Reklam

 
Sidan 6 av 23 FörstaFörsta 123456789101116 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 452

Ämne: ESM Fokke Wulf 190

  1. #101

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Härligt att höra att du kurerat dej och kan använda din hand igen. Du får akta dej för roterande propellrar i fortsättningen.

    Ombordglöd.
    Jag har microsens till både Extran (2 cyl) och min Stearman (7 cyl) och den fungerar perfekt. Snabb leverans och bra att ha kontakt med. Jag hade lite uppdateringsfel på min 7:a, så det blev att skicka lite fram och tillbaka, men det löste sig utan knorr.
    Gå in på desas sida (http://www.microsens.at/ och kolla. Här finns annat godis också.
    /Lelle

  2. #102
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tackar Lelle.
    En sådan ombordglödare såg ju inte så dum ut. Lägger till den på önskelista över "Måste ha" grejor
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  3. #103
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    En ny fundering dök precis upp.
    Behöver någt för huven att glida i om det nu blir så att jag gör den öppningsbar. Har sett på andra modeller att dom har någon form av glidskena på var sida om huven i själva kroppen, med motsvarande lilla "knapp" som sitter fast i huven och löper i denna skena. Var kan jag få tag i en sådan eller hur tillverkar jag en sådan själv?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #104

    Standard

    Hej!
    Ang. glidskenor, kan du titta på följande länk:
    http://www.dbalsa.com/
    -och kanske göra något liknande av tunna metallskenor-
    eller ev. skicka efter för dyra pengar!
    Mvh
    Jesper

  5. #105
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Hmm, det där tål ju att tänka på. Självklart är det ju smidigare att beställa färdigt, men kan bli dyrt. $30 för kittet med Railsen sen blir det väll omkring $25 eller så i frakt. Borde bli omkring 400kr eller så, om det inte tillkommer en snuskigt dyr tullavgift också
    Tål att tänkas på. Har skickat ett mail till DB angående frakt.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #106

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Till min 1/6,5 Tempest (som tar alldeles för lång tid) gjorde jag egna skenor, fungerade faktiskt bra att ta upp spåret med en vanlig bågfil. Ev. grader togs bort med en fil. Tog bara typ 10 minuter att göra!

    Jag hade sen tur att få det som ska sitta i huven av kamrat Neil i England. Annars har jag sett dom som använt kulan från en kullink, en sån som har en M2-gänga för fäste i servoarmen.

    Vet också att Warben har en variant med gardinstång(!!), kanske han kan tipsa dig mer?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bailey-80.jpg 
Visningar:	473 
Storlek:	32,2 KB 
Id:	1050   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bailey-81.jpg 
Visningar:	467 
Storlek:	23,7 KB 
Id:	1051   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bailey-86.jpg 
Visningar:	451 
Storlek:	19,6 KB 
Id:	1052   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bailey-87.jpg 
Visningar:	457 
Storlek:	22,3 KB 
Id:	1053  

  7. #107
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Det där såg mycket intresant ut Christer. Men vad är det för material du sågar spåret i? Fyrkants rör av mässing eller?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  8. #108

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    F'låt glömde det! Men exaktemente, fyrkantsrör av mässing, dimension 5 x 2,5 mm (eller 3 mm, mätte precis med tumstock) på min modell.

    Gjorde först två "hack" i varje ände på skenan, EXAKT i centrum. Sen var det ganska enkelt att använda dom som guide för att såga längs hela skenan eftersom sågbladet är längre än skenan..... Låter värre än det är, prova!!

  9. #109
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Perfekt, ska försöka få tag på sådant "rör" och börja fila lite på denna lösning.
    Fick en länk av Sotarn med liknande lösning. Tror nog detta är metoden för mej.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  10. #110

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Ompa,
    Funderar du på att måla om din Fw190? I så fall kan du få lite bra tips i den här filmen!!!

    [ame="http://uk.youtube.com/watch?v=P-AiqTm__sc"]YouTube - FW190 Painting scheme, September 2008.[/ame]


    Trevlig helg!

  11. #111
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Häftig rulle Christer.
    Lite mer att ta i än en modell i skala 1:6
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  12. #112
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Bara för att det dröjer med resultaten samt uppdateringarna så betyder det inte att jag för den skull ligger på latsidan
    Ok visst, så mycket byggt har det kanske inte blivit dom sista veckorna, men "hårddisken" har däremot jobbat på högvarv angående detta med cockpit och öpnningsbar huv etc etc.
    Fick en ny ide' i veckan efter jag läst om hur en kille gjorde med sin 1:4 190a. På den modellen var luckan över nos kulsprutorna öpnningsbar, och under den så fans påfyllning av bränsle, luft, ackvarnanre, laddutag mm mm. Tänkte att det kanske skulle gå att få till på denna kärra. När jag således i Tisdagskväll höll på att grundmåla cockpitkittet så klämde jag lite extra på nosen och fann en möjlig lösning. Under servobryggan så är skrovet plant, men på utsidan så följer det konturen av kroppen och hårddisken började jobba febrilt.
    I dag tog jag beslutet att sätta min skalpell alias dr Mengele i Wulfen. Och, voila. Perfekt.
    I det nya utrymme som nu öppnat sej kommer i framatiden även på denna kärra att husera div strömbrytare, påfyllnings anordningar ackvakt ets etc. Möjligheterna blev helt plötsligt enorma på det planet nu.
    Ska även erkänna att jag kom i kontakt med en kille från Shweich (Eller hur det nu stavas ) som kom på samma ide' med samma modell.
    Sökte på alla tänkbara forum om detta i torsdag efter jobbet och hittade då denna kille, mailade honom och han svarade mej senare i går.

    Bildern, från vänster.
    Spottade i nävarna och satte kniven till verket.
    Voila, Wulfen skalperad. Med possitivt resultat.
    Lucka frilagd. Kommer tillverka två spant till denna, ett fram och ett bak.
    Enda som inte blev bra. Gellcoten lossnade lite i ena hörnet. Lätt fixat med lite färg och "Washing" senare.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00529.JPG 
Visningar:	344 
Storlek:	63,1 KB 
Id:	1321   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00530.JPG 
Visningar:	160 
Storlek:	51,6 KB 
Id:	1322   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00531.JPG 
Visningar:	160 
Storlek:	63,2 KB 
Id:	1323   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00532.JPG 
Visningar:	150 
Storlek:	59,3 KB 
Id:	1324  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  13. #113
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Har även slipat och "grundmålat" cockpitkittet. Målade i tisdagskväll.
    Grundmåla har jag iofs gjort, fast inte med någon primer, utan med Humbrol #56 Aluminium färg. Läste detta på en sida som sålde cockpitkit och att man skulle grunda med någon silver eller alu färg för att lättare kunna få till skav och förslitningar. Tänkte nu på eftemiddagen att måla delarna i sina rätta färger, men...
    Matt svart, slut. Interiör grå/grön, torkad. Blev till att maila en beställning till Hobbybokhandeln. Har jag tur ligger färgerna i brevlådan på tisdag.
    Har även sen tidigare dömt ut dom sk instrumenten som följde med till kittet så i dag beställde jag nya intrument från inZpan.com
    http://www.inzpan.com/product_p/500104.htm
    Efter jag lagt ordern blev jag kontaktad av deras suport och ombedd att delta i en live chat med en av deras suport operatörer. Skumt men ok tänkte jag. Men det var helt ok. Någon på detta företaget har sett mina inlägg på RCU samt på detta forum om KMP/ESM FW190 och dom ville bara fråga om jag kunde mäta mitt utrymme i modellen där delarna till cockpit ska sitta. Dom tror nämligen att deras kitt, som endast kostar ca 225 pund , passar. Jag svarade Ja så klart, alltid kul att hjälpa till.
    Och som tack skulle dom skicka med en del skala options i min beställning, "For free ofcourse" Skulle bla vara dekaler samt text etiketter att fästa på modellen om jag förstog det hela rätt.
    Nåväl, nu är mitt kitt slipat och grundat, väntar som sagt på färg. Men det ska ju inte hindra att jag så smått kan börja anpassa delarna i modellen samt tillverka monterings/fäst plattor för delarna. Ska försöka komma i gång med det imorgon. Det är ju "lite" som ska byggas om i kroppen för att få in cockpit.

    Bilder från vänster.
    Sidopanel.
    Instrumentpanel.
    Instrumentpanel, sidopaneler och bakre övre golv/hatthylla.
    Bakvägg, golvet och stolen.
    Alla delar sprutade med Humbrol #56 aluminium färg.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00522.JPG 
Visningar:	130 
Storlek:	51,6 KB 
Id:	1325   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00523.JPG 
Visningar:	109 
Storlek:	71,8 KB 
Id:	1326   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00524.JPG 
Visningar:	110 
Storlek:	71,7 KB 
Id:	1327   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00525.JPG 
Visningar:	94 
Storlek:	59,1 KB 
Id:	1328   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00528.JPG 
Visningar:	113 
Storlek:	65,9 KB 
Id:	1329  

    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #114

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Härligt Ompa.

    Det här blir en grym jaktkärra!
    Jag förbereder mig redan nu på att bli fullständigt golvad när den blir klar..

    Keep up the good work!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  15. #115
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tack Taygher
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #116

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Hu vad stilig den blir!!

    Jag har en sån där servicelucka på min Fw190, perfekt att lätt komma åt allt. Min skjuts in under motorkåpan och fästs sen med tre "rejäla" kardborrband. Fungerat alldels utmärkt genom alla motorkörningar och några flygningar tills.... jag vid senaste landningen upptäckte att den saknades... Och jag hade ingen aning när eller var den släppt..

    Lyckligtvis hittades den av min mekaniker Jim när han var ute och letade efter sin bortflugna Flygande vinge! Snacka om att hitta nålen i höstacken!

    Har sett modeller där man fäst luckan med gångjärn i bakkant, kanske nåt jag också borde göra??!!
    (Min Fw190 kommer pga av dig få sig en genomgång i vinter och vara Fertig inför våren. Så jäkla sugen på den igen!!)
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fw-maintain.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	46,5 KB 
Id:	1342  

  17. #117
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Stiligt Christer.
    Har nog tänkt att använda gångjärn i bakkant seddan klura ut någon form av låsmekanism där jag kan utnyttja kulsprutorna i nosen för att låsa resp låsa upp. Har en lösning klar i huvet, men fasligt besvärligt att skriva ner en förklaring på det
    Bilder kommer när jag väl kommer så långt
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  18. #118

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Ditt problem med luckan och hur du skall få den att stanna kvar påminner om kabinhuven på mitt B-25 bygge. Jag löste det så här. Och jag tror nästan att vi tänker i samma banor.

    http://www.rcscalebuilder.com/forum/...37&PN=1&TPN=17

    Hela kabinbygget ligger från den här sidan (sidan 17) och framåt till sidorna 19-20. Jag hoppas att det hjälper dig.


    Göran

  19. #119
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Sweeper, ursäkta ett sent svar. Men har återigen plöjt igenom din magnifika tråd på rcscaelbuilder.com Me love
    Som du sa så tänker vi nog på ett ungefär i samma banor. Fick också ett mycket enkelt tips på lucklås via telefon av Zekee häromdagen. Men vi får se när så blir dags. Är dock inte jätte förtjust i just gummisnodds lösningar som detta gällde, det funkar så inte för det, men i bland är det lite kul att "uppfinna" själv. Även om hjulet redan är uppfunnet så att säga
    I går fredag så kom äntligen färgen till min cockpit. Tänkte att under lördagkvällen ägna lite tid åt målning.
    Annars i dag när frugan krattade löv, smög jag in i hobbyrummet och stökade till lite i min 190a
    Sprättade bort spantet som kommer in i sittbrunnen samt förberdde för golvet.
    Hoppas att det släpper med tiden för bygget nu, det här känns riktigt kul med cockpit bygget

    Och så lite bilder.
    Stötstängsrören frilagda från två spant. Det svarta strecken visar var cockpitgolvet hamnar på ett ungefär.
    Ytterligare en bild fast ovan på cockpit utrymmet.
    Och hur det ser ut i bakkroppen.
    Herr Otto Kittel inspekterar sittbrunnen och konstaterar att han sitter lite "högt" just nu.
    Otto stter nu i rätt höjd och brillorna samt huven på plats
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00558.JPG 
Visningar:	1132 
Storlek:	69,7 KB 
Id:	1371   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00559.JPG 
Visningar:	1098 
Storlek:	53,3 KB 
Id:	1372   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00563.JPG 
Visningar:	121 
Storlek:	68,6 KB 
Id:	1373   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00560.JPG 
Visningar:	149 
Storlek:	81,8 KB 
Id:	1374   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00562.JPG 
Visningar:	160 
Storlek:	64,8 KB 
Id:	1375  

    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  20. #120

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Det ser bra ut, Ompa!

    Men på näst sista bilden ser det ut som om piloten redan ropar på hjälp..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

Liknande ämnen

  1. ESM focke wulf FW-190
    Av Pontuz i forum Byggdagboken
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-12-07, 14:29
  2. S-T 190 Focke Wulf
    Av mogge i forum Allmänt om flyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-01, 20:15
  3. Focke Wulf TA 152H
    Av percy i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-17, 21:46
  4. Fokke Wulf 190
    Av MrJet i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 18:51
  5. Topp Focke Wulf 190 F2
    Av ChristerL i forum Skalamodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 06:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •