Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Yak-54 2,16m spännvidd med DL-50

  1. #1
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 088
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard Yak-54 2,16m spännvidd med DL-50

    Så var det dags för en Yak igen... Min förra Yak är såld, så nu ville jag ha en ny igen, o gärna en större den här gången!
    På Barkarby slog jag till, och det blev en Yak-54 av Aircpro. När det gällde motor, så har man ju i stort sett inte hört något negativt alls om DL-50, så det blev en sån också.
    Mitt i allt strosande på Barkarby så ringer en klubbkompis o snackar lite, han sa att han var ute efter en Yak-54 o frågade om det fanns någon sån på Barkarby... det fanns det ju, Aircpro hade en till med sig, så han köpte den... problem är ju till för att lösas, och en V70 är ju trots allt rätt stor när man fäller sätena, men det hjälpte inte.... Vi fyllde upp bilen totalt med modeller, båda Yakarna gick inte in med kartongerna, så den ena fick vi lägga lite här o var för o få plats
    Smile





    Nåväl, ett par dagar efter Barbarby var bygget i full gång, och jag tänker nu lägga upp lite bilder på hur det sett ut.


    Den "lilla" kartongen =)


    Motorn och de servon jag ska använda, Futaba 3306MG till sidrodret, 3010 till höjd o skev.


    Vingarna, en undersida o en översida. Blev förvånad över finishen, fäldigt fint klädda.




    Så fort jag limmat alla gångjärnen o börjat pilla på vinginfästningen var det ju omöjligt o låta bli o plocka ihop modellen för o se helheten lite bättre.... ooops, den vart visst lite större än jag trodde =)


    Blir kul o montera resten!!!


    Servosladdarna förlängde jag genom lödning, och började sen genast o montera servona. Här sitter ett av skevroderservona, och sladden är dragen.


    Motorn fick en provsmakning på sin framtida montering =) Ljuddämparen är som synes inte monterad, detta för att jag inte tänker använda den dämparen som följer DL-50, utan jag har beställt en Pitts-dämpare som ska på plats så fort den kommer hem. Nu när motorn var på plats passade jag på o markera var hålen för gasreglage och soppaslang skulle vara.


    Motorfästet förstärkte jag med skruvar.


    Tanken som följde med var i min mening alldeles för stor, 800cc o så länge flyger i alla fall inte jag så det behövs så stor tank. Jag skaffade istället en 500cc tank från 3W. Här syns tankfästet. Lite snett o dan't men det funkar =)


    Här med tanken på plats. Sen ska tanken sättas med buntband så den inte trillar ur.


    Modellen var anpassad för att sätta i 2st normalstora sidroderservon, så jag fick förstora ett av hålen. Markeringen visar hur mycket större hålet blev.


    NICE!


    Höjdroderservon och stabbe monterade, och nu var det snart dags o montera linkagen.


    Ramen som ska sitta i motorkåpan för o hålla den på plats var rätt enkel att fixa till. Markerade runt i hela kåpan, o punktade sen fast ramen på några ställen med cyanolim. Sen limmade jag inifrån med Epoxy.


    Här är motorkåpan på plats precis innan limning.

    Jag hoppar lite fram o tillbaka på olika delar av bygget, men till slut ska det nog bli bra hoppas jag =)


    Här är den nya förstärkningsramen för sidroderservot på plats.


    Servoarmarna är nu förlängda en del!




    Alla linkage klara. Nu när allt är anpassat ska stötstänger o skruvar etc säkras med gänglåsning och cyanolim.


    Dags o plocka fram mottagaren o se till så att alla servon är centrerade o "nollade".

    Såhär långt har jag kommit nu, uppdatering kommer ske inom ett par dagarn....

    Vad tror/tycker ni såhär långt?

    MVH//Per P
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Vad tror/tycker ni såhär långt?

    MVH//Per P

    Finfint !!

    Älskar såna här byggtrådar, trots att jag än så länge bara flyger el och mest depronkärror...kanske blir jag stor nå´n dag, och skaffar en bensinare, jag å...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Standard

    Jämrans vad fort det går och snyggt blir det oxo!! Jag får lägga på ett kol om jag skall få upp min Big Lift före din Yak .......

  4. #4
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 088
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Wink

    Då var det dags o uppdatera!
    Den delen av dagen jag la åt att bygga, så gick största delen till tankeverksamhet o mätning... Sedan skruvade jag fast sidroder-roderhornet och kopplade vajrarna till styrningen av det. Det blev rätt bra för o vara gjort av en amatör =)


    Här sitter sidroderservot på plats.


    Sidrodret fast, nu var det dags o börja med vajerstyrningen. Det är ju alltid lika kul....


    Cyanolim och aktivator, en modellbyggares bästa vänner =)
    Här är en närbild på mina cyanoindränkta vajerlåsningar och linkgängor ser ut!


    Nu hade jag tur när det gällde vajrarnas längd, de vajrar som följde med modellen räckte på centimetern till min installation. Eftersom modellen var anpassad för att ha 2st sidroderservon, var vajrarna inte mycket längre än att de räckte till det bakre hålet, men jag har ju satt sidroderservot i det främre hålet... Räckte som tur var ändå =)


    Vajrarna är lagda i kors, och går ut precis under höjdroderservona.

    Imorgon är det en ny dag, o då sätter jag igång igen =)
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  5. #5
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 088
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Vir prudens non contra ventum mingit
    Gillar ditt lite halvkryptiska citat, men jag instämmer helt =)
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  6. #6
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Per.
    Kul att du bygger den YAK:en, har varit lite sugen på en sådan med så nu får man se lite mer av hur den ser ut. Om du jobbar på lite så är den kanske klar till nästa helg. Då kan du ju ta en tur till Tingsryd och hälsa på oss när vi har meeting här.

    /Martin

  7. #7
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 088
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Tjena Sigun!

    Ja, den är med största säkerhet klar tills nästa helg bara jag får min ljuddämpare o lite annat jag har beställt först.... annars kan jag nog ta med mig något annat o komma ner ändå (om jag kan komma dvs)

    Är du intresserad av en sådan här Yak, så kan jag av det jag sett hittills säga att du gör inte bort dig!
    Senast redigerat av Per P den 2008-06-21 klockan 09:32.
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  8. #8
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Wesse ska ju dra till Åsele den helgen så du får väl ta med lite annat löst folk från Stranda och oskarshamns krokarna ner till oss . När är det ni har flygdag i Mönsterås är det någon gång i Augusti ?.. Tänkte försöka smita iväg på något event på ert håll om de blir vettigt väder. De är väl en flygdag i Oskarshamn med framöver.

    YAK:en ser riktigt trevlig ut och de ska bli kul att se den i luften framöver.

    /Martin

  9. #9
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 088
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Jag ska kolla runt lite vilka som kan vara intresserade!

    Vår flygdag är alltid första söndagen i Augusti.
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  10. #10
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Skönt att se en YAK som är snyggare och större än Tobbes YAK med på forumet . Hans var ju bara en liten 73":are

  11. #11
    mdss avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    520
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej jag har tittat nätan samma uppsätning av servon till min AA Extra 260 85" fast digitala Futaba 3050 till höjd och skevroder och 9152 till sidroder!!
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  12. #12
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 088
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Nu går det sakta, men det går i alla fall framåt!






    Den här plattan har jag gjort bara för o få fram lite av tyngden som ska i planet. Om det här som ska sitta på plattan inte räcker till för o få tyngdpunkten rätt (är lite baktung) så åker det på blyvikter på den också...


    Armen på förgasaren är nu förlängd så det lättare ska gå att sätta fast stötstången från gas-servot på den.

    Imorgon tar vi nya tag o får förhoppningsvis lite mer gjort =)
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  13. #13
    mdss avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    520
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej Per P Finns det pip-tunnel på den??
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  14. #14
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 088
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Japp. Det undertill är öppet för att kunna lägga en pipa. Där ska jag bygga igen o sätta in luftutsläpp så får jag bra kylning för motorn.
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  15. #15
    mdss avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    520
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej Per!! har du någon bra bild på hur det ser ut?
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  16. #16
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 088
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Jag ska ta ett par bilder på det framöver... hinner dock inte idag...
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  17. #17
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 088
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Smile

    Idan har det pulats lite med Yaken igen.
    Jag gillar de där små tanklocken som 3W har, de är så rackarns snygga, så jag beställde ett sådant från Fullkontroll. Här är det innan fastsättning




    Monterade det uppe på motorkåpan, blev riktigt snyggt tycker jag.


    Såhär ser det ut inne i kåpan. Bara på med slangen till tanken så är det klart =)


    Gasservot sitter ca 45cm från tändsystemet, och gas-stötstången är av plast, så några störningar bör det inte bli...


    Provkörde min DL-50 idag. Blev MYCKET positivt överraskad av den. Det har ju skrivits vilt på diverse forum om hur fantastiskt lättstartad den här motorn är och hur fint den går redan från början, och jag får väl ställa mig i skaran som tycker det, för det var något vansinnigt så lätt den gick igång! Och gången fanns inget att klaga på!

    Här är en liten kort film från när jag körde motorn. Den går fett nu, men det ska den ju under inkörning =)

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=Rh2Bk6w3Yt0"]YouTube - Provkörning av DL50[/ame]
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  18. #18
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 088
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Nu när motorn har gått över en timme i bänk tyckte jag det var dags o sätta den i modellen.

    På den här "äkta" DL-50n var det inte riktigt samma förgasararm som på den andra, så det blev enklare att sätta gasreglaget på andra sidan av förgasaren. Snabbt ändrat =)
    Sen gjorde jag Choke-installationen så som de visar på www.dlusa.net

    Såhär blev det


    Det följde med en förgasar-förlängningsarm som jag satte ovanpå den befintliga med en extra skruv.


    Här är Choke-installationen klar. Gjorde en liten plåtbit med ett par hål i som håller stötstången på plats.


    Tycker det ser rätt ok ut =)

    När jag hade gjort det här jobbet satte jag fast motorkåpan, och märkte då att DL-50n var ca 15mm kortare än SV50n.... Som tur var så hade jag inte gjort klart stötstången till gasen vid servot! Så jag har gjort mellanlägg som ska sitta mellan motorfästena och motorspantet.
    Dessa ska på plats imorgon.

    //Per
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  19. #19

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Jag hade nog bytt ut plåtbiten mot plast till choke staget. Jag gjorde en liknande fast av en servoarm i plast.

  20. #20
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 088
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Jag hade ingen så stor plastbit tyvärr! Vad jag däremot funderar över så är det att sätta lite krympslang över stötstången så den inte ligger o skallrar i onödan. Det sitter redan lite silikonslang i linken så den inte ska ligga o vibrera som tusan.

    Spelar det annars någon roll om det plast eller metall som i min plåtbit? *undrar*
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 20:37
  2. Instrumentering till Spacewalker, 160 cm spännvidd
    Av Gustav1980 i forum Allmänt om flyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 20:53
  3. scorpio segel kärra 2,61 spännvidd från rztec
    Av kenneth67 i forum Byggdagboken
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 22:49
  4. asp28 i depron vinge 90cm spännvidd[funkade inte]
    Av kenneth67 i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-10, 13:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •