Reklam

Sidan 6 av 13 FörstaFörsta 1234567891011 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 247

Ämne: Corsair II A-7E, Jethangar International (icke-ARF)

Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Mycket bra ide' det där med pianotråden. Låter du den sitta kvar där när modellen är färdig eller är det bara för monteringen av gångjärnen?
    Den skall sitta kvar. Men den vinklade ändan på tråden kommer att fällas in i ytskiktet där den kommer att vara lätta att få loss igen, men inte kunna komma loss av sig själv.

Göran

Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

Standard

Perfekt
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

//Tomas//

Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb

Standard

I detta hålrummet kommer skevroderbromsen att hamna. Det blir en likadan på andra vinghalvan.

Jag har även gjort lite förbättringar på framkantsklaffarna. Jag var inte riktigt nöjd med passformen. Pianotrådsgångjärnen gjorde så att klaffarna hamnade inte riktigt 100% där de skall vara. Så jag tog bort klaffarna och fräste in ett spår längs med balsaplankningens ändkant och vips så försvann pianotrådarna in i dem så att klaffarna hamnade där jag vill ha dem. Och tack vare det så ser man knappt kanterna när klaffarna är infällda.

Göran

Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb

Standard

Hålrummens högra och vänstra sidor kläddes in med 0,4 mm plywood. Skevroderbromsen tillverkades av 0,8 mm G-10. Lagom tunnt, men ändå tillräckligt styvt för att inte vrida sig.

För att få själva bromsen till att ligga helt plant med vingens yta byggde jag upp en ram som befinner sig 0,8 mm ned i vingen. Jag använde 1,5 x 3 mm lister till detta.

Så här kommer det att se ut när det hela är klart. Nu skall jag bara bygga mekaniken som skall kopplas till skevrodren. Och sedan skall jag bara....bara....och bara....och lite till bara.......

Göran

Reg.datum
    Aug 2006
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

Standard

Fantastiskt bygge , man vill , vill , vill men var fan finns orken?...Och tiden?...

Skitsnyggt..

wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

Standard

ohh tänk den som fått sitta i detta hobbyrum varje kväll o prata om sällsamhet o annat vackert

Get high with hovering
    not drugs

Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    Fantastiskt bygge , man vill , vill , vill men var fan finns orken?...Och tiden?...

Skitsnyggt..
    Instämmer, dock har jag personligen inte problem med orken, men däremot tiden. Ett dygn borde ha 48 timmar i stället.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

//Tomas//

Nalles avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

Standard

Ompa , Görans byggtid e inte så svår att hitta. Istället för att som du:
    Leka med barnen, tala med frun, klippa gräset, renovera barnkammare, Slita ogräs, titta på tv, jobba övertid, osv osv så bygger Göran. Kolla vad icke jobb och icke byggtid en dag innehåller. Om du gör om det till ren
    byggtid så har du 4-5 timmar om dagen! Fast du lär inte bli populär hemma.....
    Ju äldre ungarna blir, desto mer byggtid får du. Tänk när ungarna är 15 - 18år. Då kan du sitta och bygga medans du väntar på att dom ska komma inrasande vi 04.00 sen sover dom till 12-13 dagen efter och där har du mer byggtid eller en tur till fältet...
    /Nalle

Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb

Standard

Tack för sammanfattningen av hur mitt liv ser ut Nalle!

Jag gör ju faktiskt andra saker än bygger. Jag gör....................................inte mycket annat faktiskt......JO, förresten. Jag läser ju väldigt mycket.....om flyg...... Hmmm.....det verkar som om jag bara pysslar med flyg på ett eller annat sätt.

Göran

Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb

Standard

Det är dags att börja tillverka alla smådelar till skevroderbromsarna. Detta skall bli en del av manöverarmarna. Det stora hålet är 5 mm i diameter.

Lite rörbitar och armar.....

.....och tillsammans får jag dessa. Dessa kommer att monteras på skevrodernas vridrör. Och via dessa kommer skevroderbromsarna att manövreras.

Skevroderbromsarna har fått lite detaljer på sig på insidan. Det är lite balsa och ett aluminiumrör. Nu skall det bara tillverkas lite gångjärn av 1,5 mm aluminiumrör, 0,8 mm pianotråd, lite j-vlar anamma, lite blod (lyckas nästan alltid sticka mig på den där tråden) och inga tårar!

Göran

wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

Standard

ja du sweeper dig skulle man haft anställd i smides-verkstaden kul att du orkar lägga ut allt för det är roligt o se denna tingest växa fram..hojta till när premiären är kommen för då tar jag opp kärran åt dig så du får en rimlig chans att börja en ny byggtråd

Mvh Wesse som söp bort en hel verkstad

Mera kvinnor i denna hobby

Get high with hovering
    not drugs

Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

Standard

Wesse, starkt att våga stå för en sån sak. All heder
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

//Tomas//

Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    ja du sweeper dig skulle man haft anställd i smides-verkstaden kul att du orkar lägga ut allt för det är roligt o se denna tingest växa fram..hojta till när premiären är kommen för då tar jag opp kärran åt dig så du får en rimlig chans att börja en ny byggtråd

Mvh Wesse som söp bort en hel verkstad

Mera kvinnor i denna hobby
    Ja, smide är roligt oavsett om det är metallsmide eller planer för nya plan. Att lägga upp allt är bara roligt. Jag hoppas att det är någon som kan snappa upp något användbart. För det gör jag när jag snurrar runt och tittar på vad som läggs upp.
    Vad det gäller premiären så lär den inte komma förren nästa år någon gång. Och den brukar jag försöka klara av själv. Men jag får ju tacka för erbjudandet.

Jag vill även säga att jag tycker att det är starkt jobbat av dig som har kommit igång på nytt med livet efter ditt drickande! Och du har helt klart rätt i att den här hobbyn så behövs det fler kvinnor.

Göran

Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Wesse, starkt att våga stå för en sån sak. All heder

Jag instämmer till fullo med ovanstående talare!

Göran

Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb

Standard

Dags att göra lite fler roderhorn. Dessa är till för skevroderbromsarna och är tillverkade av 2 mm glasfiberplatta. Det lilla hålet som man kan se.....nåja nätt och jämnt se....är 1 mm i diameter. Där skall manöverkabeln sättas fast.

Själva bromsarna är nästan klara för montage. Det som återstår är en fastsättningspunkter för gummisnuddarna som skall ordna stängningen av bromsarna. Därefter skall de provmonteras i vingarna.

Göran

Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb

Standard

Jag har varit lite undrande över vilka färger som egentligen användes på den här kärran då de skilde sig en aning beroende på när den användes. Men med lite hjälp från vänner på RC Scalebuilder siten så löste det sig ganska omgående.

Jag har målat alla utrymmen som jag inte kommer åt när jag har monterat roderytorna. Den röda färgen är Humbrols #153 Insignia Red. Den kommer att lägga på fler ställen eftersom den användes som varningsfärg för de som arbetade på planen.

Den vita färgen är Humbrols #130 som motsvarar FS 27875. Denna färg kommer även att läggas på undersidan.

Ovansidan på planet kommer att målas med Humbrols #129 som motsvarar FS 26440 och den heter Light Gull Grey.

Vill ni läsa lite om vad killarna tror om den oranga markeringen på vingarna så kan ni göra det här:

http://www.rcscalebuilder.com/forum/....asp?TID=11954

Mera rött på insidan av framkantsklaffarna.

Framkanterna på roderytorna liksom alla plywood sidorna målades vita.

Göran

Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb

Standard

Dags att installera framkantsklaffarna och skevroderna. Jag använde Loctites Hysol 3425.

Även om 3425 är ett lim som inte rinner omkring så tar jag inga chanser. Så fram med gladpacken och täck områdena där jag inte vill ha något lim.

Eftersom den här applicatorn blandar limmet så var det bara till att placera mynningen där jag ville ha limmet och sätta igång och fylla ut det med lim i lagom mängd.

Och när allt var injusterat så var det bara till att tejpa lite varstans så att skevroderna inte kan röra sig innan limmet har härdat. Och härdningstiden på det här limmet är 24 timmar.

Framkantsklaffarnas gångjärn limmade jag på plats med vanligt 5 minutes epoxy.

Och som en liten parantes.... Jag målade med Humbrols färger och ovanpå la jag två lager med WarbirdColors klarlack. Och det blev ingen reaktion mellan färgerna.

Göran

Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb

Standard

Så var det dags att installera skevroderbromsarna. Först fräste jag ned ett spår i vingen för att få plats med gångjärnsleden.

Gångjärnen tillverkades av aluminiumrör och pianotråd.

Efter lite justerande och trixande så var det bara till att fixera bromsen med lite CA lim i vingen. Spåret ovanför aluminiumtuben kommer att fyllas ut med epoxy och microballonger.

I öppet läge.

För att få över rörelsen från skevrodrets mässingsrör drog jag en tunn stålvajer som fästes i skevroderbromsen och manöverarmen som sitter på mässingsröret. En gummisnodd ser till så att bromsen hålls stängd när skevrodret är i neutral eller nedåt position.

Det är i denna manöverarm som vajern fästes. Armen mjuklödde jag fast på mässingsröret.

Skevrodret i uppåt läge och skevroderbromsen uppåt.

Skevrodret i neutralt läge och bromsen är stängd.

Skevrodret nedåt och bromsen fortfarande stängd.

Arbetet med denna installation tog nästan åtta timmar att genomföra. Det var väldigt mycket mätande, justerande, mätande, justerande osv.....

Jag installerade även klaffarna. Så nästa gång jag kommer till lokalen så kommer jag förhoppningsvis att sätta igång med ihopmonteringen av vinghalvorna.

Göran

Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

Standard

Inga dåliga grejor det där Göran, ser avancerat ut.
    En reflektion bara. Skevroderbromsen, eller spoliler som jag också hört att det kallas följer den då alltså alltid med upp när skevrodret går uppåt?
    Och i så fall vad är vitsen med det? Ska det på något vis bromsa den vinghalva som bankar/rollar neråt för att på något vis påverka rollegenskaperna/svänegenskaperna?
    Jag bara undrar...
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

//Tomas//

Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

Standard

jag har för mig att det är för att motverka skevroderbromseffekten.
    glöm inte bilder och filmer

MVH
    Daniel L

Liknande ämnen

1. Flaperons på icke programmerbar sändare
    Av Dima i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-26, 15:45
  2. Bilder - Berlin international Airshow och Luftwaffe museum
    Av Krille i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 15:03