Reklam

 
Sidan 18 av 23 FörstaFörsta ... 81314151617181920212223 SistaSista
Resultat 341 till 360 av 452

Ämne: ESM Fokke Wulf 190

  1. #341
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Ludde, om inte någon annan hinner svara så återkommer jag i morgon kväll i ämnet. Är på väg till Göteborg just nu.

    Men allmänt. Wash är en blandning färger som simulerar smuts, sot, krut etc som rinner i panelskarvar osv. Det är sedan väldigt utspätt med ett par droppar diskmedel i som hindrar att det torkar för fort.
    Jag använder Tamiya färger som är vattenlösliga och gör det hela mer lättanvänt. Applicera i skarvar och efter panellinjer med tops eller tandpetare eller likn, och torka med fuktad trasa. bakåt på vingen och neråt på kroppen för att simulera rinningar och luftdrag. Lägg lite i taget och upprepa tills önskad effekt uppnås.

    Postar med en länk till Tom Pierce som brevid Christer L gett mig inspiration till detta med wash & vädring från början. Tom till skillnad mot mig är modellbyggarproffs, så snälla, jämför inte...

    http://www.tompierce.net/190/html/paint/weather.htm
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #342

    Standard

    aahh najs :-)
    Det blir ju bra nog gött på kärran :-)
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  3. #343

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tjenare Ompa!

    Jag hade något av en datorfri dag igår och såg inte bilderna på vädringen förrän nu, hur snyggt som helst!

    Den här Wulfen blir grym!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  4. #344
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tack Tigern.

    Efter lite GBG äventyr har man åter igen landat. Dagen medförde regn vilket resuletrade i en hel del arbete med Wulfen.
    Vädringen är klar.

    Vädrade klart kroppen och vingens ovansida under förmiddagen. Fortsatte under kvällen med vingens undersida och applicerade krutsot från kulsprutorna med airbrushen. Jisses, man har mycket kvar att lära där.

    Jobbet blev till belåtenhet, och krutsotet på vingarna blev betydligt mindre än på min P47 för dom som sett den.
    Nu märkte jag med bilderna från dagens jobb, att blixten framhävde sotet på vingen betydligt mer än vad som är i verkligheten. Blev väldigt förvånad och var tvungen att gå ut och titta om de verkligen var så kraftiga. Visst dom syns, men i detta fall hjälper blixten till att framhäva dom extremt mycket.

    Nu ska kropp & vinge endast klarlackas. Sen, på min ära, tror jag banne mig att det är dags för det som den var menat att göra från början. Flyga

    Nåja. Bombgondolen ska färdigställas, men det är inget som hindrar att modellen provflygs innan den monteras. Vi får se. Kommer iaf inte upp förens tidigast nästa helg.

    Ser vad jag hinner i morgon och i helgen. Jobbig begravning i morgon som kommer störa arbetet en del. Men kan hinna lite på förmiddagen innan det är dags att resa.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01960.JPG 
Visningar:	142 
Storlek:	66,8 KB 
Id:	6890   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01963.JPG 
Visningar:	128 
Storlek:	55,4 KB 
Id:	6891   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01965.JPG 
Visningar:	142 
Storlek:	60,6 KB 
Id:	6892   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01968.JPG 
Visningar:	141 
Storlek:	72,5 KB 
Id:	6893   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01969.JPG 
Visningar:	160 
Storlek:	79,5 KB 
Id:	6894  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01970.JPG 
Visningar:	143 
Storlek:	75,3 KB 
Id:	6895   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01973.JPG 
Visningar:	123 
Storlek:	62,3 KB 
Id:	6896  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  5. #345
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Talking

    Tjena Tomas
    Den kommer att bli hur snygg som helst, mycket fint jobb..
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  6. #346
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tack Janne.
    Jag försöker så gott det går iaf. Känner mej nöjd faktiskt. Men jag har något strul med min airbrush. Får inte den där mjuka starten på den som jag fått förut. Lite mer som ketchup effekten. Kommer inget, kommer inget kommer allt.
    Kanske dags att skaffa någon annan? Har fått denna utbytt en gång för den första var tottalt hopplös. Den jag har nu har funkat bra till det jag gjort tidigare. Men när jag lackade en kaross till grabbens RC-Bil i försommras så märkte jag detta problem bli mer och mer påtagligt.
    Men sen så är jag ju rudis på airbrush också. Ska prova och plocka isär den och se om det är något med avtryckaren eller så. Kanske den behöver en riktig genomgång?
    Senast redigerat av Ompa den 2009-07-30 klockan 23:36.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #347

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Tomas.

    Oj Oj, va´snyggt. Kanske dags att du startar en kurs för oss noviser hur man gör en snygg vädring, skulle nog vara tacksamt.

    När det gäller motivlack och sprutor så har tidningen Wheels i dagarna kommit ut med en "lackspecial" där det finns en hel del smått & gott som går att använda sig av inom modellflyget. Där finns också en artikel om Ivve från hans tid som customlackerare och pinstripare. Absolut läsvärd.

    Nu är vi nog ganska många som tjatat om din premiär till leda för dej men vi alla önskar dej nog en riktigt lyckosam premiär, på din vackra fågel. Jag anar att den står inför dörren nu.

    Lycka till, Ompa !!
    /Lelle

  8. #348
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Hej Lelle, och tack

    Ska kolla upp Wheels och se vad man kan hitta om lackning där. Tack för tippset. En kurs i airbrush teknik skulle heller inte sitta helt fel

    Angående premiären. Som det känns nu kan det bli premiär, med lite tur, rent av nästa helg. Men om det får vi se närmare helgen. Hoppas hinna göra färdigt alla små detaljer i dag, typ att få tanken på plats, fästa mottagre acken, glasa bombgondolen etc. Inga stora gejer alltså, men sådant som kan ta lite tid om det inte går som planerat
    Hoppas på att få klarlack på kärran i helgen iaf. Då är resten "a walk in the park" så att säga.

    Kommer inte åka till Arvika i morgon. För i eftermiddag ska jag åka på min morbrors begravning i Kumla, och det se ut som om det kommer bli sent hem i kväll. Känner inte direkt lusten att åka på meeting efter detta heller.
    Så det blir troligtvis eftermiddgasflygning på hemmafältet istället.
    Detta ger iofs också lite mer tid för slutförandet av Wulfen
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  9. #349
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Glasningen av bombgondolen klar, får se när det torkat om det behövs ett lager till med epoxi, eller om detr räcker med sprutspackel.

    Monterade tanken också, men fick plocka ur den då bultarna till motorfästet var för långa

    Bara att skruva bort motorn i kväll och kapa bultarna ca 8mm

    Annars verkar det funka, men tanken måste vara på plats innan jag kan placera mottagre acken.
    Dessa små trivala detaljerna kommer jag nog sannorlikt åtgärda senare i kväll/natt när jag kommit hem.

    Bilder på glasningen finns i kameran, men hinner inte fixa dom nu. Måste stryka lite kläder inför eftermiddagen
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  10. #350
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Efter en tung begravning i går så orkade jag tillslut masa mej ut i hobbyrummet. Blev inte så våldsamt mycket gjort. Men kapade bultarna till motorfästet, slipade ur i motorfästet för tanken och lade på ett ytterligare lager epoxi på bombgondolen, som ska primas och slipas någongång i dag.

    Får se vad som ytterligare händer i dag, men lite Mustang flygning lär det nog bli och kanske dags för 1:a omgången klarlack under källskvisten på Wulfen

    Tyvärr blir det inte Arvika träffen i dag, för tidigt i morgon bitti bär det åter av mot Örebro hållet...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01974.JPG 
Visningar:	123 
Storlek:	96,0 KB 
Id:	6902   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01975.JPG 
Visningar:	123 
Storlek:	84,7 KB 
Id:	6903   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01976.JPG 
Visningar:	113 
Storlek:	77,7 KB 
Id:	6904   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01977.JPG 
Visningar:	110 
Storlek:	94,2 KB 
Id:	6905  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #351
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Standard

    Hej Tomas
    Förstår att det är jobbigt med begravningar. Livet går vidare, även fast det gör ont.
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  12. #352
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Ja begravningar är alltid jobbigt, specielt när det är släkt som står en nära, är otroligt tungt.

    Nåja, nu blickar vi framåt. I går kväll trodde jag att jag skulle hinna klarlacka Wulfen, men det blev endast maskning samt förberedelser.

    Ankrade upp modellen på ett sätt så att det gick att spruta hela kroppen på en gång. Se bilderna.
    Vingen däremot var tvunget att tas i två omgångar. Ovansida och undersida.

    Men nu är det gjort. Otroligt vad man kan hinna bara man ställer klockan så den ringer tidigt. Var uppe i ottan sprutad på kropp och ena sidan av vingen. Andra sidan av vingen tar jag i eftermiddag när jag kommer hem från Örebro.

    Vad som sedan återstår är att lacka spinnern färdigt, vilket inte borde ta så lång tid. Samt att få mottagarack och tank i modellen. Sedan ska den vara klar förutom bombgondolen.
    Men den tror jag också jag hinner klart med i veckan. Den är nu slipad och sparayad med sprutspackel, för den sista finishen före målning.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090801033.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	77,6 KB 
Id:	6910   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090801034.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	41,4 KB 
Id:	6911  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  13. #353
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Blev sent i kväll, med tanke på att man ska upp kl 05:00 och traska i väg till jobbet igen i morgon

    Men nu är hela alltet klarlackat med Warbird color klarlack
    Samma som på min P47 Thunderbolt.

    Får se i morgon kväll hur stor inspiration man har efter första dagen på jobbet så här efter en skön semester. Men skulle bra gärna vilja få spinnern färdig målad samt bombgondolen målad och klar för montering. Lite kluring där vart och hur linkaget ska dras till mekanismen från servot. Måste ha gondolen klar först innan jag tar tag i det.

    Men som det känns nu är det inte långt kvar nu...
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #354
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Sorry. ingen målning av spinner i kväll
    För trött för detta.
    Nya tag i morgon
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  15. #355
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    I kväll blev spinnern lackad. Inte mycket mer. Hinner inte så mycket när man kommer hem strax efter 20:00 på kvällen.

    Huvudsaken att något blir gjort.

    Några enstaka små detaljer att fixa i morgon kväll innan klarlack av spinnern.
    På några, tre, ställen kröp lite färg under maskeringstapen. Men det fixar jag imorgon innan jag lägger klarlacken.

    Därefter blir det hårdköra på bombgondolen. Den är nu slipad, men ska synas lite noggrannare innan den målas.

    Tank och ack kommer i på Torsdag em. Kanske även då att det blir lite ute fotografering av kärran också. Samt vägning
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01983.JPG 
Visningar:	111 
Storlek:	67,3 KB 
Id:	6940   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01984.JPG 
Visningar:	92 
Storlek:	36,6 KB 
Id:	6941   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01985.JPG 
Visningar:	88 
Storlek:	64,6 KB 
Id:	6942  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #356
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Tjuuuusigt Ompa!! Följer tråden och försöker snappa upp lite matnyttigt inför bygget av min Tigerkisse =)
    Våga vägra Powerbox!

  17. #357

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Wow, den spinnern blev grym!!!

    Ser verkligen fram emot några snygga bilder på Wulfen från alla tänkbara vinklar!

    Kör hårt - snart är den redo för luftdop!!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  18. #358
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Följer också , (fortfarande), med spänning detta oerhörda projekt
    /Micke

  19. #359

    Standard

    Snyggare och snyggare heja Ompa
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  20. #360
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tack grabar för berömmet.
    Kan lova att det drar i flygtamen med denna kärra nu

    Har precis kommit infrån hobbyrummet efter att klarlackat spinnern.

    Upptäckte till min stora besvikelse att klarlacken rest sig eller på annat sätt blivit väldigt sträv på ett större parti av vänstra övre vinghalvan.
    Nu slipade jag detta omgående med 2000 våtslippapper, och lade på nya lager klarlack över det området.
    Nackdelen är nu att det "dammar" på området runtom. Pratat med en duktig lackerare nu i kväll och fick rådet att låta lacken härda 3-4dygn och sedan våtslipa/polera med 4000 våtslippapper och massor av vatten för att ta bort detta damm & strävhet.
    Rekomendationen var att göra detta över hela vingen och kroppen om jag känner minsta tendens till strävhet.

    Detta gott folk, innebär att premiären måste flyttas ytterligare några dagar

    Men för att se det från den ljusa sidan, då är bombgondolen högst sanorlikt klar och monterad

    Återkommer med lite statiska bilder på kärran inom några dagar, tagna i trädgåden. Med info om vikten på den också. Det ska bli intressant

    Ska jobba på med bombgondolen nu och även börja med avvägning av TP i helgen.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Liknande ämnen

  1. ESM focke wulf FW-190
    Av Pontuz i forum Byggdagboken
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-12-07, 15:29
  2. S-T 190 Focke Wulf
    Av mogge i forum Allmänt om flyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-01, 21:15
  3. Focke Wulf TA 152H
    Av percy i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-17, 22:46
  4. Fokke Wulf 190
    Av MrJet i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 19:51
  5. Topp Focke Wulf 190 F2
    Av ChristerL i forum Skalamodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 07:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •