Reklam

 
Sidan 15 av 23 FörstaFörsta ... 51011121314151617181920 ... SistaSista
Resultat 281 till 300 av 452

Ämne: ESM Fokke Wulf 190

  1. #281
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Som någon skrev tidigare i tråden... "Ompa-klass"
    Det där blir riktigt snyggt!!!
    När du blir klar får vi försöka flyga samtidigt med din Focke-Wulf o min Spitfire, vore nog en rätt läcker syn även om din modell är myyycket mer detaljerad än min
    Våga vägra Powerbox!

  2. #282

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Snyggt Ompa!

    Om du inte får tag på någon svarv, kan du kanske göra som mig. Mina Fw190 sprutor är gjorda av innanmätet av några tuschpennor!! Inte 100% skala men....
    DU ska inte sabba dina snygga (Fw190-) ben, men mina (Fw190-) ben fick sig lite uppsnyggning med gummislang och O-ringar. Fastsättningen av luckorna gjordes mot Sullivans innerstänger i lagom längd. Luckorna skruvades fast i dom med M2-skruv. Innerstängerna sitter faktiskt riktigt bra med epoxi mot gummit!

    Keep up the good work Ompa, ser fram mot flygbilder!


    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    När du blir klar får vi försöka flyga samtidigt med din Focke-Wulf o min Spitfire, vore nog en rätt läcker syn även om din modell är myyycket mer detaljerad än min
    Då får du säkert möta 2 Fw 190or! Du flyger din Spitt så bra så jag har beslutat gå över till the Dark Side. (=inspirerad av Ompa att fräscha upp min Fw190!)
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fwguns.jpg 
Visningar:	147 
Storlek:	263,0 KB 
Id:	5951   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fw190-2.jpg 
Visningar:	161 
Storlek:	29,8 KB 
Id:	5954   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fw190-1.jpg 
Visningar:	172 
Storlek:	334,9 KB 
Id:	5955  

  3. #283
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Då får du säkert möta 2 Fw 190or! Du flyger din Spitt så bra så jag har beslutat gå över till the Dark Side. (=inspirerad av Ompa att fräscha upp min Fw190!)
    Ajajaj.... o sen Packo (Diesel) som har bestämt sig för att jaga mig med sin ME-109 i helgen som kommer..... jag lär få fullt upp juh! Det kan bli riktigt kul det här
    Våga vägra Powerbox!

  4. #284
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Per, skulle vara najs med lite combat flygning i skala 1/6
    Kenny (med Kyosho Spitten) och jag lattjade ju lite i Eskilstuna, helgen före gjorde vi samma sak på hemmafältet, buskul

    Christer, det där med tuschpennor var en smart ide', det ska jag verkligen kolla upp.
    Dina landställsben var riktigt snygga. Ska jaga lite bättre skruvar på torsdag då jag är ledig. Ska försöka fälla in dom i själva luclkan och måla dom. Sen ska jag även måla själva landstället. Finns tiden så kanske det även blir lite skaladetaljer på själva stället. Har några bilder att tillgå på detta.
    Christer, vad använde du för färg till undersidan på din FW190? Har svårt att hitta rätt nyans.

    Nu är det tyvärr så att det inte händer så mycket under veckodagarna, är på ett bygge där vi jobbar mellan 06:30-20:00 så man är lite mör på kvällen när man kommer hem omkring 20:30.
    Men vi jobbar alltid in sista arbetsdagen på veckan, oftast fredag, och slutar lunch på torsdag. Denna vecka ledig på torsdag men jobbar 05:30-16:00 på onsdag. Men nu blir det ju en extra ledig dag så jag hoppas att en massa små jobb på Wulfen blir fixat. Så på torsdag blir det en tur till järnhandeln.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  5. #285

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Christer, vad använde du för färg till undersidan på din FW190? Har svårt att hitta rätt nyans.
    Hemblandad Servalack.... Nästan hela kärran är målad med det, förutom oskyddad Humbrol på vissa ställen.

    Warbirdcolours har en massa RLM-färger. Men dom kanske inte matchar 100%?

  6. #286
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Undrar en liten grej... När ni lackar era kärror, använder ni 1-komponents-färg då eller 2-k? Min erfarenhet är att 1-k inte tål nitro sådär värst bra?!
    Våga vägra Powerbox!

  7. #287
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tack Christer, då blir det till att laborera med Humbrol färgerna.

    Jag har lackat om hela min KMP P47 med Humbrol färg, utspädd med lacknafta och applicerat med airbrush.
    Allting, inklusive dekaler, täcktes med ett par-tre lager av Warbirdcolor satin matt klarlack med tillhörande droppar för att klara soppan inkl nitro.

    Så Per, om du vill ha en bra klarlack så köp warbirdcolor. Du får med blandningsintrusktioner så du gör rätt. http://www.warbirdcolors.com/ länk till europa distrubutör finns på hemsidan.

    Jag applicerade sedan klarlacken med en "vanlig" färgspruta modell mindre, sk touch up spruta med en kopp på 1dl.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  8. #288

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Undrar en liten grej... När ni lackar era kärror, använder ni 1-komponents-färg då eller 2-k? Min erfarenhet är att 1-k inte tål nitro sådär värst bra?!
    Se Ompas svar ovan, har testat WBC klarlack själv och det verkar funka. (Köps enklast via Figheraces i England.) Sen finns det dom som hävdar att 2-k är det enda som gäller och andra säger att oskyddad Humbrol funkar även med nitro. Ska finnas en tråd om det här någonstans på forumet!


    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Tack Christer, då blir det till att laborera med Humbrol färgerna.
    Jag var väl lite otydlig som vanligt... Kamouflaget är målat med Servalack. Lite märkningar och de gula fälten på nosens undersida, undersidan av vingspetsar och bandet runt bakkroppen är målade med Humbrol. Ingen skyddslack, men sen går Super Tigre 30ccm i nosen på 13% ricinolja! Visst det blir lite flammigt och skitigt, men det tycker jag bara är charmigt på en modell med en förebild som flög på östfronten under Slaget om Kursk!

  9. #289
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Lite midsommar jobb innan det är dags för nubbe och sill.
    Började egentligen i förgår med nackstödet och monterade skylten. Skylten fick sej en liten brysk behandling av lillgrabben, 5år och ohängd, när han disikerade den med en sax för ett tag sedan.
    Gick att få till det med lite slitage effekt.

    I övrigt så monterade jag själva nackstödet i modellen utan vidare komplikationer.

    Även så monterade jag roderhornen på skevrodren och klaffarna. Fick göra lite tillpassning på bakplattan för att få den att passa i lätthålen i klaffens baksida.

    Glad midsommar på er
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01658.JPG 
Visningar:	129 
Storlek:	54,5 KB 
Id:	5990   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01659.JPG 
Visningar:	119 
Storlek:	50,1 KB 
Id:	5991   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01662.JPG 
Visningar:	121 
Storlek:	82,1 KB 
Id:	5992   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01663.JPG 
Visningar:	107 
Storlek:	74,8 KB 
Id:	5993   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01665.JPG 
Visningar:	123 
Storlek:	81,2 KB 
Id:	5994  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01666.JPG 
Visningar:	113 
Storlek:	58,7 KB 
Id:	5995   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01667.JPG 
Visningar:	117 
Storlek:	54,9 KB 
Id:	5996   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01668.JPG 
Visningar:	115 
Storlek:	47,4 KB 
Id:	5997  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  10. #290

    Standard

    Skylten vädrad och klar, snyggt jobbat av en 5-åring! Det blir helt fantastiskt snyggt Ompa, och trevlig midsommar på dig oxo, se till att sillen har något att simma i.
    mhv/Kurt

  11. #291
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av qrt Visa inlägg
    Skylten vädrad och klar, snyggt jobbat av en 5-åring! Det blir helt fantastiskt snyggt Ompa, och trevlig midsommar på dig oxo, se till att sillen har något att simma i.
    mhv/Kurt
    Tack Kurt.
    Jag tycker det är bäst att lillgrabben börjar redan nu med skalabygge. Gäller att hålla honom borta från sportträsket
    Han har ju en storebror som olyckligtvis fastnade där omkring 5års ålder. Har inte lyckats avvänja honom från det ännu, och han är snart 15år

    Och sillen ja, den fick simma den.... Huga. Say no moore
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  12. #292


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Jädrans elegant med officerskepan bakom nackstödet!

    Glad Midsommar på dej
    eller kanske man ska hoppas att betongkepsen skall trilla av idag?

    Mvh Kent

  13. #293

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Härligt att se Ompa!!

    Nu går bygget framåt i rask takt, premiär under semestern kanske??
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  14. #294
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Det vore "grejt" om det kunde bli så att den stog klar under semestern så man får chansen att provflyga den under lugna & avspännda förhållanden.

    Då, om man nu skulle ha sådant flyt, kunde den ju bli med till Arvika i början av Augusti
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  15. #295
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Det rullar så sakta på med uppdateringarna.
    Men här kommer lite från i förgår.
    Hjulen och landställsluckorna är nu korrekt monterade, med korrekta skruvar som jag försänkt ner i själva luckan. Det enda som ska fixas till där är att hitta en färgblandning som matchar, så skruvarna får samma färg som luckan.
    Benets/hjulets vinkel är också avstämt och det löper perfekt.

    Vidare ser ni också att arbetet med bombgondolen smyger på. Mer sliparbete har gjorts och utlösningsmekanismen har passats in.
    Det servo som jag håller mellan mina fingrar ska vara till själva fällmekanismen av bomben. Det kommer monteras i något av hjulhusen med helt dolt linkage. Därför kommer jag holka ur själva gondolen, och för att den ska hålla kommer den, när den är helt färdig bearbetad, att plastas med epoxy och glasfiberväv. Sen är vi ju där igen med att hitta en färblandning som matchar vingens undersida....
    Sista vå bilderna är när kulsprutorna till nosen får sig ett färgbad. Inte skalamässigt i storlek och form, men fick anpassa dessa efter platsen som blir kvar när motorkåpan är monterad.

    Ställen kommer inom kort att åter skruvas ur vingen när luftslangarna väl annländer, vilket borde bli till veckan. Skruvhålen ska då påpassligen förstärkas upp med ca-lim och slangarna ska fästas upp ordentligt i hjulbrunnarna.
    Härnäst vad gäller vingen kommer jag börja med kulsprutorna även där. Sen är den faktiskt klar.

    På kroppen ska det också dit några enstaka skala detaljer till, så som fotsteg på vänster sidan, och en cirkulär antenn på kroppens undersida, strax bakom vingen. Tillsist ska sedan piloten gå på bantnigskur med min Bosch borrmaskin innan canopyn slutligen skruvas på plats.

    Så nu kan man skönja att kärran börjar närma sig att bli färdig. Självfallet ska den vädras en del innan det blir flyga av. Mest jobb blir att fila till bombgondolen. Men nu är alla min andra projekt färdiga så nu har jag bara ögon för min Wulf i hobbyrummet
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01750.JPG 
Visningar:	87 
Storlek:	34,0 KB 
Id:	6168   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01751.JPG 
Visningar:	98 
Storlek:	79,4 KB 
Id:	6169   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01752.JPG 
Visningar:	92 
Storlek:	56,9 KB 
Id:	6170   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01753.JPG 
Visningar:	99 
Storlek:	61,7 KB 
Id:	6171   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01754.JPG 
Visningar:	95 
Storlek:	53,1 KB 
Id:	6172  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01755.JPG 
Visningar:	96 
Storlek:	58,2 KB 
Id:	6173   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01756.JPG 
Visningar:	92 
Storlek:	63,5 KB 
Id:	6174   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01757.JPG 
Visningar:	91 
Storlek:	56,6 KB 
Id:	6175  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #296
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Pga dåligt väder blev det ingen flygning idag, efter lite familjära äventyr blev det till att fortsätta med dom små skala detaljerna.
    Har kapat till och limmat på plats kulsprutorna i vingen. Materialet var aluminiumrör från drivaxlarna till en skrotad rc-bil.
    En pejl? antenn som sitter på undersidan av bakkroppen har jag också tillverkat. Den andra bilden av denna antenn visar när jag har silverlött ihop ringen av 1mm pianotråd.
    Även den "mojäng" som yttre antenwiren går igenom canopyn till fentoppen har jag också slipat till. Det som ska göras ytterligare på den innan målning är själva spåret för antenwiren.
    Även fotsteget på flygplanskroppens vänstersida bockade jag till i dag av 2mm pianotråd.
    Troligtvis kommer dessa detaljer att grundmålas med primer senare i kväll.
    Har också fått hem waschprimer (tack Ivve för det) som spinnern ska grundas med. Tänkte duscha på det i morgon kväll efter jobbet, om jag orkar
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01764.JPG 
Visningar:	85 
Storlek:	63,2 KB 
Id:	6208   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01765.JPG 
Visningar:	85 
Storlek:	62,5 KB 
Id:	6209   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01766.JPG 
Visningar:	82 
Storlek:	54,5 KB 
Id:	6210   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01767.JPG 
Visningar:	89 
Storlek:	49,8 KB 
Id:	6211   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01770.JPG 
Visningar:	78 
Storlek:	66,2 KB 
Id:	6212  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01769.JPG 
Visningar:	75 
Storlek:	64,3 KB 
Id:	6213   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01768.JPG 
Visningar:	82 
Storlek:	106,3 KB 
Id:	6214  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  17. #297
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Känns att det drar sig mot slutet. Blir inga riktigt saftiga uppdateringar, blir mycket småplock och funderande över praktiska lösningar. Har precis klurat ut hur jag ska göra med yttre glödanslutningen, återkommer med detta efter ett besök på Expert
    Har också fram till nu varit relativt bestämd på att ha tankpåfyllningsventilen under serviceluckan. Skrotar nog det. Tänk om slangen skulle gå av?? Soppa i hela kroppen, servon och mottagare kaput. Nej, tror nog jag får hittapå en lösning på rätt sida om brandväggen i stället

    I kväll så lade jag det vita lagret färg på spinnern. I måndags kväll grundade jag den med washprimer. Får torka ett par dygn nu innan jag börjar maska för spiralen.
    Även kulsprutornas eldrör fick två lager mattsvart påstruket.

    Vid sidan om allt målande så stog jag också på altanen (regnskydd) och slipade på bombgondolen. Ville inte stå i hobbyrummet med det när jag precis hadde målat
    Den kommer jag nog slipa klart i morgon, och förhoppningsvis få på glasfiber och epoxy.

    Ska härnäst förstärka upp skruvhålen till landställen och dra luftslangarna till dessa. Därefter ska vingen vara klar för lite vädring. Visst ja, bombgondolen ska ju dit oxå Men det är iofs inget krav att den är färdigt innan provflygning. Är den det är det bara ett stort plus i kanten.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01771.JPG 
Visningar:	57 
Storlek:	47,4 KB 
Id:	6297   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01772.JPG 
Visningar:	55 
Storlek:	41,1 KB 
Id:	6298   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01773.JPG 
Visningar:	62 
Storlek:	42,4 KB 
Id:	6299  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  18. #298
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Thumbs up

    Tja Tomas
    Snyggt jobbat, blir det en färgspiral på spinnern...
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  19. #299
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tack, Janne.
    Jo det ska bli en färgspiral. Den ska vara vit och spinnern ska sedan bli mattsvart.
    Enligt tips och råd som jag snappat upp skulle man lägga det vita lagret först då det blir lättare att bara maskera själva spiralen som ska vara kvar. Jag testar

    Om vädrest i dag består, dvs regn och elände, så kommer jag under senare delen av dagen fortsätta med lite små plock på modellen. Som jag skrev i går, bla förstärka skruvålen och infästningarna för landstället, yttre glödanslutning, troligtvis börja med motorkåpans tillpassning etc. Tror det kommer gå relativt fort på slutet faktiskt. Annars blir det fältet i eftermidag
    En önskan är att allt byggande är färdigt inom några dagar så jag kan börja med washing och annan förslitning mot slutet av nästa vecka.
    Hoppas på premiär innan semestern är slut, och det är om tre veckor det. Börjar semestern i dag och frugan jobbar en vecka till
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  20. #300
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Talking

    Hej igen
    Själv sticker jag på semester, 4 veckor.... skall placera mig en hel del i hobbyrummet, tänkte få på klädsel på min "Super Stinker" och kanske färg....Nästa helg skall vi till Årjäng, hustrun har kusinträff, kul och se lite annat än bara Gävle och "Fjolträsk"...ha det bra på resten av semester. Datorn följer med så det blir surfande oxå. Väntar på mer bilder på Wulfen...
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

Liknande ämnen

  1. ESM focke wulf FW-190
    Av Pontuz i forum Byggdagboken
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-12-07, 15:29
  2. S-T 190 Focke Wulf
    Av mogge i forum Allmänt om flyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-01, 21:15
  3. Focke Wulf TA 152H
    Av percy i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-17, 22:46
  4. Fokke Wulf 190
    Av MrJet i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 19:51
  5. Topp Focke Wulf 190 F2
    Av ChristerL i forum Skalamodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 07:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •