Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: lipo

  1. #1
    Torbjörns avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    12
    Jobb
    Bilmek
    Klubb
    Sunday team Hultsfred

    Standard lipo

    Vad ska man tänka på när man ska köpa nytt lipo batteri på 2200mha.Får man vad man betalar för?Eller finns det bra billiga?Kan man lita på tillverkarens uppgifter?
    Mvh Torjörn.

  2. #2
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Torbjörn Visa inlägg
    Vad ska man tänka på när man ska köpa nytt lipo batteri på 2200mha.Får man vad man betalar för?Eller finns det bra billiga?Kan man lita på tillverkarens uppgifter?
    Mvh Torjörn.

    hej Tobjörn va kul att du reggat dig på forumet.. önskar jag kunde svara på din fråga men jag har noll koll som vanligt fast jag vet att det finns många som borde ha koll på detta.... hoppas vi ses snart så jag kan visa dig lite nya tricks

    Get high with hovering
    not drugs

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Vad du ska tänka på? Massor med saker, men främst urladdningskapaciteten.

    Har batteriet urladdningskapacitet för kärran du ska flyga? Om du drar 20 A så räcker 10C kontinuerligt, men ska du dra uppåt 30-40A längre stunder måste du ha mer kapacitet.

    Dyrare lipos är ofta bättre, billiga ofta sämre, men det där är inte alltid sant. Har haft billiga lipos som hållit 120 laddningar, och har haft dyra som kroknat efter 80.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Som Elflygarn redan sagt så är det inte jämt som pris och kvalitet följs åt...
    Och en tillverkare kan ha en serie eller en storleksklass som är utomordentliga medan andra modeller kan vara sämre.
    Nåväl - vill du handla inom Sverige så är tipset f n att köpa Desire-Power-ackar från Autopartner - http://autopartner.jetshop.se/
    En mycket seriös handlare och ackarna är vettigt prissatta, mycket "kraftfulla" även jämfört med det som hittills betraktats som marknadsledande samt dessutom är dom förhållandevis lätta. I den storleksklass du talar om kan jag rekommendera deras 3S2500-ack som håller ungefär samma vikt som de flesta 3S2200-ackarna men den har en väldig "punch" och går svalt även om man som jag i en setup drar ur ca: 34 A som max. Det finns både mindre och större och med olika "effekttålighet" - min är en 22C-ack. Dessa ackar har senaste månaderna mer eller mindre tagit över inom el-heli och troligen finns det en orsak..
    Hälsningar
    Roger

    PS: Vid dimensioneringen av en ack tänk på att ett genomsnittligt effektuttag av 10C alltid ger under 6 min max flygtid...troligen snarare 5-5,5 minuter. Och man bör undvika att ladda ur mera än 70-80 % av total kapacitet.
    Senast redigerat av McRegor den 2008-07-31 klockan 17:18.

  5. #5

    Standard

    I regel får man vad man betalar för, detta ser jag allt för tydligt nu efter att ha börjat jobba i en större hobby butik, samt enhel del testande av produkter i alla prisklasser. Det är dock inte längre en regel att det som tillverkaren specar sina produkter till stämmer detta gäller framförallt motorer och ackar Lixx. "Punch" på ackar är en sak, kvalitet, laddning, livslängd är också viktiga aspekter.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Jocke,
    Visst är sannolikheten större att en dyr produkt är bra än att en billig är bra - det är vi helt överens om. Men det är ingen absolut sanning att detta alltid gäller !
    Jag gav också exempel på ett LiPo-fabrikat som hittills visat bra prestanda - huruvida det håller i långa loppet vet vi ännu inte men även Flight Power, Hyperion eller Poly-Quest kan ge upp efter kort tid - det finns det också vittnesmål om. Och även du har nog sett att många heli-flygare kör på Desire-Power men detta är ju i o f s ingen som helst garanti för att ackarna håller i längden.
    Jag är inte helt säker på att alla som frågar här alltid uppskattar tips om dyra och bra produkter - visst, de är antagligen utmärkta men många av oss behöver inte de sista procenten i verkningsgrad utan uppskattar ofta tips om billiga och bra produkter mera än tips om dyra och bra produkter. Därmed inte sagt att vi inte vill ha tips om de bästa grejorna men nån lite billigare och nästan lika bra borde väl även du funnit under alla dina tester - och dom guldkornen är vi alla mycket intresserade av.
    Sen är vi också helt överens om att det förekommer många "överspecar" av framförallt LiPo-ackar - och dom är svåra att genomskåda innan någon testat och gett omdömen.
    Slutligen - även "bra" fabrikat av LiPo har en högst begränsad livslängd om man utnyttjar dom hårt - det framgår inte minst av de specar som man kan finna hos dessa tillverkare. Att överdimensionera ackarna, inte dra ut mera än kanske 70 % och alltid balanseringsladda betyder säkert i många fall mera än själva märket på acken för att kunna få en rimlig livslängd.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    Standard

    Inte alltid, men snarare en regel än ett undantag tyvär men det är min erfarenhet, det handlar inte om den sista %en utan att ha en produkt som funkar även under en längre tid så som ackar-motorer-reglage samt presterar efter specen. Jag nyttjar mina ackar och övrig utrustning hårt samt snabbladdning, jag snittar på 200 sykler sedan jag började logga för ca 4år sedan, detta gäller även ackar jag lånat ut till heli flygare samt bilåkare. Viktigaste sakerna för att få bra livslängd för mig har varigt en brytspänning på 3v/cell samt balanserare, när en ack har svällt har jag oftast kunnat lokalisera problemet som tex dåligt kalibrerade reglage/balancerare/laddare. I mitt samarbete med handlare och tillverkare så har jag insyn i produktionskvalite samt reklamationer, där kan man se en tydlig skillnad, man får vad man betalar för.

    Jag rekomenderar ofta prisvärda produkter, mycket sällan som jag rekomenderar det dyraste alternativet, om folk uppskattar mina rekomendationer är helt upp till dom själva.

  8. #8
    Torbjörns avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    12
    Jobb
    Bilmek
    Klubb
    Sunday team Hultsfred

    Standard

    Tack för alla tips och råd.Jag har nu fler frågor.När jag laddar upp mitt batteri som är ett 3s2200mAh efter flygning så får jag i ca 2150mA.Är det normalt eller är det ett felprogramerat fartreglage?Har även vid något tillfälle haft problem att ladda.För låg spänning säger laddaren.Såg i något av svaren att man inte ska dra ur mer än 70%.
    Har idag en flygtid på ca 6min.Blir det någon flygtid kvar om man minskar urladdningen?
    Och nästa fråga.Vilka lipotillverkare är marknadsledande?
    Mvh Torbjörn

  9. #9
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Torbjörn Visa inlägg
    Tack för alla tips och råd.Jag har nu fler frågor.När jag laddar upp mitt batteri som är ett 3s2200mAh efter flygning så får jag i ca 2150mA.Är det normalt eller är det ett felprogramerat fartreglage?Har även vid något tillfälle haft problem att ladda.För låg spänning säger laddaren.Såg i något av svaren att man inte ska dra ur mer än 70%.
    Har idag en flygtid på ca 6min.Blir det någon flygtid kvar om man minskar urladdningen?
    Och nästa fråga.Vilka lipotillverkare är marknadsledande?
    Mvh Torbjörn
    typisk smålänning o gnälla över bortkomna 50mAh

    kul tråd detta för jag fattar inte ett smack va ni snackar om

    Get high with hovering
    not drugs

  10. #10
    Torbjörns avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    12
    Jobb
    Bilmek
    Klubb
    Sunday team Hultsfred

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    typisk smålänning o gnälla över bortkomna 50mAh

    kul tråd detta för jag fattar inte ett smack va ni snackar om
    Är det någon som har sett dom?

  11. #11

    Standard

    Jag skulle inte rekommendera att dra ur accen så pass mycket att du får i så mycket som 2150mA i en 2200mA acc. Att du har svårt att ladda den ibland beror säkert på just det faktum att du har tömt accen för mycket och den helt enkelt håller för låg spänning efter det. Själv så försöker jag alltid att ha åtminstonde 30% kvar, helst ännu mer för efter mina erfarenhet så ger det längre livslängd på accarna. Så min rekomendation är att du flyger lite kortare tid så att accen håller lite högre spänning när du flugit klart så löser sig nog problemet. Jag tycker iof att det låter som att cut-off spänningen är väldigt lågt satt, 50mAh kvar är inte mycket.

    Själv så använder jag mer och mer accar från Desire-Power accar nu för tiden och än så länge är jag mer än nöjd. Jag har bla 4 stycken 2200mAh 3s som jag använder i min NPM Fury (3D modell på dryga metern ca 850 gram) och än så länge så har de fungerat utmärkt. De håller spänning på ett sätt som jag inte har upplevt med några andra accar, trots att de bara är på 22C och de håller sig betydligt svalare än de accar som jag använde innan, vilket även bör ge dem möjlighet att hålla länge. Men livslängd kan jag ännu inte uttala mig om för det tar rätt lång tid att se hur länge en acc håller. Sen skall man ju även ha klart för sig att Desire-Power accarna inte tillhör de med allra lägst pris, det finns ju extremt "billiga" accar idag, men Desire-Power håller längre pris än vissa.

    Sen skall jag väl i ärlighetens namn tala om att jag på sätt och vis är lite partisk eftersom jag har rätt bra kontakt med Autopartner som säljer Desire-Power här i landet men i vilket fall som helst så kan jag med gott samvete rekomendera dem utifrån mina erfarenheter så här långt.


    /Fredde

Liknande ämnen

  1. Lipo'
    Av Itchi42 i forum Batterier och Laddare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-18, 22:06
  2. LiPo
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 17:42
  3. Lipo och C?
    Av Gramse i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 20:01
  4. Lipo!
    Av chulie i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 17:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •