Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Lipofråga

  1. #1
    kvaarks avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    126
    Jobb
    Konsult
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard Lipofråga

    Idag fick jag hem en laddare och LiPo-batterier som jag beställt, men eftersom bara laddaren hoppar jämna 50 steg och batteriet som jag har är på 620mAh vad är då lämpligt att ladda med 600 el.650mAh ? Antar att jag ska köra på 600, men ville fråga er först.

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Kör du 600 - men det bör inte vara några problem alls med 650 (eller 700 )om du har aningen bråttom. Jag har provat båda varianterna och inte haft några problem.
    Har du batteriet utplockat och liggande på en plåt eller annat obrännbart som man ska göra så kan man i allra flesta fall köra lite hårdare. Sitter batteriet kvar i planet ska du däremot inte ladda med så mycket - utan sätta ner stömmen ett par snäpp.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3
    kvaarks avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    126
    Jobb
    Konsult
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Tusen tack för det snabba svaret.

  4. #4
    flygaren_93s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    427
    Jobb
    utbytesstudent i Nya Zeeland i ett år
    Klubb
    vallentunamodellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    . Sitter batteriet kvar i planet ska du däremot inte ladda med så mycket - utan sätta ner strömmen ett par snäpp.
    Man ska över huvud taget aldrig ladda en lipo i ett plan. Det har hänt allt för många olyckor även om man har laddat med rätt strömstyrka.

    även om det 99% av fallen funkar bra så är det resterande gångerna förödande men stor risk för att hela huset ska brinna upp. En i klubben skulle ladda sin mottagar ack i sin T-rex 600 och då brann helin upp.

    MVH Alex
    Senast redigerat av flygaren_93 den 2008-06-17 klockan 20:59.
    __________________________

    Modellflygare sedan 2003

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygaren_93 Visa inlägg
    Man ska över huvud taget aldrig ladda en lipo i ett plan. Det har hänt allt för många olyckor även om man har laddat med rätt strömstyrka.

    även om det 99% av fallen funkar bra så är det resterande gångerna förödande men stor risk för att hela huset ska brinna upp. En i klubben skulle ladda sin mottagar ack i sin T-rex 600 och då brann helin upp.

    MVH Alex
    Hej,
    Jag håller givetvis med om att man skall minimera risken för olyckor vid laddning - inte tu tal om detta. Men om det sitter i kärran så är det ju huvudsakligen kärran man riskerar - det händer ju inte en olycka lättare bara av det faktum att acken sitter kvar i planet/helikoptern. Men börjar kärran också brinna så blir det ju givetvis en större brasa om oturen är framme - så i det avseendet har du helt rätt !

    Allra viktigast är dock att att:
    * Kolla att rätt ström är inställd på laddaren
    * Kolla att rätt spänning är inställd (eller antal celler)
    * Använd balanseringsladdare - den hindrar i vart fall att man laddar med överspänning på en enskild cell
    * Var synnerligen observant på ackar som dels varit med om "smällar", dels ackar som börjat förändra formen (börjat svälla).
    * Har du möjlighet att ladda på ett "brandsäkert" ställe så gör det !
    * Håll uppsikt - starta inte en laddning hemma för att direkt åka hemifrån !
    * Slutligen - mät gärna spänningen på de enskilda cellerna både före och efter en flygning - det är lätt gjort via balanseringskontakten. Då får ni en bra uppfattning och ackens skick. Ett litet och enkelt - men bra - instrument kan ni bl a köpa hos Hobbycity - http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...rger_System_6S
    Dom har även en ännu enklare/ billigare lösning - http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=6589 - men den har jag tyvärr inte hunnit testa ännu men gissningsvis fungerar även den helt OK. Generellt för dessa små hjälpmedel gäller dock att de nästan undantagslöst är kontakterade med/för JST-XH-kontakter - har ni t ex Poly-Quest-ackar måste ni i de flesta fall ha konverteringssladdar. Men JST-kontakten är ju den vanligaste idag - inte minst på alla dessa olika "Kina-ackar".
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Standard

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=6589

    Denna funkar om man bara kollar på andra decimalen, inget jag skulle lita fullt ut på, eller så är det bara min. Jämförde med min multimeter och den visade helt andra värden, bättre kan jag tillägga. Min multimeter är dock ingen kalibrerad Fluke direkt men jag litar bra mycket mer på den iaf.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Knas,
    Den andra, dyrare som jag relaterade till visar i stort sett exakt lika som min multimeter och min balanseringsladdare - rätt eller fel men dom är väldigt samspelta i vart fall.
    Men även om den billiga inte är helt exakt så är det definitivt bättre än att inte mäta alls. Dessutom ser man ju enkelt hur acken tål belastningen eftersom den kan sitta kvar i balanseringskontakten medan man kör motorn.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej Knas,
    Den andra, dyrare som jag relaterade till visar i stort sett exakt lika som min multimeter och min balanseringsladdare - rätt eller fel men dom är väldigt samspelta i vart fall.
    Men även om den billiga inte är helt exakt så är det definitivt bättre än att inte mäta alls. Dessutom ser man ju enkelt hur acken tål belastningen eftersom den kan sitta kvar i balanseringskontakten medan man kör motorn.
    Hälsningar
    Roger
    Vill man ha någonting i medans man kör så kan man ju ta en sådan här ist.
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=4176
    Jag har dock inte orkat mätt (än) om min växlar färg vid 3.3V.

    Den du menar är såklart bättre än ingenting, men jag skulle nog bara mäta efter flygningen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •