Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Problem med OS 70 Ultimate

  1. #1
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard Problem med OS 70 Ultimate

    Kan väll fortsätta mina motorproblem

    Min OS 70 Ultimate vill inte gå något bra. Den vill inte enns gå bra på fullgas. Justerar jag nålen så tar det bara några sekunder så börjar varvtalet variera välldigt kraftigt. Det är precis som att regulatorn eller något sådant inte ger jämt brännsletryck utan det verkar som att den får för lite/för mycket om vart annat.

    Har även haft stora problem med knackningar/spikningar i motorn.

    Kan inte ge några mer exakta tips då motorn har legat i lådan över ett år eftersom jag gav upp.

    soppan har haft både 15% och 20% nitro har även provat med 5% nitro men då gick den superdåligt.

    Motorn gick hyfsat från början men har blivit sämmre å sämmre efter tiden.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba 14SG,

    modellhobby.com

  2. #2

    Standard

    Säg int så där nu, har själv en sån motor. Dock splittny och knappt uppackad. Den skall väl har rätt % olja i alla fall. Nåja, får testa den sen. Den ska sitta i nosen på en Cessna 182.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Tyvärr så verkar det ganska vanligt att jsut den motorn är så

    Läste nån stans på rcuniverse att det är pumpen som sitter på baklocket är boven. var tydligen en i USA som hadde en exakt likadan motor som gick kasst. Men efter att han satte den i backen å nått där bak gick sönder köpte han tydligen ett bytt baklock + pump å då fungerade den.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba 14SG,

    modellhobby.com

  4. #4

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Du har OS F stift?
    Har du kollat ventilspelet? (ska inte vara mindre än 0.04mm och inte större än 0,1mm)
    13x6 snurra...? Helst APC eller RAM!
    Kör med 20% ricinolja och 10% nitro och testa hur motorn går. Vissa syntetoljor gör att motorn går för varmt med "spikning" som följd.Själv kör jag på 15% Motul "Micro" syntetolja men Aerosynt 2 eller 3 eller Aerosave går också bra.

  5. #5
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Ursäkta mig Jaka, men vad har propellerfabrikatet med motorproblemet att göra?
    //Tobbe

  6. #6
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Motorn går "bra" förutom att den varierar soppamängden, den får alltså inte konstant soppamängd. Har läst lite på rcuniverse och det är många som haft problem med dom. Tydligen är pumpen/regulatorn som sitter i baklocket boven. Riktigt kass helt enkelt.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba 14SG,

    modellhobby.com

  7. #7
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Testa utan den Krille,vill minnas att jag har gjort det med min 120:a,kan vara värt o prova..Men minnet är kort!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #8

    Standard

    Har ägt en av de första modellerna själv, fick den aldrig att gå hundra i lågfartsregistret. Sägs att det ska vara membran o pump konstruktionen som ska va kass. Dock ska det väl vara bättre om du köper en senare motor, men vet ej.

Liknande ämnen

  1. 55% ultimate!
    Av anders e i forum Bensinmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-10, 12:43
  2. ultimate....
    Av kenneth67 i forum Metanolmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-01-24, 11:39
  3. TWM Ultimate 40
    Av mailman i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 23:21
  4. CGB Ultimate
    Av Glawe i forum Allmänt och Tips
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 16:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •