Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: OS 46 FX beter sig underligt

  1. #1

    Standard OS 46 FX beter sig underligt

    Hej!

    Har bestyckat min Calmato sports med en OS 46 FX inköpt för några år sedan. Jag har flygit sedan i april med detta arrangemang och det har fungerat felfritt, men idag dök ett underligt problem upp:
    Motorn totalvägrade svara då jag vred på huvudnålen. Hur långt ut jag än vred nålen (vid det laget borde den ha tappat varvtal som f-n då vi talar om kanske tre varv ut) men motorn gick fortfarande som om den var inställd för toppvarv, t.o.m som om den vore lite för snålt ställd. Började fundera på om det var skit i nålhuset, blåste ur och testade igen. Samma där. Kollade slangarna, de var rena och fina från tanken och hela vägen fram. Vågade knappt flyga, visst motorn gick utan att tjuvstanna men det verkar besynnerligt att det inte händer något då man vrider.

    Någon som har idéer om vad detta beror på?

    MVH // Fredrik

  2. #2
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hadde lite av samma bekymmer idag med min nya tt 75a det visade sig senare när jag kom hem att det var skit i bränslet .. körde samma procedur som dig med justering samt blåste ur mm men minsta lilla ställer till det tydligen .... låg lite små små partiklar i botten på dunken testade annat bränsle å då gick det kanon!
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  3. #3
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Det kan vara något som ligger i förgasaren också. Om jag inte minns fel så har 46 fx sin nål där bak på motorn. Det kan ha kommit smuts i förgasarhuset också.

    Det jag rekomenderar är att ta isär tanken å se så det inte ligger nått smuts där. rensa/byt slangar ända fram till förgasaren. kolla i förgasaren också.

    Fick liknande sak på min OS 140 förra sommaren. men det berodde på att jag hadde glömt att ta bort skruven till luftningen för tanken, eftersom det är pump på den som en bensinare så orkade den inte suga tillräckligt för att få för mycket
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

Liknande ämnen

  1. Servo beter sig konstigt.
    Av IPJT i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-11-09, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •