Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: os 91fx dricker

  1. #1

    Standard os 91fx dricker

    Hej! Jag har satt min nya os 91fx i min extra 60 graupner. Planet flyger jättefint, men flyger bara i ca 4 minuter sen är soppan slut och då snålar jag mycket med gaspådraget. Jag har bara haft ett plan innan, en calmato 40 sport. I den hade jag en kyosho gx 40 motor och med den kunde jag flyga i 15 minuter med. Kan detta ha någonting med någon inställning på motorn? Jag misstänker att tomgångsskruven är fel inställd för jag måste ha förgasaren 1/3 öppen på tomgång för annars dör den. Eller måste jag byta hela tanken (vet ej storlek på den)?

  2. #2
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    du har ju nu en motor som är mer än dubbelt så stor som din gammla 40 motor .. så inte konstigt att du får kortare flug tider ! --- har du så mycket öppet för å hålla liv vid tomgång så har garanterat nått vajj med bränslet ... ta ock läs bruks anvisningen som du fick med din nya motor alternativt läs how to i artikel tråden hur man ställer in motorn ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  3. #3
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    ja du... skruva in tomgångsnålen ca ett halvt varv och prova igen, trotten bör vara öppen 1-1.3mm på tomgång. Ställ huvudnålen på fullvarv, skruva ut den tills motorn pluddrar och skruva sedan in den tills den nåt MAX varvtal.. öppna sedan 1-2 snäpp. Är den nu rätt inställd så ska du kunna rikta nosen uppåt på fullgas utan att varvtalet sjunker eller blir oroligt, då måste du öppna lite till på nålen tills du kan ha spinnern uppåt utan at det påverkar motorns varvtal på fullgas.

    Ställ sedan tomgångsnålen på just tomgång.. ca 1-1.3mm trottelöppning. Ställ nålen så motorn går stabilt till att börja med. Nu kan den antingen börja rusa upp (går magert) eller vilja kvävas och stanna (går fett).

    Gör du korta gasanden med trottel och motorn först vill gå upp i varv med ledsnar direkt igen så går motorn för magert och får inte den bränslekicken den behöver för att nå högvarven. Öppna tomgångsnålen tills motorn flyger upp i fullvarv utan tvekan på kommando. Oavsett hur offta/sällan och oregelbunder du än gasar.

    Måste du hålla på och "jucka" upp varvet med trotteln så går den troligen lite för fett.. ryker antagligen som fan i avgaserna också... stäng tomgångsnålen sakta tills motorn svarar troget likt en snäll hängiven hund på kommando.

    När motorn är riktigt inställd ska den lunka på tomgång tanken ut och svara på gas i alla lägen oavsett om den stått och lunkat en stund eller nyss gått ner i varv.

    Det framgår inte vad du har för tank i planet med 12 minuter ska inte vara några problem med en 400cc tank vid "blandad" körning.

    Har 46AX i min P-38 med ca 450cc tankar, efter 8 minuter flygning på högt varvtal så har jag ca 75% soppa kvar..
    Mvh Palleman

  4. #4

    Standard

    Så om jag ställer in motorn rätt så tror du att jag kommer få längre flygtid?

  5. #5
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PW Visa inlägg
    Jag har satt min nya os 91fx...
    Tar fasta på ordet "nya", dvs. när din motor är inkörd (och tät) kommer det att gå mindre bränsle. Låter också som om du bör snåla till tomgångsnålen rejält.

  6. #6

    Standard

    Låter som om huvudnålen är helt galet ställt (alldeles för fet) och inte lågvarvs (tomgångs)-nålen.

    Med tanke på att du måste ha förgasaren 1/3 öppen eller mer bara för att få en fungerande tomgång, så är du redan förbi lågvarvnålens inverkan på blandningen.

    Ställ in huvudnålen som Palleman beskrev till att börja med. Går det inte att få den att gå vettigt på fullvarv så bytta glödstift direkt.
    Det är nämligen mycket vanligt att stiften blir "igensatta" vid inkörning utan att brinna av. Små metallspån sätter sig i glödtråden vid inkörning och påverkar den markant (slaggprodukter från kolv/ring/foder när dessa slits in).

    Så in med ett nytt stift, och justera huvudnålen först. SEN gå på lågvarvsnålen.
    Senast redigerat av pawel den 2008-07-01 klockan 23:36.

  7. #7
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (Döv)
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    du ska ha Större en Tank bättre jag hade min en konstflyg med en motor vassare med 1 Liter tank har jag själv utan problem det tog längre tid för mig perfekt
    du borde skaffa en större Tank då du kan lika längre med din calmato 40 sport med 91 SFX
    se till ha kanske två extra Tank 2 liter ?? du kan balans in din i kroppen montera dom

    Jag hoppas det ska lösa sig problem ??
    Jag hoppas att jag kan ge dig bra Tips
    MVH Steve

    Senast redigerat av Nexus den 2008-07-02 klockan 15:42.
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  8. #8

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Till en .91motor (15cc) så bör du ha en 10 eller 14 oz tank (300-400cc).

  9. #9
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Jag vet... stanna till på bensinmacken o köp en 5-liters reservdunk.. du kan ju hänga den under planet om inte annat

    Mvh Palleman

Liknande ämnen

  1. 91fx som tokvarvar trots öppen huvudnål?
    Av Gustav1980 i forum Allmänt om flyg
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-08-16, 19:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •