Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Beräkning på el motorer

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    5
    Klubb
    Norra Upplands FLygklubb Modell sektionen

    Standard Beräkning på el motorer

    Hej!

    Detta kanske redan finns i någon tråd, men jag ställer ändå frågan.

    Jag har lätt att få ihop beräkningen av motor och fartreglage på följande sätt:

    Vikten på modellen inklusive allt ger vilken motor jag måste ha.
    Motorn styr sen fartreglaget.
    Max Amp på fartreglaget styr sedan vilken C jag skall ha på mina ackar.

    MEN hur vet jag vilka ackar jag vill ha? Dvs kan jag stätta likhets tecken mellan effekt i Watt och P=U*I, där spänningen U är på ackarna och srtyrkan I är på fartreglaget?

    Det kanske iofs står i specarna på en bra motor när man köper den vilken effekt man får ut och vilken spänning man bör använda?

    Orsaken är att jag har ett plan med en 480 W borstmotor och vill byta till borstlöst. Jag har sen tidigar een borstlös motor (3100 kV) med ett fartreglage (25A). Den utvecklar med 11,1 LiPO ackar alltså som mest c:a 270 - 280 W. Detta är ju mindre än de 480 W som borstmotorn är på. Men å andra sidan har den motorn fartreglage på 20A och spänning på 8,4 V fråns sina ackar. Det blir ju inte 480 W...

    Kan någon hjälpa mig redau ut detta?

    mvh
    Patrik

  2. #2

    Standard

    Det finns fler saker som styr vilken motor du skall ha, t.ex. vilken propeller du vill använda. Det är en jäkla skillnad på 400W med APC 4.75x4.75 eller 400W med APC 12x7.

    Den motor du var behöver nog en växel för att dra en "normal" prop. Om du har en pylonmodell blir det nog bra att köra oväxlat...

    Som sagt, vad är det för modell och motor?

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du har nog misstagit en 480 motor för att vara på 480W.
    De galma borstmotorerna exempelvis 370 400 600 osv var längdmåttet på motorn - alltså en 400-motor var ca 40 mm lång.
    Det du beskriver med en 480-motor med 20A reglage och 8,4V ack verkar vara en standardmotor för enklare plan på ca 500-800 gram.
    Om det inte var någon växellåda till din gamla motor så bör din nya borslösa motor fungera mycket bra.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    5
    Klubb
    Norra Upplands FLygklubb Modell sektionen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jensj Visa inlägg
    Det finns fler saker som styr vilken motor du skall ha, t.ex. vilken propeller du vill använda. Det är en jäkla skillnad på 400W med APC 4.75x4.75 eller 400W med APC 12x7.

    Den motor du var behöver nog en växel för att dra en "normal" prop. Om du har en pylonmodell blir det nog bra att köra oväxlat...

    Som sagt, vad är det för modell och motor?
    Som någon fånagde är det en 480 motor med okänd effekt.

    Proppen är c:a 18,5 cm x 1,5 cm med okänd stigning. Modellen är en lättvikts som väger 560 gram startklar.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    5
    Klubb
    Norra Upplands FLygklubb Modell sektionen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Du har nog misstagit en 480 motor för att vara på 480W.
    De galma borstmotorerna exempelvis 370 400 600 osv var längdmåttet på motorn - alltså en 400-motor var ca 40 mm lång.
    Det du beskriver med en 480-motor med 20A reglage och 8,4V ack verkar vara en standardmotor för enklare plan på ca 500-800 gram.
    Om det inte var någon växellåda till din gamla motor så bör din nya borslösa motor fungera mycket bra.
    Mycket riktigt har jag missförstått vad det betyder. Man räknar alltså effekt P = U*I som vanligt?

    Är det så, bårde jag gå från c:a 160 - 170 W till c:a 280 W, och det borde ju vara Ok!

    Modellen väger 560 gram och har direktdrift idag, ingen växel.

    Patrik

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Din borslösa motor med KV på 3100 skulle nog direkt kunna ersätta 480-motorn om du haft 2 cells LiPo. Med 3 celler får du gissningsvis ett mycket högre varvtal och borde haft ett KV på drygt 2000 för att få samma verkan som med den gamla motorn.

    Har du kontrollerat dina uppgifter från första inlägget eller är det siffror från en beskrivning? Det är viktigt att du har rätt propeller så att du inte grillar den nya motorn.
    Lycka till!
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    5
    Klubb
    Norra Upplands FLygklubb Modell sektionen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Din borslösa motor med KV på 3100 skulle nog direkt kunna ersätta 480-motorn om du haft 2 cells LiPo. Med 3 celler får du gissningsvis ett mycket högre varvtal och borde haft ett KV på drygt 2000 för att få samma verkan som med den gamla motorn.

    Har du kontrollerat dina uppgifter från första inlägget eller är det siffror från en beskrivning? Det är viktigt att du har rätt propeller så att du inte grillar den nya motorn.
    Lycka till!
    Jag mätte propellern själv. Motorn har jag korrekta speccar på. Det du säger egentligen är att jag borde växla ner motorn tex 2:3?

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Att växla ner motorn är kanske ingen bra idé.
    Du ska bara kolla upp så att du får en propeller som passar till din nya motor med det batteriet du ska använda till motorn.
    Det är inte säkert att det är samma propeller som satt på din 480-motor som blir bra på den nya motorn.
    Den motorn du nämner med kv 3000 är säkert jättebra på ett flygplan typ "Jet".
    De flesta mera akrobatiska modellerna mår bättre av en stor propeller som inte snurrar så fort.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    5
    Klubb
    Norra Upplands FLygklubb Modell sektionen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Att växla ner motorn är kanske ingen bra idé.
    Du ska bara kolla upp så att du får en propeller som passar till din nya motor med det batteriet du ska använda till motorn.
    Det är inte säkert att det är samma propeller som satt på din 480-motor som blir bra på den nya motorn.
    Den motorn du nämner med kv 3000 är säkert jättebra på ett flygplan typ "Jet".
    De flesta mera akrobatiska modellerna mår bättre av en stor propeller som inte snurrar så fort.
    Ok både större propeller och kanske med mer stigning för att kompensera för det högre varvtalet?

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-31, 23:09
  2. Motorer
    Av Palmen80 i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 21:25
  3. OS AX motorer
    Av Deep Purple i forum Metanolmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-29, 19:34
  4. Neu-motorer.
    Av pilotkalle i forum Elmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-01-19, 00:33
  5. Beräkning av ström
    Av Sigun i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-09, 16:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •