Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Laserpremiär & inställningsfunderingar

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    6
    Jobb
    Pytteslöjd in Cavum oris
    Klubb
    Växjö RC

    Question Laserpremiär & inställningsfunderingar

    Idag när Dackeflyers var på besök söderut passade några Växjö RC flygare på att låna deras fält för en premiärtur.

    Laser 200 från graupner med en CRRC-pro 26 i nosen. Flög väldigt fint, trackade som på räls. Ungefär 1:1 drag med 16:8 propeller.

    Handboken till CRRC-pro är kass och jag har nog lite inställningar att göra på walbro-förgasaren. Just nu är den fabriksinställd. Allt manualen säger om förgasarinställningar är ”If don´t have grasped, pleas do not adjust”

    Så om nån av er kan ge tips är jag tacksam!

    Inställningsfunderingar:
    * Motorn fyrtaktar en hel massa under flygning men inte speciellt mycket på marken. Vad kan detta bero på? Jag har fått skära i kåpan för att få plats för förgasaren så att endast halva förgasaren är ”täckt”, se bilder. Är det bättre att hela luftinsuget får frisk luft?

    *När jag gasar fullgas under mer än någon sekund ”fastnar” motorn på fullvarv och jag måste ställa ner gasen till under halv för att den skall lossna, detta händer både på marken och i luften. Den fastnar inte om jag bara för upp gasen till full och sedan ner igen. Länkaget fungerar fin fint så jag tror inte det är det. Kan detta vara nån nålinställning som är fel?

    Med vänlig hälsning
    Anders Nygren
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	laserpremiär.jpg 
Visningar:	264 
Storlek:	66,3 KB 
Id:	594   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	laserförgasare.jpg 
Visningar:	255 
Storlek:	20,9 KB 
Id:	595   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	laserfront.JPG 
Visningar:	257 
Storlek:	71,4 KB 
Id:	596  

  2. #2

    Standard

    Detta hittade jag på Fullkontrolls hemsida. I deras blogg

    Matte

    Har idag haft äran att få ett besök av Pelle Linder, en man som har enorma kunskaper om motorer och han hade lite fina tips som jag vill dela med mig!
    För att få ner tomgången samt minska vibrationerna rejält bör man ställa ner förtändningen till runt 25-28 grader. Detta gör man genom att flytta sensorn som sitter på motorn så att magneten passerar den senare. Vill man så kan man använda den gradskiva som finns i denna manual: RCExl CDI
    Genom att senarelägga tändningen så minskar man även risken att motor slår tillbaka samt att den blir lättare att starta och man gör det även lättare att nåla motorn.

    Inta så dumt, eller hur!

    Mvh/Stefan Kula

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej Any 34

    http://www.airmedia.se/Bilder/MOKI/M...nsinmanual.htm - kan man finna en ganska bra text om olika problem med Walbroförgasare och hur dessa anhjälps. På sid 18 beskrivs just Ditt problem under rubriken : "Engine runs fine on the ground but gets very rich on takeoff and in flight".
    Det handlar om att förgasarens vent-hål till membranet som styr flödet till motorn skall mäta atmosfärstrycket och inte det tryck som kan bli följden av att förgasaren sticker ut i propellerströmmen och därför träffas av ett högre tryck. Detta för höga tryck gör att membranet öppnar för mer bränsle och motorn går för "rikt" när planet flyger.

    Man föreslår 2 lösningar
    1 . Montera en liten plåt framför venthålet för att leda bort luftströmmen.
    2. Om inte 1 funkar så gör följande : Man lödar på ett litet rör utanpå venthålet (kan
    gå genom plåten men får inte sticka ut på insidan) och monterar en slang på röret
    och drar in slangen i kroppen där det är atmosfärstryck.

    För förståelsen av hur en Walbro fungerar kan jag rekommendera deras hemsida Walbro.com där man mycket utförligt förklarar hur deras membranförgasare (diafragm carbutrettor ) fungerar.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    Lund
    flyger i mfk VIKING

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Kan vara att det blir siphonverkan när förgasarinsuget sticker ut så där! Testa att sätta på någon form av "hatt" på insuget så att inte den förbipasserande luften ställer till trassel.
    16x8 propeller låter lite.
    På min 25cc glödare (MVVS) fungerade det bäst med 18x6 Menz, men en glödare är ju förståss lite starkare än en bensinmotor. Men pröva med lite större snurra så du får ner varvet...17x6 skulle jag pröva med.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    6
    Jobb
    Pytteslöjd in Cavum oris
    Klubb
    Växjö RC

    Standard

    Tack för tipsen!

    Ska absolut montera på en hatt på förgasaren, enklaste tipset först

    Till andra bensin-newbies vill jag själv tipsa om denna guiden som jag hittade igår:
    http://tech.flygsw.org/walbro_tuneup.htm
    och en tråd på Flying Giants som tar upp inställningsmetoden:
    http://www.flyinggiants.com/forums/f...g-newbies.html
    Senast redigerat av any34 den 2008-08-04 klockan 18:16. Anledning: Stavar som en kratta

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •