Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: % olja

  1. #1
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard % olja

    Vem har vågat använda minst % olja i sitt bränsle utan några motorhaverier och utan massa "bulls..t"
    Alltså sanning tack.

    Jobbar ihop med en man som har hållt på i många år med modellflyg men så slutade han tvärt. Han heter Freddy (musiker) och han menar på fullt allvar (och jag har ingen som helst annledning att mistro han) att han har aldrig haft över 8% olja i sina motorer ( Han har haft endast OS 4plutt) och körde endast med ML70. Dock så påpekar han att han har aldrig "plågat " sina motorer. Alltså fullgas flygning till soppatorsk.

    Är det någån annan som har provat sig på så låga % ????
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  2. #2

    Standard Re: % olja

    Citat Ursprungligen postat av Diesel
    Vem har vågat använda minst % olja i sitt bränsle utan några motorhaverier och utan massa "bulls..t"
    Alltså sanning tack.

    Jobbar ihop med en man som har hållt på i många år med modellflyg men så slutade han tvärt. Han heter Freddy (musiker) och han menar på fullt allvar (och jag har ingen som helst annledning att mistro han) att han har aldrig haft över 8% olja i sina motorer ( Han har haft endast OS ) och körde endast med ML70. Dock så påpekar han att han har aldrig "plågat " sina motorer. Alltså fullgas flygning till soppatorsk.

    Är det någån annan som har provat sig på så låga % ????
    Hej Packo!

    Vi har provat att köra med mindre mängd olja, ner till 5 % har vi provat och det har fungerat,
    men så lite är inte att rekommendera om man inte har koll och motoröra.
    Freddys är ju som du mycket riktigt skriver musiker och hans motorer lät som ljuv musik,
    dock luktade hans ML 70 inte lika gott som Aerosynthen.

    Sedan Aerosynthen lanserades blandar jag normalt in 10%

    Mvh
    Mats
    www.ripamfk.com

  3. #3
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Tjena Mats.

    Jag vet om att du blandar 10% och som du vet så har jag alltid varit skeptiskt till så lite olja , men Freddy är på mig dagligen att jag skall prova för att slippa kladdet. Och jag har inga bekymmer med kladd på mina stånkor, men boxern...... den vill kladda nåt så fruktansvärt....... ,men samtidigt så tycker jag att det är för dyr motor att experimentera med.

    Men det finns delar till dom ,så jag får ge vika för tjatet och får prova. Men jag har tyvärr bara 2 lägen på min 3-dje kanal. Det är tomgång och full karetas.

    Mysigt att få höra boxer yla.
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  4. #4
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard *

    Kom ihåg att i stort sett alla glödstiftare är glidlagrade

    Om en vevtapp och en kolvtapp är rulllagrade som på bilden
    kan % olja gå ned betydligt, vissa kör med 2% andra 1%
    Med 1% finns det inga marginaler om motorn går magert pga en växling i vädret

    På bilden ser du std lager, dom är mörkare
    dom ljusare är silverpläterade lager , s.k silverlager

    Silverlager är bättre anpassat för högvarvare

    Jag kan databeräkna expansionkammare för din tvåtakts bensinmotor
    har inte sett någon använda det inom "bensin" RC flyg
    Det går att beräkna / bygga en design som ger bra effekt på brett varvtalsområde, eller enl önskemål
    Sen blir ljudet underbart, stor skillnad mot dom små burkarna framme vid cyllen
    Ljuddämparen kan designas så den inte snor någon effekt
    Finns även nästan tysta dämpare att bygga också

    Se mer om tvåtakt och tvåtakts trimmning på www.chevys.se
    Gå in på "twostroke"

    denna bild kommer från min webb


  5. #5
    Hanss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    Mellan två jobb
    Klubb
    FK Nordvingen

    Standard

    Jag och några till i klubben kör med 10% och jag själv med 5% nitro på det, inga problem. Jag har även pratat med en oljeleverantör som också flyger Rc-plan och han har testat gå ner till 4% utan nitro och det funkar om man inte plågar skiten ur motorerna, men där börjar det tydligen bli lite kritiskt enligt honom.
    Om Harley Davidsson tillverkade flygplan,
    Skulle du våga flyga då ???

  6. #6

    Standard

    Jag blev nyfiken sist jag läste om detta så jag har nu provat ca 8 tankar á 12 minuter med 5% olja och ingen nitro. Kör detta i en ASP 52.
    Den har fungerat felfritt än så länge.

    Vågar jag fortsätta???

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    I början av 80-talet när de nya syntetoljorna kom (bl.a Synex)var det allmänt känt att 5% var det man skulle köra på, och det fungerade hur bra som helst.
    Nisse Hollman som sålde/distribuerade Synex här i stockholmstrakten körde med 3% i sina Rossi utan problem.

  8. #8
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Ja ... det låter bra... men jag tror att det har skett ett litet misstag här....
    Jag har inte nämt ett ord om några 2 taktare. Jag snackar om 4 taktare. Dom har inget med bränsle i vevhuset att göra , för då har dom förmodligen ett stort hål i kolven. ops:
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Bara för att jag nämnde Rossi betyder inte det att vi använde mer olja i våra fyrtaktare, vi körde även 3-5% olja i alla våra fyrtaktare.

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    13
    Jobb
    blåst
    Klubb
    Haninge MFK

    Standard

    Damo 218 endast 2% olja.

    Det var en Svensk tillverkad 2 cyl. fyrtaktare.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Japp!
    18cc Damo:n kunbde köras på 1-2% syntetolja...men det berodde på att den var nållagrad.

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    13
    Jobb
    blåst
    Klubb
    Haninge MFK

    Standard

    Jaka, jag har även en 4 cyl Damo med startmotor, ja det är en bensinare.
    Min Pappa körde även en 7 cyl stjärna från Stene Dal aka. Damo, men det var 30 år sedan.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Jag vet att Greger Mårtensson i SRFK hade en 7 cylindrig stjärmotor (Damo) i en stor Sopwith Pup ,dubbeldäckare någon gång på åttiotalet,hade den utställd på Barkarbydagarna .
    Den fyrcylindriga Damon (Boxer) såg jag köras på hobbymässan i Frescati för några år sedan. En fantastisk motor.

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    13
    Jobb
    blåst
    Klubb
    Haninge MFK

    Standard

    Det var en Bristol Scout och vi flög den från 78:a och fram till 84:a tror jag, jag har den nu med en tartan 44 twin på bensin.
    Kanske det blir en ny stjärna i den i framtiden.

    Greger min Far gick bort nu i februari och jag har tagit över ett enormt arv av modeller och motorer, tur att man är lite av ett freak på just dessa grejer.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Jag jag såg Gregers dödsannon i DN i vintras ! Beklagar! Det var många år sedan jag såg honom på skaladagarna på Barkis. För några år sedan träffade jag honom på en hojutflykt i BMW klubbens regi. Hojåkning är ju en annan rolig hobby. Jag såg honom också figurera i MCHK tidningen där han reoverat någon gammal veteranhoj.
    Själv kör jag Honda Pan -European 1300ST sedan några år tillbaka, dessför innan BMW GS 1150 och K75 och ännu längre tillbaks en HD 750 WLC ,sidventilare. På BMW klubbens utflykter kan man köra vilken hoj som helst, alla hojåkare är välkomna.
    Har för mig att Greger körde en blå HD Electra-Glide (1800cc versionen med låg kåpa) när vi sågs sist.

    Har du vägarna förbi oss i Väsby Modellflygare är du välkommen att komma och gästflyga.
    Många som flugit på Barkarby söker sig nu andra flygfält då Barkis försvinner om några år.

    Hälsningar!
    Jan Karlsson

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    18
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Åhus MFK, Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Red face Varförsnåla på oljan ?

    När jag började använda sytetisk olja (glykol) i mina motorer både 2 och 4-taktare körde jag med Mobils Glygoyle 11. Denna olja är avsedd för höghastighetsväxellådor i industrin.
    Kontaktade Mobil Sverige och deras kemist som var modellflygare. Han hade gjort tester med G11-oljan ner till 2% och försökt döda en Cox baby Bee men nix! ...
    Hans sa att kör inte med mindre än 8% olja! Men å andra sidan spelar det ingen roll om det är 10%, 15% eller 20% olja i bränslet, för en stor del av oljan brinner upp inne i förbränningsrummet och ger därför drivenergi. Har en del gammal G11-olja kvar och gjorde därför en jämförelse mot aerosynt och andra syntetiska s.k RC- oljor. Det är ingen större teknisk skillnad mellan olika fabrikat. Det som syns utåt är färgen på oljan, som är ett antioxidationsmedel. Ni som är lite äldre minns kanske alla skriverier i Allt om hobby om olika syntetiska oljor och hur många %-olja man skall blanda i bränslet.
    Jag säger som så bry er inte om % si eller så kör med det som motortillverkaren föreslå och det är oftast mellan 15-20%, mer olja om det är recin än om det är syntetisk olja. Ett litet tipps kan vara Saitos hemsida där de föreslår bränsleblandning på mellan 10-30% syntetisk olja och 10 % nitro.
    Varför detta snack om hur många % olja eller Nitro man skall använda? Vill man maxa motorn och döda den på en gång... Kör med lite olja(7-8%) och mycket nitro(30%). Då håller motorn ca: 4 timmar, och man har garanterat ett dyrt bränslet! Blanda dessutom in lite recinolja i bränslet så skär motorn garanterat på kortare tid!

    Vill du uppnå det optimala flygandet? Köp en mindre motor och flyg stora plan! Det är mycket roligare och väcker mer beundran från dina flygkamrater att man kan flyga med så små motorer. Det roliga varar längre för bränsleförbrukningen minskar och bränslet är billigare. Det blir bara mer roligt!
    Glöm inte att det för ca 15 år sedan var begränsningar på modellen till om jag minns rätt:
    Vikt max 5.5 kg, spv max 2000mm och motor 2-takt max 10 cc. Dom flög och bra dessutom!!!!
    JIL från Bromölla
    Himlen är blå ovan molnen och solen skiner, flyg mer !

  17. #17
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Helt rätt JanLid43, små motorer i stora kärror är mer sport. Och varför inte ha 20% olja när motortillverkarna rekommenderar det

    Jag provade köra en 4-takt på 10% olja och geggan som kom ur ljuddämparen var svart... och efter ett tag övergick geggan till att bli som silvermetalliclack... inte bra... nog för att det var på en toktrimmad maskin med en massa nitro i

    Har kommit fram till att man MÅSTE ha 20% olja.. gärna en blandning av syntet och ricin.. när man skrämmer upp en motor mer än vad den är orginal... annars steker man glidlagren...

    Köpte en ny kinestopp av AM till en av mina 61'or och till min stora förvåning så var denna kinestopp felfri och helt tät

    Som många vet så har jag alltid haft ett ont öga åt kinesmotorer..

    De flesta ASP jag tittat på läcker i sätesgjutningen men inte denna... måste vara tisdagsexemplaret...

    Provkörde med 20% Ricinolja och 5% Nitro... nästan inget söl alls och bra malle... på orginalmotor.. Helt klart gillar kineser Ricinolja
    Senast redigerat av Palleman den 2008-07-05 klockan 17:13.
    Mvh Palleman

  18. #18
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej jag håller med Palleman jag kör med Klotz olja där det är 80%synt o 20% recin,i den färdiga blandningen har jag 18% olja som OS REKOMENDERAR o 10% nitro.Men vi är inte många i klubben som använder recin de flesta kör med 15% syntet.Vi får väl se hur det blir med recinen i framtiden om den kommer att dö ut till slut?

    Mvh Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  19. #19
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    *haha* det tror jag inte, var o köpte 6 liter ren ricinolja för ett par veckor sedan.. kör in mina kineser på det
    Mvh Palleman

  20. #20

    Standard

    I rc bilsvärlden, används recin i så gott som alla bra bränslen, i buggy som jag tävlat i körs det med soppa med 10-14 % olja varav 2-4% recin då det smörjer suveränt vid höga belastningar (35-45 tusen rpm som dessa tvåtaktare varvar. Motorerna körs oftast med 30% nitro, men de motorerna är riktiga race maskiner som utvecklar bortåt 0.8 hk per cc. Så en halvslö flygmotor tvåtakt borde väl gå prima med 5% o några mer % olja i en fyrtakt, ja ska prova under en längre tid, o mäta slitage med skjutmått o ingående beskådning så får vi se.

Liknande ämnen

  1. Olja på macken?
    Av Pete i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-08-18, 20:04
  2. Olja för inköring
    Av cykelbud i forum Bensinmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-04-14, 18:24
  3. 2T Olja
    Av jannec i forum Bensinmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 08:27
  4. Olja Sweedex
    Av Marcus72 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-10, 21:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •