Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Räckviddsproblem

  1. #1

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Räckviddsproblem

    Oj oj, nu var det nära att min PW-Extra farit till rc-himmelen. Har tagit för vana att alltid göra räckviddstest innan jag flyger. Sak samma igår och upptäcker att jag bara har 15 meter med inskjuten antenn. Ingen flygning altså!
    Alla servon funkar när jag står bredvid, men när jag går bort c:a 15 meter så låser sig alla servon i sina lägen och det finns ingen respons från sändaren.

    Vad kan felet vara? Sändare och annan mottagare fungerar perfekt på annat flygplan. Köpa ny mottagare eller byta antennsladd. Funderar också på att köpa en ny Futaba 2,4 Ghz.

    Kan man få lite förslag på felkälla.

    Ha de´ i värmen.
    /Lelle

  2. #2
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Nu har jag inte en aning om vad som kan vara fel. Men att göra räckviddstest med inskjuten antenn är ganska meningslöst tycker jag. Räckviddstest med utskjuten! antenn är det enda vettiga att göra. Då får du det sanna värdet hur lång räckvid du igentligen har.

    Sen får du nog förklara mer vad det är för kärra också för att man ska kunna hjälpa. Det finns många extror målade i PW = Patty Wagstaff? färger.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  3. #3

    Standard

    Kolla ackarna noga, mät under belastning. Kolla även strömbytaren, ta bort den och testa.
    Kristaller, om det sitter sådan, låna av nån kompis för att testa.
    Låna mottagaren och sätt in i extran. Funkar det inte då så skulle jag ta bort ett servo i taget för att se om räckvidden blir bra.

    Det skulle jag börja med ialla fall.

    Mvh Mats J
    Senast redigerat av Mats J den 2008-07-25 klockan 08:52.
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  4. #4

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    Nu har jag inte en aning om vad som kan vara fel. Men att göra räckviddstest med inskjuten antenn är ganska meningslöst tycker jag. Räckviddstest med utskjuten! antenn är det enda vettiga att göra. Då får du det sanna värdet hur lång räckvid du igentligen har.

    Sen får du nog förklara mer vad det är för kärra också för att man ska kunna hjälpa. Det finns många extror målade i PW = Patty Wagstaff? färger.

    Hej Kristoffer.

    Jag kan hålla med dej om att för att få ett fullvärde på räckvidden så är det väl så man får göra, men det går ju inte av praktiska skäl att göra varje gång du ska flyga!
    Av gammal hävd och tradition har jag fått lära mej att göra räckviddsprov med inskjuten antenn inför varje flygning, (Tusan vet om det t.o.m inte står i manualen för radion) för att se om allt står rätt till.
    Faktum är att hade jag inte gjort den här kontrollen igår så hade min Extra inte funnits idag, så meningslöst vad det nog inte att göra det här kollen!

    Flygplanet är en Great Planes ¼-skala ARF med en Saito 300T som drar runt en xoar 20x8.




    Citat Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
    Kolla ackarna noga, mät under belastning. Kolla även strömbytaren, ta bort den och testa.
    Kristaller, om det sitter sådan, låna av nån kompis för att testa.
    Låna mottagaren och sätt in i extran. Funkar det inte då så skulle jag ta bort ett servo i taget för att se om räckvidden blir bra.

    Det skulle jag börja med ialla fall.

    Mvh Mats J

    Hej Mats.
    Av en ren händelse så gjorde jag faktiskt en kapacitetskontroll på accarna dagen innan, så där var det inget fel.
    Misstänkte att det kunde vara brott på antennsladden så jag lödde jag in en ny sladd och åkte ut till fältet för att testa, men fick samma resultat, 10-15 meter med inskjuten antenn. Drar jag ut antennen så får jag längre räckvidd.

    Hade också med mej två andra mottagare och dom fungerar det perfekt. Kunde gå till fältkanten c:a 100 meter och mottagarna fungerade med servon kopplade och inskjuten antenn. Provade med olika kristaller för att vara på den säkra sidan.

    Det här kan inte vara något annat än ett mottagarfel. Ska slå en signal till baltechno som reparerar MC20.


    Tackar för era svar gör
    /Lelle

  5. #5

    Standard

    Det är skönt att hitta felet, och som du skriver bra att du gör räckviddstest.

    Hoppas att du får många härliga flygtimmar med extran

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  6. #6

    Standard

    Har en Hitec eclipse och med de flesta mottagarna har jag bara 5-10m räckvidd med indragen antenn. Men när jag jag drar ut den så har jag så lång räckvidd iallefall planet hinner försvinna upp i luften förren kontakten tar slut
    Så jag tycker inte att man behöver bry sig om indragen utan bara utskjuten.
    Så är det iallefall med min Eclipse men kan vara annat med något annat märke/modell.

  7. #7

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Casimir_rc Visa inlägg
    Har en Hitec eclipse och med de flesta mottagarna har jag bara 5-10m räckvidd med indragen antenn. Men när jag jag drar ut den så har jag så lång räckvidd iallefall planet hinner försvinna upp i luften förren kontakten tar slut
    Så jag tycker inte att man behöver bry sig om indragen utan bara utskjuten.
    Så är det iallefall med min Eclipse men kan vara annat med något annat märke/modell.
    Märkligt vad olika det kan vara. Jag kommer iaf aldrig att flyga utan att kolla räckvidden.
    Kunde ju vara intressant och hör hur ni alla andra gör. Kanske läge för en ny tråd?

    Jag har varit i kontakt med Baltechno och dom ska kolla mottagaren till mej så får vi se vad det är som krånglar. Radiofel är väl det värsta man kan råka ut för. Finns absolut inget man kan göra i en så´n situation.
    /Lelle

  8. #8
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Intresant tråd detta Lelle. Tur det gick som det gick.
    Personligen gör jag räckviddstest som du, med inskjuten antenn. Och jag gör det oftast vid varje flygtillfälle. (8 av 10 i alla fall)
    Fått lära mej att göra detta från första början och det har liksom blivit naturligt.
    Vid ett tillfälle råkade jag ut för trubbel vid testet. Servona började rycka hysteriskt när jag kom ca 5m från modellen. Visade sig vara kristallen i mottagaren som hadde gett upp. Det är då man tackar sig själv att man gjort testet och inte flugit på direkten.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  9. #9

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Intresant tråd detta Lelle. Tur det gick som det gick.
    Personligen gör jag räckviddstest som du, med inskjuten antenn. Och jag gör det oftast vid varje flygtillfälle. (8 av 10 i alla fall)
    Fått lära mej att göra detta från första början och det har liksom blivit naturligt.
    Vid ett tillfälle råkade jag ut för trubbel vid testet. Servona började rycka hysteriskt när jag kom ca 5m från modellen. Visade sig vara kristallen i mottagaren som hadde gett upp. Det är då man tackar sig själv att man gjort testet och inte flugit på direkten.
    Jo du Ompa, ibland måste man ha lite tur. Det var nog en Guds försyn att jag inte skickade iväg Extran för då hade det med säkerhet varit kaffeved vid det här laget. Får man ett radiofel så är man bara åskådare. Det finns absolut ingenting som man kan göra. Numera så börjar åtminstone dom lite större modellerna kosta stora pengar så att kolla utrustningen tycker jag personligen är jätteviktigt. Det märliga var ju att detta hände från gång till annan, så det är väl någon komponent som gett upp.

    Jag fick precis som du Ompa, tidigt lära mej att göra den här enkla kollen på räckvidden och det har verkligen varit värt besväret. Det händer väl trots allt att jag också hoppar över ibland om sanningen ska fram. Nu antar jag att det bara gäller dom som fortfarande kör på 35Mhz som kan skjuta in antennen. Ni andra får väl göra den riktigt långa testen.

    Är just i brgrepp att införskaffa en Futaba 2,4 Ghz. Min gamla radio, en MC20 är vid det här laget 15 år så det är nog dags att att skaffa lite nytt. Blir troligen en tur in till Söders i morgon.

    Det blev faktiskt en intressant tråd under "allmänt" också även om man skojar lite med varann så finns det en hel del allvar där. Hoppas också att det kan vara till lite nytta för dom som inte är så erfarna ännu..



    Ha de´ bra i värmen.
    /Lelle

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •