Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Easystar + DX6i + ??? = Flyga

  1. #1

    Standard Easystar + DX6i + ??? = Flyga

    Hej!

    Efter att ha kollat runt en hel del på internet (inkl. det här forumet) så har jag bestämt mig för att välja ett "Multiplex EasyStar" som mitt första plan.

    Som sändare verkar "Spektrum DX6i" vara prisvärd.

    Jag har ingen större koll på vilka återförsäljare som finns. Jag hittade en i England:

    Multiplex EasyStar £49.99 = 600 kr
    Spektrum DX6i £98.99 = 1200 kr

    Är det sen "bara" servon, motorkontroller, batterier och laddare som tillkommer?

    Där finns det ju hur mycket som helst att välja mellan. Hur ska jag kunna välja? Några förslag?

    Det behöver inte vara just från den här återförsäljaren. Bara det är en pålitlig ÅF med bra priser och som ligger inom EU så är jag nöjd.

    / Per

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Smile

    Hej Per
    Nu har jag ingen egen easystar, utan detta är mest allmänna funderingar.

    Om du har bestämt dig för Spectrum DX6i - som jag tror är en väldigt prisvärd radio - så finns i stort sett bara USA, Hongkong och England att köpa ifrån. Köper du från England, så är den garanterat godkänd att använda i EU.

    När det gäller Sussex så har jag ingen erfarenhet av att handla där, men de annonserar i RCM&E i varje nummer. Det finns en (svensk) som har shoppad där och givit en positiv recension av butiken http://www.reviewcentre.com/reviews113702.html.

    Jag tror du måste maila dem om fartreglage, jag hittar bara ett för borstmotor
    http://www.sussex-model-centre.co.uk...xd.asp?id=5673, men det tror jag inte klarar lipo batteri.

    Servo borde klara 1,8kg*cm, kanske http://www.sussex-model-centre.co.uk...8; Hitec HS 81.

    Laddare måste jag säga att de flesta är gjorda i kina, så köper man från hongkong http://www.hobbycity.com så får man ett bra pris. Om du tänker stanna i hobbyn, så är laddare ungefär som sändare, du byter aldrig eftersom du har köpt en bra.
    Bra = klarar lipo, life, nicd, nimh med olika spänningar (antal celler) och upp till 150W, och har display så du kan se vad du har laddat med.

    Själv har jag en http://www.sussex-model-centre.co.uk...d.asp?id=22058 fast med annat namn (Swallow Advance). Den klarar tyvärr inte senaste batterierna (LiFe), annars är den bra.

    Batteri behöver du ett tungt annars får du bakvikt, kolla diskussionen i
    http://nya.svensktmodellflyg.se/foru...1&msgid=170170 och
    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&msgid=166195
    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&msgid=151705
    eller varför inte trycka på sökknappen själv?


    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  3. #3
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Har handlat från sussex och det har funkat bra.


    //Matte

  4. #4

    Standard

    Tack för svaren!

    Det verkar finnas fördelar med både borstlöst och Lithium-batterier. Men eftersom jag redan har NiHM-laddare och eftersom en borstmotor följer med planet så börjar jag nog med det. Det blir billigast så. Om jag inte tröttnar på den här hobbyn så kan jag ju uppgradera till borstlöst och Lithium i framtiden.

    Vad sägs om det här?

    Multiplex EasyStar £49.99 = 600 kr
    Spektrum DX6i (Mode 2) £98.99 = 1200 kr
    2 st Hitec HS 81 2*£10.50 = 250 kr
    Pixie 20P £27.99 = 340 kr
    RC batteripack 1100mAh 7,2V NiHM 130 kr
    Batterier till sändaren 80 kr

    Totalt ca 2600 kr

    Kontakter?
    Lim?
    Något mer?

    Ska det vara separata batterier till mottagaren, eller går allt från samma batteripack i flygplanet?

  5. #5
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Lim ska du ha, själv använde jag medium CA-lim (cyanoakrylat) + kicker. Det ska INTE vara "foam safe" CA-lim utan vanligt.

    Fartreglaget ska förses med kontakt som passar i batteriet. Flygbatteriet förser mottagaren och servona med ström så ett batteri räcker. Nu kan jag inte tillräckligt om elsetuper för att kunna säga om fartreglaget och batteriet räcker till.

    Som flygbatteri om jag flyger utan kamera i planet använder jag ett 3-cells (11,1V) LiPo 2100mAh som väger 174g. Detta batteri får jag ha längst fram i nosen för att planet ska få lämplig tyngdpunkt. Det krävs alltså en hel del vikt framme för att få tyngdpunkten rätt.

    Här presenterar jag min EasyStar: http://johansundqvist4.googlepages.c...tiplexeasystar

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du bör nog satsa på ett batteri med lite mera krut.
    Om du ska köra NiMh så ta gärna ett med minst 2000 mAh eller 8 celler om du ska ha så lite som 1100 mAh.
    Du kan också göra en Y-kabel för batteri så att du kör med dubbla (parallella) 1100 mAh.
    Min gissning är att du får en väldigt seg modell med kort flygtid om du kör 7,4 V 1100 mAh NiMh.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Hej,

    Jag flyger också en Easystar, har den som fotoplattform.

    Min setup ser ut såhär:

    Motor AXI 2212/12 1950 kV
    Prop APC E 5,5x5
    Reglage Jeti Advance 30A
    Servon 4x Esky microsevo (cirka 1,5 kilo drag)
    Ack: Above All 3S 2200 mAh 25-50C

    Har konverterat den en aning, har satt skev+större sidroder på den och en kamera under höger vinge. Flyger finfint, tar fina bilder gör den. Med skeven blir den till och med ännu lättare att flyga. För att den inte skall vara väldigt tråkig att svänga med rekommenderas större sidroder eller skevroder på den. Det skämtrodret som Multiplex satt dit är för litet.

    Har dock inte nån erfarenhet av vare sig radion eller handlaren. Däremot köpte jag servona & mottagaren här: http://www.alshobbies.co.uk , Bra pris för att vara inom EU!

  8. #8

    Standard

    Angående radion är alla Dx6igodkända genom att du kan ställa eu eller us i radion och får då lite bättre räckvidd olagligt men köp den och sen väljer du.(enligt spektrum 6% en person som testade fick 60% men men) Jag har radion och den funkar brutalt bra allt är nästan som dx7 fast bort med en kanal. Och ni vet vad dx7 kostar.

  9. #9
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Elflygarn Visa inlägg
    Hej,
    Det skämtrodret som Multiplex satt dit är för litet.
    Jag hade läst om EasyStar på olika forum och många nämner det lilla sidrodret (och förstorar det). Jag beslöt att testa med originalsidroder innan jag moddar, och jag är helt nöjd med originalet. (Använder också planet som kameraplattfort och har borstlös motor).

    Planet svänger inte om man segelflyger i låg fart, men så fort jag stöttar med motor svänger det hur bra som helst. Samma sak om man tar upp farten litet i en dykning. Så litet motorpådrag i svängen är allt som behövs för att originalrodret ska fungera.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan Visa inlägg
    Planet svänger inte om man segelflyger i låg fart, men så fort jag stöttar med motor svänger det hur bra som helst. Samma sak om man tar upp farten litet i en dykning. Så litet motorpådrag i svängen är allt som behövs för att originalrodret ska fungera.
    Sant, men större roder kändes bekvämare! Däremot ska man vara försiktig med att förstora det för mycket, blir lätt "spiral-of-death" tendenser då. Jag gjorde mitt av depron & en aning för stort, skar av 1,5 cm på det när jag provflugit ett par gånger. Sen använder man inte sidrodret alltför ofta på en EZ* med skevroderkonvertering heller.

  11. #11

    Standard

    Jag har beslutat mig för att lämna idéen med NiHM. LiPo verkar vara den enda som gäller nuförtiden.

    Det här har jag kommit fram till nu efter mycket om och men. Kan det här fungera?

    Plan:
    Multiplex EasyStar £49.99 = 600 kr

    Radio:
    Spektrum DX6i (Mode 2) £98.99 = 1200 kr

    Servon:
    2 st HXT900 2*$3.65 = 44 kr

    ESC:
    Eagle 30A BRUSHED ESC (till borstmotorn) $7.83 = 47 kr

    Borstlös motor/ESC/propeller-kombo:
    TowerPro BM2409-12T / 25A BEC/ 9x4.7 Prop Combo $19.95 = 120 kr
    APC 6 x 4 Thin electric prop (väljer denna som propeller istället) £2.99 = 40 kr

    Ack:
    Zippy-K 3000mAh 3S1P 20-30C $39.95 = 240 kr
    Batterier till sändaren 80 kr

    Laddare:
    MAX E6 Digital Lipo Charger $56.95 = 340 kr

    Frakt:
    Sussex £6.50 = 80 kr
    HC $15 + $12 = 90 kr + 72 kr = 160 kr

    Totalt:
    Cirka 2950 kr
    Senast redigerat av per12345 den 2008-07-08 klockan 23:21.

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Generellt var det bra förslag.

    Jag har ett par anmärkningar:
    Den borstlösa combon du länkade till är inget bra.
    Det ska vara en inrunner så kan du använda befintlig motorplats eller en lågvarvig outrunner. Det är jätteskillnad i storlek mellan föreslagen propeller 9x4,7 och 6x4. Motorn du föreslår får så låg effekt av 6x4 propellern att det blir för långsamt och inte bättre än den borstmotor som följer med.
    Bättre är 2200 kv HTX 2835 som passar i den
    medföljande borstmotorns plats. 20$
    Du behöver då ett borstlöst fartreglage på cirka 25 A
    Turnigy 30A 30$.
    Samma föreslagna 6x4 propeller.

    Du behöver i så fall inget borstfartreglage.

    Skulle jag köpa lösa AA batterier idag skulle jag köpa på kjell&co eller teknikmagasinet, och jag skulle köpa sanyo eneloop, powerbase instant eller GP Recyko eftersom dessa inte har så stor självurladdning, och du kan flyga utan att behöva ladda sändaren i förväg.

    m.v.h. //Fredrik
    Senast redigerat av freddan_6 den 2008-07-09 klockan 09:41.
    fredrik

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Den motorn jag kör (AXI 2212/12) har ett kV (varv/volt) på 1950, vilket passar utmärkt tillsammans med ett 30A-reglage och en 6x4 prop. Dock en aning dyr, men svårt att hitta outrunners på ~2000 kV.

    6x4:an och AXI:n är förresten en killer combo till Meijers F22 Raptor också!

  14. #14

    Standard

    Tack för responsen, båda två!

    Borst-ESC:n tänkte jag använda för att kunna prova motorn som följer med EasyStar:en. Jag måste ju ha något att jämföra med när jag sedan monterar in den borstlösa. 11.1V kanske blir lite väl mycket till borstmotorn dock. Men kör man inte på full gas så borde den väl hålla ett tag?

    Visst är det väl "Mode 2" jag ska ha på sändaren? Gasen till vänster om jag har förstått det rätt.

    Behövs det ingen adapter för att APC-propellern ska passa på den borstlösa motorn?

    Jag bytte från en 3000 mAh till en 2200 mAh-ack, då den andra var slut.


    Den nya inköpslistan:

    Plan:
    Multiplex EasyStar £49.99 = 600 kr

    Radio:
    Spektrum DX6i (Mode 2) £98.99 = 1200 kr

    Servon:
    2 st HXT900 2*$3.65 = 44 kr

    ESC:
    TURNIGY Plush 30amp Speed Controller (till borstlös) $30.56 = 180 kr
    Eagle 30A BRUSHED ESC (till borstmotorn) $7.83 = 47 kr

    Borstlös motor:
    HXT 2835 (380S) 2200kv Brushless Inrunner $19.95 = 120 kr

    Propeller:
    APC 6 x 4 Thin electric prop £2.99 = 40 kr

    Ack (plan):
    ZIPPY-H 2200 3S1P 20-30C Lipoly Pack $27.99 = 170 kr

    Ack (sändare):
    Batterier till sändaren NiHM 120 kr

    Kontakter:
    2 st MPX-kontakter 2*$1.65 = 20 kr

    Laddare:
    MAX E6 Digital Lipo Charger $56.95 = 340 kr

    Frakt:
    Sussex £6.50 = 80 kr
    HC $12 + $12 = 90 kr + 72 kr = 150 kr

    Totalt:
    Cirka 3100 kr

  15. #15
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av per12345 Visa inlägg
    Visst är det väl "Mode 2" jag ska ha på sändaren? Gasen till vänster om jag har förstått det rätt.
    Japp !

    Citat Ursprungligen postat av per12345 Visa inlägg
    Behövs det ingen adapter för att APC-propellern ska passa på den borstlösa motorn?
    Det brukar följa med 2-3 adaptrar till propparna...annars är det ju snyggt med en sånhärna:
    https://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5676&Product_Name=Shaft_ adapter_to_suit_3.175mm_motor_shaft_(collet)
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  16. #16

    Standard

    Ok, tack.

    Om ingen har något mer att tillägga så lutar det nog åt att jag beställer grejjerna rätt så snart.

    / Per

  17. #17

    Standard

    Så där ja. Allt inhandlat, ihopbyggt och provfluget. Jag köpte allt från HC istället förutom planet och en propeller som jag köpte från MFT. Totalt landade dock prislappen på 3500 kr med momsen inräknad.

    Tyvärr följde det inte med någon adapter till propellern som passade den borstlösa motorns axel och inte köpte jag den där jocke1963 tipsade om heller. Därför kör jag nu med den medföljande borstmotorn. Ska dock byta till den borstlösa så fort jag har fixat en adapter.

    Tack så jättemycket för all hjälp jag har fått!

  18. #18
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av per12345 Visa inlägg
    Tyvärr följde det inte med någon adapter till propellern som passade den borstlösa motorns axel och inte köpte jag den där jocke1963 tipsade om heller.
    Finns på i princip alla svenska webshoppar, samt i de flesta hobbyaffärer....
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Liknande ämnen

  1. Flyga eller bara flyga?
    Av Ernie i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 22:49
  2. spectrum dx6i rx
    Av grand14 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-09-11, 13:47
  3. DX6i timer
    Av rf4 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 17:13
  4. Ny radio (Dx6i)
    Av RCer i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 12:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •