vikter på blocken så att de pressas nedåt och därigenom så kläms skevroderna fast.



    Tack Tomas!



    Och resultatet blev så här. Med lite mer övning så skall det gå ännu bättre.



    Det behövs även en gångjärnspunkt i ytterändan av skevrodret. Så jag borrade ett hål och limmade dit en 25 mm lång aluminiumrörbit med en inre diameter på 1,5 mm.



    En 1,5 mm tjock pianotråds bit bockades till och skall sitta här i ytterändan på det osynliga skevrodret.



    Och nu blev det synligt igen. Nu skall jag bara justera avståndet i sidled mellan vingen och skevrodret så att avståndet blir maximalt 0,4 mm.


    Göran

Liknande ämnen

  1. Flaperons på icke programmerbar sändare
    Av Dima i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-26, 15:45
  2. Bilder - Berlin international Airshow och Luftwaffe museum
    Av Krille i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 15:03
  3. Snart bär det iväg - berlin international airshow
    Av Krille i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 12:46
  4. Stavantennens var eller icke vara...
    Av Magoozi i forum Bensinmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 22:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •