Reklam

 
Sidan 16 av 23 FörstaFörsta ... 61112131415161718192021 ... SistaSista
Resultat 301 till 320 av 452

Ämne: ESM Fokke Wulf 190

  1. #301
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Janne, hör av dig om du vill flyga nästa helg, eller är avständet för långt? Det blir nästan 12mil enkel väg. Ett pm med mobilnr och mejl adress är på G.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #302
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Unhappy Besvikelse

    I kväll jobbade jag på med motorkåpan.
    Måttade ut vart hål för ventilkåpa och avgasrören och tog sedan upp dessa hål, liksom det till förgasarnålen.
    När sedan motor och kåpa till slut kom på plats samtidigt, efter att jag fått kapa avgasrören några cm kom smällen.
    Motorjäveln är ju inte centrerad i kåpan
    Och jag har monterat motor och motorbock enligt både manual och dom från KMP markerade linjerna på brandväggen.

    Nu står jag inför två val.
    1. Ska jag bara låta eländet vara och svälja det? Känns oerhört tungt att göra detta, men det är minst besvär förutom att det ser rent för jä**igt ut. Tror inte jag kan lämna det så heller för den delen.

    2. Flytta motorn och motorfäste. Ok borra fyra nya hål är väll en sak, men nackdelen blir hålet för förgasarnålen i sidan av kåpan. Kanske går det dölja på något vis och sedan washa över med något?
    Tror jag kan flytta motorn mer mot kåpans centrum med någonstans 10mm-13mm. Tror jag skulle behöva flytta motorn mellan 15mm-20mm för att få den helt exakt i centrum men vet ej då hur flygegenskaper påverkas. Tror inte heller burken till ljuddämparen får plats om jag flyttar motorn mer än 13mm.
    För som det är nu så är egentligen motorn i modellens mittlinje som den är när man syftar snett från sidan och från proppaxeln och bakåt.

    Vill gärna ha era synpunkter här.

    För övrigt, vad tror ni om en propp på 17x8 trebladig? Eller 16x8 trebladig till min OS FS200 Surpass? 16x8 är nog det minsta jag kan ha om jag ska få något drag i kärran tror jag. Men kommer den klara en 17x8???

    Lite bilder, sedan grav öl/whiskey...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto025.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	57,1 KB 
Id:	6336   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto026.jpg 
Visningar:	135 
Storlek:	38,7 KB 
Id:	6337   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto028.jpg 
Visningar:	109 
Storlek:	53,5 KB 
Id:	6338   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto029.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	56,0 KB 
Id:	6339   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto030.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	51,5 KB 
Id:	6340  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto031.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	45,9 KB 
Id:	6341   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto032.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	41,7 KB 
Id:	6342  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  3. #303

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Ompa.

    Det där var riktigt surt. Ett alternativ, bland många andra, är väl att göra en ny kåpa om det ser fördj..gt ut. Tekniken är densamma som jag gjorde mina hjulkåpor och som du fick några bilder på tidigare. Problemet är väl att det tar lite tid med att framställa & måla, annas får du väl mekka till den lite och köra med den som den är och kanske försöka att få tag på en ny kåpa senare.
    /Lelle

  4. #304
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Hur som helst kommer jag nog flytta motorn. Ska kolla vad en ny kåpa kan kosta, men försöker lägga igen hålet till trottelnålen.

    Undrar om det finns en möjlighet till att få flyga i dag?? Det är nu mer än två veckorsedan jag var på fältet. Jäkla väder att ställ till det
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  5. #305
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Talking Ompa happy again

    Nu är det bättre igen.
    Med lite nybryggt kaffe i kistan var det bara att ta tjuren vid hornen och flytta motorfästet.

    Gick oerhört smidigt. Tog ca 20min innan hela operationen var klar. Och resultatet svarar för sig själv. Känner mig nöjd med operationen och hoppas att det inte påverkar flygegenskaperna.
    Proppen som sitter på är en 16x8, borde kanske räcka med en sådan trebladig? Någon som törs sig på en gissning?

    Skumt bara att det kunde bli så fel med dom från fabrik uppritade linjerna för montaget av motron??

    Kollat på RCU och sett att några andra även där inte fått motorn helt i centrum av kåpan.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto033.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	63,4 KB 
Id:	6345   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto034.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	64,0 KB 
Id:	6346  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #306
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Blev lite rörigt i går så det producerades inte så mycket som planerat i hobbyrummet
    Men något blev det. Ställen är tillbaka i vingen, med infästningarna förstärkta och luftslangarna dragna. Endast några fästpunkter kvar där för just slangarna så är vingen klar.

    På kroppen började jag med lite olika lösningar på trottellinkaget. Efter några tafatta försök med att bocka pianotråd så kom jag fram till den lösning som presenteras på bilderna. Har inte kört det med radion ännu, men det är helt glappfritt men löper ändå lätt.
    Har ytterligare några andra alternativ i bakfickan men ska bulta motorn ordentligt på plats och sedan köra linkaget från radion.

    I dag får vi se vad det blir, för inom kort (kl 10:00) ska jag hämta vår nya bil, senare i eftermiddag är vi några som ska träffas och grilla och kanske ta ett glas rött till det. Men tror nästan att det börjar bli dags att strippa och banta Feldwebel Alfred Bindseil inför stundande uppdrag på Bredlanda Airport.

    Men målsättningen är att kärran ska vara klar för vädring slutet av veckan, läs i helgen. Största kruxet nu blir att mixa färg som stämmer överens med det som är lackat från KMP fabriken.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01813.JPG 
Visningar:	139 
Storlek:	68,9 KB 
Id:	6433   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01814.JPG 
Visningar:	143 
Storlek:	78,0 KB 
Id:	6434  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #307

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Det gaslinkaget ser ju inte rent nerpissat ut , snyggt och säkert riktigt funktionellt

  8. #308
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tack Jonny.
    Nej faktiskt så är det välldigt stabilt och 100% glappfritt
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  9. #309
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Talking

    Hej Tomas
    Snyggt och smart linkage...."Ompa"-klass....
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  10. #310

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Tomas.

    Elegant! Ser stabilt & säkert ut. Som vanligt.

    (Kunde du se filmen i mailet?)
    /Lelle

  11. #311


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Såklart Ompa fixar problemet!

    Bästa Heja på hälsningar från Kent

  12. #312
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Lite förmiddags pul i dag. I går bidde det ingenting. Ankrade tidigt i soffan framför dumburken efter en lååååång eftermiddag på Lek & Buslandet i Örebro, puh

    Blev inget bra med plywood bitarna på insidan kroppen som skulle bli stöd för skruvarna till motorkåpan. Fingrarna hade inte så många leder att jag fick dom på undersidan sitta kvar medans limmet torkade.
    Borrade istället ett 4.5mm hål och körde i en rundstav/blompinne av lämplig diameter. Gör ett litet hål i dessa pluggar på 1.5mm och sedan är det bara att dra i skruvarna igen. Ursäkta den dåliga kvaliten på bilderna av pluggarna.

    Mottagaren har också fått sin givna plats och rören för antennspröten limmades med smältlim.

    Lite skaladetaljer på plats. Antenen under buken och fotsteget. Det ska även vara en spröt antenn bakom den cirkulära som är ganska lång, men det blir nog som att be om att få den avbruten. Ska se innan den är färdig om jag kan göra något av någon överbliven Sulivan stötstång. Den gula böjliga modellen.
    Den som känner till lite om FW190 ser att fotsteget sitter aningen för långt fram. Men detta är medvetet. Egentligen ska det flyttas ungefär bredden av fotsteget bakåt för att få rätt position. MEN som det sitter nu så prickade jag rätt i spantet med det främre benet som gör att det sitter som hundan. Om jag skulle placerade skalariktigt så var det bara tunna glasfiberkroppen att limma i, och det är inte mycket. Så risken skulle då vara att det troligen vibrerar loss tämligen omgående, samt att det inte skulle tåla någon form av ovarsam hantering. Jag kommer nämligen inte in i bakkroppen längre tack vare cockpiten för att göra någon förstärkning för fotsteget, så nu blev det som det blev.

    Är lite osäker på om det är tillrådligt att loctaita skruvarna på landstället? Tänker då på skruvarna till landställsluckorn samt dom skruvarna som låser aluminiumringarna runt ställbenen som luckorna skruvas i?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090716.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	44,8 KB 
Id:	6494   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090716001.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	44,9 KB 
Id:	6495   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090716002.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	82,6 KB 
Id:	6496   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090716003.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	80,4 KB 
Id:	6497   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090716004.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	40,9 KB 
Id:	6498  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090716005.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	42,8 KB 
Id:	6499  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  13. #313

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tjenare Ompa,

    Kanonsnygga skaladetaljer!!! Me like!!

    Smart det där med liten bit rundstav när det är svårt att få dit en plywood-bit på insidan, detta skall jag lägga på minnet! Jag har haft ett elände med de två undre skruvarna för motorkåpan på min KMP-Spit.

    När det gäller Loctite så finns det lite olika varianter, jag har blå och grön hemma och den gröna bör man inte lägga på skruvar som man gärna vill lossa på igen... min gissning är att man kan glömma att få loss en liten M2 t.ex. om man använder den gröna vätskan. Däremot skall den blåa låsa lite lagom så att man ändå kan lossa på skruven igen om det blir nödvändigt.

    Ha det så kul nu under slutspurten, FW190:an är snart redo för patrullering!!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  14. #314
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tack Taygher.
    Nu ska man bara hitta en lämplig färblandning också och blaska på

    Ett annat problem jag brottas med är att få tag på en 16x8 trebladig propp. För ett tag sedan fick jag mail från Tomas på HAB om ovannämda propp från MA. Har ringt & mailat om denna propp i över en vecka nu utan svar. Man hamnar bara i nån jäkla telekö, och så ofta som jag ringt, det finns inte planer i hel*ete att så många ringer just dom. Inger svar på mailen heller och just denna propp finns inte med i deras webshop.
    Jag lägger HAB på is från och med nu.

    Nåväl. Sent i går kväll fixade jag till hållaren för tankventilen. Sedan började jag på mitt hembygda glödstift förlängare/yttre glödanslutning.
    Blev mest letande innan jag hittade lämplig fjäder som passade "lagom" hårt på stiftet utan att lossna vid ev vibrationer. Ska lödas idag och sedan ska kablaget anslutas till en 3,5mm chassi kontakt. Hoppas bara den jag har håller, den ser lite klen ut i konstruktionen. Ska rota i genom lådan med avlagda dataprylar och se om det inte ligger något gammalt ljudkot man kan slakta delar i från. Uppdatering kommer senare i dag.

    Offtopic.
    I eftermiddag säljer jag min lilla pungkula...






    ...Opel Corsa Swing
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01821.JPG 
Visningar:	100 
Storlek:	59,5 KB 
Id:	6570   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01822.JPG 
Visningar:	90 
Storlek:	47,3 KB 
Id:	6571   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01823.JPG 
Visningar:	93 
Storlek:	63,5 KB 
Id:	6572  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  15. #315
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    I går och i dag har jag således gått vidare i bygget.
    Om vi börjar med i går var det piloten som fick gå en snabbbantinings kur hos Dr Mengele. Gick väll kanske inte ner så där hejdlöst många gram, men dock några. I slutändan så tog jag bort fötterna helt och hållet för det var banne mig blyfötter det.
    Vidare så får han flyga utan pistol & hölster samt lyspatronerna runt vaderna.
    När så Herr Feldtvebel åter var anständig så var det dags att det såg ut som om han varit med om en del, på utsidan.
    Sagt och gjort, lite motorolja sedan senaste servicen på en av familjens bilar kom väl till pass. Strök på lite försiktigt med fingertoppen till önskad effekt.

    Dagens arbete bestog mest av montering av kompisens Kyosho EP Extra, och sedan lite anten dragning på Wulfen. Monterade en tunn fiske vaire genom canopyn till fentoppen. Och för att kunna ha modellen upp och ner när vingen ska monteras av & på limmade jag i en 2mm metall tråd i toppen av fenan så jag lätt kan haka på & av antenvairen. Man kan se det lilla 1,5mm hål tvärs igen om toppen av fenan där jag först tänkte dra vairen, tills jag kom på att så kan det inte vara när jag ska ha den upp och ner
    Vairen sitter med en klämmhylsa på insidan canopyn. Tyvärr lossnade den från sin skruv när jag spände upp antenvairen så just nu ser det lite beiget ut. Ska kika lite närmare på det i morgon och justera detta.

    Det som nu återstår innan vädringen är att justera in motorn en sista gång samt ta upp hål för bränsleventilen i kåpan. Senast Torsdag är detta gjort.
    I morgon blir det lite familjeaktiviteter i Eskilstuna Djurpark. Så där missar man många timmar...

    Nåja, skynda långsamt....
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01826.JPG 
Visningar:	83 
Storlek:	98,9 KB 
Id:	6678   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01827.JPG 
Visningar:	90 
Storlek:	100,8 KB 
Id:	6679   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01828.JPG 
Visningar:	72 
Storlek:	119,7 KB 
Id:	6680   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01835.JPG 
Visningar:	88 
Storlek:	101,2 KB 
Id:	6681   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01838.JPG 
Visningar:	88 
Storlek:	85,4 KB 
Id:	6682  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01839.JPG 
Visningar:	86 
Storlek:	68,9 KB 
Id:	6683   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01840.JPG 
Visningar:	76 
Storlek:	36,6 KB 
Id:	6684  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #316
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Bygget rullar på så smått. Dock inte så mycket att plåta.
    Motorkåpan är nu på plats,men glömde att ta upp hål för tankventilen så det blir bums efter att ungarna lagt sig.
    Ska också löda i hop yttre glödanslutningen senare i kväll när motorkåpan är till belåtenhet.
    Några skruvar till Canopyn ska kortas av och säkras med CA etc etc. Försöker klämma det mesta av detta senare ikväll. Ska nämligen se på Independens Day på TV6 kl 21:00

    Skulle dock ge mej på att maska färdigt spinnern och blåsa på den mattsvarta färgen tidigare i kväll.
    Döm om min förvåning när den vita färgen släppte med maskeringstapen.
    Nu är spinnern åter blank och jag ska börja om med primningen i morgon

    Ett annat aber är att mixa till rätta nyanser för att måla roderhornen, skruvar till canopy och andra små detaljer. Räknar med att det är klart innom helgen, helst på lördag, så TP invägningen & vädringen kan ta vid.
    Skulle vara roligt med åtminstone en motorstart innan semestern är slut.

    Uppdateringar med bilder kommer inom kort
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  17. #317
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Då är det alltså snart dags för premiär?!... Den vill jag se film från!
    Våga vägra Powerbox!

  18. #318
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Hoppas på att få den i luften inom två veckor.
    Att få upp den på semestern sprack ju, för jag har en vecka kvar och kommer inte hinna provflyga den nästa vecka. Men provstart kan det bli.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  19. #319
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Började läsa denna tråden igårkväll...o fortsatte nu ikväll... Ville bara, (försöka), uttrycka min beundran över ditt engagemang, tålamod och skicklighet.. Helt fantastiskt..Vilken kärra du får till!!
    Ser verkligen fram emot att få följa detta fantastiska projekt upp i luften
    Keep up the good work!!
    Mvh
    Micke

  20. #320
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tack Micke.
    Kul att du hittade tråden och gillade den. Hoppas som sagt var på att få den i luften inom två veckor sisådär. Hoppas jag hinner börja med vädringen i morgon eller senast Måndag. Kanske då att jag får på klarlack på Torsdag eller Fredag nästa vecka. Är borta Tisdag & Onsdag, slutklämmen på semestern, och på Fredag är det tyvärr begravning.
    Lördag blir det Arvika och Söndag ytterligare en tripp åt Örebro hållet. Puh, mycket åkande nästa vecka.
    Men det finns läge på Söndag em/kväll om den är klarlackad, att göra en första motorstart.

    I dag ska det nog mixas färg och målas om det går som jag tänkt.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Liknande ämnen

  1. ESM focke wulf FW-190
    Av Pontuz i forum Byggdagboken
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-12-07, 15:29
  2. S-T 190 Focke Wulf
    Av mogge i forum Allmänt om flyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-01, 21:15
  3. Focke Wulf TA 152H
    Av percy i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-17, 22:46
  4. Fokke Wulf 190
    Av MrJet i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 19:51
  5. Topp Focke Wulf 190 F2
    Av ChristerL i forum Skalamodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 07:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •