Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Tips om bra nybörjarplan...

  1. #1

    Standard Tips om bra nybörjarplan...

    Hej!

    Tänkte börja flyga lite, har testat lite 2 kanals segelflyg förut men vill ha nåt litet elflyg nu. Mina krav är hyffsad flygtid, ganska långsamt och förlåtande plan samt skevroder. Jag har spanat in en Depronmodell som heter Great Planes Extra 300S om jag inte minns fel, kan det va nåt för mig tror ni?

    Sen undrar jag en sak till, jag har en Hitec Laser 4 radio och skall köpa till micro servon HS55 tror jag de heter till den, måste det vara Hitec eller funkar andra billigare med, tex nåt som hette JR tror jag och var typ halva priset.

    Tacksam för lite tips.

    Mvh Andreas

  2. #2
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jag tror inte en Extra 300S i FlatOuts serien är något bra "andraplan". Jag antar att det är http://www.electrifly.com/flatouts/gpma1114.html du menar.

    Jag har själv Turmoil från samma serie, har flugit både el och metanol i några år och skulle inte säga att Turmoilen är någon nybörjarkärra. Den är aningen tung för att flygas i en gymnastiksal och för lätt för att flyga utomhus om det blåser. Förlåtande är det inte då flata depronvingar utan vingprofil och enorma roderytor för 3D flyg inte ger de flygegenskaper du är van vid från segelflyg.

    Jag har en Easystar med borstlös motor som "kameraplattform" och flög idag 52 min med en 3-cells 2100mAh LiPo. Motorn har jag bytt ut mot en borstlös och jag hittade litet termik som gav upphov till den acceptabla flygtiden :-) EasyStar (Multiplex) har tyvärr inga skevroder, men annars tror jag det är en bra nybörjarmodell.

    Jag ska dra en RC-kurs i högstadiet där jag undervisar i höst, jag har skaffat en GWS E-starter som eleverna får bygga ihop och sedan flyga med i dubbelkommando. Jag har hört mycket gott om detta elplan och det ska bli roligt att pröva flyga det själv. E-starter är en högvingad trainer med skevroder.

    Vad du använder för servon till din Hitec Laser 4 spelar ingen roll, går bra med annat märke. Kom bara ihåg att köpa rätt kristall till din mottagare, vissa mottagare ska ha single conversion kristall och andra ska ha dual conversion kristall.

  3. #3

    Standard

    Hej och tack för svaret, skall nog ta mig en funderare på vilket plan jag skall ha!

    En annan sak här, det du säger om kristallen till mottagaren, måste mottagare och servo "höra ihop" jag kan inte köpa andra servon till den mottagare jag har eller? Säkert en dum fråga men vad gör man :-)

    Mvh Andreas

  4. #4
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Om du är sugen på en riktigt bra nybörjarmodell med metanol kan jag rekomendera Easy Trainer från Thunder Tiger. Jag är mer än övernöjd med den. Det är till och med så att jag fortfarande tar fram den då och då och flyger ett par svängar. En del av mina klubbkamrater kan inte riktigt förstå varför jag fortfarande tar med den när jag har andra mycket busigare plan. Men så är det. Jag tycker så mycket om den att den gärna får hänga med mig ut till fältet. Väljer du den semisymetriska vingen som jag gjorde så har den även mycket bus att bjuda på. Den är lika lätt att flyga upp och ner som nomalläge.

    Fördelarna med den är att du har 150cm spännvidd vilket gör den stabil. Den är högvingad vilket gör att den till viss del blir "självstabil". Den stora vingytan gör den väldigt lätt att landa. Den har skevroder, vilket jag tycker är viktigt att ha när man börjar för att du då kommer in i det från början.

    En två takts 46 (kullagrad) motor är att rekomendera. Då har du gott om kraft till den.

    http://www.rchobbysyd.nu/catalog/pro...roducts_id=649
    Senast redigerat av gimbo den 2008-07-01 klockan 22:35.

  5. #5
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Såg visst nu att du ställde en fråga
    Du kan använda dig av servon från andra märken utan problem.

  6. #6

    Zkeeters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    285
    Jobb
    skyddar arbetarna på våra vägar.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Jag kan rekommendera E-startern å det varmaste!
    Efter rekommendationer så införskaffade jag en och installerade en borstlös ringklockemotor från HC för 20 dollar med fartreglage och propp. Jag kan lova att jag har kraft så det blir över....
    http://tinyurl.com/5vyysx

    Det här planet är en perfekt nybörjarkärra och när du blir lite varm i kläderna så klarar den med lite vilja looping, roll, inverterat och annat bus. Har till och med fått till något som liknar att hovra....
    Flyger med ett 3S 1300 lipo 10-12 minuter Riktig busflygning och över 15 min i lugnt söndags tempo.
    Kan rekommenderas!
    Det ordnar sig med blommor bara käringa dör....
    -----------------------------------------------
    MFK Skvadern Sundsvall.

  7. #7

    Standard

    Hej igen!

    Det blev en EStarter till slut, har ju bara hört och läst gott om den. Nu till nästa fråga då. Vad skall jag ha för ack och kapacitet till den tycker ni, jag kollade lite LiPo ackar och fartreglage därtill i lokala butiken och det kommer ju inte i närheten av det pris som fanns i borstlös kittet i länked du skrev. Så vad skall jag ha, volt, mAh, motor osv? Funkar det fint att beställa via nätet och utomlands?

    Mvh Andreas

  8. #8

    Zkeeters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    285
    Jobb
    skyddar arbetarna på våra vägar.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Nu satte du mig på det hala när det gäller Vad man ska ha för grejjer då jag är nybörjare jag oxå.. Så där låter jag andra här på forumet sköta förslagen så att det blir rätt för dig, men som sagt den kombon jag länkade till ovan passar ypperligt för mig i min E-starter.
    Jag använder 3s lipo på 1300mAh 20c det går nog att använda upp till 1800mAh utan att det blir för tungt. Min E-starter vägde 480 gram flygvikt när den var ny. ( har fått ca 30gr epoxy sedan dess ) ;-)

    När det gäller att handla från Hobbycity i hongkong så har det funkat bra för mig dom gånger jag har handlat därifrån, Men räkna med ev. moms om paketet fastnar i tullen och att det kan ta lite tid innan du har det hemma. Och blir det knas med felande saker och garantier så att du måste skicka tillbaka så är stordelen av förtjänsten borta!
    När det gäller postorder i sverige så kan jag rekommendera rcflight.se det varmaste!
    Klart humana priser, och en service som för mig har varit storartad.
    Har det vanligaste man har behov av och utbudet verkar växa så sakteliga.
    Hoppas det hjälper något...
    Det ordnar sig med blommor bara käringa dör....
    -----------------------------------------------
    MFK Skvadern Sundsvall.

  9. #9

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Hej Garagenisse.
    Det står inet i din profil var du bor så det är svårt att ge dig råd att prata med någon i din närmst klubb. Där hittar man annars oftast bästa lösningen.

    Du skriver inte vad du har för grejor till din Laser.
    Jag vet inte heller om det följer med något till din nya E-starter som för övrigt är ett bra plan.

    Rent allmännt så behöver du ju
    1 servon
    2 motor med fartreglage, propsaver och propeller som passar ihop.
    3 batterier och eventuellt laddare
    4 en liten vettig mottagare

    1- du kan använda billiga 9-grams servon till din e-starter 3 eller 4 st går det åt beroende om du använder ett eller två till skevrodren. länk : http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...ec_Micro_Servo

    2 - länken till en motor från HC är vettig till det planet och det är enkelt att handla från dom - räkna med att det tar 2 veckor innan du har grejorna men var noga med att beställa sådant som finns plusvärde på i kolumnen "stock" - alltså att det inte är restnoterat. Min rekommendation är att du direkt fixar en prosaver som ofta skyddar så att propelleraxeln inte böjs när du "landar" lite hårt. Det brukar ändå gå åt några propellrar de första flygningarna.....

    3- försök att få så lätta batterier som möjligt i stället för att få lång flygtid i början. Det är bättre med två mindre batterier än ett stort.
    Tyngden gör att planet är svårare att flyga och att det lättare går sönder när man landar.
    Ett på 11,1 volt på 800 - 1000 mAh och 20C är tillräckligt för att flyga en rimlig stund - du kör inte med mycket mer än halv gas i snitt. Det finns enkla laddare för en dryg hundralapp men en laddare för 1000:- har mycker mera finesser och klarar även dina framtida behov rätt så bra.

    4- En liten bra mottagare behöver du kanske också?
    Om du väljer en dual conversion så får du oftast en bra mottagare. Nu finns det fina syntesmottagare till rimliga priser och då slipper du fundera på att köpa rätt kristall.
    länk : http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...iver_6Ch_35Mhz

    Det blir förstås lite dyrare att köpa grejorna från till exempel Rcflight men fördelen är att det går snabbt och att du kanske kan ringa/maila för att få tips.

    Lycka till med din nya E-starter
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #10

    Standard Inköpslistan...?

    Hej igen!

    Nu har jag försökt få till det här med prylar. Nån som har koll och vill hjälpa mig att se om jag gjort nåt tokeri? Radio har jag ju, Hitec Laser 4 och jag antar att det skall passa med den för övrigt eller?

    Borstlöst motorkit
    TPC>4-1-8x3.8 - TowerPro BM2409-18T / 25A BEC / 8x3.8 Prop Combo

    LiPo Laddare
    TR-5011 - Turnigy 2-3 Cell Lipoly Balance/Charger

    LiPo Cell
    ZIPPY10003S25C - ZIPPY 1000mAh 3S1P 20C

    4st servon, skall funka till Lasern eller?
    HXT900 - HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo

    Prosaver
    3MPRPSVR - 3mm Prop Saver w/ Adapter & 3 bands

    Vad kommer blir strul här då? Kablar, laddning, kontakter?

    Synpunkter mottages tacksamt

    Mvh Andreas

  11. #11

    Standard Ingen som har lite input här?

    Input?

    Citat Ursprungligen postat av garagenisse Visa inlägg
    Hej igen!

    Nu har jag försökt få till det här med prylar. Nån som har koll och vill hjälpa mig att se om jag gjort nåt tokeri? Radio har jag ju, Hitec Laser 4 och jag antar att det skall passa med den för övrigt eller?

    Borstlöst motorkit
    TPC>4-1-8x3.8 - TowerPro BM2409-18T / 25A BEC / 8x3.8 Prop Combo

    LiPo Laddare
    TR-5011 - Turnigy 2-3 Cell Lipoly Balance/Charger

    LiPo Cell
    ZIPPY10003S25C - ZIPPY 1000mAh 3S1P 20C

    4st servon, skall funka till Lasern eller?
    HXT900 - HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo

    Prosaver
    3MPRPSVR - 3mm Prop Saver w/ Adapter & 3 bands

    Vad kommer blir strul här då? Kablar, laddning, kontakter?

    Synpunkter mottages tacksamt

    Mvh Andreas

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Har ingen erfarenhet av någon av grejerna tyvärr, men råder dig att köpa en bättre lipoladdare än den du har länkat till. Du bör ha display på laddaren så du vet vad som händer, hur mycket ström som har gått i acket etc. Kolla e-station laddarna. Finns på fullkontroll i örebro.
    www.fullkontroll.se
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  13. #13

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Hej igen garagenisse.
    Jag tycker att du hittat vettiga prylar.
    Laddaren är som sagt väldigt billig men den fungerar bra även om en dyrare ladare har mycket mera finesser.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  14. #14

    Standard Motorfråga

    Hej igen!

    NU har jag snart byggt klart men det här med motorn ställde till det lite för mig. Jag köpte ju ett borstlöst kombo med fartreglage, motor och propeller enligt rekommendation. Infästningen på denna ser ju inte alls ut som "originalmotorns", hur skall jag göra nu. Och skall växellådan med eller kan jag köra direkt? Jag har ingen aning om hur man räknar på detta och det verkar inte helt lätt.

    Nån som kan hjälpa mig lite?

    Mvh Andreas

  15. #15

    Standard

    Du kommer att få bygga ett eget motorfäste för din motor. Lämpligt material till det är plywood, 3mm tror jag blir bra.
    Antagligen bygger du en fyrkantig box som du limmar fast i planet och sedan skruvar du fast motor i det.
    Eller så kan du göra som jag har gjort. Jag limmade fast en bit 4mm plywood som jag drog igenom M3 gängor. Sedan stack jag två M3 skruvar genom hålen på motor monteringplattan och skruvade skruvarna fast i gängorna i plywood biten. Så kontrade jag skruvarna med fyra st. muttrar. På så sätt kan du även justera motorn så den kommer passligt ut ur kåpan.
    Hoppas du förstod min förklaring

    Din motor som du har är en outrunner och det kräver ingen växel för att kunna dra runt större snurror. Så behöver inte orginal växelen
    Senast redigerat av Casimir_rc den 2008-08-05 klockan 20:22.

  16. #16

    Standard Mera frågor...

    Hej igen! Och tack för senaste svart, kanon!

    Nu till en annan sak, kablaget från min motor räcker inte riktigt till, eller rättare sagt jag får en "skarv" på ett riktigt dumt ställe i planet som blir i stort oåtkomligt. Börja fundera lite på det här med kablar och kontakter då. Vad skall man ha för kabelgrovlek för att förlänga med, kablarna från motorn ser ju äckligt klena ut i jämförelse med fartreglagets. Funkar det med vanliga kableskor och sladdar som man har till typ bilar, det är ju ibland 25A säkringar och vad jag kan se inte speciellt kraftiga sladdar. Duger såna vanliga kabelskor och kontakter eller "brinner" de upp? Sen har jag vanliga FK sladdar för typ husel , duger de att förlänga med. De är ju 1,5mm2

    Jag antar att det här är en lite knäpp fråga men jag blir lite störd av att köpa svindyra guldplätterade kontakter för 20 spänn styck när man kan köpa 200 för det priset på typ Biltema.

    Sen en annan dum fråga, det finns ingen av och på knapp om man säger så, är planet "på" såfort batteriet är anslutet eller sköter fartreglaget det på nåt sätt, det var ju tämligen bristfällig info med i prylarna från Hongkong.

    Tacksam för lite förklarande input här!

    MVh Andreas

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    När batteriet är anslutet och du hör en truddelutt eller några pip så är planet "igång". Akta fingrarna!

  18. #18

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Kablar och kontakter.
    Du kan i princip använda vilka 1,5 kvadrat kablar som helst (till din e-starter) - men det kan bli lite styvt..
    Ska du inte dela kabeln utan bara skarva så är det bäst att löda eller använda isolerade klämhylsor. En orsak att man använder pläterade kontakter är att man ofta sätter ihop och tar isär batterikontakten - det gör man normalt inte med bilkontakter.
    Dessutom så är kontakterna ofta polade så att man inte av misstag kan polvända och förstöra.
    Gällande strömbrytare så brukar man lossa batteriet helt men om det sitter dumt till så brukar jag dra ut plustråden från batteriet så att jag med en guldpläterad skarvkontakt lätt kan bryta och koppla in.
    För att ladda måste jag ändå koppla loss batteriet.........
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  19. #19

    Standard

    Bygget går så sakta framåt och nu var det dags för nästa dumma fråga!

    Första problemet var ju den nya motorn som inte passa riktigt, jag har iaf limmat dit en tunn plyfa i nosen på planet med nåra skruvar i som jag sen kan fästa en mindra plyfabit med motorn monterad på, nu kan jag ställa den lite i olika riktningar om det skulle behövas osv. Nu till nästa problem, motoraxeln kommer ju en bra bit utanför noskonen nu och jag tänkte först att det täcks ju av propellernoskonen som var med i byggsatsen, sen kom jag att tänka på probsavern. Den skall väl sitta längst ut på motoraxeln antar jag och nu kommer ju isåfall propellern en bra bit ut från där det var tänkt. Skall jag kapa axeln eller göra om hela skiten och för att få det att stämma? Är det möjligen någon som har en liten bild på nån estarter eller liknande som de kunde lägga upp för att visa mig lite?

    Mvh Andreas

  20. #20

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Propsavern bör sitta så nära motorn som möjligt.
    Sedan kapar du axeln precis i framkanten av propsavern.
    På detta sättet får du minst risk att den bockar sig vid "oförsiktig landning".

    Om motorn sitter för långt in så kan du limma en lagom tjock bit skumplast (friggotyp eller EPP) mellan de båda plywoodskivorna du nämner.
    Detta hjälper också till att skydda motorn om det skulle gå snett - en bit skumplast är lätt att byta om den bryts av.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Liknande ämnen

  1. Hjälp med val av nybörjarplan.
    Av NapoleonSolo i forum Allmänt och Tips
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-08-16, 21:58
  2. Billigt och bra nybörjarplan
    Av sundqvistjohan i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-03-27, 19:34
  3. Hitta nybörjarplan
    Av Plumpen i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-09-22, 19:15
  4. Nybörjarplan till 8-åring?
    Av drjoshua i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-05, 15:14
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 21:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •