Så var det dags för en Yak igen... Min förra Yak är såld, så nu ville jag ha en ny igen, o gärna en större den här gången!
På Barkarby slog jag till, och det blev en Yak-54 av Aircpro. När det gällde motor, så har man ju i stort sett inte hört något negativt alls om DL-50, så det blev en sån också.
Mitt i allt strosande på Barkarby så ringer en klubbkompis o snackar lite, han sa att han var ute efter en Yak-54 o frågade om det fanns någon sån på Barkarby... det fanns det ju, Aircpro hade en till med sig, så han köpte den... problem är ju till för att lösas, och en V70 är ju trots allt rätt stor när man fäller sätena, men det hjälpte inte.... Vi fyllde upp bilen totalt med modeller, båda Yakarna gick inte in med kartongerna, så den ena fick vi lägga lite här o var för o få plats
Smile





Nåväl, ett par dagar efter Barbarby var bygget i full gång, och jag tänker nu lägga upp lite bilder på hur det sett ut.


Den "lilla" kartongen =)


Motorn och de servon jag ska använda, Futaba 3306MG till sidrodret, 3010 till höjd o skev.


Vingarna, en undersida o en översida. Blev förvånad över finishen, fäldigt fint klädda.




Så fort jag limmat alla gångjärnen o börjat pilla på vinginfästningen var det ju omöjligt o låta bli o plocka ihop modellen för o se helheten lite bättre.... ooops, den vart visst lite större än jag trodde =)


Blir kul o montera resten!!!


Servosladdarna förlängde jag genom lödning, och började sen genast o montera servona. Här sitter ett av skevroderservona, och sladden är dragen.


Motorn fick en provsmakning på sin framtida montering =) Ljuddämparen är som synes inte monterad, detta för att jag inte tänker använda den dämparen som följer DL-50, utan jag har beställt en Pitts-dämpare som ska på plats så fort den kommer hem. Nu när motorn var på plats passade jag på o markera var hålen för gasreglage och soppaslang skulle vara.


Motorfästet förstärkte jag med skruvar.


Tanken som följde med var i min mening alldeles för stor, 800cc o så länge flyger i alla fall inte jag så det behövs så stor tank. Jag skaffade istället en 500cc tank från 3W. Här syns tankfästet. Lite snett o dan't men det funkar =)


Här med tanken på plats. Sen ska tanken sättas med buntband så den inte trillar ur.


Modellen var anpassad för att sätta i 2st normalstora sidroderservon, så jag fick förstora ett av hålen. Markeringen visar hur mycket större hålet blev.


NICE!


Höjdroderservon och stabbe monterade, och nu var det snart dags o montera linkagen.


Ramen som ska sitta i motorkåpan för o hålla den på plats var rätt enkel att fixa till. Markerade runt i hela kåpan, o punktade sen fast ramen på några ställen med cyanolim. Sen limmade jag inifrån med Epoxy.


Här är motorkåpan på plats precis innan limning.

Jag hoppar lite fram o tillbaka på olika delar av bygget, men till slut ska det nog bli bra hoppas jag =)


Här är den nya förstärkningsramen för sidroderservot på plats.


Servoarmarna är nu förlängda en del!




Alla linkage klara. Nu när allt är anpassat ska stötstänger o skruvar etc säkras med gänglåsning och cyanolim.


Dags o plocka fram mottagaren o se till så att alla servon är centrerade o "nollade".

Såhär långt har jag kommit nu, uppdatering kommer ske inom ett par dagarn....

Vad tror/tycker ni såhär långt?

MVH//Per P