Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Yak-54 2,16m spännvidd med DL-50

  1. #21

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Finns väl en viss störningsrisk med metall mot metall så lugnast är väl att undvika det.

  2. #22
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Så var det dags o uppdatera.

    Jag hade beställt en Pitts-dämpare från Hab, men pga strul med leverantör dyker den aldrig upp.... så jag testar på annat sätt. Jag har länge haft en canisterdämpare liggande hemma till min 3W-50cc men 3Wn sitter i min Ultimate, och där fick inte canistern plats... På Yaken finns pip-tunnel inbyggt, så jag sätter dit canistern istället (vill ju ha med den till Ripa ju)
    Hitta ett utblåsrör som passar mot DA/DL-50 var inte svårt, men jag vill flyga nuuuuu =) Så det får bli lite meck...


    Såhär ser det ut under modellen innan något kapats sönder.


    Såhär ser orginalljuddämparen ut nu när jag gått lös på den med Dremel. Var på väg till killen som ska löda åt mig när jag kom på att det skulle vara kul o ta lite kort på't (därav taget i bilen =)


    Någon som anar hur det är tänkt?




    Nu kanske det klarnar lite =) Orginalutblåset ska lödas igen, och kröken som sitter i det nya hålet kommer passa mot canisterdämparen. På detta sätt fick jag en bra infästning mot motorn.
    Inte så många som har dubbla ljuddämpare på sina modellflygplan va =)
    Förhoppningsvis kommer ljudnivån ner rätt bra utan att motorn kommer tappa effekt.

    Imorgon kommer får jag dämparen lödd, och då kommer det ännu en uppdatering =)
    Våga vägra Powerbox!

  3. #23
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Idag lödde Lennart ihop dämparen, och det blev riktigt bra!

    Jag skruvade fast dämparen mot motorn och testmonterade canistern.





    Det passade fint, så jag gjorde färdigt fästet för Canistern och satte sen fast den.


    Ett buntband med siliconslang håller canistern på plats i tunneln.


    2st slangklämmor borde göra susen vid kopplingen.

    Sen var jag lite slarvig med att ta kort på det övriga jag gjorde ikväll, men nu är alla skruvar säkrade med gänglåsning, och batterikablarna är kopplade. Hålet för utblåset på Canisterdämparen är taget i kåpan och kåpan är inpassad. Hål tagna i kåpan så att man kan ställa in motorn smidigt.
    Imorgon kommer fler bilder =)
    Våga vägra Powerbox!

  4. #24
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Sådär, idag blev Yaken klar. Sista dagarna har jag pulat lite till o från, men nu blev den äntligen klar =)


    Här har jag precis monterat i mottagaren och mottagaracken precis framför sidroderservot.


    Så var det då det här med tyngdpunkten... modellen var lite lätt baktung, så det fick bli lite tyngder så långt fram som möjligt.


    Det gick åt ca 80gram, och för att garanterat inte få modellen baktung så satte jag i 120gram

    Modellen var nu avvägd, allt fastsatt (vad jag vet) och det var dags att börja karva ut hål för propellern i spinnern.... ett riktigt tidskrävande jobb då den spinner jag fått tag i var gjord av något stenhårt material...


    Såhär såg den ut när jag började.


    Ett antal dremel-kapskivor och mycket inpassande senare såg den ut såhär =)

    För ett tag sedan köpte jag ett polerkit på Clas Ohlson och tänkte att nu var det väl ett ypperligt tillfälle att prova det...


    Spinnern fick bli testföremål, och efter några minuter började det se lite bättre ut!


    Här syns rätt tydligt hur stor skillnad det blev, och det här är bara i början av poleringen =)




    Jag vart väldigt nöjd med slutresultatet. Tog ett bra tag för o få till den sista blänkan =)




    Nu var det äntligen slut på byggandet, så jag satte ihop modellen för o se slutresultatet. Jag vart inte missnöjd =)


    Till sist satte jag ackarna på laddning så det är klart om det skulle råka bli lite fint väder. Provflygning så fort som möjligt

    Stort tack till Aircpro för utmärkt service med modellen och delarna. Snabb leverans och trevligt bemötande är alltid uppskattat!
    Stort tack även till HAB som skickade mig en "riktig" DL-50 över natten.

    MVH//Per Pålsson
    Våga vägra Powerbox!

  5. #25
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej du skulle göra en depron skiva framme i nosen så att inte kylluften går brevid kylflänsarna..
    kollain på bloggen på Fullkontroll när casselby bygger sin Yak
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  6. #26
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Nja... jag har sett den, men jag testar först så får vi se.... de flesta flyger ju trots allt UTAN att ha satt dit någon sån där tratt, och de verkar ju funka.... spelar ju in lite hur hårt man flyger också, och Casselby är väl inte direkt känd för o flyga lugnt =)
    Våga vägra Powerbox!

  7. #27
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Kul att du hann få den färdig innan Ripa, jag gissar väl att det är en av modellerna som ska med dit ner.

    /Martin

  8. #28
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Smile

    Ja, så är det tänkt i alla fall. Helst vill jag ju provflyga den hemma innan jag flyger den någon annanstans, och det verkar ju som det ska bli fint väder imorgon, så då får det väl bli en test-tur någon gång under dagen. Blir det ingen provflygning så är det inte säkert att den åker med till Ripa...

    Har förresten kört motorn idag, och den går tyst och fint med det hemmameckade avgassystemet!

    Har även gjort räckviddstest, och det är över 40meter med helt inskjuten antenn och med motorn igång. Känns väldigt bra att ha det gjort =)
    Senast redigerat av Per P den 2008-07-12 klockan 19:19.
    Våga vägra Powerbox!

  9. #29
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Sådär, då var Yaken flugen.... eller rättare sagt Yakarna! Som jag skrev i första inlägget i tråden så köpte min klubbkompis Lennart en likadan Yak, och han blev färdig med den igår, så det blev provflygning 2 Yakar idag =)

    Båda provflygningarna var helt okritiska. Modellerna flög väldigt bra, och drag finns det så det räcker i bägge. Jag har min DL-50 och Lennart har en 3W 48cc boxer i sin Yak. Innan vi provflög tog vi ett gäng kort på båda modellerna. Här är några =)












    Jag var mycket glad att provflygningen gick bra, så Lennart tog ett kort =)

    Då det bara var jag och Lennart på fältet blev det inte så att någon filmade något tyvärr, men film kommer framöver!
    Våga vägra Powerbox!

  10. #30

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Grattis till en lyckad premiär. Nöjd med motorn och kärran?

  11. #31
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    och det var dags att börja karva ut hål för propellern i spinnern.... ett riktigt tidskrävande jobb då den spinner jag fått tag i var gjord av något stenhårt material...

    Ett antal dremel-kapskivor och mycket inpassande senare såg den ut såhär =)
    Jag antar att spinnern är gjord av aluminium. Fick ett tips när jag skulle förstora utrymmet för propellern och hade förstört ett antal slipskivor och det var att skaffa ett wolframkarbid-bett. Det ser ut som en liten borr ungefär men skär utmärkt i aluminum. Slipskivorna blir fulla av aluminium på nolltid med wolfram-karbid-betten "skyfflar" undan materialet och du behöver inte byta bett på dremeln.

    Grattis till lyckad premiär!

  12. #32
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Tack killar!
    Jo visst är jag nöjd med modellen och motorrn, men det har än så länge bara blivit premiärflygningen. Är på Ripa nu, o det blåser lite mycket för min smak (men det regnar ju inte så man ska ju inte klaga) Jag väntar tills det lugnar ner sig och sen blir det nog ett par flygningar till med den, och då lär det bli filmat =)
    Våga vägra Powerbox!

  13. #33

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Hur länge stannar ni på Ripa? Veckan ut?

    Jag kör upp igen imorrn , runt lunch.

  14. #34
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Jajamen, hela veckan om det inte börjar ösregna =)

    (glömde dock filmen till dig Jonny, så jag får skicka den)

    Va' kul, då ses vi imorgon!
    Våga vägra Powerbox!

  15. #35
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Jahopp, så var det väl på tiden att jag lägger ut en film på när jag flyger modellen =)

    Det tog ett tag, jag vet... men bättre sent än aldrig =)

    Motorn är fortfarande under inkörning. Därav den lite feta gången...

    [ame="http://www.viddler.com/explore/T5kungen/videos/4/"]Viddler.com -YAK-54_2 - Uploaded by T5kungen@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/80efe5fc/@@AMEPARAM@@80efe5fc/[/ame]

    Kommer säkert bättre film framöver, men såhär blev det i alla fall!

    MVH//Per
    Senast redigerat av Per P den 2008-07-25 klockan 10:05.
    Våga vägra Powerbox!

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 20:37
  2. Instrumentering till Spacewalker, 160 cm spännvidd
    Av Gustav1980 i forum Allmänt om flyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 20:53
  3. scorpio segel kärra 2,61 spännvidd från rztec
    Av kenneth67 i forum Byggdagboken
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 22:49
  4. asp28 i depron vinge 90cm spännvidd[funkade inte]
    Av kenneth67 i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-10, 13:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •