Reklam

 
Sidan 3 av 23 FörstaFörsta 1234567813 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 452

Ämne: ESM Fokke Wulf 190

  1. #41
    Zekees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    604
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    Känner igen den där känslan av frustration! Jag fick tummen ur och limmade ihop mina vingdelar till en enhet ikväll iaf... Börjar bli dags att börja lite på kroppen nu.
    --------------------------------------------------
    Proud Member of Ånge modellklubb...

  2. #42
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Betong säcken känns otroligt tung nu. Har vänt ut och in på hobbyrummet och varenda kartong och låda, men icke
    Och hur stor är chansen att Minicars kan fixa en ny sådan påse innan jul?
    Antagligen ganska liten. Ett alternativ är att tillverka egna "vad dom nu kallas för" till skevrodren och sidorodret. Dom ska ju sitta i slitsen i rodren där gångjärnen träs i. Det smidiga var ju att dom var borrade och klara, bara att limma dit. Visst går det att göra egna men det är ju så satans retligt att påselndet bara försvunnit.
    Antagligen har den legat på atrbetsbänken och någon smutstrasa hamnat över den och sedan vidare i sophinken utan att jag sett detta.
    Och hur många gånger tror ni inte jag rotat igen om sophinken i hobbyrummet i kväll då
    Mailade faktiskt YT-International i England. Har läst på några trådar på rcmf.co.uk att Alan.C. som driver företaget varit mycket hjälpsam mot kunder, allt i från Engelska till Australienska kunder. Kanske dom har ett bättre eller större lager än Minicars och kan bistå med snabbare hjälp.
    Ska för rättvisans skull även maila Minicars i kväll och inte måla fan på väggen ännu. I värsta fall så blir det till att snickra till egna
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  3. #43
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Nu är min flugen några gånger och jag har bara gott o säga om den..saito 170:an med 17x8 (Samma som i bearcaten) är precis lagom,bra fart i den snäll o mycket trevlig med klaff..45grader är för mig idealet,snäll som aldrig förr o få ner..Fyra premiärer på en vecka o allt har funkat!Jisses,sån flax har jag aldrig haft..Oompa,vad behöver du? jag kan nog rota rätt på en del om jag vat vad det är..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #44
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Åh Bokis, du är väll för go ändå
    Om du tittar i manualen till Fokke Wulfen, sida 1 och ovanför steg 1 i rutan som beskriver vad som går åt till detta moment så ser du träklossarna jag tjötar om.
    På vingens bakkant, trailing edge, så ska det limmas ett litet träblock som ser ut som en halvmåne med ett hål tvärs igenom vid varje gångjärn, likaså vid sidorodret, och höjdrodren tror jag. Desa små halvmåne block med ett hål tvärs igenom tillsammans med klossarna som man limmar på vingens servoluckor att skruva servona i har kommit bort. Tror att när jag städade härom sistens att den påsen måste kommit med bland smutstrasorna jag hadde låg på arbetsbänken
    I värsta fall får man väll göra egna men visst skulle det vara grejt om jag kunde få köpa en ny sådan sats.
    Jag väntar spänt på svar Bokis.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  5. #45
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tog ett par bilder från manualen som beskriver vad jag menar. En bild säger mer än tusen ord säjs det ju
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00165.JPG 
Visningar:	392 
Storlek:	59,0 KB 
Id:	532   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00167.JPG 
Visningar:	370 
Storlek:	78,0 KB 
Id:	533   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00168.JPG 
Visningar:	378 
Storlek:	81,5 KB 
Id:	534  
    Senast redigerat av Ompa den 2008-07-21 klockan 22:41.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #46
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Och som sagt antar jag det ska vara detsamma även på höjdrodren.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #47
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Och i väntan på att bygget ska bli klart får man väll titta på film
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=whldPC78v5Q"]YouTube - The Butcher Bird[/ame]
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  8. #48
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    I brist på arbetet med skevrodren gick vi på annat arbete.
    Först en bild på det jag nämnde tidigare att hålen för klaff gångjärnen i höger vingen inte riktigt stämmer. Ska i morgon klämma i 4mm rundstav i hålen och borra nya.
    Målade också klaffarnas insida i dag. Tyckte mej ha fått rätt brytning på färgen, men den blev ändå aningen för grå.
    Började så smått att flukta på kroppen och cockpit bygget, började med att klippa till huven/Canopyn.
    Måttade även lite grovt med övre och undre instrumentpanelerna som är med i cockpit kittet.
    Något förstort är det men inte mycket. Blir nog mest mätarna som kan se aningen stora ut.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00176.JPG 
Visningar:	368 
Storlek:	35,3 KB 
Id:	536   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00171.JPG 
Visningar:	352 
Storlek:	46,6 KB 
Id:	537   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00172.JPG 
Visningar:	149 
Storlek:	74,7 KB 
Id:	538   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00177.JPG 
Visningar:	146 
Storlek:	58,1 KB 
Id:	539   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00178.JPG 
Visningar:	155 
Storlek:	60,1 KB 
Id:	540  

    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  9. #49
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Ah, glömde en sak.
    Fick mail från Minicars idag att dom skulle kontakta tillverkaren och se om dom kan få hem en sådan påse per post. Inget är bekräftat så jag hoppas även att Bokis kanske har något i bakfickan.
    Ska bara för skoj skull testa att tillverka en eller ett par av dom saknade gångjärns förstärkningarna och se hur resultatet blir.
    Och Bokis, min vinge är av komposit, inte trä om det kan ha betydelse.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  10. #50
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jodå,jag misstänker att du har en "för gammal manual"..Det är så att i min så har jag inga såna delar o i den senaste manualen så är det ändrat : http://www.kmp.ca/images/instructions/fw190.pdf

    Tyckte att det var märkligt men min flyger utan dessa hur som haver..De har istället skickat med en massa rörbitar som jag har högakningsfullt avböjt o använda..
    Trevlig film du la upp,Hanke slängde upp en rulle på min flygtur idag ,gillar den med,tack Hanke!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #51
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Härligt Bokis. Antar att vi fortfarande pratar om samma vinge, komposit. Detta förklarar varför det är med två påsar med rörbitar av plast men inte en enda beskrivning i manualen
    Då kanske det kan bli lite produktion i dag, om det inte blir Hellcat flygning men just nu är det blygrått ute och väldigt växlande vind.
    Länken på manualen har gått till skrivaren, den medskickade till pappersinsamlingen
    En fråga till Bokis. Studerade tank installationen i går kväll. Som min kärra är konstruerad så verkar det som jag måste skära ur i glasfibern för att få dit tanken, eller har jag fått en "för gammal" tank också tror du?
    Hur gjorde du, och du Zekee har du också kommit dit?
    Lägger upp en bild senare i dag på hur jag menar.
    Tanken tar alltså i glasfibern som "svänger" ut över servobryggan precis där tanken ska träs in. Anta att det heller inte är några problems med att ta ur det som behövs för att få in tanken. Rundstavarna som från vingen som ska in i kroppen kommer längre upp och bredare i sär.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  12. #52
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Kolla ska du se,vill minnas att den är förberedd för denna utskärning,no probs!
    Nästa gång den tas isär ska jag titta..
    Jodå,jag har helkompositvingen,mindes plötsligt att jag oxå blev som ett frågetecken när jag skulle bygga den p.g.a rörstumparna..Maila gärna Minicars igen o berätta att det löste sig,gillar pojkarna o flickorna där,så slippper de leta ihjäl sig..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #53
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Skickar ett mail till Henke på Minicars om stört.
    Börjar fundera om den påsen jag fart efter aldrig har funnits. Hör till ovanligheten om jag skulle vara så slarvig.
    Kan ju vara så som du nu förklarat, rörbitarna i stället och en lite för gammal manual.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #54
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Har nu inventerat alla pryttlar, igen, till Wulfen och allt är med, inklusive sevo montage klossarna till vingens servoplator. Dock inte dom träklossarna jag nu yrat om i två dagar. Men väl en himmla massa glasfiber rör. Nya manualen förklarade även vad en massa små plywood plattor skulle vara till.
    Nu jäklar är vi nog på banan igen;-)
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  15. #55

    Standard

    härligt att det redde ut sig Ompa, tyvärr allt för vanligt med manualer. Man ska som säkerhet alltid kolla om det finns nya manuler på tillverkarns hemsida... QQ tex lämnar inte med nån manual i vissa maskiner just för att man skall hämta den senaste på webben, gissa om folk blir tokiga när det enda i manual väg man får med är i A4 å står en webadr på..

    Senaste flygningen var med en.... (kommer film också)
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  16. #56
    Zekees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    604
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    Kan ju lova att manualen stämmer bättre till era flyg med composit! Ser helt annorlunda på min, det stämmer inte ett skit! Fan skandal... Tur att man har byggt en del annars hade man varit stekt. Ska ta lite kort sen och förklara... Iaf gjorde jag bort mig lite igår, Jag borrade upp hål i framkant och fixade till "styrpinnarna". Tog upp hål i kroppen. Sen kom jag till bakkanten där man ska borra och trycka in islagsmuttrar. Kolla på kroppen och där har dom limmat dit 2st hårdträblock. I mitten på varje sådant block måste det ju va som bäst att ha islagsmuttern tycker jag. I manualen näms inget av ovanstående då hålen säkert redan är gjorda i varsin halva av vingarna. Iaf så borrade jag till dom hålen, sen likadant i vingen. SEN hittade jag plyfa bit jag ANTAR ska sitta mot vingen med FÖRBORRADE hål. Givets vis är dom inte riktigt lika som mina helt egenkonstruerade. Så jag tog å borrade egna... Sen ska ju min lösa bellypan sitta över. Ska fota eländet sedan...
    --------------------------------------------------
    Proud Member of Ånge modellklubb...

  17. #57

    Standard

    Är oxo avsaknad av gängjärnsförstärkningarna, man kan få dom av kmp om man mailar.. såg en blänkar om det i ett forum, ser lite konstigt ut att ha dom svart rör bitarna.. samma te min stuka alltså..
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  18. #58
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag kan hålla med om att manualerna inte är bra o det är synd men jag har faktist inte stött på några oöverstigliga hinder..Har man byggt ett par ARF:er så är dessa ganska "straight forward" tycker jag nog.. De är medvetna om problemet och håller på att ta fram nya manualer men det går trögt,nån ska tydligen skriva dessa..
    Irritationsmomenten för mig är mera tex. C.G,roderutslag o dylikt när detta är fel,blir lite väl mycket experiment över det hela när man är osäker på dessa..
    En ska som jag dock INTE gillar ang byggena av ESM är att vingar o kropp inte är samborrade/pluggade från början,det är ett aber..
    I övrigt så är dessa kärror de av ARF:typ som kräver mest jobb men slutresultaten står i en klass för sig (både flygmässigt o utseendemässigt)tycker jag så prisvärda är det..Ett litet tips:tag ena luckan till klaffarna o klä den på andra sidan(har faktist återanvänt klädseln där),av någon anledning så får man alltid 2 vä-2hö spår,bra till skev men klaffen gillar jag när bägge servona går åt samma håll..
    Summan av kardemumman är att inget ersätter lite sunt förnuft o erfarenhet,stöter man på problem så kan man alltid fråga,jag har gjort det många gånger..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  19. #59
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Bra tips det där med att återanvända klädseln för klaffservo luckan.
    Fråga. Vart ska CG vara på dessa FW190or?
    Såg det skillde mellan den nya manualen (100mm från vingens mitt & framkant) och den gammla (130mm från vingens mitt & framkant)
    Avsevärd skillnad.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  20. #60
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Ska kolla min,den flyger riktigt bra,bättre kanske att jag mäter den där för det vet jag funkar!
    Om den får plats så kommer den med till Arboga,hänger en del på Tobbebubbens hästsläp!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Liknande ämnen

  1. ESM focke wulf FW-190
    Av Pontuz i forum Byggdagboken
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-12-07, 14:29
  2. S-T 190 Focke Wulf
    Av mogge i forum Allmänt om flyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-01, 20:15
  3. Focke Wulf TA 152H
    Av percy i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-17, 21:46
  4. Fokke Wulf 190
    Av MrJet i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 18:51
  5. Topp Focke Wulf 190 F2
    Av ChristerL i forum Skalamodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 06:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •