Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Walbroförgasare - meka själv ?

  1. #1

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard Walbroförgasare - meka själv ?

    Hej

    Har en MOKI 30 cc bensin som plötsligt börjat bete sig som om pumpeffekten i förgasaren upphört att fungera. Slår man många gånger med full choke och sen slår till tändningen o slår igång så går den bara en kort stund ( på den soppan som man chokat fram). Ger man den startspray så reagerar den likadant - går bara en kort stund. Vem vet något om membranet i förgasaren som skall pumpa fram soppan ? Är det lätt att byta ?

    Motorn har inte körts från ny på ca 2 år i väntan på att modellen blev klar. Kan membranet ha torkat in och sen havererat efter ca 2 -3 liters bensinförbrukning ??

    Enligt MOKI:s instruktion så skall man :
    -- Inte röra returfjädern på trottelaxeln
    -- Inte demontera trottelaxeln eller gasspjället
    -- Inte demontera chokespjället
    så man blir ju lite "rädd" för att börja demontera förgasaren när man inte har kunskapen om just denna typ av förgasare.

    Tacksam för erfarenhetsråd

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    Lund
    fyhr@algonet.se
    flyger i mfk VIKING

  2. #2

    Standard

    Hej Peder, jag hade samma problem med en av mina bensinare och bytte membran etc utan att problemet löstes. Sen provtryckte jag med 0.4 bar i bensinröret och det skall hålla i 20 sekunder om det är tätt, min bara pös det ur. Dränkte förgasaren i bensin och tryckte och då visade det sig att det var en läcka nästan mitt emellan gas-spjället och chokespjället! Bara att byta förgasare á 450:- efter att ha lagt ner över 300:- på servicesats.
    Kolla med en motorverkstad om de har utrustning för att provtrycka (liten gummiblåsa med manometer).
    Lycka till
    /Kurt

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard Felsökning

    Hej Kurt

    Tack för Dina erfarenhetsråd. Jag gjorde som Du sade o provtryckte (hade lite rördelar o manometer). Inget fel kunde upptäckas. Demonterade då förgasaren o öppnade vid membranet. Allt såg ok ut o jag renblåste munstycksröret. Förstog nu även hur det funkar. Tydligen funkar membranet så att det dels släpper in bensin när det "finns plats" dels pumpar in bensin med membranets rörelser. Således inte helt olikt flottören på en mopedmotor dock att denna inte pumpar.

    Återmonterade allt o provade. Motorn gick igång men gick intermittent som om "piloten" satt o slog tändningen till o från. Jag förstog då att det är tändningen som spökar o tog o tittade på stiftet. Detta såg inte bra ut så nu måste jag först prova med ett nytt stift och hoppas att detta löser problemet
    Tack o hälsningar

    Peder Fyhr
    Lund
    flyger i
    mfk VIKING

Liknande ämnen

  1. Finn styrkan i dig själv
    Av wesse i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 20:17
  2. Norsk skärmflygare filmar sig själv
    Av Gyld i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-07, 07:33
  3. Kan man färga bränslet själv?
    Av Hans i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-05-07, 21:22
  4. Bygga turbin själv
    Av olsson i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 15:31
  5. Ibland blir man förbannad på sig själv...
    Av Glawe i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 11:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •