Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: GP Yak 54 med Saito 220a(36cc)

  1. #1
    js_s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard GP Yak 54 med Saito 220a(36cc)

    Jag premiär flög min Yak i går med Saito 220a(36cc) och 18x8 propp,men jag tyckte att den va orkeslös,men enligt Saito´s hemsida så kan man ha Prop Range:17x12 - 20x8?

    Kanske skall nämna att det är min första fyrtaktare o inställningarna kanske inte va dom bästa,men den varva ju ur på marken o jag tyckte även att den gjorde det i luften.

    Ja se själva.

    [ame="http://www.viddler.com/explore/JS__/videos/2/"]Viddler.com -Yak 54 maiden - Uploaded by JS__@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/42ebb274/@@AMEPARAM@@42ebb274/[/ame]

  2. #2

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard Samma upplevelse

    Hej,
    flög min Calmato Sports med en ASP 61 4-takt för första gången i tisdags.
    Upplevde exakt samma sak. Visserligen har inte motorn gått många tankar
    men det var ungefär samma fart vid andra halvan av gaspådraget.
    Standardsoppa och fabriksinställningar på motorn.
    Fö var Calmaton helt underbart lätt att flyga, ja nästan lika lätt som en trainer.


    mvh
    Håkan

  3. #3
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av js_ Visa inlägg
    Jag premiär flög min Yak i går med Saito 220a(36cc) och 18x8 propp,men jag tyckte att den va orkeslös
    Min kollega ska i dagarna premiära sin Hangar 9 Extra 260 (27%) med en Saito 220, ska se hur det går. Han har kört in maskinen i bänk och ska flyga den med APC 19x8W.

    Det är svårt att se av videon om den är orkeslös eller inte - du kör ju inga vertikaler på videon. Det viktiga är väl att den orkar med vertikalstigningarna i IMAC-programmen och att den drar sig ur hovringar om du vill flyga 3D.

    Testa att flyga rakt uppåt och se om den stannar eller fortsätter uppåt, eller så hovrar du och drar full gas och ser om den drar sig uppåt. Då är det lättare att se om den är orkeslös eller inte.

    Annars gjorde du en härlig landning på din premiär :-D

  4. #4
    js_s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan Visa inlägg
    Min kollega ska i dagarna premiära sin Hangar 9 Extra 260 (27%) med en Saito 220, ska se hur det går. Han har kört in maskinen i bänk och ska flyga den med APC 19x8W.

    Det är svårt att se av videon om den är orkeslös eller inte - du kör ju inga vertikaler på videon. Det viktiga är väl att den orkar med vertikalstigningarna i IMAC-programmen och att den drar sig ur hovringar om du vill flyga 3D.

    Testa att flyga rakt uppåt och se om den stannar eller fortsätter uppåt, eller så hovrar du och drar full gas och ser om den drar sig uppåt. Då är det lättare att se om den är orkeslös eller inte.

    Annars gjorde du en härlig landning på din premiär :-D
    Ja jag skall prova vertikal stigning nästa gång jag tar upp den,pulsen går ändå på högvarv när man tar upp ett plan första gången.

    Ja landningen gick bra och den va väldigt stabil att flyga.
    Senast redigerat av js_ den 2008-07-12 klockan 01:52.

  5. #5
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Om den är orkeslös med 18x8 så kan du väl byta propp till 20X8 så kommer du få ganska mycket mer dragkraft, någon duktigt person på forumet vet säkert hur mycket mer dragkfraft man får per tum man ökar i propellerstorlek.

    /Martin

  6. #6
    js_s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Om den är orkeslös med 18x8 så kan du väl byta propp till 20X8 så kommer du få ganska mycket mer dragkraft, någon duktigt person på forumet vet säkert hur mycket mer dragkfraft man får per tum man ökar i propellerstorlek.

    /Martin
    Jo proppar skall jag beställa hem,men jag visste ju inte riktigt vad för storlek jag skulle beställa.
    Nästa storlek jag har hemma är 20x10 o det misstänker jag att blir för mycket.

Liknande ämnen

  1. Saito FA 80T
    Av fortuna i forum Metanolmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-03-17, 21:55
  2. Saito 150
    Av mds i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 12:57
  3. Saito 100
    Av lassebetong i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 17:58
  4. Saito .82
    Av T5 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 19:46
  5. Går det på en Saito 1.20 att......
    Av ChristerL i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 18:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •