Reklam

 
Sidan 9 av 23 FörstaFörsta ... 456789101112131419 ... SistaSista
Resultat 161 till 180 av 452

Ämne: ESM Fokke Wulf 190

  1. #161

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Ja, det där husdjuren är en välsignelse! De är så trevliga och tillgivna och ser alltid till så att man har att göra!


    Göran

  2. #162
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Så har det då blivit dags för några få uppdateringar igen.
    Har målat dom instrument som ska samt börjat montera vissa detaljer på instrumentpanelen. Förhoppningsvis i kväll att jag limmar i hop dom två enheter som bildar övre instrumentpanelen med varandra. Tänkte göra det sent i går när jag kom på att jag vill få med en balsalist runt om som jag limmar på den panel jag kallar för mellersta panelen. Detta för att få större yta för limmet att fästa på samt att det blir snyggare (om man nu ser det) i skarven mellan övre och mellersta panelen när dom blir ihop limmade med varandra.
    Det som visas på bilderna är hur jag lagt till fler detaljer på panelerna samt vart mellersta panelen ska limmas på den övre. Ska även såga bort överflödigt material från den övre panelen. Kommer nog inte limma fast några yterligare detaljer innan panelerna limmats i hop och har passats in ordentligt i cockpit. Finns viss risk att jag bryter av dom små reglagen när jag ska plocka in och ut panelen ur cockpit och slipa & trixa för att få den på plats.
    Planen är att jag ska sammanfoga panelerna i kväll eller tidigt i morgon och sedan börja jobba med den i cockpit under morgondagen. Måste börja med att mäta in siktet och skära ut för det, sedan markera inne i kroppen vart panelen hamnar. Därefter börja göra mall om det inte passar direkt
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00779.JPG 
Visningar:	256 
Storlek:	76,5 KB 
Id:	2923   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00780.JPG 
Visningar:	251 
Storlek:	85,4 KB 
Id:	2924   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00781.JPG 
Visningar:	247 
Storlek:	88,8 KB 
Id:	2925   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00782.JPG 
Visningar:	243 
Storlek:	64,0 KB 
Id:	2926   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00783.JPG 
Visningar:	233 
Storlek:	97,3 KB 
Id:	2927  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00784.JPG 
Visningar:	81 
Storlek:	72,9 KB 
Id:	2928   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00785.JPG 
Visningar:	81 
Storlek:	94,9 KB 
Id:	2929   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00786.JPG 
Visningar:	114 
Storlek:	101,8 KB 
Id:	2930   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00787.JPG 
Visningar:	97 
Storlek:	80,1 KB 
Id:	2931  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  3. #163

    Standard

    Dom där instrumenten såg ju jättefina ut, ska bli intressant se slutresultatet när cockpiten är klar.
    Powered by Joy and a LiPo pack

  4. #164

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Läckert!!!

    Hoppas S29an blir ur vägen snart så jag kan sätta igång med snabbrenoveringen av min Fw190. Med instrument gjorda på en kopieringsmaskin.....

  5. #165
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Christer, har några Tyska WWII instrument i påse från InZpan. Ska rada upp dom och ta kort på dom som du får i mailen senare i kväll eller i morgon. Om du känner att du vill bli vid dom så får du det för en billig peng. Köpte dom i sommras från InZpan, tror jag betalade omkring 21 pund ink frakt. Skala 1:5.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #166
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av QatHome Visa inlägg
    Dom där instrumenten såg ju jättefina ut, ska bli intressant se slutresultatet när cockpiten är klar.
    En massa mail hit och dit mellan Jakub på InZpan och sedan lång väntan, men tillslut damp dom ner inklusive sidopaneler & sikte etc. Värt att vänta på. Hoppas resultatet ska bli till belåtenhet
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #167

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det ser väldigt snyggt ut. Jag ser också fram emot att få se det färdig resultatet.


    Göran

  8. #168
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Ja i väntan på slutresultatet så kommer iaf lite nya uppdateringar.
    *Fortsatte i går med ett ramverk på mellersta panelen som jag limmade på plats med 15min epoxy.
    *När det torkat så målade jag trälisten och slipade ytan på den övre panelen där den mellersta ska limmas fast samt skar bort lite "dö" panel.
    *Monterade sedan röret med ventilen till "Scheiben spulung" viket jag inte vet vad det betyder men tror det har med någonform av defroster till vindrutan att göra. Vad jag vet så har FW190 rör i underkant och runt på vindrutans utsida som spolar varmluft (tror jag) på rutorna som någon form av defroster. Kan vara så att denna ventil har med det att göra.
    *Slutligen så monterade jag ihop mellersta och övre panelerna till en panel, den som nu blir den övre panelen. Rörigt?

    Har i kväll kollat passformen på panelen i cockpit, utsökt
    Behöver inte slipa på panelen för att få den att passa i modellen. Däremot så behöver jag någonting att montera den i mot. Ska i morgon börja göra block som ska limmas i kroppen med epoxy, som jag i sin tur limmar panelen i mot. Nu uppstår dock ett dilemma. Kanske är det dags, efter att blocken passats in och limmats i kroppen, att färdigställa panelen helt innan den limmas på plats? Tror det. Kan bli marigt att få det snyggt med touch up målning och vädring på plats samt även besvärligt att limma dit dom få detaljerna som kvarstår på den övre panelen, plus panelens skyltar.
    Nåväl, får jag bara montageblocken på rätt plats borde resten bli en baggis

    Puh, jobbbigt mycket text, här kommer bilderna.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00794.JPG 
Visningar:	85 
Storlek:	75,2 KB 
Id:	2978   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00795.JPG 
Visningar:	82 
Storlek:	63,4 KB 
Id:	2979   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00796.JPG 
Visningar:	77 
Storlek:	61,0 KB 
Id:	2980   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00797.JPG 
Visningar:	74 
Storlek:	57,5 KB 
Id:	2981   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00799.JPG 
Visningar:	79 
Storlek:	83,9 KB 
Id:	2982  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00800.JPG 
Visningar:	95 
Storlek:	101,0 KB 
Id:	2983  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  9. #169
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tyvärr så har jag inte så mycket att komma med efter helgens strapatser. Två "bortförklaringar" finnes dock
    1. I går fyllde en av mina äldsta vänner och tilllika arbetskamrat 40år. Det hela började med bowling 17:00 i går lördag. Resten knan ni nog räkna ut själva
    2. Håller även på att få sprätt på en gammal Aeobatic modell jag fick ärva av en tidigare idkare av modellflyg. Denna tingest tänkte jag få upp i luften kommande helg om vädret tillåter.
    (Sen så filar jag lite då och då på min P51D när jag ändå är ute i hobbyrummet)

    Nåja, det jag gjorde var att få till en platta som jag kan montera övre panelen på. Det gäller ju att den sitter rakt & rätt då den blir guide för den undre panelen. Blev en del mätande och några svordommar innan jag fick den passa och kunde limma dit den.

    I nästa skede kommer jag nu att färdigställa övre panelen och sedan slutgiltligen limma den på plats. Ska bara måla sittbrunn innan själva monteringen sker. I den vevan kommer även den undre panelen att passas in. Den kommer dock bara fästas med ett balsa block på vardera sida och kommer inte behöva något mer stöd. Hoppas panelen kommer på plats inom denna vecka.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00801.JPG 
Visningar:	112 
Storlek:	88,0 KB 
Id:	3043   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00802.JPG 
Visningar:	102 
Storlek:	66,9 KB 
Id:	3044  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  10. #170

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    1. I går fyllde en av mina äldsta vänner och tilllika arbetskamrat 40år. Det hela började med bowling 17:00 i går lördag. Resten knan ni nog räkna ut själva

    Mycke´ hål blev det. Resten brukar gå över efter en dag eller så, ju äldre du blir desstå längre tid tar det att bli frisk.

    Bra jobbat så här långt, Ompa.
    /Lelle

  11. #171
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Question Kluvna motor tankar

    Tänkte be om lite råd och tips angående motorval.

    Har en tid varit väldigt inställd på en OS 200SurpasIII, men så snackade jag med Taygher häromdagen som talade väldigt varmt för sin Saito 180. Då började kugghjulen snurra
    Så jag vänder mej till er här ute, vilken motor tror ni passar bäst?

    Det skiljer ca 2-2,5 kubik mellan motorerna och runt 600kr i pris.
    Antar att dom där 2 kubiken kommer göra skillnad, men likaså tror jag även att en 180 kommer räcka mer än väl, eller?

    Modellen kommer nog väga minst 7kg när den blir klar, med sporrställ, cockpit, pilot, ombordglöd, luftsystem etc etc.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  12. #172

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Helt otroligt, jag var ute och plockade svamp imorse. Kolla vad jag hittade!!:

    [ame="http://www.liveleak.com/view?i=066_1232643827"]LiveLeak.com - Luftwaffe FW190 discovered in forest near St Petersburg[/ame]


    Ompa, har du kvar instrumenten?....

  13. #173
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Wow, om man ändå kunde hitta något dylikt när man knallar omkring här i värmland skogarna

    Christer, instrumenten finns kvar. PMa din adress så skickar jag över dom för påseende. Faller dom dej i smaken så ordnar det sig nog med betalningen på något vis
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #174

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Hej Ompa,

    Om du skickar instrumenten kollar jag på dom och så får du säga vad du vill ha för dom. Vore toppen!
    Senast redigerat av ChristerL den 2009-01-25 klockan 15:01. Anledning: Blev visst ett inlägg istället för PM...

  15. #175
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Christer, stoppar instrumenten i postlådan i morgon

    Känner också suget efter ett riktigt träbygge. Men tiden... Ack vart tar den vägen?
    Att nu Lelle dragit i gång sin tråd om sin F4 Corsair gör ju inte saken bättre.
    Har fått flera alternativ från bla Swepeer & Lowflyer, ritningsbygge. Skulle vara himmelens kul men kommer ta en evinerligtid så länge ungarna fortfarnde är så pass små ännu. Man kan ju skaffa en ritning och börja samla materiel lite pö om pö tills man har en komplett byggsats

    En annna tanke är att köpa en Top Flite Giant Scale ARF och slita klädseln av den och sedan börja laborera, tyvärr kan det bli en del onödiga pengar då man först köper en "färdig" modell som man sedan bygger om. Även här är det lite veligt på den fronten

    Vädret i Kristinehamn nu, orkan (nästan) och det drar inte värst att sticka näsan utanför dörren i dag. Väntar på att hustrun ska landa omkring 14:00 så även jag får smita ut i hobby rummet och få något vettigt? gjort.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #176
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    En liten klen uppdatering, skäms

    Härom dagen målade jag sittbrunnen med den färg som övriga cockpit har.
    Under förmiddagen har jag även sysslat med lite bygge på instrumentpanelen. Hoppas på att få dom sista skyltarna och detaljerna på plats i morgon, för att sedan börja applicera "slitage"

    Det börjar dra i tarmen att få börja med sidopanelerna, vilket jag tror kommer gå mycket fortare att bygga och få på plats.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00841.JPG 
Visningar:	93 
Storlek:	71,1 KB 
Id:	3345  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  17. #177
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då har kvällen framför tv'n blivit lite produktiv trotts allt. Pga trottsiga barn blev det inget fortsatt Mustang bygge i kväll som var planerat.
    Men när väl dom små ski.. hm, änglarna somnat tog jag fram mitt cockpitkit igen.
    Allt utom ett instrument (Ni kan se blyerts ringen) samt ett reglage som kräver ett balsablock att fästa det i har blivit monterat. Även dom små skyltarna har kommit på plats.
    Märkte omgående att det var hyfsat lätt att skapa skav på dom svarta skyltarna. Skrapade försiktigt med baksidan av skalpelen, och vips så vart det skav märken som inte alls blev för skarpa i konturerna.
    Nu ska det på lite aluminium färg som skapar lite slitage på själva reglagen samt touch-up målning här och där då jag lyckades söla lite med limmet.
    Borde få instrumentpanelen klar inom några dagar samt monterat innan veckan är slut. Sen kör jag loss på sidopanelerna.

    Två ganska lika bilder på panelen i helhet.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00851.JPG 
Visningar:	95 
Storlek:	132,2 KB 
Id:	3353   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00852.JPG 
Visningar:	95 
Storlek:	130,8 KB 
Id:	3354  
    Senast redigerat av Ompa den 2009-01-25 klockan 23:30.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  18. #178

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Ompa. den där panelen är ett konstverk!
    Jag ser verkligen fram emot att få se den i verkligheten (och hela modellen givetvis) framåt vårkanten.

    När kommer nästa uppdatering?
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  19. #179

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Oj Oj, Ompa. Så elegant att man blir tårögd. Exellent!
    /Lelle

  20. #180
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Ojojoj Ompa!!! Det där vart riktigt snyggt! Hur orkar du
    Våga vägra Powerbox!

Liknande ämnen

  1. ESM focke wulf FW-190
    Av Pontuz i forum Byggdagboken
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-12-07, 15:29
  2. S-T 190 Focke Wulf
    Av mogge i forum Allmänt om flyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-01, 21:15
  3. Focke Wulf TA 152H
    Av percy i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-17, 22:46
  4. Fokke Wulf 190
    Av MrJet i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 19:51
  5. Topp Focke Wulf 190 F2
    Av ChristerL i forum Skalamodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 07:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •