Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Nybörjare: Fråga om Vinge

  1. #1

    Standard Nybörjare: Fråga om Vinge

    Hej, jag är helt ny på flygplan och köpte min allra första trainer för några dagar sedan. Jag har haft en del problem med bygget, pga. att intruktionsboken inte är så informativ om vissa detaljer osv.

    Jag limmade ihop vinghalvorna med en träbit emellan, enligt instruktionen, men de ja upptäckte senare var att vingen blev helt rak, Det jag har sett på bilder är att vingen oftast är lite v formad, Hur stor roll spelar det? kommer planet vara helt oflygbart nu?

    /MVH

  2. #2

    Standard

    Har du skev på din trainer eller har du bara sidroder? Om du bara kan svänga med sidroder kan det bli proplem med svängarna. Jag hade själv en trainer som hade bara sidroder och då jag hade ganska liten v-form på vingen ville den inte svänga. Jag ökade v-formen och sedan svängde den bra.
    Om du har skev vet jag inte om det har en större betydelse...

  3. #3

    Standard

    Hej, tack för svar!. Japps planet har skevroder

    planet ser ut så här: http://site.nitroplanes.com/trainersport2.jpg

    Bör jag såga isär vingen och limma ihop den lite mer v formad innan jag vågar försöka flyga den?

    /Tack

  4. #4

    Standard

    Har för mig att plan med v-form är mera nybörjar vänliga så det kan vara bra att såga upp vingen och slipa lite på träbiten så att det blir en liten v-form när du limmar vingen ihop igen... (men jag är inte 100% säker på saken...)
    Radio: Spektrum DX6i
    Flyger:
    Hirobo Shuttle plus 2
    Great planes Ultra sport 40+
    Seagull Spacewalker II
    Rc Factory Flash
    o lite smått till

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av smokk Visa inlägg
    Jag limmade ihop vinghalvorna med en träbit emellan, enligt instruktionen, men de ja upptäckte senare var att vingen blev helt rak, Det jag har sett på bilder är att vingen oftast är lite v formad, Hur stor roll spelar det? kommer planet vara helt oflygbart nu?

    /MVH
    Det var väl den där träbiten som du skulle sticka in i vinghalvorna som skulle fixa rätt V-form.
    Har du inte fått en springa på översidan av vingen om vingen inte har fått V-form?
    På länken till ditt plan så ser det ut som en väldigt ordinär trainer med rimlig V-form.

    Kolla instruktionerna igen och se om du har gjort rätt om vingen blivit helt rak.
    På hemsidan står det 1 (en) grads V-form som ju inte är speciellt mycket.
    Ta hjälp av en som kan flyga första gången så går det säkert bra.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6

    Standard

    Japps, efter ha läst den dåliga manualen väldigt nogrant, så har jag gjort allt rätt vad gäller vingen, men den var helt rak. Så jag och en kompis sågade isär vingen, slipade bort diverse limfogar med dremmel. Sen satte vi en distans (träbit) mellan båda vinghalvorna längst upp, så att den fick lite v form, började limma, å limma å limma , tog bort träbiten, och limmade in med massa tandpetare, och nu sitter vinger ihop igen, stenhårt och den är v-formad som den borde.

    Jag ska provflyga kanske imorgon hoppas jag, och hoppas inte på en direkt krash

    Tackar för svaren!

    /Mvh

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    När man limmar är det viktigt att limfogen får så stor yta som möjligt, och att den blir så lätt som möjligt. Om du visar en närbild på limfogen från ovan så kan man se om du gjort tillräckligt rätt. Man ska helst limma ihop vinghalvor med epoxy. Många använder glasfiberförstärning ovan; bara inte mot klädseln som sitter för dåligt för att stabilisera en limfog.
    Om ena vinghalvan ligger plant, hur mycket v form har du, d.v.s. hur mycket sticker andra vingspetsen upp från underlaget. Med skevroder och 160cm spännvidd är 3-6 cm rätt ok, utan skevroder det dubbla.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Tbs vinge
    Av Defuncta i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-29, 20:32
  2. en FPV Vinge
    Av NickeL i forum Byggdagboken
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-04-16, 16:28
  3. Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare
    Av Smajly i forum Allmänt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 11:41
  4. Vinge upp!
    Av Gösta i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 21:07
  5. EPP-vinge ?
    Av jocke1963 i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 11:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •