Reklam

 
Sidan 22 av 23 FörstaFörsta ... 1217181920212223 SistaSista
Resultat 421 till 440 av 452

Ämne: ESM Fokke Wulf 190

  1. #421
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Wink

    Den slutgiltiga TP invägningen är nu klar. Har också gjort en kontrollvägning igen av kärran.
    Förra invägningen var utan servot till bombmekanismen samt utan bombgondol. Då vägde den 6.9kg.

    Utgångsläget för TP invägningen har varit 1kg bly i nosen. Vilket ni enligt förra inlägget förstått att jag fått fila ner en del.
    Den antagna vikten med gondol och servo har varit strax över 7kg, nu idag när jag äntligen är klar med all vägning så stannade tomvikten på 7.8kg.
    Jag lyckades uppnå mitt mål från när jag märkte att jag behövde blya med 1kg, att få ner tommvikten till under 8kg.

    Så det har varit en hel del slipande. Behöver jag göra detta någon mer gång, slipa på bly alltså, kommer jag nog ringa Sweeper som är en hejare på att slipa

    För att citera Taygher "En Hevy Metall Warbird"
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #422

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Ja, jag börjar bli en aning slipad vid det här laget och är en eftertraktad slipare ute i världen!

    Och jag kommer att få en hel del att slipa på nästa projekt....sitter och går igenom materiallistan just nu. Kan nämna att det kommer att gå åt minst 50 flak 2,5 mm, minst 40 flak 1,5 mm, ca 30 flak 5 mm och ungefär 10 kvm 50 grams glasfiberväv. Så ett plan mer eller mindre när jag slipar på det där projektet.....det gör nog varken från eller till.



    Göran

  3. #423
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Exclamation Varning. Mycket text.

    Så var det äntligen dagen D.

    Tankade upp och slog i gång snurran, startade på tredje försöket med en lugn och stabil tomgång.
    Gjorde några taxnings varv för att känna på draget på den fuktiga gräsmattan samt kontrolera hur väl styrningen fungerade på sporrhjulet.
    Styrningen fungerade finfint och efter en halv tank så taxade jag tillbaka till Depå. Motorn gick som en klocka och draget kändes hur bra som helst. Snabb och varv villig. Motorn fick svalna innan den tankades upp igen. Under tiden genomfördes minutiös preflight check och ett nytt räckvidds test.

    Startade åter upp kärran, startade på första försöket. Taxade ut till startbanan och vände upp mot den svaga sydostliga vinden. Kollade åter draget i motorn, super, detta känns verkligen bra. Och sedan i väg. Stiger riktigt realisktiskt mot skyn men saknar det draget jag tyckte känna på marken. Tänkte för mig själv att det beror på den sunkiga Master proppen. Modellen går tungt uppåt men ökar något när ställen går in.
    Efter ett varv runt fältet märker jag att motorn tappar orken. Bestämmer mej för att gå in för landning så jag kan kontrollera vad det kan bero på, och går ut i ett landningsvarv. Tappar både fart och ork och tänker "måtte jag klara sista svängen in på finalen för då är jag hemma". Mitt i svängen fäller jag ut stället och förbereder mig för en kort och snabb landning. I samma ögonblick jag fäller ut stället dör motorn och Wulfen viker sig och gör en halv roll och ligger på rygg med nosen brant mot marken...

    Efter drygt 7-8 minuter senare så är cylindern fortfarande välldigt varm.
    Anledningen till att motorn gått varm och stannat kan bero på bla mitt avgas system från Keleo. En klubbkamrat räknade ut att varje pipa som absolut minst måste vara 7mm, gärna mer, för att motsvara originaldämparen. Det är knappt eller väldigt precis 7mm på rören. Den tenderade att bli varm på fullgas förra veckan när vi ställde in motorn, och tappa varv på på fullgas.
    Min terori är att verkningsgraden på min trebladiga Master Airscrew propp var för dålig med tanke på modellens vikt, så motorn fick jobba aldeles för hårt. Men det är min teori och med tanke på hur motorn gick på marken och i söndags så kan jag inte se någon annna lösning just nu.

    Så hur gick då till slut landningen? Se bilderna.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090905060.jpg 
Visningar:	305 
Storlek:	150,4 KB 
Id:	7692   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090905061.jpg 
Visningar:	307 
Storlek:	135,1 KB 
Id:	7693   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090905063.jpg 
Visningar:	297 
Storlek:	125,6 KB 
Id:	7694   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090905062.jpg 
Visningar:	309 
Storlek:	150,8 KB 
Id:	7695  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #424

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Aj fan så trist efter det här fina arbetet. :-(

    Svårt att se på bilderna kanske men ser ut som om det ändå klarade sig hygligt, får du ihop den igen?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  5. #425
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Beklagar!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #426
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Nämen va 17..... Ompa då.... Otroligt trist läsning!

    Ställer samma fråga som DaEk, finns det nån chans att du kan få ihop den hyggligt igen eller är det till att börja om från början?
    Våga vägra Powerbox!

  7. #427
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DaEk Visa inlägg
    Aj fan så trist efter det här fina arbetet. :-(

    Svårt att se på bilderna kanske men ser ut som om det ändå klarade sig hygligt, får du ihop den igen?
    Bilderna är från mobilkameran. Och en bild ljuger, skriv upp det.
    Hela kroppen har kolappsat från sittbrun och ca 10cm från stabben. Trasigt som fan.
    Ena vinghalvan är i totalt 6delar, och det mellan delarna är i atomer
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  8. #428

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Usch vad trist Ompa, jag lider verkligen med dej. Vi har väl alla totalhavererat någon gång, men säkerligen aldrig med ett så fint bygge.
    /Lelle

  9. #429
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Det känns och tack för ert stöd. Detta är min i särklass värsta smäll någonsin, och på premiären. Behöver jag säga att jag inte dricker whiskey ur därför avsedda glas i dag? Nu har jag hällt upp i ett dricksglas, fullt.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  10. #430

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Fan va trist Ompa , så mycket jobb och så kort nöje är aldrig nått man önskar sig. Jag tar oxå en whiskey för dig....

  11. #431
    streems avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Ush va tråkigt, jag har följt bygget och det har varit en fröjd!
    hoppas att du får ihop den igen! och ta ett glas whiskey till, det värmer..
    One Life! Live it..!

  12. #432

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Tomas

    Jag beklagar verkligen!


    Göran

  13. #433
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  14. #434
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Opps

    I morgon är det en ny dag..

    du kan ju byta hobby o hänga med mig o Torgny på sång turné i stället

    Get high with hovering
    not drugs

  15. #435
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Det här var ju inte den läsning man önskade sig !.. tråkigt det som hände men hoppas att du kan resa dig efter whiskeyglaset och att vi får se ett nytt "ompa" bygge i vinter eller får du göra som wesse sade en gång "Se dig om efter en hobby man blir glad av" .

    /Martin

  16. #436

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Vi har ju pratats vid några gånger idag, Ompa men jag vill ändå skriva och beklaga sorgen. Oerhört tungt att det skulle gå så tokigt på premiären, det var en mycket fin FW190 du byggde som så många haft nöjet att få följa på vägen mot premiärturen.

    Jag lider med Dig och vill samtidigt dunka Dig i ryggen och önska lycka till med nästa härliga bygge i "Ompa-klass".
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  17. #437

    Rossos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    177
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Oerhört tråkigt! Jag lider med dig...

    /Jocke
    Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

  18. #438
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Nu blev man chockad och ledsen, beklagar verkligen.
    Den kärran var minst sagt värd ett bättre öde.
    /\/\vh // /\/\r J.

  19. #439

    Standard

    Attans det här ville jag inte se. Beklagar
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  20. #440
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Åter igen, tack för kondoleanserna.

    Nä man hade hoppats på ett bättre öde för denna kärra. Jag hade åtminstone sett denna som en riktig pärla att ta med till 2010års träffar

    Fått några olika telesamtal i dag om detta, och bla ett samtal var väldigt informativt. Fick reda på att ESM modellerna inte ska mixtras med TP och man ska akta sig för att bygga om dom och modda dom allt för mycket.

    Som i mitt fall står det att TP ska vara 130mm in från vingens mitt räknat. Detta ska tydligen hållas för annars flyger den som en påse nötter. Därför vek sig min modell när motorn la av. Den var helt enkelt baktung.

    Dom nya ESM modellerna med uppbygd stabbe och vinge av balsa har helt andra TP mått, men det gäller för dom modellerna det.

    Sedan var det så att motorn gick varm och stannade. Om den bara hade hållt sig i liv kunde jag ha nått fältet och gjort en landning och då troligtvis haft en hel modell. Min kombination av propeller och avgassystem kontra modellens vikt var nog aningen för mycket för min motor med tanke på att den vägde 7.8kg tomvikt.

    Men som en av mina bästa kompisar sa för länge sedan;
    Life is a bitch, then you die...
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Liknande ämnen

  1. ESM focke wulf FW-190
    Av Pontuz i forum Byggdagboken
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-12-07, 15:29
  2. S-T 190 Focke Wulf
    Av mogge i forum Allmänt om flyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-01, 21:15
  3. Focke Wulf TA 152H
    Av percy i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-17, 22:46
  4. Fokke Wulf 190
    Av MrJet i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 19:51
  5. Topp Focke Wulf 190 F2
    Av ChristerL i forum Skalamodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 07:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •