Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Trött OS 91S!

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    29
    Klubb
    Ängelholms modellflygklubb

    Standard Trött OS 91S!

    Hejsan! Har en Graupner Extra 300S (1650mm) som jag har stoppat i en gammal OS 91S fyrtakt.
    Som propp gick jag på rekomenderade (enligt bruksanvisnig för skala) en 14*7.
    Jag tycker däremot att den är trött och orkeslös. Bränslet som jag använder är Model Tecnics med 18% olja och 10% nitro. Där emot så rekomenderar OS att man ska ha mindre snurra, allt från 11*10 till 13*9 på stunt modeller. Som modellen upplevs så känns det som att den går på halvfart. Detta är även vad åskådare på fältet tycker sig uppleva. I skarpa svängar vill den tappa skjärten och nästan stanna upp. Kan jag lösa detta problem med att gå ner i proppeller-storlek? Synd att behöva byta bort 4-taktaren mot en 2-taktare, för ljudet är ju så gott att lyssna på Tacksam för tips och tricks! Martin
    Mvh Martin G

  2. #2
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Är du säker på att motorn är rätt inställd... ??

    Vad är det för typ av olja i bränslet?? Ricin eller Syntetisk???

    Du skriver att det är en "gammal" OS 91 Surpass... Är den körd hela livet på Ricinoljesoppa och du nu hux flux hoppar över till syntetolja så är jag förvånad över att du lyckats flyga med den över huvud taget..

    Ricinoljan coxar igen och tätat otätheter i en motor, plus att motorn sliter in sig på ett helt annat sätt än med syntetolja...

    Och börjar du plötsligt köra på syntetolja så löser denna oljan upp ricinslabb och skit i motorn så den helt enkelt börjar bli otät och kan rent av tappa kompressionen..

    Det råkade jag ut för när jag provstartade en jättegammal ringad OS .50 2-takt jag köpte... Det var jättebra komp i den innan jag körde... efter två tankar kännde jag inte att det satt en kolvjävel i skitet överhuvudtaget...

    Så efter ytterligare en liter ricinoljesoppa så var den tät och fin igen =)

    Kom med lite mer info om olja osv... hur gammal är motorn? var försiktig med Nitro i den
    Mvh Palleman

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    44
    Jobb
    Arbetar för Hjälp Margit Hjälpa
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Manni76 Visa inlägg
    Där emot så rekomenderar OS att man ska ha mindre snurra, allt från 11*10 till 13*9 på stunt modeller.
    Hej,

    Du skriver själv svaret här...

    Du kan inte välja vilken propeller som helst till en motor utan du måste titta på vad tillverkaren rekommenderar.
    Sätter jag en liten motor i ett stort plan så kan jag inte sätta på en jättepropeller.. det enda som händer är att jag förstör motorn. Den går varm... den varvar inte ut pga att den orkar inte dra runt propellern som jag satt dit.

    Byt så ska du se att det blir bättre.

    Lycka till!

    Mvh

  4. #4
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Mitt tips är att kolla ventil spelet. /Mvh Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    60
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    RC-Clippern

    Standard

    En 91:a i en 1650mm Extra känns väldigt lite, skulle använda minst en 120:a i en så pass stor kärra. Bror väl iofs lite på vikten, men har för mig att tillverkaren rekommenderar en 120:a 4t till denna kärra.

    Gunnar

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    29
    Klubb
    Ängelholms modellflygklubb

    Standard

    Enligt manualen så är det 2-takt upp till 15cc och 4-takt med 14 cc som rekomenderas.
    Oljan i bränslet bör vara av syntet. Vad motorn körts på innan vet jag inte. Köpt den begagnad. Ventilspelet var inte som det bör vara. ok på ena lyftaren men som det stod i manualen så ska spelet vara mellan 0.04-0.10. Ett 0.10 blad gappade på andra lyftaren. Detta är ny justerat men inte prövat. Kommer ändå att gå ner lite i proppeller för att prova och se om motorn ändå har tappat lite kraft under åren och inte orkar varva upp. Vad tror ni passar till flygning som kräver lite kraft i loopar och lite tvära svängar? /Martin
    Mvh Martin G

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    128
    Jobb
    Chaufför
    Klubb
    SRFK Skellefteå/MFK Bunten

    Standard

    Tjena!
    skulle tro att en 13/6 skulle va lämpligt. bästa sättet är att prova sig fram. men till den typ av flygning skulle jag nog sattsa på större diameter å mindre stigning. Du får inte så hög fart men mer kraft.
    Jocke Sandström
    Skelleftehamn.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det går aldeles utmärkt med .90 fyrtakt till kärran du har.
    Men du måste proppa den rätt! 14x7 säger du ...vilket märke då?? Inte Master Airscrew väl?!
    APC, RAM eller möjligen Graupner är vad du ska använda om du vill ha bra prestanda.
    14x6 skulle jag pröva med, möjligen 13x8. Motorn ska inte varva med än 10000v/m på marken.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    29
    Klubb
    Ängelholms modellflygklubb

    Standard

    Hej!
    Jag har en 14*7 i APC. Har inte provat med mindre men tänkte att testa med 13*6 och nyjusterat ventilspel./Martin
    Mvh Martin G

  10. #10
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Hej

    Har en graupner leki extra samma spännvidd, med en os91fs surpass. Kör med en apc 15x6 och det funkar som tåget. Körde tidigare med 14x8 ram men det blev problem med lågfartsflygningar, svår att få ner.

    Mvh
    Människan är det enda djur som har tråkigt.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    29
    Klubb
    Ängelholms modellflygklubb

    Standard

    Hej Chrisvås!

    Är din motor gammal? Jag har som sagt var en äldre OS91S som nog har förbrukat en och en annan tank! Men jag ska göra ett nytt försök med nyjusterade ventiler och en 13*6 propp av ett billigare märke och se hur den svarar på detta.
    Mvh Martin G

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    13x6 är för liten snurra!!!
    14x6 ,13x8 eller 15x4 möjligen även 15x6 kan fungera bra. Har själv en 15x6 APC till min You -Can-Do .60 (försedd med MVVS .91)

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    29
    Klubb
    Ängelholms modellflygklubb

    Standard

    Hej! Jag suger åt mig som en svamp, och ska försöka lära mig ett och ett annat genom att pröva mig fram. En sak som slog mig var hur lite jag har huvudnålen öppen. Knappt ett varv! Det känns lite fel med tanke på hur jag brukar ha mina 2-taktare justerade. Kan det ligga någonting i detta som ger mig en slö motor?
    Mvh Martin G

  14. #14
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Hallå

    Min os är en helt vanlig surpass91, inkörd iaf . Tror inte din är slut, tror det är svårt att köra slut på en os91... Det är inte så att du har en antik os med öppna vippor eller de kanske bara fanns på 60rna... ? De är väl aningens tröttare än de nyare. Rek motor för modellen är ju 602t ell 904t. Blir det inte väldigt dyrt att köpa en massa apc propellrar?

    /Christian
    Människan är det enda djur som har tråkigt.

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    29
    Klubb
    Ängelholms modellflygklubb

    Standard

    Hej igen!
    Nu har motorn fått sig en genomgång. Lite nya packningar (toppackningen saknades!) lite nya o-ringar i förgasaren.
    Spelet på ventilera har jag lagt på 0.05mm. på båda två.
    Det jag nu har upptäckt är att stötstångshylsorna (om man nu kan säga att dom heter det)
    verkar glappa. Givetvis tänkte jag inte på att byta dessa o-ringar. Kommer jag kunna få problem med att den tar tjuvluft i skarvarna mellan hylsorna och ventilkåpan?
    /Martin
    Mvh Martin G

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Manni76 Visa inlägg
    Hej igen!
    Nu har motorn fått sig en genomgång. Lite nya packningar (toppackningen saknades!) lite nya o-ringar i förgasaren.
    Spelet på ventilera har jag lagt på 0.05mm. på båda två.
    Det jag nu har upptäckt är att stötstångshylsorna (om man nu kan säga att dom heter det)
    verkar glappa. Givetvis tänkte jag inte på att byta dessa o-ringar. Kommer jag kunna få problem med att den tar tjuvluft i skarvarna mellan hylsorna och ventilkåpan?
    /Martin
    Hej!

    Det är inte alltid det skall vara någon toppacknig i modellmotorer. Om du sätter dit en packning och det inte ska vara någon ökar avståndet där rören för stötstängerna ska sitta. Kanske det är därför de börjat glappa?

    Mats

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Spelar ingen roll om hylsorna glappar eller inte!

  18. #18

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    13X6 ÄR INTE FÖR LITEN
    Själv kör jag en kyosho edge med en gammal os 91 fyrtakt.13x6 fungerar kalas till denna kärra/motor.prova dej fram.Hylsorna är inget bra att dom glappar,då kan du få in massa sand/damm smuts i dessa.prova 13x6 13x8.Själv kör jag master airscrew snurra.Dessa fungerar ypperligt samt är billiga.
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  19. #19
    speedo_4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    153
    Jobb
    Datorkonsult
    Klubb
    Matfors MFK

    Standard

    Tror också personligen att 13/6 är för lite.
    Själv kör jag 13/6 till os70 i min kyosho Edge.
    Futaba skare va.

    Medlem i Ljungans vänner.

  20. #20

    Standard

    Om motorn inte hade topplockspackning innan så skall man inte sätta dit nya för man bara minskar kompen och försämrar gångegenskaperna. De flesta av dagens motorer har redan för lite kompression. Glappande stötstångsrör är inte bra för motorn grisar extra mycket och det finns risk att skräp kan ta sig in den vägen.

Liknande ämnen

  1. Börjar bli trött...
    Av Thomas i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 10:44
  2. Trött på laddardjungeln
    Av wesse i forum Allmänt och Tips
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 21:13
  3. Trött F-22 raptor ?
    Av Sigun i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 06:52
  4. Trött på metanol!
    Av JB i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-05, 19:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •