Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Var rädd om händerna!

  1. #1
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard Var rädd om händerna!

    Det kan vara bra att påminna sig om att vara försiktig då vi hanterar våra modeller.

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=865744


    //Matte

  2. #2
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jag är vad man kan kalla "överförsiktig". Jag startar inte min 20cc fyrtaktare eller min 23cc tvåtaktare utan att någon håller i planet (då behöver jag själv inte hålla i planet, bara trycka startern mot spinnern).
    De mindre planen startar jag utan hjälp, men väldigt koncentrerat - går alltid bakom propellern innan jag tar bort glöden.

    Jag jobbar vid pianot varje dag och är beroende av alla mina fingrar i yrkeslivet, men som en musikerkollega sa när jag påpekade vilka risker jag tar: "man måste leva också".

  3. #3

    Zkeeters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    285
    Jobb
    skyddar arbetarna på våra vägar.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Kan bara hålla med!
    Och gör INTE som jag!! Jag stängde av sändaren på väg fram till min elkärra..
    Sekunden innan jag skulle ta upp den så gick den i sken mot åskådarbänkarna! Tur att den inte lyfte, stoppade i en bänk runt eldstaden...
    Fick även en arg blick en gång när det var trångt på bordet och råkade komma åt gasen när jag ställde undan radion.... (fel handhavande av mig)
    Jag har en mx12 som numera har en gummisnodd fäst i bärhandtaget som precis räcker runt till framsidan och låser gasreglaget.. känns lugnare när man ska kolla roder, ändra inställningar eller hämta plan......
    Det ordnar sig med blommor bara käringa dör....
    -----------------------------------------------
    MFK Skvadern Sundsvall.

  4. #4
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    har själv fått tre ärr efter en mindre begåvad start av en liten vinge. vem kunde tro att en liten 7a nippy el motor kunde göra så djupa jack.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  5. #5

    Standard

    kan inte annat än att hålla med, jag själv blir så exalterad när jag ska starta så man jäktar lite och det har redan belönats med att jag fick propellern rakt igenom tummen (långsidan) så de blev 6 stygn på sjukan :S

  6. #6
    speedo_4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    153
    Jobb
    Datorkonsult
    Klubb
    Matfors MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zkeeter Visa inlägg
    Kan bara hålla med!
    Och gör INTE som jag!! Jag stängde av sändaren på väg fram till min elkärra..
    Sekunden innan jag skulle ta upp den så gick den i sken mot åskådarbänkarna! Tur att den inte lyfte, stoppade i en bänk runt eldstaden...
    Fick även en arg blick en gång när det var trångt på bordet och råkade komma åt gasen när jag ställde undan radion.... (fel handhavande av mig)
    Jag har en mx12 som numera har en gummisnodd fäst i bärhandtaget som precis räcker runt till framsidan och låser gasreglaget.. känns lugnare när man ska kolla roder, ändra inställningar eller hämta plan......
    Flygande i skvadern?

    Själv fick hjärnan totalfnatt en dag. Skulle plocka ur glöden och istället för att gå med fingrarna över propellern drog jag dom rätt igenom snurran. Blev rikligt med lindning och har ett fint ärr på platsen idag.
    Futaba skare va.

    Medlem i Ljungans vänner.

  7. #7
    EPGs avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    330
    Jobb
    Underhållstekniker (instrumentare)
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Och många tror att elmotorer är ofarliga...
    Måste man blya i nosen så har man en för liten motor.

  8. #8

    Standard

    Och många tror att elmotorer är ofarliga...
    Till och med små elmotorer hugger bra. Har två gånger blivit träffad av en liten motor (100W) och APC och har ännu ärr kvar på båda ställen.
    Men något djupt slog det inte och det blödd knappt heller. Man skall ha respekt för allt som roterar

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    7
    Jobb
    Lastbilschafför "DHL"
    Klubb
    Åre Molanda Flygförrening

    Standard Olyckan är framme!

    Boven är en Gemini från Multiplex, motor en Dynomax 1435kv APC 10x7 ,FlightPower EVO 25 3s 2170mAh 11.1V 25C

    6tim på akuten 17 stygn 3v skjukskrivning


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20080729059.jpg 
Visningar:	151 
Storlek:	31,9 KB 
Id:	681

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20080729060.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	36,6 KB 
Id:	682

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20080729061.jpg 
Visningar:	128 
Storlek:	34,5 KB 
Id:	683

  10. #10
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Det är rentav fan när det händer! Du skadade inga nerver eller så?

    Jag startar inte någon av mina modeller utan att de sitter fast på något sätt, så jag svetsade ihop en sån här som man trycker ner i backen o sen ställer stabben i...



    och har sen fått svetsa ihop 5st till, till folk som velat ha... Den här håller emot 50cc-bensinare på full gas, men är ju bara till för att ha just när man slår igång motorn.... Sen går jag alltid runt bakom modellen o ställer mig framför stabben innan jag varvar något.... är j**ligt rädd om fingrarna!
    Senast redigerat av Per P den 2008-08-13 klockan 14:31.
    Våga vägra Powerbox!

  11. #11
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Owe hade ett bra tips till hållare..det ska vara gångjärn på armarna likt pers konstruktion sen ska man bara backa modellen rakt bakåt o denna hållare faller då ner till marken sen är de bar o blås på...momentet där man lyfter eller på annat sätt tar loss modellen är för besvärligt tycker dom hårda(osmarta) som väljer att köra utan skydd sen går ju en del propellrar mot marken när det ska över skyddet..hoppas Owe har en bild på sin konstruktion... själv binder jag fast grejerna i dragkroken på bilen o det är besvärligt för bilen tenderar o flytta sig...hmm man kanske skulle köpt sig en dl ändå då hade bilen stått kvar

    Get high with hovering
    not drugs

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    Owe hade ett bra tips till hållare..det ska vara gångjärn på armarna likt pers konstruktion sen ska man bara backa modellen rakt bakåt o denna hållare faller då ner till marken sen är de bar o blås på...momentet där man lyfter eller på annat sätt tar loss modellen är för besvärligt tycker dom hårda(osmarta) som väljer att köra utan skydd sen går ju en del propellrar mot marken när det ska över skyddet..hoppas Owe har en bild på sin konstruktion... själv binder jag fast grejerna i dragkroken på bilen o det är besvärligt för bilen tenderar o flytta sig...hmm man kanske skulle köpt sig en dl ändå då hade bilen stått kvar

    Så DA´n orkade flytta lådbilen??? Så najs...

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    7
    Jobb
    Lastbilschafför "DHL"
    Klubb
    Åre Molanda Flygförrening

    Standard

    Inga senor med närver i lillfingret

  14. #14
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Hoppas det inte blir några problem för dig nu, utan det läker som det ska bara!
    Senast redigerat av Per P den 2008-08-14 klockan 05:23.
    Våga vägra Powerbox!

  15. #15
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Jaha då trillade man dit,fick sy 13 stygn o missade Ödeshögs meetinget,det hände när jag startade för första flygningen.Radion gled i sändarväskan o kom åt trottelspaken jag hann inte få tag i kroppen utan proppen högg i vänsterhanden.Tur i oturen så är jag högerhänt,nu blir det att kedja maskinerna när man startar ensam.Jag ska göra en klyka som jag kan låsa med,
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

Liknande ämnen

  1. Va rädd om våra flygande små vänner
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 21:07
  2. Radio -vindskydd för händerna
    Av T5 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 21:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •