Reklam

 
Sidan 1 av 23 12345611 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 452

Ämne: ESM Fokke Wulf 190

  1. #1
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard ESM Fokke Wulf 190

    Då tänkte jag så smått smyga igång bygget på min FW 190 som legat i sin kartong sedan i februari. Bygget startar som tidigast Torsdag kväll med några trevande steg, för i morgon, om gud vill, ska jag premiär flyga min P47.
    Men jag har lyft av locket på den otroligt rejäla lådan som innehåller modellen.
    Ska oxå tillägga att min modell till skilnad från Zekee's är i hel composit/glasfiber.
    Lite bilder...


    Övre delen av kartongen, vingen och manual. Prydligt inpackade i foam och plast.


    Undre halvan innehåller således resten av kittet.


    Dom stora bitarna upp packade.


    Som synes finns här redan en del avgassot. Men det kommer bli mer vädring vad det lider. Dekalerna är oxå på plats både på kropp och vinge, till och med instrumentpanelen. Men där ska vi se om vi inte kan hitta på något annat roligt att knåpa i hop.


    Motorkåpan, låg väl inplastad och säkrad i den stora lådan.


    Huven/canopy. Färdigmålad, bara att klippa till


    En av stabbarna med roder


    Vinge med utfälld klaff


    Närstudie på klaffen. Rejäla pinngångjärn till samtliga roder. Verkar som om KMP/ESM har gått ifrån CA gångjärnen som var med till bla min tidigare P47a


    Hjulbrunn och öppning för klaff servo


    Landställ lucka


    En del av innehållet i "Hardware bag" Märkte att jag glömde en bild i kameran på den andra uppsättningen med diverse smått och gott som bla tank, motorfäste etc...


    "Otto" står på vakt framför sin nya kärra


    -Vad är det som tar sådan tid? Varför bygger han inte? Ska jag stå i bokhyllan länge till och bli dammig?


    Sierra ställen från USA, kom på posten i dag. Tog åtta dagar från lagd order


    Närstudie av ställben med fästen för ställ luckan


    Hjulet, kom komplett med däck fast det inte kulle ingå. Plus att jag fick en himmla snygg Flygkalender för 2008

    Sporrstället som jag köpte från Sierra i februari


    Och en bild till på sporrstället

    Nu vet jag inte exakt när nästa uppdatering kommer. Men ombyggnationen av hobbyrummet är färdigt (nästan, lite mer belysning ska upp och några eluttag ska också monteras upp) så nu är inte det längre något hinder, P47an är också klar och ska som jag skrev ovan förhoppningsvis luftas i morgon. Torsdag då? Tja, kanske några tafatta små hoppsa steg borde det kanske kunna bli. Sen kommer ju det där med midsommar, men iofs så jobbar frugan till 16:00 så något kanske det blir gjort på förmiddagen
    Ska nu börja kolla runt på servon och dyl, motor kommer det bli lite senare. Samma sak med luftsatsen till ställena.
    Ska även beställa servokabel och en likadan kontakt för vingsrvona som det blev till P47an. Funkar kanon.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #2
    Zekees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    604
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    Naaaaw! *drägel* Tänk om man hade haft pengar då man fick compositvingen på köpet! Vilka läckra ställ! *morr* Vill ha en sån pilot gubbe oxå, har mailat Ove om en sådan.
    --------------------------------------------------
    Proud Member of Ånge modellklubb...

  3. #3
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Här har du en länk Zekee.
    Förvisso i staterna men där verkar den finnas. Samma kille som jag har.
    http://store.bullmarkettoys.com/othe...ite-force.html
    Kolla även denna länk
    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=19225
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #4
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    I går kväll startade bygget så smått. Inte med direkt fysiskt bygge utan mer detektivarbete med att jaga lite skaladokumentation. Det jag först kommer att göra är "spryglar" på klaffarna som syns när man fäller ner klaffarna. Och sedan cockpit. Jagat och jagat efter bra bilder, tillslut hamnade jag på några amerikanska skala sajter som säljer cockpit kit. Dock i skala1:5 men enligt bägge säljare har dom sålt flera sådana kit till några om bygger Fw-190 av ett china märke som heter Will Hobby. Den modellen har i princip samma storlek, KMP/ESM Wulfen har 70,5" spännvidd och Will Hobby Wulfen 70". Bägge är i 120 klassen.
    Har fått några goda råd från ett par gammla Warbird veteraner på RCU om tillvägagångs sätt. Nu väntar jag bara på mail från handlarna om frakt kostnader så kommer det nog bli en order efter midsommar på cockpitkit.
    Lite bilder på vad som komma skall.




    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  5. #5
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Hur gör man för att infoga bilderna som klickbara miniatyrer?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #6
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Hur gör man för att infoga bilderna som klickbara miniatyrer?
    Du klickar på gemet (Bifogade filer) och väljer antingen att ladda upp bilden från din dator, eller att länka till bilden om den redan finns tillgänglig på internet.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1_Db86000.jpg 
Visningar:	292 
Storlek:	26,6 KB 
Id:	243  
    /\/\vh // /\/\r J.

  7. #7
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tackar så mycket MrJ
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	album_pic5.jpg 
Visningar:	383 
Storlek:	104,6 KB 
Id:	244  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  8. #8
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Inga problem, man vill ju inte missa några bilder...
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #9
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då var cockpit kittet beställt från www.buyaero.com i Texas.
    421kr.
    Skickade några bilder med måtten angivna och fick svar att det går med mindre modfikationer att passa in detta kitt i ESM Wulfen.
    Kittet är det samma som på dom tidigare bilderna. Skillnaden mellan ESM Wulfen och Will Hobby Wulfen är att ESM är mer exakta i skalautförandet än Will Hobby som är något över dimensionerad. Ed på Buy Aero hadde sålt även detta kitt till KMP/ESM wulfar.
    Lägger med bilderna som jag la ut på RCU vid förfrågan.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT1805 copy.jpg 
Visningar:	348 
Storlek:	62,0 KB 
Id:	245   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT1806 copy.jpg 
Visningar:	311 
Storlek:	58,3 KB 
Id:	246  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  10. #10
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Lite porr så här framåt småtimmarna på midsommar natten [ame="http://www.youtube.com/watch?v=UI8GPlzXxf0"]YouTube - Saito 170R3 run up[/ame]
    Senast redigerat av Ompa den 2008-06-21 klockan 12:05.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #11
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Du verkar har fått nåt fel på länken till filmen, jag provade att kopiera länken från ditt inlägg och klistra in på Youtube, då fick jag ett medelande om "Malformed video id".
    /\/\vh // /\/\r J.

  12. #12
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då har jag gjort om länken från RCU. Kopierade direkt från You Tube istället. Inte konstigt att den egentliga filmen inte funkar. Den togs bort några minuter efter jag kopierat länken...
    Senast redigerat av Ompa den 2008-06-21 klockan 12:10.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  13. #13
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Kollade UPS & Posten precis nu, spinnern kom till posten/tullen i Malmö igår 12:24. Gick sedan till postens sortering kl 12:26.
    Hoppas den ramlar in i morgon
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #14

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Man blir rörd, på gränsen till tårögd när man ser den här vackra kärran. Landställen är ju ett konstverk!!

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Det jag först kommer att göra är "spryglar" på klaffarna som syns när man fäller ner klaffarna.
    Nu tar vi och lugnar oss! :-) Är "ganska" säker på att Fw190ans klaffar inte ser ut så där, och eftersom du lägger några $$$ på kärran vill du väl att det ska blir rätt??!!

    Jag har ju själv en Fw190 i skala 1/5,6 och en samling böcker och ritningar, och jag vill nog ha det till att klaffen ska se ut som bilden nedan. Har Arthur Bentleys ritningar, från skala 1/72-1/24, ska leta fram dom och se om vi kan få en bättre bild/ritning. Fast egentligen är det ju bara att göra de spryglar du tänkt från början och lägga ett flak 0,4 ply (glasfiberskiva?) med upp-Dremlade hål ovanpå.

    Som sagt, återkommer! Eller som Arnold Schwarzenegger säger i Terminator dubbad till tyska: "Ich komme wieder!"
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fw190flaps.jpg 
Visningar:	362 
Storlek:	148,3 KB 
Id:	260  

  15. #15
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Man blir rörd, på gränsen till tårögd när man ser den här vackra kärran. Landställen är ju ett konstverk!!



    Nu tar vi och lugnar oss! :-) Är "ganska" säker på att Fw190ans klaffar inte ser ut så där, och eftersom du lägger några $$$ på kärran vill du väl att det ska blir rätt??!!

    Jag har ju själv en Fw190 i skala 1/5,6 och en samling böcker och ritningar, och jag vill nog ha det till att klaffen ska se ut som bilden nedan. Har Arthur Bentleys ritningar, från skala 1/72-1/24, ska leta fram dom och se om vi kan få en bättre bild/ritning. Fast egentligen är det ju bara att göra de spryglar du tänkt från början och lägga ett flak 0,4 ply (glasfiberskiva?) med upp-Dremlade hål ovanpå.

    Som sagt, återkommer! Eller som Arnold Schwarzenegger säger i Terminator dubbad till tyska: "Ich komme wieder!"
    Tack för tipset Christer. Tur jag inte limmat spryglarna ännu. Var osäker på hur dom ser ut för jag har inte hittat någon 100%ig bild ännu. Men det du erbjuder verkar ju toppen. Kanske får göra sprygalr och sedan som du föreslog, ta Dremeln och fräsa upp hålen i en 0,4 ply. En nackdel som jag vet är att vingens spryglar (3st) går ut i partiet där klaffen sitter viket försvårar det hela med plyfan. Men dom kanske går att ta bort eller slipa ner. Ska ut och ta några bilder så får du/ni se.
    Tyvärr går byggstarten lite långsamt, men detta bygge tolererar inga misstag
    Jag är sträng, mycket sträng mot mig själv här
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #16

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    78
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Tack för tipset Christer. Tur jag inte limmat spryglarna ännu. Var osäker på hur dom ser ut för jag har inte hittat någon 100%ig bild ännu. Men det du erbjuder verkar ju toppen. Kanske får göra sprygalr och sedan som du föreslog, ta Dremeln och fräsa upp hålen i en 0,4 ply. En nackdel som jag vet är att vingens spryglar (3st) går ut i partiet där klaffen sitter viket försvårar det hela med plyfan. Men dom kanske går att ta bort eller slipa ner. Ska ut och ta några bilder så får du/ni se.
    Tyvärr går byggstarten lite långsamt, men detta bygge tolererar inga misstag
    Jag är sträng, mycket sträng mot mig själv här
    Och varför nämnde du inte detta INNAN jag skickade dig förstoringar från Brian Taylors ritning? Gissa vad Herr Taylor med stor möda har ritat ut på ritningen?

    Mät längden på dina klaffar så gör jag en förstoring till och skickar!

    Lycka till med bygget! Jag har också en del litteratur kring FW 190, men det ligger nerpackat just nu, flyttar på tisdag!

    /Lowflyer
    Live to fly, fly to live!

  17. #17
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Åh Janne, är du inte bara för gullig
    Mäter i morgon för nu är jag för mycket uppe i mitt lyckorus efter kvällningens bravader. Se P-47 tråden.

    Ett PM med mått kommer i morgon
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  18. #18

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    78
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Åh Janne, är du inte bara för gullig
    Mäter i morgon för nu är jag för mycket uppe i mitt lyckorus efter kvällningens bravader. Se P-47 tråden.

    Ett PM med mått kommer i morgon
    Brev på väg! Två olika skalor, ta den som passar bäst!
    Zekee: Brev på väg till dig också, vet ej om det är intressant för dig, men jag tog två kopior när jag ändå var igång!

    /Lowflyer
    Live to fly, fly to live!

  19. #19
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Härligt Lowflyer.
    Tänker börja med klaffarna, skevroder sedan montera servon och dra allt kakblage i vingen. Tillverka en kontakt och till sisst limma i hop vinghalvorn.
    Sedan så hoppas jag att cockpit kittet från Texas har landat här i Lusasken så jag får komma i gång med cockpit bygget.
    Har nu i dag försökt fått tag i bilder och annan dokumentation på hur det ser ut på riktigt.
    Ska skicka några mail senare i kväll till några utvalda personer och ragga tips och ev delar.
    Har tyvärr ingen kamera för tillfället så det blir lite svårt med bilder just nu, om jag inte förståss använder mobilkameran men då blir ju kvaliten därefter.
    Ny kamera på ingående men kommer nog inte förens i slutet av nästa vecka eller tidigt i veckan därpå
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  20. #20
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    I dag fick jag mitt cockpit kitt. Tyckte först det såg väääääääldigt stort ut. Men efter några snabba mått så ska det inte vara några omöjligheter att passa in det i modellen "Some minor trimming and it will fit" var komentaren från Ed på www.buyaero.com och det verkar stämma.
    Kommer nog med några mobilbilder senare under kvällen.
    Gud vad jag saknar min digital kamera
    Senast redigerat av Ompa den 2008-07-02 klockan 19:02.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Liknande ämnen

  1. ESM focke wulf FW-190
    Av Pontuz i forum Byggdagboken
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-12-07, 15:29
  2. S-T 190 Focke Wulf
    Av mogge i forum Allmänt om flyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-01, 21:15
  3. Focke Wulf TA 152H
    Av percy i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-17, 22:46
  4. Fokke Wulf 190
    Av MrJet i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 19:51
  5. Topp Focke Wulf 190 F2
    Av ChristerL i forum Skalamodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 07:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •