Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Motorval 1/3 Extra 230?

  1. #1

    Reg.datum
    Jul 2008
    Inlägg
    4
    Klubb
    Norrköpings RFK

    Standard Motorval 1/3 Extra 230?

    Hej era dönickar.

    Jag håller på och bygger en Extra 230 på 96" och undrar lite ang. motorvalet. Målet är att kunna flyga 3d med den, vilket är nytt för mig så de är lika bra och fråga expertisen hur stark motor man behöver. Den "ska" väga 7,7kg enligt ritningen, men de brukar oftast bli lite tyngre än vad de står, och så soppa och rök på de så de borde väl landa strax under 10kg.

    Åter till motorvalet, räcker det med en 50cc? Dom drar väl ca 13-14kg, räcker det? Hur mycket extra dragkraft utöver flygplansvikten behöver man för att komma ur ett litet taskigt läge? Har kikat lite på den nya super-80cc från ZDZ också, men de känns lite väl brutalt, eller? Kom gärna med förslag!

    // Mackan.

  2. #2

    Standard

    Ungefär dubbla draget mot vikt om man vill ha bra ös, det går säkert bra med 7,7KG men inte mycke mer om du skall ha bra ös. en 50cc ligger runt 13kg statiskt..

    Min cap 232 med DL-50 på 7 kg hovrar på 1/3 gas, dock inte helt enkelt att gämföra då den inte är linjär på draget.. har tex inte 4,3kg drag på 1/3 utan kanske minst häften..

    å andra sidan drar den lätt ur en hovring.. :-)
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  3. #3
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Rent logiskt så borde du ha 7kg drag vid 1/3 gas annars hade väl planet ramlat i backen.

  4. #4
    mdss avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    520
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    För att få en linjär gaskurva så kan man ta hjälp av radion och använda olika gaskurvor!!!
    Det skiljer en del i vikt på en 85cc och en 50cc
    Använd en pipa för bästa efekt!!
    ett lätt plan är alltid trevligt
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  5. #5

    Standard

    Vad är det för tillverkare av satsen? 96" låter som en 80cc kärra men lite mer kött på benen så kan vi nog komma fram till nått bra...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #6

    Reg.datum
    Jul 2008
    Inlägg
    4
    Klubb
    Norrköpings RFK

    Standard

    tjo, jag bygger den scratch på en ritning av jim van loo. Har tröttnat på aft-satserna, dom ramlar ju isär av sig själva efter nåt år. De står 35-50cc på ritningen vilket säkert stämmer vid skalaflygning, men 80cc kanske skulle sitta fint då?

Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-11-08, 16:45
  2. Motorval?
    Av MagnusStrömqvist i forum Metanolmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 19:55
  3. Motorval 124 cm Yak ~ 500-600 watt
    Av rothman i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 16:43
  4. 1/4 Cub Motorval
    Av Guzzten i forum Metanolmodeller
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 12:03
  5. Motorval till en CAP 232 .46
    Av Borg i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-03, 23:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •