Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: jeti spin 66.

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard jeti spin 66.

    Hej!

    Har gjort 8 flygningar nu med min above all sukhoi .40 med above alls motor borstlös 4820-14, propeller 14x7 och jeti spin 66 fartreglage.

    Funkar bra men jag tycker inte det är tillräckligt bra klös i motorn, den drar sig nätt och jämt ur en hovring.

    Nu läser jag på fullkontrolls hemsida, att om man sätter på en 15x8 propeller på den så får man "extrem prestanda". Drar då dock runt 70 ampere vid fullgas.

    Så pallar jeti spin 66 70 ampere utan att ta någon skada? Är det 66 ampere nominellt eller är det toppström? Har sökt utan att hitta något. Tacksam för svar.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    91
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    www.ripamfk.com

    Standard

    Det skulle säkert fungera, du kommer ju inte dra full effekt i långa perioder.
    Men personligen stoppar jag alltid i reglage som med god marginal klarar effekttoppar.

    Mäter jag upp 70 A så skulle jag nog valt ett 80-100 reglage. Samma tänk på accen, Belastar gärna hårt med med goda marginaler liksom

  3. #3

    Standard

    Sålänge du har tillräcklig kylning kan ett SPIN reglage stötvis belastas med 30% mer, om du ökar effekten, använd då reglagets loggfunktion, efter du kört ca 3min, landa och kolla reglagets temp, är den då redan 70 grader ligger du väldigt nära gränsen och får då gå ner i effekt eller öka kylningen. Axi motorn vill optimalt ha 8kHz 22grader.

  4. #4

    Standard

    Av nyfikenhet och att jag dessutom har en likadan på byggbordet. Hur mycket väger din Sukhoi? Enl. Full Kontroll så har din motor följande data:

    Prestanda-exempel med 5s Lipo och APC14X7E propeller: 820W, 8100rpm, runt 3,5kg statisk dragkraft, ca 95km/h i pitchspeed vid endast 46A!

    Den borde ju ganska lätt ta sig ur en hovring tex. Kör du fem celler?

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Enligt köksvågen 2.6 kg. Dock är den inte så pålitlig och med tanke på att min set-up väger lika mycket som fullkontrolls rekomenderade så bör den väga strax över 2 kg.

    Jag kör 5s, och den drar sig segt ur en hovring. Den drar sig knappt ur en hovring faktiskt. Kör APC-metanolpropeller 14x7 och 5s. Men den drar inte så mycket ström, ca 1800mah på ganska aktiv 10 min flygning så en större propp gör nog susen.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  6. #6

    Standard

    Jag sa att Axi motor vill ha optimalt, men du kör ju en Above all ser jag nu vad den skall ligga för optimal setup vet jag ej.

    Oftast brukar den största prestanda skillnaden på en setup vara ackarna, har du möjlighet att mäta up din setup så som spänning under maxlast, eller varfall varvet?

  7. #7

    Standard

    Precis som Joacim påpekar så måste du nog mäta effekten för att veta vad som pågår. Har du ngn möjlighet till det?

    (Jag brukar köra badrumsvåg också, fast använder X antal liter vatten för att jämföra om den visar lika som när jag vägde planet)

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Har ingenting att mäta effekten med än tyvärr. Men med jeti-boxen får väll med all data? temp, max amp etc. I så fall kanske inte en sådan vore så dum att ha...
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  9. #9

    Standard

    Jag kör Eagle Tree micro logger. Funkar utmärkt. Då kan man ju också logga i luften (Samt ha en massa tillbehör som tex GPS, hastighet osv..)

    En annan grej. Hur löste du höjdroderbiten? Om man ploppar i servon så hamnar de ju med botten mot varann. Dvs om man y-kopplar dom så kommer ju ena höjdroderhalvan gå upp när den andra går ner...

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Första idén var att ha digitala servon till höjden så de kunde programeras imot varandra, men det blev till slut analoga. Löste det med att ha ena servot på kanal 2 (höjdroder) och en på kanal 6 (flaps) och mixa dem. Nackdelen med den lösningen var att man bara kunde trimma ett roder i taget men min flög bra direkt

    Jag upplever att den behöver ha tyngdpunkten en liten bit framför "imac-tyngdpunkten" för att flyga bra. Provade att ha den på 3d-läget och tyckte den flög sådär och flyttade den framåt och nu är jag riktigt nöjd. Hovrar snyggt ändå.

    Lånade en 15x6-propp av en i klubben idag och jag upplevde att det var skillnad på draget, nu drar den sig ur en hovring som ingenting.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  11. #11

    Standard

    Kul att höra att du fått fart på draget.

    Satt å mixade ett bra tag och försökte använda landställ till slavkanal utan at jag fick till det som jag ville. Dessutom gick det inte att få landställknappen att bli inaktiverad (fast det skulle gå). Slutade med att jag lödde om ett servo. Tur var väl det för när jag öppnade så "ramlade" minuskablen till motorn loss. Den hade förr eller senare (förr) lossnat...Bygget fortsätter om än sakta. Fick till ett förstorat roderhorn till sidan också..

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

Liknande ämnen

  1. Jeti DS-16
    Av henke2 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 113
    Senaste inlägg: 2018-03-23, 23:26
  2. Jeti DC-16 och UHF
    Av Sickan i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-05-22, 19:09
  3. Jeti spin box
    Av tex i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-03, 20:40
  4. Inverted flat spin
    Av sundqvistjohan i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 10:00
  5. Kontronik Kora & Jeti Spin i en härlig symbios?
    Av Cringer i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 16:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •