Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Fartreglage val

  1. #1

    Standard Fartreglage val

    hej..

    Jag har en 24v elmotor som jag vill använda i mitt plan, men undrar lite över vad jag borde satsa på för fartreglage för att driva planet med denna motor, beklagar över att jag inte vet strömstyrkan för den men hoppas ni kan ge mig en hint på fartreglage som behövs.. väldigt tacksam om ni kunde förklara lite hur man ska tänka angående fartreglage till motor :-)

    Hur kan jag få reda på strömstyrkan för min motor ? beklagar att jag inte är så insatt i just detta men skulle mer än gärna vilja lära mig mer om ämnet!

    Tack på förhand

    //Jocke

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Helt omöjligt att svara på med de uppgifter du gett.
    Du måste ge oss betydligt mera...
    * Borstad/borstlös
    * Typbeteckning ?
    * Storlek ?
    * Vilken ack skall du använda ? Spänning, kapacitet, batterityp ?
    * Hur stor kärra skall den driva...
    Ja, det finns flera frågor men böja med att besvara dessa så är vi i vart fall en bit på väg...
    Hälsningar
    Roger

  3. #3

    Standard

    tack så mkt för svaret.

    oj ursäkta nu känner jag mig väldigt dum..


    ska försöka svara:
    * typbetäckning vet jag faktiskt inte, då det inte står något på motorn, förutom att det är en 24 volts motor..
    * http://xs.to/xs.php?h=xs130&d=08316&f=pic_0616153.jpg, kanske kan du dra några slutsatser från denna bild? (ursäkta blixten) :P
    * som acc har jag tänkt mig 2 seriekopplade 12v batterier, 3 ah.
    * ja..storleken på kärran är jag ju inte helt säker på ännu.. men jag har planer på att om jag inte kan ha den som en flygplansmotor så sätter jag nog in den i en bil istället.. en sak jag vet om motorn är att den är kapabel till att lyfta 130 kg-tyngder så den skulle nog kunna funka i en bil iaf, lr är jag ute och cyklar?

    //Jocke
    Senast redigerat av RCer den 2008-08-02 klockan 22:08.

  4. #4
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    hmm.. låter som om de är en tung klump ?.. bli kanske ett gigantiskt plan om det över huvudtaget går att använda den.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ja, skämtar du eller inte...
    Bilden visar en motor med rejäl nedväxling som säkert orkar lyfta tunga vikter.
    Men glöm den som flygplansmotor - det finns massor av billiga borstlösa som dessutom kommer att fungera i en flygmaskin.
    Sen - 2 st 12 V 3 Ah-batterier...menar du blybatterier...
    Inte ens något att fundera över.
    Är du intresserad av att börja med elflyg så kan du börja med att t ex plöja igenom det jag skrivit för "el-nybörjare" - du kan starta via denna länk - http://www.mcregor.se/Elsetuper.htm - välj sen Grundkursen.
    Därefter har du förhoppningsvis fått lite mera kött på benen för att förstå vad vi använder för utrustning för att det skall fungera att flyga med.
    Lycka till hälsar
    Roger

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Borstmotor verkar det vara (två ledningar - plus och minus). Någon slags inbyggd utväxling? som ser tung ut (kanske inte för flygplan).

    Edit: McRegor hann före med ett mer nyanserat svar.

  7. #7
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    hmm.. låter som om de är en tung klump ?.. bli kanske ett gigantiskt plan om det över huvudtaget går att använda den.
    Ser mer ut som en motor att placera i en rc-stridsvagn,
    definitivt inte i ett plan...

    Hur mkt väger den, till att börja med ?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Ja, skämtar du eller inte...
    Bilden visar en motor med rejäl nedväxling som säkert orkar lyfta tunga vikter.
    Men glöm den som flygplansmotor - det finns massor av billiga borstlösa som dessutom kommer att fungera i en flygmaskin.
    Sen - 2 st 12 V 3 Ah-batterier...menar du blybatterier...
    Inte ens något att fundera över.
    Är du intresserad av att börja med elflyg så kan du börja med att t ex plöja igenom det jag skrivit för "el-nybörjare" - du kan starta via denna länk - http://www.mcregor.se/Elsetuper.htm - välj sen Grundkursen.
    Därefter har du förhoppningsvis fått lite mera kött på benen för att förstå vad vi använder för utrustning för att det skall fungera att flyga med.
    Lycka till hälsar
    Roger
    jo att det inte funkar i ett flygplan hade jag förmodat men det som jag gärna skulle vilja ha svar på är om du kan tänka dig att den skulle passa i en robot liknande robot wars robotar? jag har nämligen det som ett alternativ också..men är det ingen som har en aning om vilket fartreglage som skulle kunna passa till den om jag kör den i en bil?

    //Jocke

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Ser mer ut som en motor att placera i en rc-stridsvagn,
    definitivt inte i ett plan...

    Hur mkt väger den, till att börja med ?
    ja det vore ett alternativ från min sida att bygga in den i en bil istället (faktiskt det jag hade tänkt mig mest på att göra).. tror du att den skulle passa bra i en bil ? den e ju rätt stark ^^

  10. #10
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    DEt där är ju en torkarmotor! Och om det är 24 V så kommer den från en lastbil. Och det vet ju alla hur snabba dom är... torkarna då. Borstad motor och växlad 10-1 kan jag tänka mig. Stark men långsam. Med tanke på hur "snabbt" en torkar arm är så tvivlar jag på att en bil skulle bli kul. Möjligen att den kan användas till nått vapen i robotwars.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Guzzten Visa inlägg
    DEt där är ju en torkarmotor! Och om det är 24 V så kommer den från en lastbil. Och det vet ju alla hur snabba dom är... torkarna då. Borstad motor och växlad 10-1 kan jag tänka mig. Stark men långsam. Med tanke på hur "snabbt" en torkar arm är så tvivlar jag på att en bil skulle bli kul. Möjligen att den kan användas till nått vapen i robotwars.
    Okey! tack så mycket!

    det svaret var precis som jag ville ha det nu när du säger det så stämmer det med att det är en torkarmotor! har du möjligtvis något alternativ några andra motorer som skulle kunna passa i en bil och även vart man köper fartreglage som duger till den motorn, kanske även vilket batteri som skulle passa jag vore evigt tacksam om du kunde hjälpa mig lite med dessa saker..

    tack på förhand

    //Jocke

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Autopartner - http://autopartner.jetshop.se/ - är mycket kompetenta avseende RC-bilar - snacka med dom så löser dom säkert dina problem.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. smältlim i fartreglage?
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-07-26, 22:27
  2. fartreglage
    Av bajkarn i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 16:13
  3. Fartreglage??
    Av rnermfors i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 00:14
  4. Inställningar fartreglage
    Av Johan77 i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 14:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •