Reklam

 
Sidan 10 av 23 FörstaFörsta ... 5678910111213141520 ... SistaSista
Resultat 181 till 200 av 452

Ämne: ESM Fokke Wulf 190

  1. #181
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Jag ber ödmjukast att få tacka för berömmet.

    Tja, nästa uppdatering lär väll komma någongång under veckan, slutet av veckan. Blev med ny dator i dag som jag precis fått i gång. Jobbar på att försöka få den extra inköpta hårddisken att bli formaterad. Ett aber, har gjort det förr i både Win98 & XP, men går fan bet i Vista

    Hur jag orkar?? Ja det är bara att ta sig i kragen, jag har vetat från början hur jag ville ha denna kärra. Sen är det bara att prova och se vad man kan åstakomma.
    Som person är jag sådan att jag ***** att inte klara av göra vissa saker, och skulle det så vara att det är för mej övermäktigt så struntar jag hellere i det än riskera att förstöra.
    I detta fall kunde inget stoppa mig, detta cockpit kit ska baa helt enkelt in i kärran
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #182
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tja, gångna helgen blev väll inte vad jag tänkt direkt...
    Men i slutet av veckan så applicerade jag lite slitage på panelen, och i går kväll, söndag, efter Beck på TV4 så limmades övre panelen på plats.

    För att enklast montera panelen så ställde jag modellen på nosen, och för att ingen olycka ska ske körde jag en spik i taket och förankrade stjärten i den med en bit elkabel som låg slängd i hobbyrummet.

    När panelen satt på plats började jag med tillpassnigen av undre panelen, inte så mycket jobb med det, fick mest runda av nedre yttre hörnen så den kom tillräckligt långt upp och under den övre panelen som den ska.

    Nu infinner sig en tes som inte går att komma i från.
    Modellen är skala 1:6 och panelerna 1:5. Panelerna går att få in i modellen, för det lilla som skiljer i bredd är försumbart. Dock är det en annan faktor som innfinner sig. Höjden. För att få in alla paneler så kommer sidopanelerna inte få skalariktig höjd, detta för att instrumenten i instrumentpanelerna har något för stor diam, vilket i detta läge inte går att göra någonting åt.
    Så när väl undre panelen kommer på plats så är jag tvungen att bygga sidopanlerna lite för låga än vad dom ska vara, men men...

    Lite bilder.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00857.JPG 
Visningar:	108 
Storlek:	104,9 KB 
Id:	3499   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00861.JPG 
Visningar:	101 
Storlek:	82,5 KB 
Id:	3500   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00862.JPG 
Visningar:	99 
Storlek:	90,6 KB 
Id:	3501   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00864.JPG 
Visningar:	96 
Storlek:	67,6 KB 
Id:	3502   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00865.JPG 
Visningar:	89 
Storlek:	92,4 KB 
Id:	3503  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00866.JPG 
Visningar:	97 
Storlek:	104,2 KB 
Id:	3504   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00882.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	40,8 KB 
Id:	3505   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00881.JPG 
Visningar:	114 
Storlek:	47,6 KB 
Id:	3506   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00883.JPG 
Visningar:	100 
Storlek:	83,5 KB 
Id:	3507   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00884.JPG 
Visningar:	121 
Storlek:	81,8 KB 
Id:	3508  

    Senast redigerat av Ompa den 2009-02-02 klockan 05:45. Anledning: Stavningen...
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  3. #183

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Jag har sagt det förut och jag säger det igen: -Den där instrumentpanelen är rena konstverket! Urtjusigt!!

    Spik i taket.. tänk att Du fick ta till det gamla knepet!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  4. #184
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tack Taygher.
    Har en förhoppning att ev få den klar till Shootouten, men kommer inte stressa mej fram. Blir den klar så blir den.
    Tycker personligen att bygget av instrumentpanelerna tagit lite för lång tid. Hoppas att bygget av sidopanelerna kommer gå snabbare. Lovar lägga på en rem med undre panelen så jag snarast kommer igång med sidopanelerna.

    En sak som nyligen dykt upp och som tyvärr sätter en käpp i hjulet för motorköpet som var planerat i Februari/Mars är det faktum att jag börjat se förbaskat illa. Nästa vecka hämtar jag mitt livs första par brillor. 5400kr, det var den 200 Surpasen med pump det...
    Senast redigerat av Ompa den 2009-02-03 klockan 05:06.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  5. #185

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    En sak som nyligen dykt upp och som tyvärr sätter en käpp i hjulet för motorköpet som var planerat i Februari/Mars är det faktum att jag börjat se förbaskat illa. Nästa vecka hämtar jag mitt livs första par brillor. 5400kr, det var den 200 Surpasen med pump det...
    Klart trist.. men det kanske kan vara praktiskt att kunna se FW190:an när den skall premiärflygas?
    Du får väl gräva lite på övertid så att Du får ihop kulor till en motor oxå inom överskådlig framtid..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  6. #186
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Jag får väll gräva ett hål till andra...
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #187
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Så var det dags för lite nya bilder på framgångarna med panelen.


    Här kan man se hur jag fått modda överdelen av panelen för att få den så långt upp som möjligt mot den övre panelen. Detta är en effekt av att blanda 1/5 delar med en modell i skala1/6 som jag beskrev tidigare.


    Här har jag monterat en fyrkantslist som kommer tjänstgöra som montageblock. Ännu inte slipad till rätt passform.


    Lite som föregående bild, fast högra sidan.


    Voila, äntligen på plats. Som jag nämnde vid bild ett så kommer tyvärr den undre panelen något för långt ner. Detta kommer medföra att sidopanelerna blir några mm lägre, typ 4-5, än vad som var planerat. Både bu och bä med detta, för vad skulle man förvänta sig? För att vara krass, cockpit kitet är ju trots allt i skala1/5. Kanske kunde ha sänkt golvet mer, men det är lite svårt att göra det nu och jag vet inte hur mycket lägre det gått att få det heller, det sitter skalmässigt på rätt höjd/plats iaf
    Nästa gång jag bygger en modell med cockpit kommer jag bygga och montera instrumentpanelerna först, innan golvet och till sist sidopanelerna.
    Det var dumt att börja med golvet först, men så har jag också blandat lite från två olika kit och då två olika byggbeskrivningar Det kittet med golvet och bakväggen menade att golvet skulle monteras först, sedan bakväggen och "hatthyllan".

    Men jag känner mej nöjd hittils.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  8. #188
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Ruggigt snyggt blir de i vilket fall som helst Tomas ! man blir lika imponerad var gång man läser inläggen från alla duktigt byggare här på forumet så för de mesta sitter man och stirrar tyst på skärmen och tänker "tänk om man var så duktigt och engagerad byggare"

    /Martin

  9. #189

    Standard

    jösses, snyggt! Får palms jetmaskiner att verka plastiga
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  10. #190

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Jag hade äran att besöka Ompa tidigare i eftermiddag och har nu sett FW190:an (och många andra fina modeller) i verkligheten. Instrumentpanelen är helt otroligt läcker och sanslöst detaljerad, i kombination med den suveräna helfigurspiloten så ser det fantastiskt bra ut.

    Och som om inte det räcker fick jag även känna och klämma på de mycket fina landställen från Sierra, snacka om premiumprylar. Sporrhjulet är värt en extra hyllning också. Den här modellen kommer att bli grym!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  11. #191
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Jag ber att få tacka för era hyllningsord. Känner mig lite fnittrig och röd om kinderna faktiskt
    Extra roligt i dag var att få Tigern på besök och få visa mina alster live så att säga.
    Vi hadde en riktigt trevlig stund i hop, både ute i hobbyummet och framför datorn där vi spånade och diskuterade vår underbara hobby. Även motorvalet för min FW190 vädrades friskt...

    Nästa steg i bygget är att omgående börja måla detaljerna till sidopanelerna samt såga till materialet som panelerna ska byggas av. Detta torde komma igång inom dom närmsta dagarna.

    I morgon blir det glasögon på för Ompa... Suck.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  12. #192
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Så har då arbetet med sidopanelerna börjat. I Fredags morse var jag lite intresserad av att se hur väl sidopanelerna skulle passa i cockpit, så jag tog en kopia på mallen som följde kittet och fick snabb se att så låååång kan den aldrig bli. Ca1/3, nästan, går bort. Åter igen detta pga mixandet av två skalor.
    Så det blir till att göra det bästa av situationen även här.


    Kopian grovt anpassad efter cockpit liggandes på originalet. En del som ska bort.


    Närbild på samma som ovan.


    Dom här två detaljerna ska nu sågas till rätt passform och utgöra själva panelerna. Hoppas komma i gång med det under söndagen.


    Samtliga komponener, förutom 3st mätare innan målning. Upptäckte dock att en vippströmbrytare och en spak saknas. Har kontaktat tillverkaren ang detta. Får se om det blir något svar. Spaken tillvarkas lätt av en knapnål. Blir värre med vipp brytaren


    Här är komponenterna målade. Hoppas som sagt på att tillverkningen av sidopanelerna kommer i gång under söndagen.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  13. #193
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Thumbs up Panel........

    Hej Ompa
    Där fick du till det, SUPER snygg instrumentering, jag har beställt en DB Hurricane från, ?????
    Jag är mäktigt imponerad Ompa
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  14. #194
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tack Janne. Din Hurricane skule vara väldigt intrssant att få följa som byggtråd i framtiden.

    Nåväl, jag gnider så sakta på med mina paneler. Pappers kopian som jag gjorde dög inte värst till mall när jag gick ut för en stund sedan i hobbyrummet. Alldeles för vek. Har nu gjort nya mallar i papp (Kartongen till Santa Maria taco skal var aldeles utmärkt i tjockleken)

    Nu är det ju så att vädret är så där förb***at strålande och fint, så frun gav mig arga blicken när jag sa att jag skulle ut i hobbyrummet och "bara" mäta till panelerna och börja såga ut dom
    Hon vet väll så här efter tio år att "bara" mycket väl kan betyda en halv dag eller så.
    Nä så det blir till att packa ryggan och dra till pulkabacken med familjen och njuta av solen...

    Gör ett nytt försök i kväll
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  15. #195
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då har jag gjort panelerna, eller ja, den delen av dom som komponenterna ska sitta på iaf. Sidorna gör jag när jag ska passa in panelerna i kroppen.

    Det jag gjorde i kväll var att med hjälp av mallarna jag tillverkade i förmiddags så gjorde jag panelerna i medföljande material.
    Fick till riktigt bra passform och tog även upp hålen för dom tre instrument som ska vara i panelerna.

    Därefter limmade jag dom delar som ska vara i samma färg som panelen på plats innan jag slutligen han med två lager med min hemmixade interiör färg.

    Får se om jag hinner börja limma komponeterna på plats i morgon, måste även börja slipa på stommarna till köksskåpen innan dom kommer med skåpluckorna

    Bilder från vänster;
    1, panelernas ovansidor klara med hål för instrument.
    2, komponenter med samma färg som panelen och övrig interiör limmade på plats.
    3, Panelerna målade med två lager ineriör färg.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00915.JPG 
Visningar:	65 
Storlek:	74,4 KB 
Id:	3735   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00917.JPG 
Visningar:	91 
Storlek:	53,1 KB 
Id:	3736   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00919.JPG 
Visningar:	79 
Storlek:	67,1 KB 
Id:	3737  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #196

    Standard

    Ahhh mästar klass
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  17. #197
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Talking

    Citat:

    Nu är det ju så att vädret är så där förb***at strålande och fint, så frun gav mig arga blicken när jag sa att jag skulle ut i hobbyrummet och "bara" mäta till panelerna och börja såga ut dom

    Gäller att ha en förstående fru, annars är det lätt att det blir ett "sabbatsår" som jag hade ....just nu är det underbart skönt att vara själv, det ligger flygprylar överallt utan att någon ger en "arga blickar" *skratt*. Var finns dem där tjejerna som förstår vikten av att hålla på med denna underbara hobby, var hittade du din kärlek Wesse

    Djupt impad av ditt detaljarbete Ompa !!!
    Senast redigerat av Wulfman den 2009-02-16 klockan 12:37. Anledning: kan inte stava idag
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  18. #198
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tack grabbar, känner mej otroligt hedrad

    Bidde ingen slipning i dag av stommarna till köksskåpen. Känt mej lite hängig på jobbet i dag, förkylning på G, så efter middagen somnade jag på soffan med Wilma 4år på magen.
    Har i princip just nu kravlat mej ur soffan och lagt tösabiten i sängen

    Ska ta mej en mugg med härligt starkt nybryggt kaffe så man vaknar till, och kika lite på dumburken.
    Blir nog läge för lite fortsatt panelbygge lite senare i kväll

    Kommer det inga bilder i kväll, kommer det nog i morgon.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  19. #199
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    He he, blev lite panel pill i kväll.

    Har nu monterat nästan alla detaljer på panelerna. Högra panelen är faktiskt klar, lite touch up och så slitaga bara så är den fullständig.
    Vänstra panelen ska skyltar och trottelspaken monteras på. I morgon blir det lite mer målning av just trottelspaken samt håltagning så jag får reglaget på plats.
    Även på vänstra panelen så ska det bättrings målas samt slitas lite här och var. Rent byggmässigt tror jag att den blir klar i morgon.

    Bild 1. Vänstra panelen.
    Bild 2. Högra panelen.
    Bild 3. Trottelspaken i nuläget. Ska i morgon målas och kapas till rätt längd för att sedan passas in i panelen.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00921.JPG 
Visningar:	87 
Storlek:	97,9 KB 
Id:	3761   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00920.JPG 
Visningar:	70 
Storlek:	94,3 KB 
Id:	3762   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00922.JPG 
Visningar:	50 
Storlek:	89,2 KB 
Id:	3763  
    Senast redigerat av Ompa den 2009-02-16 klockan 23:31.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  20. #200

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Vad snyggt det blir, Ompa! Man kan aldrig titta sig mätt på denna detaljrikedom, grymt coolt.

    Kul också att se att man inte är ensam om att masa sig ut i hobbyrummet på kvällskvisten. Frugan tittade lite snett på mig när jag smög iväg vid 20.30-blecket..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

Liknande ämnen

  1. ESM focke wulf FW-190
    Av Pontuz i forum Byggdagboken
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-12-07, 15:29
  2. S-T 190 Focke Wulf
    Av mogge i forum Allmänt om flyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-01, 21:15
  3. Focke Wulf TA 152H
    Av percy i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-17, 22:46
  4. Fokke Wulf 190
    Av MrJet i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 19:51
  5. Topp Focke Wulf 190 F2
    Av ChristerL i forum Skalamodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 07:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •